Beantwoord

4G specificaties nodig voor mobiele recorder

• 15 januari 2018
  • 12 reacties
  • 320 keer bekeken

Beste mensen ik heb een mobiele recorder waar een 4 g simcard in moet , de chinese fabrikant vraagt info over ons kpn 4g net werk dwz wcdma or td-sdma or cdma2000 ?
meermalen gebeld naar kpn helpdesk maar zij kunnen niet vertellen welk protocol hun huidige 4g netwerk gebruikt.........
Mogelijk kan iemand mij vertellen welk protocol (wcdma or td-sdma or cdma2000 ? of anders??) kpn 4g gebruikt??
bvd, gr alex.

Admin: titel aangevuld zodat je bericht beter is te vinden
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 15 januari 2018, 20:28

KPN gebruikt LTE voor haar 4G netwerk. Dan gaat het om TDD band 20, 3, 7 (in de volgorde van meest voorkomend naar minst voorkomend)

Volgensmij heeft dit allemaal niets te maken met de melding die de recorder geeft.

Robin
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Er wordt W-CMDA voor 3G gebruikt. TD-SCDMA en CDMA2000 wordt niet gebruikt.
Beste Robin,
Dank voor je snelle reactie ,
welk systeem gebruikt kpn dan wel voor zijn 4g netwerk?
(als ik nu de sim uit mijn 4g tablet of telefoon in de recorder doe werkt hij niet (geeft aan geen sim , wat volgens fabrikant betekent dat hij sim niet kent ,vandaar vraag van hen welk protocolbij jullie 4g.
Reputatie 7
Badge +30
KPN gebruikt LTE voor haar 4G netwerk. Dan gaat het om TDD band 20, 3, 7 (in de volgorde van meest voorkomend naar minst voorkomend)

Volgensmij heeft dit allemaal niets te maken met de melding die de recorder geeft.

Robin
Beste Robin ,
Ik zal de chinese fabrikant van de recorder aangeven dat hier LTE gebruikt worden en dan TDD band 20,3,7.
Mijn inziens heeft dit ook niet zoveel met de door de recorder gegeven melding te maken (no sim)
maar de fabrikant zegt dat dit een verzamel melding is voor een sim card die niet overeenkomt met de 4g module die er in zit (deze geeft na starten 4g/LTE en zou op de 3 nederlandse freq kunnen werken)
Overigens heeft er hiervoor een 3g module ingezeten met exact hetzelfde probleem (melding no sim)
(sim lezer zit direct op mainboard en 4g module in slot op mainboard)

alex.
Reputatie 5
Badge +6
LTE frequentiebanden 3, 7, 20 (resp. 1800, 2600, 800 MHz) zijn LTE FDD frequentiebanden, niet LTE TDD. In china gebruikt men soms alleen maar LTE TDD, b.b. op de banden 40 en 41.

Het is dus zaak om in de specificaties van het apprataat te kijken welke 4G/LTE banden die ondersteund.

https://en.wikipedia.org/wiki/LTE_frequency_bands
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks_in_Europe
Reputatie 7
Badge +30
Ah klopt, ik heb ze omgewisseld. Echter is 3, 7 en 20 sowieso FDD
Beste mensen, dank voor alle info , heb inmiddels meer info over de module in app ontvangen uit china:
support gsm 900/1800mhz
support wcdma B1/B5/B8
support LTE FDD B1/B3/B5/B7/B8/B20
support LTE TDD B38/B40/B41
USIM interface support USIM/SIMcard 1.8v , 3.0v

Is dit alles kloppend om in nederland met nederlandse sim card te kunnen werken?? (dat doet het namelijk niet tot nu)
Reputatie 5
Badge +6
@alex1980 Je ziet dus dat het apparaat alle KPN LTE FDD frequentiebanden ondersteunt, dus er zal iets anders aan de hand zijn.

Wat er gemakkelijk aan de hand kan zijn is dat er ergens in het benaderen van de SIMcard door het appraat iets fout gaat, b.v. hardwarematig of in software. Wellicht is een 3-in-1 formaat SIMkaart de oorzaak van b.v. slecht electrisch contact. In het ergste geval heeft het apparaat een fake IMEI ('grijs apparaat') en wordt het op grond daarvan niet op het KPN netwerk toegelaten. Kan ook zijn dat je expliciet een cell-search moet doen, dat kan minutenlang duren. Wat kan helpen is gewoon alle specs (merk, type, verkoop URL handleiding) hier post, dan is wellicht sneller te zien wat er loos kan zijn.
Beste Tmoesel, (en @RobinFlikkemaRobbinflikkema)
dank voor de reactie, blij dat er mensen zijn met verstand van zaken,
heb hier enkele foto's toegevoegd ,hoop dat dit iets meer duidelijk maakt.
Hierbij ook even de link naar het product , het is deze dvr maar dan met 4g ipv 3g module er in
https://nl.aliexpress.com/item/3G-GPS-WIFI-AHD-1080-HD-Mobiele-Dvr-Sd-kaart-4CH-Video-Audio-Input-Mdvr-Real/32835658906.html
Heb inmiddels meerdere kpn /voda/symio 4g sim kaarten geprobeerd ,maar telkens na opstarten melding no sim... (dit was ook al zo toen 3g module nog in dvr zat)
No sim zou een verzamel melding zijn volgens fabrikant en kan dus ook betekenen sim niet compatibel oid , mogelijk moet ik meer instellen (zie foto gebruiksaanwijzing ,... weet alleen niet wat)@tmoesel
Reputatie 5
Badge +6
@alex1980 Inderdaad wordt de melding 'No SIM' soms als synomiem gebruikt voor 'mobiele module werkt niet'. Deze Quectel E25-E heeft een Qualcomm chipset in zich, daar heb ik op zich wel vertrouwen in. Echter er is maar 1 antennekabeltje aangesloten aan de E25-E (de 3G/4G) terwijl de WiFi en GPS/BD zo te zien aan een blauw WiFi/positioning ?? boardje zijn aangesloten.
4G/LTE is MIMO en heeft daarom 2 antennes nodig (MAIN en DV) en ook GNSS is niet aangesloten. In principe/theorie moet het mobile gezien nog wel kunnen werken, maar het kan best zijn dat onbrekende antenne reden is voor de chipset om er de brui aan te geven en dus 'No SIM'.

Echter veel bedenkelijker is rare draadje ?? bij de SIMkaarthouder. Het lijkt wel een stukmetaalvuil wat er ooit ergens is ingepropt of iets is gescheurt/gebroken. Dat zou eerder een reden zijn voor 'No SIM'

Mijn indruk is dat iemand/men gepoogt heeft een 3G product 'even' te upgraden naar 4G zonder voldoende kennis van zaken en dat jij en een spanjaard de enige 2 kopers zijn van dit werk.

Zie ook meer detail m.b.t. positioning standaarden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Satellite_navigation
@tmoesel
Beste Tmoesel,
Volgens zeggen fabrikant (waar ik hem ook van heb/ product link in vorige bericht) zijn er meerdere in europa wel gewoon werkend .(vind idd meer van deze app verkocht in europa door andere verkopers)
Het verdachte draadje in sim lezer is het contact dat signaleerd of de sim kaart er in zit(al gemeten , schakeld naar massa met sim erin)
Blauwe printje achterin is wifi module en inderdaad 3de antenne aansluiting achterop app is gps antenne , zowel gps als wifi werkt goed (behalve 4g gedeelte 😞
Twijfel nog wel over of en wat er ingesteld moet worden (zie gebruiksaanwijzing foto) volgens fabrikant zou de instelling op auto stand al moeten werken en instellingen user niet nodig.
Zal de chinese fabrikant maar weer eens achterna zitten om te kijken wat de oplossing kan zijn .
Reputatie 7
Badge +30
APN kan je wel instellen, met portalmmm.nl, geen inloggegevens en geen proxy.

Reageer