Vraag

Android OS heeft (tot nu toe) 6GB van mijn data gebruikt (Google Pixel)

Hoi, ik kreeg gisteren een melding van KPN dat ik over de helft van mijn bundel zat. Dat vond ik al vreemd aangezien ik een aanzienlijk grote bundel heb (15GB deze maand vanwege de gratis 5GB). Ik ben toen gaan kijken, blijkt dat Android OS bijna 6GB data op de achtergrond heeft gebruikt! Ik heb hier al een livechat met KPN voor geopend, maar die knul bleef me gewoon verwijzen naar de forums...

Wanneer ik op Android OS tap krijg ik een specificatie te zien, die com.qti.service.colorservice noemt. Op internet komen dan een paar threads tevoorschijn over malware, maar de enige reden daarvoor is mensen die een of andere (onnodige) virusscanner op hun telefoontje hebben gezet, welke deze service flagt. Lijkt me sterk dat dit malware is als het onder Android OS wordt gegroepeerd.

Ik wil ten eerste natuurlijk voorkomen dat dit in de toekomst nog een keer gebeurt. Ten tweede zou ik (een deel van) mijn data terugwillen, omdat deze 6GB nu gewoon weg zijn zonder enig toedoen van mijzelf. Voor beide vragen werd ik naar de forums verwezen door Vikash van KPN (bedankt joh).

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Is dit voorgrond of achtergrond data?
RobinFlikkema schreef:

Is dit voorgrond of achtergrond data?

Alles is achtergrond data, geen enkele bit voorgrond.
Reputatie 7
Badge +30
Welke Android versie (en beveiligingsupdates) draai je nu? Heb je je Pixel geroot?
RobinFlikkema schreef:

Welke Android versie (en beveiligingsupdates) draai je nu? Heb je je Pixel geroot?

Ik draai op 7.1 met de november patch. Heb m'n Pixel wel geroot, maar dat was zodra ik hem had, op 29/30 oktober. Dit probleem doet zich nu pas een paar dagen voor (uit het grafiekje schat ik ongeveer 5 dagen, ik weet niet of ik dit precies kan achterhalen?).
Reputatie 7
Badge +30
Kan het zijn dat er een nieuwe update is die 'oe elke keer probeert te installeren (wat faalt omdat 'ie geroot is) en dan opnieuw download?
RobinFlikkema schreef:

Kan het zijn dat er een nieuwe update is die 'oe elke keer probeert te installeren (wat faalt omdat 'ie geroot is) en dan opnieuw download?

Er staat inderdaad een update open (250MB), maar dat zou betekenen dat hij hem 24x (!) automatisch heeft geprobeerd te downloaden (ik moet op "Try again" drukken als ik wil dat hij het opnieuw probeert), dat hij dat via m'n mobiele data doet (wat uberhaupt al niet zou mogen), en dat dit alles in de afgelopen 5/6 dagen is gebeurd. Ik heb op het moment tentamens dus ik zit vooral thuis, met Wifi verbonden, en het lijkt me sterk dat hij die 24 pogingen precies heeft gedaan in die korte tijdbestekken dat ik onderweg was...
Reputatie 7
Badge +30
Maar, die Pixel die draait toch 2 partities. Waarbij de 2e automatisch bijwerkt wanneer er een update beschikbaar is.

Kan je niet zien wat de package genaamd "com.qti.service.colorservice" precies is? Want persoonlijk vind ik het erg veel lijken op een update tool ontiwkkelt door QTI.com

Robin
Dat kopt, dus ik vraag me af of hij werkelijk elke keer de update opnieuw downloadt, aangezien hij hem na 1x downloaden toch gewoon kan parkeren op de 2e set partities?

Ik zou niet weten hoe ik kan zien wat die colorservice precies doet, alleen dat het onder het OS valt...
Reputatie 7
Badge +30
Heb je deze al gezien?
Reputatie 7
Badge +27
Hey Max, welkom op het forum! Jammer dat je op deze manier ineens zoveel data kwijt bent. Robin's link is goed leesvoer, het klinkt als een bug. Ik kan je de data helaas niet vergoeden, dit omdat het wel gewoon verbruikt is. Wel mijn excuses dat de chatcollega je daarvoor ook naar het forum heeft verwezen. Dit had hij je ook kunnen vertellen.
RobinFlikkema schreef:

Heb je deze al gezien?

Die had ik inderdaad gezien, en heel veel mensen in die thread zeggen dat het met de november patch verholpen is, maar ik zit al op de november patch...

Erik_ schreef:

Hey Max, welkom op het forum! Jammer dat je op deze manier ineens zoveel data kwijt bent. Robin's link is goed leesvoer, het klinkt als een bug. Ik kan je de data helaas niet vergoeden, dit omdat het wel gewoon verbruikt is. Wel mijn excuses dat de chatcollega je daarvoor ook naar het forum heeft verwezen. Dit had hij je ook kunnen vertellen.

Ik vond het al raar dat hij me naar een forum verwees voor een vraag als die...

Ik zit intussen al op 8.2GB mobiele data en meer dan 52GB via wifi gebruikt door Android OS. Ik ga morgenmiddag maar eens proberen om een volledige reset te doen, en in de tussentijd mijn mobiele data uitzetten 😞

Reageer