Beantwoord

4G wordt 3G in België

  • 1 August 2020
  • 11 reacties
  • 469 keer bekeken

Badge

Ik woon in Nederland en werk in België. Dat wil zeggen dat ik dagelijks de grens over ga. Ik heb een KPN-bundel waarmee ik ook vrij in België kan bellen en internetten. Nu heeft mijn Motorola het heel lastig wanneer ik de grens over ga. Ik krijg telkens 3G. Wanneer ik het toestel opnieuw opstart wel terug 4G. Iemand tips hoe ik dit terug goed kan krijgen?

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 August 2020, 12:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hoi E.D., welkom op het forum! Zo op het eerste gezicht verwacht ik dat een van de volgende dingen aan de hand is:

  • Je blijft op een Nederlandse mast zitten maar door de afstand is het bereik minder en springt de telefoon op 3G omdat hij die dan blijkbaar sterker vindt. Op het moment dat je het toestel herstart verbindt je met een Belgische mast die dichterbij staat en ook 4G heeft.
  • Je verbindt met een Belgische mast, maar dit is een die geen 4G ondersteunt, of dit niet beschikbaar maakt voor buitenlandse gebruikers. Na een herstart verbindt je met een andere mast die dit wel heeft. 

Wat zie je zelf gebeuren qua masten/netwerken? Blijf je op NL zitten tot na de herstart, of ga je wel netjes over naar een BE mast zodra je de grens over bent? In dat laatste geval, zie je ook een ander netwerk na het herstarten?

Badge

Beste Erik

Bedankt voor je reactie!

Wanneer ik de grens gepasseerd ben, heb ik eerst even geen netwerk en dan neemt hij in België het Belgische netwerk (Base) en in Nederland terug KPN.

Wanneer ik herstart, kom ik in België steeds op hetzelfde netwerk (Base).

Het vreemde is dat ik zelfs in Nederland op mijn eigen netwerk soms 3G krijg.

Evelien

Reputatie 7
Badge +30

Hmmmm…. Ok, welke Motorola heb je? En, als het in Nederland ook terugvalt op 3G, merk je dat op specifieke plekken of gebeurt dat overal? En wellicht ook dat het op dezelfde plek soms wel en soms niet gebeurt?

Vul ook je forumprofiel in, dan kan ik voor de zekerheid nog even naar je netwerkinstellingen kijken.

Badge

Beste Erik

Een Motorola G8. Helaas doe ik in de huidige tijd heel weinig verplaatsingen. Het is telkens woon-werkverkeer en dan zie ik het ook pas wanneer ik thuis ben dat ik terug op 3G zit. Tegenwoordig heb ik het in 90% van de gevallen wanneer ik de grens gepasseerd ben. Vandaag trouwens nog een bijkomend probleem opgemerkt: in België een inkomend gesprek voeren, het gesprek beëindigen en direct een ander nummer bellen. Dit laatste ging niet. Ik kreeg de melding: er is geen netwerk beschikbaar voor oproepen.  Ik hoop echt dat hier een oplossing voor bestaat…

Al heel erg bedankt voor de tijd die je erin steekt om dit te bekijken! 

Evelien

Reputatie 7
Badge +30

Ik zie geen rare dingen in je netwerkinstellingen. Dan heb ik nog een paar dingen die eigenlijk even getest moeten worden.

  • stop je simkaart eens in een ander toestel en kijk of je dan wel 4G hebt in België, en op 4G blijft in Nederland
  • idealiter, stop de simkaart uit dat andere toestel in jouw telefoon en kijk of die dan de problemen heeft die jij hebt

Als dat tweede geen optie is, dan is dat niet zo erg. Maar het eerste moet wel even getest worden. Als je met jouw sim in een ander toestel dezelfde issues ervaart, dan gaan we simkaart vervangen om uit te sluiten dat het probleem daarin zit. Als het probleem in een ander toestel niet voorkomt, dan ligt het waarschijnlijk aan je Motorola zelf. Dat kan dan bevestigd worden als met een andere simkaart in de Motorola het probleem ook voorkomt.

Badge

Beste Erik

Deze week lukt dit niet omdat ik de grens niet over moet. Ik probeer het volgende week en laat nog iets  weten.

Groetjes

Evelien

Badge

Beste Erik

Ik heb vandaag de test gedaan met een Samsung Galaxy J5.  Na aankomst in België kreeg ik heel lang H+. Na een klein uur is het dan vanzelf overgeschakeld op 4G. Wel hetzelfde probleem met 2 uitgaande oproepen direct na elkaar: geen netwerk beschikbaar.

Groetjes

Evelien

Reputatie 7
Badge +30

Hmmm, is wel iets beter, maar nog niet ideaal. Dan zou ik toch aanraden om, voor de zekerheid, de simkaart te vervangen. Dit is gratis en kan je via de MijnKPN doen. Als het dan ook met de nieuwe simkaart nog problemen geeft, dan kan nog een melding aanmaken voor de technische dienst om toch nog even wat dieper te kijken.

Badge

Ok! Ik doe dit vanavond.

Heel hartelijk bedankt voor alles!

Badge

Beste Erik

De nieuwe sim-kaart is in gebruik sinds donderdagavond. Vrijdag liep alles perfect, maar sinds maandag opnieuw iedere dag 3G wanneer ik op het werk kom... Maandag heb ik de gsm bewust niet laten heropstarten, maar hij bleef op 3G…

Groetjes

Evelien

Reputatie 7
Badge +30

Sorry voor de late reactie, Evelien! Wat jammer om te lezen dat het met de nieuwe simkaart niet opgelost is. Jouw collega's met een Belgische simkaart kunnen wel gewoon gebruik maken van 4G? Ik heb aan deze kant VoLTE, bellen over 4G, aangezet. Je zult je toestel nog eens moeten herstarten. Ik ben benieuwd of je nog verandering merkt!