Vraag

4G(+) Snelheid dramatisch langzaam

  • 10 maart 2020
  • 14 reacties
  • 169 keer bekeken

Beste KPN,

De snelheid van het 4G netwerk is echt dramatisch te noemen. Ik snap dat er nu allemaal QoS  zijn ingesteld om ervoor te zorgen dat Voice over IP altijd blijft werken. Heel fijn voor die mensen die dit gebruiken, standaard staat VoLTE aan op vele telefoons. Het zou nog fijner zijn om een extra virtueel netwerk aan te maken, waar geen QoS is ingesteld en waar VOIP niet mogelijk is. En waar je gewoon wel een YouTube filmpje kan bekijken, want Christus te paard wat is dit langzaam. Soms moet ik seconden wachten voordat er iets gebeurd. Snelheid testen in hartje Utrecht zit ik gemiddeld op 7mbit down en 14mbit up, terwijl op het netwerk van zowel Vodafone als dat van T-Mobile ver boven de 200mbit liggen in hetzelfde gebied? Als je vervolgens naar een KPN winkel gaat om hierover te gaan praten, krijg je antwoorden als: "Je moet je cookies aanzetten”, “Ik weet niet of Speedtest, wel een betrouwbaar beeld geeft”, “Ik heb ook KPN, ik heb nergens last van”. Antwoorden waar ik jeuk van krijg. Totaal geen kennis of empathie. Vervolgens loop je met een nieuwe SIM kaart naar buiten, wat geen enkel verschil heeft gemaakt. Kansloos en zonde van mijn tijd. Ik heb het nu meerdere malen aangekaart, maar er gebeurd niets.  Hoe gaan jullie dit oplossen? Of is het advies, ga naar een andere provider? Ook dat is een antwoord.

Mvg,

Een ontevreden klant


14 reacties

Reputatie 5
Badge +9

Hoi @JGDV, welkom hier. 

Ik lees dat je langzame snelheid ervaar midden in het Centrum van Utrecht. Je haalt dus zo maar 7 Mbit/s. Je hebt hiervoor in de winkel al een nieuwe simkaart gekregen, maar dat heeft nog geen duidelijkheid of oplossing gevonden. Heb je ook al getest om jouw toestel vast te zetten op 4G, Helpt dat? En heb je een postcode + huisnummer van de locatie samen met screenshots van speedtesten? Dan ga ik nog eens naar de dekking kijken. Hoor graag van je. 

Beste @Bart_Z,

Bedankt voor je bericht. De postcodes waar ik het meest kom zijn: 3607RD / 1322CJ, maar buiten deze gebieden reis ik regelmatig door heel Nederland heen. Om uit te sluiten dat de internet verbinding slecht was op één bepaalde locatie, heb ik de test gedaan op meerdere locaties. En de uitkomst is nagenoeg gelijk. In de screenshot een aantal testen en voor jou informatie; Deze testen zijn buiten uitgevoerd. Om uit te sluiten of het wellicht aan mijn telefoon lag, heb ik een sim-kaart geprobeerd van T-Mobile. En wat blijkt, hier haalde ik 221mbit down en rond de 60mbit up. Ik heb dezelfde test ook nog eens op het Vodafone netwerk gedaan (niet met mijn telefoon), en die haalde ook rond de 200. Mijn telefoon staat fiexed op 4G, zonder VoLTE. Vast gezet op één provider: KPN. Verschillende APN's van KPN gebruikt. 

 

Ik ervaar dat filmpjes slecht geladen worden, mijn screen valt al uit voordat het filmpje gestart is. Het duurt gewoon "te” lang. Telefoon is van oktober 2019. Gezien mijn telefoon op een ander netwerk wel boven de 200 kan scoren, denk ik niet dat het hardware matig is. Dus het zal een QoS zijn op het netwerk, er wordt te veel geknepen in de bandbreedte, dat valt niet te ontkennen. 

 

Ik hoor graag je oplossingen.

 

Reputatie 5
Badge +9

Je ervaart dus overal een trage verbinding. Een nieuwe simkaart heeft niet geholpen. Heb je ook al eens testen uitgevoerd met jouw simkaart in een ander toestel om zo toch de hardware uit te sluiten. En heb je ook getest als je het toestel niet vast op 4G zet? En dus zelf laat kiezen? 

Verder ben ik nog benieuwd welk type toestel je hebt en met welke versie van het besturingssysteem?

En wil je voor de zekerheid ook jouw mobiele nummer aan jouw Forumprofiel toevoegen?

Beste @Bart_Z,

Het betreft een iPhone 8. Met iOS13.3.1

Zover ik weet kan ik het netwerk (3G of 4G) niet op automatisch zetten, maar kan kiezen tussen 3G, 4G VoLTE aan, 4G VoLTE uit. Op dit moment heb ik niet de mogelijkheid om de SIM kaart te testen in een andere telefoon. 

Nu heeft mijn collega ook een KPN abonnement, en wij ervaren samen dezelfde issues. Ook een iPhone trouwens (type weet ik even niet). Dus het is niet iets individueels, het is iets structureels. KPN knijpt de bandbreedte en ik vraag alleen om dit eraf te halen.

Gegevens zijn aangevuld in mijn profiel.

 

 

Reputatie 5
Badge +9

Het is wel bijzonder. Wij knijpen de snelheid namelijk niet. Natuurlijk is het wel zo dat hoe drukker het rondom een mast is dat je het signaal en dus ook de snelheid met meer mensen moet delen. Verbruik is er dus gewoon, dus ook verbinding. Ik ben dus heel benieuwd wat jouw simkaart in een ander toestel meet. Ik hoop dat je dat nog kan testen. Want aangezien er gewoon verbinding is kan ik het nog niet laten onderzoeken door de technische dienst. :(  Want het vreemde is dat je het overal hebt in plaats van op 1 locatie. Dat ervaart jouw collega ook?

Ik heb de test nu meerdere keren getest samen met mijn collega. Dus een ander toestel en alleen het netwerk is hetzelfde (KPN). Beiden scoren wij rond dezelfde snelheden, het verschil is af en toe een maar paar Mbit. 

Ik snap niet dat je zegt dat er niet geknepen wordt? Hoe verklaar je het verschil van 15mbit tegenover 220 mbit op het T-Mobile netwerk op dezelfde locatie?

Kleine toevoeging. Ik heb net de test uitgevoerd op mijn oude telefoon (iPhone6). Hier haal ik 10mbit down en 15mbit up.

Reputatie 5
Badge +9

Het verschil op dezelfde locatie heeft heeft alles te maken met de masten. Wij hebben ons eigen netwerk. T-Mobile heeft zijn eigen netwerk. Dat zijn compleet verschillende masten. Heel ander netwerk. Drukte en afstand maken veel verschil. Op onze site lees je alles over 4G.

Dus in andere woorden. KPN heeft “te” weinig masten / capaciteit om aan snellere 4G verbindingen te voldoen? 

Reputatie 5
Badge +9

We hebben landelijk 99,3% dekking. Dat is bijna geheel het land. Dan kun je niet zeggen dat we te weinig masten hebben lijkt mij. Gemiddeld haal je op 20 Mbit/s down via 4G. Verder mag het zendingsgebied van de masten elkaar ook niet overlappen. Dat zorgt alleen maar voor storing.

Beste Bart, 

Wellicht kan je mijn verzoek escaleren naar 2e / 3e lijn. Want ik haal gemiddeld geen 20 mbit zoals ik heb kunnen aantonen. Je hebt het over totaal verschillende masten en netwerk tussen KPN en T-Mobile, terwijl de onderliggende techniek 4G is. Jij zegt dat er niet geknepen wordt, terwijl testen anders zeggen. 

Bedankt voor je antwoorden, maar jij geeft mij net zoveel informatie die ik bij de KPN service punten krijg. Het is niets zeggend en vraag mij af of je kundig genoeg bent gezien de antwoorden die je geeft.

Begrijp mij niet verkeerd, het is niet persoonlijk.

Reputatie 5
Badge +9

Ik snap dat je baalt dat de snelheden niet altijd even hoog zijn. Maar er is wel een verbinding. Hierom kan de Technische Dienst weinig als ik het doorzet. Er is immers bereik. En ja T-Mobile en wij maken gebruik van 4G. Wel via een heel eigen netwerk met andere frequenties. Wij gebruiken de 800 en 1800 Mhz voor 4G. Op dit netwerk haal je gemiddeld 20 Mbit/s down. De ene keer dus wat hoger, dan ander keer wat lager. Dit heeft te maken met waar je je bevindt. Hoe druk het daar is, want hoe meer mensen, met hoe meer je de bandbreedte moet delen. Type toestel kan een rol spelen, storingsbronnen enz. Er zijn gewoon heel veel factoren die meespelen om verbinding te krijgen. Dit zal een specialist je ook antwoorden. Die zal pas gaan zoeken als er geen dekking is bijvoorbeeld, wat is er dan aan de hand. 

Reputatie 6
Badge +9

@JGDV Zo te zien gaat jouw toestel niet in 4G+ modus, op Vodafone en T-Mobile wel. Reden kan vanalles zijn.

Maar waarom zet je VoLTE niet aan?

Ik lees dat je ‘fixed 4G’ hebt, ken de iPhone8/IOS13 variant niet, maar probeer zaken op zo automatisch mogelijk te zetten. Het lijkt alsof er dus geen Carrier Aggregation wordt gebruikt, alleen waarschijnlijk de 800MHz band.

Is het de standaard EU variant van de iPhone8?

 

Reputatie 2

Ik denk even hardop mee:

3607RD:  https://antennekaart.nl/kaart/lte?lat=52.13483149&lng=5.02972126&zoom=14&providers=kpn

Daar heeft KPN zo te zien drie sites met Band 20 (800 MHz only).

Dus @tmoesel daar ga je geen 4G+ krijgen.

Op deze postcode is de uitkomst simpel: Compleet te weinig bandbreedte voor hoge speedtests, sterker nog, deze speedtests zijn perfect met Band 20 only.

 

1322CJ: https://antennekaart.nl/kaart/lte?lat=52.35392723&lng=5.20249844&zoom=14&providers=kpn

Hier in de buurt staat een B3+B1+B20 site, maar ook een Band 20 only site wederom.

 

 

Mijn advies aan @JGDV is om https://antennekaart.nl/kaart/ te bezoeken, alleen KPN te selecteren:

https://antennekaart.nl/kaart/lte?lat=52.42466000&lng=5.51650600&zoom=11&providers=kpn

 

En dan een site/gebied op te zoeken met 1/3/7/20/38 banden beschikbaar.

Dit zijn de nieuwe 4G++ en 5G sites, hier zou je speedtest wel een stuk beter moeten zijn.

 

 

De iPhone 8 zou de volgende banden moeten kunnen verbinden;

Band 20 (10 MHz bandbreedte)

Band 3 (20 MHz bandbreedte)

Band 1 (15 MHz bandbreedte)

Band 38 (20 MHz bandbreedte)

Band 7  (10 MHz bandbreedte)

 

Deze telefoon kan echter maar maximaal drie banden tegelijk verbinden.

In de praktijk, bij goede ontvangst/dekking, zal dat zijn:

Band 3 + 1 + 7

Bij iets minder bereik:
Band 3 + 1 + 20

Kwa bandbreedte maakt dit niet veel uit. (Band 38 wordt bijna niet meer gebruikt, alleen als een site echt vol zit. En/of straks als B41 voor 5G…. hopelijk.)

 

Effectief zou je zo'n B3 (150 Mbps) + B1 (110 Mbps) + B7 of B20 (75 Mbps) = 447 Mbps in theorie kunnen halen. Wat zo'n 200-300 Mbps in de praktijk zal betekenen, indien de site niet te druk bezet is.

 

Reageer