Vraag

5G niet beschikbaar op mast welke op de kaart het wel zou hebben

  • 13 May 2021
  • 8 reacties
  • 112 keer bekeken

Op de kaart zou er 5G dekking moeten zijn in Liessel Noord-Brabant ter hoogte van de A67 kruising Koeweideweg. Echter is hier geen 5G beschikbaar. Deze situatie is al maanden zo. Is hier sprake van een storing?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Als ik op kpn.com/dekkingskaart 5G kies en vervolgens Liessel als woonplaats intyp is het … helemaal wit. Geen dekking dus.

Er is wel 4G+, dat is ook al 300 Mb/s. Dat is toch snel genoeg voor één telefoontje? Of heb je via het hotspot nog ‘van alles’ via je phone met 4G/5G verbonden?

Vooralsnog is 5G in zo'n 40 tot 50% beschikbaar. En is het nog een techniek en nog niet echt een voordeel. Zeker niet voor 'gewoon’ internetgebruik. Toepassingen die snelheid (en dus ook realtime) verbinding behoeven zijn bv. hoogwaardige videoverbindingen.

In het hele land (kleine plekjes uitgezonderd) is 4G+ beschikbaar. Met een snelheid van 300 Mb/s.

5G komt er pas écht in 2022. Dan komen de geschikte zeer hoge frequenties, 3,5 Ghz band, vrij. Nu zit 5G in NL nog op 700 Mhz. Ooit voor de gewone GSM in gebruik.

Kijk even naar de locatie welke ik aangaf, dat ligt nogal een stukje uit de bebouwde kom van Liessel. Het is ter hoogte van afrit en toerit 37 van de A67. De mast van KPN die op die plek staat is overigens al vorig jaar omgebouwd naar Huawai.

En nee je hebt geen 5G nodig maar als KPN het op de kaart als 5G dekkingsgebied weergeeft verwacht je het daar ook.

Signaal wat door de ether gaat is, zeker qua randgebieden van zenderbereik, nooit exact aan te geven.

Het is daar inderdaad 'bruin’ aangegeven. Maar zo'n kaart kan nooit exacte wetenschap zijn helaas.

Het bereik van 4G daar is zelfs 4G++ wat inhoudt: dezelfde snelheid als het huidige 5G: 500 Mb/s.

5G is nog in ontwikkeling.

Beste Peter,

Lees jij wel wat ik typ? DE MAST VAN KPN STAAT DAAR OP DIE PLEK en is vorig jaar al omgebouwd naar Huawai. Bron: antenneregister

Tuurlijk lees ik dat.

Als je de postcode van die plek weet kun je storing checken. kpn.com/storingen

Als je op andere plekken wel 5G hebt is er met je toestel niks aan de hand! Je er druk over maken heeft dan geen enkele zin. Een moderator, die hier nog komt, zal het misschien uitzetten bij het betreffende team.

Reageren heeft hier geen enkele zin begrijp ik nu. Nu al spijt van. De norm is tot 2022 nog 4G. En daarna blijft ook 4G nog járen in de lucht.

5G zullen zeker de omroepen blij mee zijn. Veel makkelijk ter plekke verslag doen bijvoorbeeld in realtime. Voor het gewone gebruik van je smartphone heeft het, nogmaals, niet veel nut.

Fijne dag.

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @Heinrich077! Welkom hier. Je bedoelt -ongeveer- dit punt, toch? Zoals je ziet ligt dit punt op de grens van de 5G-dekking. Zoals PeterG al aangeeft, dekking is erg lastig aan te geven op een exacte kaart. Als je hier in het verleden wel 5G hebt gehad, dan kan het zijn dat de mast inmiddels iets is bijgesteld waardoor dit deel net geen 5G-dekking meer heeft. We updaten de dekkingskaart niet dagelijks, dus het kan zijn dat ie niet 100% actueel is. Daarnaast kunnen er momenteel ook werkzaamheden worden uitgevoerd op die specifieke mast, waardoor de 5G-dekking tijdelijk minder is.

Als je niet eerder 5G-dekking hebt gehad op deze locatie, ga er dan vanuit dat het fout op de kaart staat aangegeven of dat de antenne van je telefoon onvoldoende 5G-signaal kan opvangen (niet gek als je op de grens zit van...). In de toekomst wordt dit anders. We zijn immers nog druk bezig met de uitrol van het 5G-netwerk! 

Dekkingskaart: Ongeveer kruising koeweideweg

 

Hallo @Heinrich077! Welkom hier. Je bedoelt ongeveer dit punt, toch? Zoals je ziet ligt dit aan het dekkingsgrens op de kaart. Zoals PeterG al aangeeft, dekking is erg lastig aan te geven op een exacte kaart. Als je hier in het verleden wel 5G hebt gehad, dan kan het zijn dat de mast inmiddels iets is bijgesteld waardoor dit deel net geen 5G-dekking meer heeft. We updaten de dekkingskaart niet dagelijks, dus het kan zijn dat ie niet 100% actueel is. Daarnaast kunnen er momenteel ook werkzaamheden worden uitgevoerd op die specifieke mast, waardoor de 5G-dekking tijdelijk minder is.

Als je niet eerder 5G-dekking hebt gehad op deze locatie, ga er dan vanuit dat het fout op de kaart staat aangegeven of dat de antenne van je telefoon onvoldoende 5G-signaal kan opvangen (niet gek als je op de grens zit van...). In de toekomst wordt dit anders. We zijn immers nog druk bezig met de uitrol van het 5G-netwerk! 

Dekkingskaart: Ongeveer kruising koeweideweg

 

Beste Lisa,

Ik weet hoe het werkt met antennestraling. Echter staat er op dat punt een mast van KPN welke vorig jaar is omgebouwd naar Huawai antennes. Kort daarop is ook jullie dekkingkaart aangepast dat er 5G dekking zou zijn op dat punt. Hieronder een kaart waarop de antenne staat afgebeeld, datum van ombouw en de gebruikte frequenties. Echter heeft deze mast nog nooit 5G signaal afgegeven. Ik was eigenlijk alleen maar nieuwsgierig naar wat hier de reden van is.

 

 

Ik weet hoe het werkt met antennestraling. Echter staat er op dat punt een mast van KPN welke vorig jaar is omgebouwd naar Huawai antennes. Kort daarop is ook jullie dekkingkaart aangepast dat er 5G dekking zou zijn op dat punt. Hieronder een kaart waarop de antenne staat afgebeeld, datum van ombouw en de gebruikte frequenties. Echter heeft deze mast nog nooit 5G signaal afgegeven. Ik was eigenlijk alleen maar nieuwsgierig naar wat hier de reden van is.

Hoe weet je dat die betreffende mast nog nooit 5G heeft afgegeven?

Het komt af en toe wel voor dat een bepaald toestel met bepaalde software en bepaalde instellingen iets niet doet wat je verwacht. De antennekaart is primair een registratiedatabase, wil niet 1-op-1 zeggen dat iets wat geregistreerd is ook gebruikt wordt. En bij mijn weten is de KPN dekkingskaart een combinatie van metingen en schattingen/interpolatie/extrapolatie. Of er ooit een 5G toestel op 700MHz in die buurt van die mast heeft gewerkt weet ik niet, maar ik verwacht van wel.

 

 

Â