APN instellingen voor 4G KPN

  • 12 August 2016
  • 28 reacties
  • 288854 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +24
APN staat voor de afkorting Acces Point Name. Een APN geeft jouw toestel toegang tot het mobiele internet netwerk. Het is belangrijk dat je APN goed ingesteld staat. Heb je het toestel gekocht in combinatie met een abonnement van ons dan is de telefoon al goed ingesteld.

Wil je het handmatig instellen? Daarvoor hebben we een handig online stappenplan dat je hier doorheen wandelt. Kies hier je toestel, dan ben je in een paar minuten klaar.

Het stappenplan gebruikt de APN internet. De APN portalmmm.nl kan ook nog gebruikt worden, maar de voorkeur gaat uit naar internet.

Staat je toestel er niet bij? Probeer dan een toestel dat er op lijkt. In de meeste gevallen zijn de instellingen op eenzelfde manier te benaderen.

Laatste update: 30-11-2017

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Een duidelijke handleiding. Alle stappen zijn voltooid maar alsnog werkt Mobiel Internet niet. Ik heb een Sim only (incl data) met een oud T-mobile Sony Z5 telefoon. Enig idee wat ik nog meer of anders moet doen?
Oplossing gevonden. In plaats van "internet". "portalmmm.nl" gebruikt. Was de eerste keer niet goed opgeslagen.
Reputatie 7
Badge +30
Welkom op het forum, StokR! Mooi dat je er achter bent gekomen waarom het niet werkte en het hebt kunnen herstellen 🙂
Diverse collega's die overseas gaan kampen met dit probleem. Enige tijd geleden was er geen vuiltje aan de lucht. Hebben jullie iets gewijzigd?
Reputatie 7
Badge +10
Hoi @Erik N, welkom hier! Wat gek dat jouw collega's problemen ervaren met het mobiele internet. We hebben geen wijzigingen doorgevoerd. Weet je ook wel APN er gebruikt wordt? Doen de problemen zich voor in meerdere landen? En staat roaming aan? Hoor graag van je!
Alles staat zoals het hoort. Ze hebben nog nooit last gehad, dus ook niets gewijzigd.
Ja, ze hebben onlangs geprobeerd APN te wijzigen. Zonder resultaat, dus weer in de originele stand teruggezet.
Mijn collega komt net uit Brazilië, zonder 3 of 4G en zit nu in Dubai, ook zonder 3 of 4G!
Hij belt me, terwijl ik jullie mailtje zit te lezen!
Er moet iets gewijzigd zijn.
Groeten, Erik.
Reputatie 7
Badge +10
Ik zou ze dan toch willen adviseren contact met ons op te nemen via het Forum! Ik mag enkel gegevens met betrekking tot de instellingen verstrekken aan de abonnementshouder. Als het om zakelijke abonnementen gaat, kunnen ze contact opnemen via het Zakelijk Forum. Wellicht is dat mogelijk wanneer ze gebruik maken van een WiFi-verbinding?
Als ze WiFi hebben wel. ;-)
Ik ga wel naar mijn Business Partner (oeps, daar ben ik ook al geweest)..
1. Ik heb een EL Commpact alarmsysteem en daarin heb ik een pre-paid SIM kaart van KPN geplaatst, maar het lukt mij niet om via de ingebouwde GSM module contact te maken met mobiel internet. Nu vraagt de handleiding om een APN in te geven. Standaard staat die op 'internet'. Zou ik 'portalmmm.nl' kunnen proberen?
2. Ook lukt het niet om via de SIM kaart van buiten in te bellen op het alarmsysteem. Ik wordt dan onmiddellijk doorgeschakeld naar de voicemail, terwijl dit via de vaste lijn, waar het systeem ook op aangesloten is, wel lukt. Weet iemand wat dit betekent? Heeft de GSM module geen ontvangst of staat die misschien uit? Of is een pre-paid SIM kaart niet de juiste kaart voor een alarmsysteem?
Reputatie 7
Badge +30
1. Ja
2. Werkt de sim wel in je telefoon? Als je hem voor het eerst gebruikt moet je 1x uitbellen zodat ie geactiveerd wordt.
Beste Robin,
Dank voor je reactie, Ben zelf wat trager.
1. portalmmm.nl ga ik nog proberen,
2. Ik heb de simkaart inderdaad eerst in een telefoon geactiveerd.
Het rare is dat bij een poging om via mobiel het alarm te bereiken niet eerst de beltoon komt, maar meteen de voicemail. Alsof de GSM module uit staat.
Nu lees ik elders op het forum dat je ook de pincode van de simkaart definitief zou moeten uitzetten om hem goed te laten functioneren in een alarmsysteem. Klopt dat? Dat moest ook via het kaartje in een telefoon stoppen.
Is het uitzetten van de voicemail ook een optie?
Goede morgen. Ik heb ook het probleem dat mijn mobiel internet het niet doet. Dit speelt enkele maanden en is relatief snel begonnen nadat ik mijn sim only abonnement heb verlengd na 2 jaar tevreden gebruik. Op mijn Galaxy S6 deed het internet het ineens helemaal niet meer, maar op Wi-Fi functioneert de telefoon prima. In KPN winkel bovenstaande oplossing gekregen en een nieuwe SIM voor als dit niet werkte. Indien dit niet zo was dan zou het aan de telefoon liggen en was de enige optie volgens de medewerker in de winkel om een nieuwe telefoon te halen. Ik heb gister uiteindelijk een S8 gehaald en dit heeft het probleem niet verholpen. Ook bovenstaande nog eens geprobeerd met als APN internet en de portalmmm.nl.

Wat nu?
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Player One! Dus met een nieuwe simkaart én een nieuw toestel kun je nog steeds geen mobiel internet gebruiken? Dan verwacht ik dat het probleem aan onze kant zit. Ik zoek dit graag verder uit. Kun je jouw gegevens sturen in reactie op mijn privébericht?
Hallo,
Ik heb een Medion tablet MD 60347 model X10302
Ik kan niet maat geen internet op activeren. Heb van alles al geprobeerd in APN, niet hielp mij.
Toestel staat ook niet bij de toestelhulp.
Wellicht kunnen mij helpen, althans dit hoop ik maar.
Gebruik Frans.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom op het forum Frans! Heb je wel een bijbehorende simkaart met mobiel internet? Je kunt eventueel de simkaart van jouw (of een andere) mobiel even in de tablet testen. De instellingen worden meestal automatisch overgenomen.

De meeste Android apparaten werken hetzelfde, hoewel de fabrikant soms wat instellingen op een andere plaats zet. Je kunt eens de instructies proberen van een andere tablet.
Zijn gisteren naar KPNwinkel geweest daar een nieuwe simkaart gekregen.
Internet lijkt beter te gaan maar bellen/gebeld worden is nog steeds niet mogelijk
Ik zit op postcode 7273pp1 op een camping.
Is het bereik hier wel voldoende, kun je dit ergens checken?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

De dekking ziet er niet best uit: https://www.kpn.com/4g/dekkingskaart.htm
Internet werkt waarschijnlijk omdat je 4G hebt maar je belt waarschijnlijk over 2/3G
Reputatie 7
Badge +28
Deze locatie ligt inderdaad erg ongunstig. Voor telefonie is er geen directe oplossing, bellen via Whatsapp is misschien tijdelijk een alternatief? Ik begrijp dat de camping wel WiFi heeft, als het internet instabiel is kun je eens kijken of dat een betere optie is.
Jammer dat er op deze locatie geen of nauwelijks telefoon bereik is.
Ook omdat als er een noodsituatie is je niet kunt bellen, dit is natuurlijk geen optimale situatie. 😞
In november in india geweest en helaas ook geen internet via mobiel dus ook geen email kunnen lezen, via wifi werkte alles wel. Van alles geprobeerd dus ook APN veranderen maar helaas werkte niet. bij thuis komst met KPN/Telfort ( zakelijk ) alles gecontroleerd en volgens KPN/Telfort stond mijn instellingen allemaal goed. Afgelopen maand in China geweest en wederom het zelfde gelazer, sta nu op het punt om het maar op te geven en maar bij een andere provider te gaan.😡 😡 😡
Reputatie 7
Badge +20
Dag Jose1963 en welkom hier op het Forum. Natuurlijk is het heel vervelend dat je niet overal even goed bereikbaar bent. Zo te horen heb je in elk geval goed uitgezocht of het probleem in je toestel / instellingen zit of in het netwerk waar je gebruik van maakt.

Dat laatste bleek het geval. Als Nederlandse provider zijn we verantwoordelijk voor ons netwerk en we proberen dat te verbeteren waar mogelijk. Als je in het buitenland bent maak je gebruik van het netwerk van een lokale provider, dat noemen we ‘roaming’. Daarmee ben je dus wel gebonden aan de dekking die in dat land door die provider wordt geleverd. Daar hebben wij als KPN uiteraard geen invloed op.

In Nederland kun je er redelijk van op aan dat je op de meeste plekken goed bereik en internet hebt. In veel andere landen is dat simpelweg minder, zeker als je kijkt naar 4G-dekking. Ik zou het in de eerste plaats heel jammer vinden als je om deze reden je abonnement bij ons zou beëindigen. Een andere provider zal je echter ook niet kunnen garanderen dat je in China of India wel goed bereikt hebt. Het principe is niet anders: in het buitenland ben je te gast op een lokaal netwerk en je keuze voor een Nederlandse provider verandert daar niet veel aan.
Beste Bart,

Tot een bepaald punt ben ik het met je eens maar wel heel vreemd dat al mijn buitenlandse collega's tijdens onze meeting totaal geen problemen hebben zoals ik dat wel heb. Een beetje vreemd toch ?, terwijl de collega's geen lokale collega's ( China, India ) zijn maar collega's uit Frankrijk, Duitsland Spanje enz.
Hoe rijm je dit dan ?
Reputatie 7
Badge +20
Dag Jose. Ik vind het heel moeilijk om daar een gefundeerde uitspraak over te doen. Er zijn te veel factoren waar ik geen inzicht in heb. Je kunt je voorstellen dat ik niets kan zeggen over de kwaliteit van mobiele netwerken in China of India. Dat als eerste. Verder kan bereik samenhangen met de locatie waar je je bevindt, binnenshuis zal het minder zijn dan buitenshuis. Dat is in het buitenland niet anders dan hier in Nederland.

Roamde je in op dezelfde provider als je collega’s deden? Soms loont het de moeite om handmatig een ander netwerk te selecteren. Je kunt ook kijken of je je toestel vast kunt zetten op 2G of 3G, omdat lang niet overal het 4G-netwerk even goed ontwikkeld is. Dat zijn in elk geval tips die ik je mee wil geven voor een volgende keer.
Beste Bart,

Ik snap dat je daar geen uitspraak over kan doen maar ik kan je garanderen dat ik van alles geprobeerd heb, zelfs roamen via de zelfde providers zoals mijn collega;s deden, ja ook geprobeerd op 2G en 3G.
Trouwens niet goed ontwikkeld 4G netwerk in China ? ( Shanghai ), ik denk dat wij hier in Nederland zelfs achter lopen op China op dit gebied. Afijn ik ga het nogmaals proberen zodra ik in het buitenland ben ( buiten Europa ) en afhankelijk van hoe het gaat met het netwerk, neem ik mijn beslissing.
Badge

Het stappenplan gebruikt de APN internet. De APN portalmmm.nl kan ook nog gebruikt worden, maar de voorkeur gaat uit naar internet.


Maakt het in de verschillende 'buitenlanden' nog uit welk APN te gebruiken?
M.n. de landen die nog niet zo'n goeie 4G dekking hebben?
En what-about de APN: 'KPN4G.nl?'
Dat APN wordt standaard op mijn telefoon ingesteld en APN: 'internet' ontbreekt (kan ik zelf wel toevoegen)
Zoveel mogelijkheden blijft verwarrend, alles werkt vooralsnog maar ben nog niet lang bij KPN en heb nog geen ervaring m.b.t. landelijke dekking van de verschillende APNs en ook niet welke waar in welk buitenland werkt.

Gr, John

.