Beantwoord

APN gegevens buitenland mifi (M7350) lijst!

  • 6 May 2019
  • 17 reacties
  • 6176 keer bekeken

Ik ben er inmiddels achter dat als je een mifi wilt gebruiken in het buitenland bijv. van bovenstaand type je daarvoor zelf de apn gegevens in moet vullen.
Het enige wat nodig is dat je van KPN (provider van mijn mobiel netwerkkaartje) een lijstje met alle apn gegevens van Europa krijgt?
In mijn geval zou ik al blij geweest zijn als ik de APN gegevens van Belgie, Frankrijk en Duitsland zou hebben.
Wat mij opvalt is dat er onvoldoende kennis is bij zowel consumenten die een mifi aanschaffen als bij providers die hiervoor diensten aanbieden.
Ik neem mezelf als voorbeeld. Ik schafte MIFI M7350 aan met een standaard data abonnement van KPN en dacht klaar te zijn voor mijn vakantie in Frankrijk........? Niet dus want ik had nergens gelezen dat je alle apn gegevens zelf moet instellen. Hoe? wat is apn? ik had geen idee. Mijn 2e vakantie juist 3 dagen geleden naar Belgie dacht ik nu alles wel voor elkaar te hebben. Gewapend met een lijst "algemene apn gegevens gedownload van het internet. Plus de kennis om apn in te stellen op mijn mifi. Weer niet gelukt!!!!! Vandaag gebeld met tplink mifi klantenservice en met de overigens vriendelijke klantenservice van KPN. Die laatste waren van mening dat de apn gegevens vanzelf ingevuld worden door mifi. Echter na enig doorvragen en vasthouden heb ik nu een internetpagina met hopelijk de juiste gegevens gekregen? Ik heb goede hoop dat de gegevens kloppen maar ik moet dat nog testen dat kan hier niet.
APN List / name/type/portal/username/ password/authentication type het is best veel als je gewend bent dat je mobieltje alles zelf doet!
Lang verhaal korte vraag: heeft kpn geen handleiding of lijst zoals wel vaak te vinden is voor div mobieltjes? Het minste lijkt mij een kloppend lijstje met apn gegeven Europa?
Groet Vitarka
icon

Beste antwoord door Vitarka 22 September 2019, 18:57

Bekijk origineel

17 reacties

Hoi @Vitarka . Welkom op het forum!
Een hele goede vraag en suggestie! Dat zou inderdaad veel vragen en inspanning schelen. Ik durf niet te speculeren waarom zoiets ontbreekt maar wil er graag voor je induiken en hopelijk heb ik straks goed nieuws. Ik ga intern een balletje opgooien en laat je weten zodra ik nieuws heb!
Beste Erwin,

Alsvast bedankt! Ik hoop dat je kunt mikken;-)

Groet Vitarka
APN: internet
IPv4
geen authenticatie
-
that’s it
Hoi @Vitarka . Ik heb een antwoord gekregen waarmee het hopelijk allemaal wat duidelijker wordt:

KPN heeft eigenlijk maar één APN waar alle diensten op werken: APN=internet
Voor Mobile Broadband die bij KPN gekocht worden staan al de juiste instellingen vanuit de fabriek ingesteld. Ook de APN. Mocht je je MBB bij ergens anders gekocht hebben kan het zijn dat er geen verbindingsprofielen (incluis APN’s) in staan en op dat moment moet je die dus zelf maken.
De ervaring leert dat bij de standaard MBB producten van grote leveranciers ( Huawei, Netgear etc. ) wel een juiste APN is ingesteld zodra je er een KPN sim in doet.
Het is ons nog niet helemaal duidelijk of jij een MBB product meeneemt naar het buitenland mét KPN SIM of dat je er daar een lokale SIM in doet. In het laatste geval moet de APN van de lokale partij ingesteld worden. Daar hebben wij geen overzicht van en dat blijft dus even zoeken. 🙂
Ik heb een TP Link M7650 en zit momenteel in Frankrijk. Nogmaals, achter APN ‘internet’ invullen, IPv4 kiezen en geen authenticatie. Bij mij werkt het. Ik heb voor ‘Static’ gekozen, maar volgens mij werkt ‘Dynamic’ ook. Ik heb de router bij Coolblue gekocht. Schrik niet van de R in het vierkantje achter de 4G-aanduiding. Die R staat voor Roaming.
Het Simmetje is een data sim van KPN die neem ik mee samen met mijn tplink mifi7350 niet gekocht bij kpn maar bij cool blue (lotgenoten 🙂 Dat betekend dus dat ik ergens de gegevens vandaan moet halen om de juiste waarden in te stellen.
In te vullen waarden als je een "nieuwe APN" aanmaakt voor bijvoorbeeld in mijn geval Frankrijk, België of Duitsland:
- Profile name:
- PDP type:
- Apn Type:
- APN:
- Username:
- Password:
- Auth type:
Allemaal handmatig in te voeren of te wijzigen. Volgens Old Hogan......
Profile name: ?
PDP type: IPv4
Apn Type: Static
APN: internet
Username:?
Password:?
Auth type:none
Er blijven nog een paar "?" over en dan maar hopen dat er geen hoofdlettergevoelige informatie ingevuld moest worden!!
Geen idee of het waar is maar ik denk dat als je een lokale sim koopt alles gewoon werkt?
Ik hoop dat de laatste "?" nog gevonden worden en ook of deze dan meteen voor alle drie de genoemde landen werkt.
Toch steeds een stapje verder...nog ffies proberen en we kunnen "lopen"!!!
Heel Jammer dat mijn vraag tot op heden niet helemaal beantwoord is.

Ik ga over anderhalve week weer naar Frankrijk vermoedelijk met een niet werkende Mifi?

Dit moet voor iemand die er in thuis is toch doodsimpel zijn?

Help! :-)🤔
Helaas heb ik geen toevoegingen vanuit KPN. Als ik de andere ervaringsdeskundigen goed begrijp is het niet noodzakelijk om al die detailinformatie in te vullen. Ik hoop uiteraard dat dit bij jou ook niet hoeft. Mocht er nog een andere gebruiker een aanvulling hebben, is dat uiteraard welkom.
Dan zal ik dit topic zelf sluiten met het enige werkende en bevredigende antwoord 🙂
Zoals ik al had aangegeven doen de vaste apn gegevens ingesteld in het toestel het niet over de grens.
Bijna alle KPN medewerkers geloven dat niet maar het is echt zo,
Vlak voor mijn vakantie had ik contact met Kees Buma van KPN die heeft mij echt geweldig geholpen! Heel erg bedankt nog. Na twee vakanties zonder mobiel internet en geen hulp zat ik er een beetje doorheen.
Samen zijn we er in geslaagd mijn Mifi werkend te krijgen. Het was voor mij wel noodzakelijk een nieuw toegangspunt te maken in mijn TPLINK mifi toestel.
De volgende instellingen doen het in alle landen Italie/ Frankrijk/ Belgie en Nederland.... en mogelijk overal maar dat heb ik niet kunnen testen:-)
Profile name (mag leeg blijven)
PDP type: André ( je kunt invullen wat je wilt als je het maar herkend)
APN Type: IPV4
APN: stadic
Auth type: portalmmm.nl
Username: CHAP
Password: (leeg)

De vooraf ingevulde apn instellingen van KPN zijn precies hetzelfde afgezien van PDP type: KPN (hoe verrassend. En heel belangrijk Auth type: KPN4g.nl (dit had volgens Kees eigenlijk ook moeten werken maar de praktijk is weerbarstig.

Ik vraag meer of minder "Kees"? Meer, meer meer!

Nogmaals KPN dank voor de service~.

Groet Vitarka
Fijn om te lezen! Deze kennis is helaas niet algemeen bekend en ik ben heel blij dat je dit met ons deelt.
Ik heb je antwoord als beste antwoord gemarkeerd.

Hallo, 

ik zit met precies hetzelfde probleem. Was wel leuk geweest om daar niet in het buitenland pas achter te moeten komen. Informatie via KPN bij de aanschaf van de SIM kaart is noodzakelijk, vind ik. 

Maargoed, allemaal leuk, die tips, maar WAAR vul ik dit in? Ik zie nergens het woordje APN staan of de andere gegevens die jullie aangeven. Moet ik in de online app zitten, of op het kastje zelf? 
HELP? 

Ik vertrek over 5 dagen naar Italie, Portugal en Frankrijk en moet daar werken, dus verbinding is belangrijk!

@Vlinder14 : Dit is een topic uit 2019.  

Als jij een mobiel abonnement bij KPN hebt en je gaat naar een land binnen de EU zou je gewoon bereik moeten hebben.  Of het supersnel is hangt natuurlijk van de locatie af. 

Reputatie 1
Badge

Ik ben er inmiddels achter dat als je een mifi wilt gebruiken in het buitenland bijv. van bovenstaand type je daarvoor zelf de apn gegevens in moet vullen.
Het enige wat nodig is dat je van KPN (provider van mijn mobiel netwerkkaartje) een lijstje met alle apn gegevens van Europa krijgt?
In mijn geval zou ik al blij geweest zijn als ik de APN gegevens van Belgie, Frankrijk en Duitsland zou hebben.
Wat mij opvalt is dat er onvoldoende kennis is bij zowel consumenten die een mifi aanschaffen als bij providers die hiervoor diensten aanbieden.
Ik neem mezelf als voorbeeld. Ik schafte MIFI M7350 aan met een standaard data abonnement van KPN en dacht klaar te zijn voor mijn vakantie in Frankrijk........? Niet dus want ik had nergens gelezen dat je alle apn gegevens zelf moet instellen. Hoe? wat is apn? ik had geen idee. Mijn 2e vakantie juist 3 dagen geleden naar Belgie dacht ik nu alles wel voor elkaar te hebben. Gewapend met een lijst "algemene apn gegevens gedownload van het internet. Plus de kennis om apn in te stellen op mijn mifi. Weer niet gelukt!!!!! Vandaag gebeld met tplink mifi klantenservice en met de overigens vriendelijke klantenservice van KPN. Die laatste waren van mening dat de apn gegevens vanzelf ingevuld worden door mifi. Echter na enig doorvragen en vasthouden heb ik nu een internetpagina met hopelijk de juiste gegevens gekregen? Ik heb goede hoop dat de gegevens kloppen maar ik moet dat nog testen dat kan hier niet.
APN List / name/type/portal/username/ password/authentication type het is best veel als je gewend bent dat je mobieltje alles zelf doet!
Lang verhaal korte vraag: heeft kpn geen handleiding of lijst zoals wel vaak te vinden is voor div mobieltjes? Het minste lijkt mij een kloppend lijstje met apn gegeven Europa?
Groet Vitarka

 

Na 4 jaar werkt het nog steeds om mijn mifi aan de praat te krijgen in Italië.

PDP Type: IPv4

APN Type: Static

APN: portalmmm.nl

Authentication Type: None

 

Typisch, ben in België. Voorheen werkte met vorige Sim alles. Nu met nieuwe Sim niet aan de praat te krijgen.. alle providers APN portal.mmm.com / portalmmm.nl/internet geen werkt. Wie heeft de oplossing

@Qompaqniet Misschien even een eigen topic aanmaken als het niet lukt. Dan kan een moderator er samen met jou naar kijken. 

Dank voor het antwoord. Heb zelf al een oplossing weten te vinden. Waarom weet ik niet maar provider die KPN Sim had uitgegeven had heeft data roaming bijv in België geblokkeerd. Met Base en APN naam portalmmm.nl werkt het perfect. Jammer van de tijd die er is ingestoken maar het werk nu.

Reageer