4G standaard in KPN Basis-abonnementen

• 3 december 2013
  • 13 reacties
  • 6221 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +3
Vanaf nu beschikken ook alle KPN Basis Mobiel-abonnementen standaard over 4G. Zo kunnen meer klanten over supersnel mobiel internet beschikken.

De Basis-abonnementen Basis 100 en Basis 200 krijgen dezelfde snelheid als de bestaande 4G Alles-in-1-Mobiel-abonnementen Instap en Standaard. Bovendien krijgen de Basis-abonnementen meer MB’s om de snelheid van 4G optimaal te kunnen ervaren. Het aantal MB’s voor Basis 100 gaat omhoog van 100 MB naar 250 MB.

Voor Basis 200 gaat het aantal MB’s van 200 MB naar 500 MB omhoog. Voor 4G is, naast een 4G-abonnement, een 4G-toestel nodig en een speciale simkaart. Niet alleen nieuwe en verlengende klanten profiteren hiervan, ook klanten die vanaf 1 juli een Basis-abonnement hebben, krijgen binnenkort ook standaard 4G en meer MB’s in hun abonnement.

Voor het gehele artikel klik je hier.

13 reacties

In reactie hierop, het volgende.

Op dit moment heb ik een KPN 2013 Mobiel 1000MB abonnement met Samsung Galaxy S4, afgesloten op (naar ik meen ) 11 juni dit jaar. Inclusief toestellease betaal ik hiervoor zo'n 75 euro per maand. Uit bovenstaand bericht moet ik spijtig genoeg opmaken dat voor mijn abonnementsvorm, gelet op de datum waarop het abonnement is afgesloten, bovenstaand bericht niet geldt en derhalve geen toegang tot het 4G-netwerk mogelijk is, tenzij ik het abonnement voor €10 extra upgrade naar een databundel van 2500 MB. Wat dit extra wrang maakt, is dat de nieuwe(re) abonnee met een Basis 100 abonnement, die hiervoor een significant lager maandbedrag betaalt, wél toegang heeft tot het 4G netwerk.

Graag verneem ik van u of in overweging wordt genomen ook bestaande abonnees met een oudere (in mijn geval 2 weken oudere) abonnementsvorm in aanmerking komen voor standaard toegang tot het 4G-netwerk.

Reputatie 4
Badge +3
Beste YiHu,

Ik kan me goed voorstellen dat dit wat vreemd overkomt. Vooralsnog is de propositie echter alleen veranderd voor de nieuw afgesloten abonnementen. Ik ga wel voor je checken of er op termijn wordt verwacht bestaande klanten over te kunnen zetten naar de nieuwe proposities. Zodra ik hierover meer hoor laat ik je dit weten.

Met vriendelijke groet,

Daan

Ben ook benieuwd of dit ook binnenkort voor abonnementen uit 2010 geldt. Aangezien die in sommige gevallen nog met een onbeperkt "fair Use" bundel zitten.. :-)

Niet dat het nu heel veel uitmaakt aangezien de netwerkdekking nog niet landelijk is doorgevoerd voor 4G.

Reputatie 7
Badge +12
Dat zal met de 2010 varianten niet gebeuren sinds die al te verlengen zijn naar de nieuwe abonnement met 4G en ook onbeperkt internet. Daar is ook een soort van FUP aanwezig in de vorm van een verlaagde snelheid wanneer de bundel op is en geen extra kosten ;)

Reputatie 1
Het linkje naar het gehele artikel loopt (inmiddels) dood. Ik ben m.n. erg benieuwd wanneer "binnenkort" is.
Overigens stuit ik via "Informatie over uw abonnement" in "Mijn KPN" op 100 MB bij Basis 100 SO (i.p.v. de hier in het forumartikel genoemde 125 MB; en i.p.v. de oorspronkelijke 50 MB) en ook staat daar (nog?) 3G (maar dat maakt me niet uit, want ik heb een 3G-toestel).
En tot slot: heb ik voor die verhoging een nieuwe "speciale" SIM-kaart nodig???
Mijn abo dateert van 15 augustus 2013.

Reputatie 7
Badge +12
Van wat ik heb begrepen zou het uiterlijk eind januari voor iedereen omgezet moeten zijn :)

Reputatie 1
Wat ik niet begrijp is of ik op dit moment beschik over 50 MB (oorspronkelijk contract; en in Mijn KPN - maar daar staat ook een verkeerd aantal SMS-sen) of 100 MB (Mijn KPN, informatie over uw contract) of 125 MB zoals in bovenstaand artikel (en ook in de nieuwe contract-pdf op de KPN-site).

Reputatie 1
Het klinkt inderdaad logisch dat min of meer dezelfde abonnementen, maar dan met toestellease ook omgezet gaan worden naar bundels met 4G daarin. Veel leasecontracten duren nog een jaar of langer zonder mogelijkheid naar de nieuwe abonnementen te wisselen. Voor KPN heeft het ook voordelen: steeds meer particuliere klanten kopen al 4G toestellen. Als zij allemaal naar 4G gaan, dan worden de 3G frequenties ontlast. Juist bedrijven blijven vaak nog jaren oude toestellen met 3G gebruiken en bijkopen. Die hebben er ook voordeel van dat dat netwerk minder belast is en de particuliere klanten op 4G maken natuurlijk flink reclame bij vrienden en bekenden. Vooral nu de concurrenten 4G (te) langzaam uitrollen zal KPN flink in het voordeel zijn als ook de toestellease klanten over kunnen naar 4G.
Reputatie 7
Badge +12
@Irwan

De info over de databundel zoals deze staat op mijnkpn zal hierin leidend zijn en het ziet er naar uit dat het voor u nog omgezet zal moeten worden.
@ucsdcom

Er is volgens mij nog steeds een optie om via de helpdesk een migratie te doen naar het 2013 lease abonnement waarbij 4G mogelijk is. Ik weet alleen niet 100% zeker of die optie er nu nog is.

Reputatie 1
Beste Shugosha,

Als de info van mijnkpn leidend is heb ik deze maand met basis 100 SO plots de beschikking over 150 ipv. 100 sms-jes; en heb ik deze maand nog de beschikking over vrijwel mijn volledige beltegoed (hoewel ik wel degelijk ruim een uur gebeld heb). Ik neem toch niet aan dat u adviseert dat serieus te nemen. MijnKPN ziet er niet uit en vermeldt dan ook sinds de aanvang van mijn abo dat er technische problemen zijn. Ik wil weten waar ik aan toe ben en aangezien ik wat extra MB's deze maand goed zou kunnen gebruiken zou ik gewoon willen weten waar ik op dat punt aan toe ben. Ik heb de MB-vraag eerst op facebook gesteld en nu hier en na 2 weken weet ik nog steeds niet hoe 't zeker-weten zit (dus moet ik maar uitgaan van 50MB).

Reputatie 7
Badge +12
U heeft KPN compleet waardoor er een voordeelbundel is toegevoegd die de minuten + sms + mb's verdubbeld.

De meeste smartphones hebben tevens de optie om het dataverbruik vanaf het toestel zelf te meten mocht het moeizaam gaan via mijnkpn op dit moment. Eventueel is er ook nog de MB meter te vinden via https://www.kpn.com/prive/klantenservice/apps.htm ;)

Reputatie 1
Met het meten van mijn MB-verbruik heb ik geen moeite, dat kan inderdaad simpel met mijn toestel.
Off-topic: als iemand een simpele goed app weet om mijn belminuten bij te houden heb ik daar wel een kudootje voor over :-)
En dat mijn MB's/minuten/sms-sen door KPN-compleet verdubbelen wist ik ook al (maar dat had ik uit de vraag weggelaten om 't simpel te houden).

De vraag ging en gaat dan ook over hoeveel MB's ik nu met mijn abonnement kan gebruiken. Is dat:
 50 MB (oorspronkelijk contract & Mijn KPN web+app - maar daar staan ook 150 SMS-sen i.p.v. 100 én daar staan extra SMS-verbruikskosten die ik niet heb gemaakt én daarin is mijn belverbruik vanaf begin december nog steeds niet geregistreerd én toen ik KPN-compleet werd duurde het een week ofzo voordat dat in Mijn KPN zichtbaar werd hoewel het volgens de klantenservice al wel geldig was; dus dat is kortom een puinhoop),
100 MB (getal voor huidige basis 100 in startpost & informatie over abonnement via Mijn KPN-web),
125 MB (www.kpn.com/prive/mobiel/sim-only/abonnementen.htm & in 'KPN 2013 Mobiel Abonnement Sim Only.pdf' en er staat niet dat dat nog niet geldt voor eerder afgesloten abonnementen),

250 MB ("binnenkort" in startpost)???
En in geval van KPN-compleet verdubbelen dus al deze getallen.
Ik vermoed dat Daan in de startpost onbewust uitgegaan is van KPN-compleet, maar strikt genomen bevindt mijn 'complete' MB-ruimte zich dus ergens tussen 100 MB en 500 MB en waarschijnlijk tussen 100 MB en 250 MB.

Ik moet vooralsnog uitgaan van 100 MB, maar als ik nu (tijdelijk) upgrade naar basis 200 SO omdat ik verwacht deze maand 175 MB te gaan gebruiken kan dus achteraf blijken dat die upgrade (10 euro) onnodig was omdat ik al beschikte over 200 of 250 MB (en dit nog geheel los van de vraag of de verdubbeling van KPN-compleet wel naadloos blijft werken, zoals in een ander topic aan de orde is).

Maar eigenlijk is de kwestie echt heel simpel: ik wil gewoon weten hoeveel MB's ik op dit moment precies in mijn bundel heb. En ik vind het echt heel raar dat zoiets simpels bij KPN zo ingewikkeld wordt en ook ongelooflijk dat Mijn KPN nu al maandenlang zo volstrekt onbetrouwbaar is (als inloggen überhaupt al mogelijk is).

Reputatie 1
@ucsdcom

Er is volgens mij nog steeds een optie om via de helpdesk een migratie te doen naar het 2013 lease abonnement waarbij 4G mogelijk is. Ik weet alleen niet 100% zeker of die optie er nu nog is.

Je kan dit ook online doen via je mijn KPN account. Dat is dus het probleem niet. Wat hier de wens is van de leaseklanten: ook 4G kunnen gebruiken op de goedkopere databundels net zoals de nieuwere 2013 abonnees zonder toestellease abonnement ook kunnen......en nog liever zou men van toestellease afkomen denk ik......

Reageer