Beantwoord

APN instellingen voor internet buiten Nederland

Ik heb om 13:11 uur een chat met KPN gestarte. Geen reactie dan alleen de vraag hoe ik heet. Om 17:00 uur nog geen reactie op mijn vraag over dat de SIM kaart van KPN een APN adres in het toestel zet dat alleen voor Nederland gelig is, t.w. KPN4G.nl. Hierdoor heb ik geen Internet in het buitenland. Hoe moet ik dit anders instellen zodat de SIM-kaart ook in geheel europa werkt.

Admin: topic verplaatst naar juiste categorie, titel verduidelijkt
icon

Beste antwoord door Natasja_1 15 februari 2018, 14:15

Een update van mijn kant: Tim en ik hebben elkaar gesproken en ik heb teveel betaalde bedrag vergoed. De bundel had de eerste maand actief moeten zijn en daardoor zijn de onterechte kosten gemaakt.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Ha @KPN SIMkaart, welkom op ons Forum! De juiste APN is portalmmm.nl en als je wilt weten hoe je dit moet instellen, kan je hiervoor de Toestelhulp gebruiken. Hoor graag van je of het hiermee lukt!

Dag Natasja. Bedankt voor de reactie. Jammer dat KPN dit zelf niet heeft ingesteld via de SIMcard, maar KPN4G.nl.
Inmiddels had ik deze info ook gevonden via zoeken op het Internet. Ook de instelling "internet", i.p.v. "portammm.nl" word als oplossing gegeven. Ik heb dus nu drie instelling in het toestel zitten die ik ga proberen. Nu in Nederland heb ik wel verbinding met Internet via "portammm.nl" gepregen en ga het einde volgende week uitproberen in Düsseldorf als ik daar 10 dagen op de beurs sta, in hal3. Je gaat mijn ervaring lezen via deze weg. OK?
Reputatie 7
Badge +10
Maak je gebruik van een Prepaid kaart of heb je een abonnement bij ons? 🙂 En werd KPN4G.nl automatisch ingevuld bij de instellingen? Bij de Toestelhulp wordt inderdaad 'internet' aangegeven, maar als het een abonnement betreft dan hoort er portalmmm.nl te staan. Ik ben erg benieuwd of het de volgende keer in het buitenland wel werkt. Succes op de beurs :-)
Ha @KPN SIMkaart, welkom op ons Forum! De juiste APN is portalmmm.nl en als je wilt weten hoe je dit moet instellen, kan je hiervoor de Toestelhulp gebruiken. Hoor graag van je of het hiermee lukt!

Graag lezen wat ik geschreven heb en niet direct een antwoord geven dat al zo is ingesteld?
Toestel hulp heeft niet de TP-LINK of een andere MiFi instaan.
Reputatie 7
Badge +10
Dag @KPN SIMkaart, welkom terug.

Graag lezen wat ik geschreven heb en niet direct een antwoord geven dat al zo is ingesteld?
Heb je dit bericht gepost met enige frustratie? Ik vind het vervelend dat je insinueert dat ik jouw bericht niet goed heb gelezen en daarnaast is het ook geen ingesteld antwoord. Je geeft aan 'Jammer dat KPN dit zelf niet heeft ingesteld via de SIMcard, maar KPN4G.nl', dat kan ik ook op een manier opvatten dat het door een collega in de winkel is ingesteld op deze manier.

Toestel hulp heeft niet de TP-LINK of een andere MiFi instaan.
Dit is nieuwe informatie. Ik zie echter dat je vandaag een nieuw topic hebt aangemaakt over dit probleem. Ik zal dit topic sluiten en het andere topic oppakken.
Ik begrijp niet goed hoe de berichten van mij doorelkaar gaan.

Mijn vraagstuk is: Mijn MiFi van TP-LINK 4G LTE met PrePaid onbeperkt internet werkt met APN portalmmm.nl boekt de internet af van het bel tegoed. Code *143# ingesteld. Met de MiFi is het onmogelijk te bellen. !!!!!! € 20,00 is zo van mij gejat terwijl ik gewoon in België en Duitsland in EU ben. Hoe dit op te lossen. APN internet en kpn4g.nl maken geen contact met internet op de TP-LINK buiten NL. In NL werkt APN kpn4g.nl wel normaal zonde afschrijving van het bel tegoed.

Als ik hier een antwoord op krijg dat ik hem op portalmmm.nl moet zetten dan zeg ik inderdaad “lezen” het staat er duidelijk dat de MiFi daarop ingesteld staat. Daarbij vermeld ik ook dat het type APN “static” en natuurlijk staat “data roaming” aan. Ondanks dit alles betaal ik op de oude manier het internet per Mb en niet, zoals ik heb ingekocht “onbeperkt internet”. Natuurlijk voel ik me bestolen omdat ik bijna geen internet heb gehad maar ik ben wel mijn geld kwijt. KPN heeft mij voor internet in EU een SIM-card geleverd en dan verwacht ik ook dat deze het gewoon in heel Europa doet en niet dat ik het APN adres dat KPN er met de SIM-card in registreerd alleen maar in NL werkt en niet in de EU. Dit is een kwalijke zaak en als ik nu al die berichten hierover lees in het forum dan is dit een probleem dat aan de lopende band gemeld wordt. KPN blijkt daar gewoon maling aan te hebben en gaat op de zelfde voet door. En, ja, inderdaad raak ik hierdoor gefrustreerd en helemaal omdat ik op voor mij belangrijke momenten geen internet kreeg omdat het “beltegoed op was” terwijl zo’n MiFi niet kan bellen alleen verbinding kan maken met internet om dit als een WiFi door te geven zodat ik met mijn MacBook even een paar bestandjes kan ophalen, wat me niet gelukt is omdat ........ zie bovenstaande etc.
Reputatie 7
Badge +10
@KPN SIMkaart, zou je willen reageren op mijn privébericht? Ik kijk graag na waarom er tegoed is afgeschreven, terwijl je een bundel gebruikt.
Reputatie 7
Badge +10
Bedankt voor je reactie op mijn privébericht @KPN SIMkaart. Je hebt sinds het gebruik van deze Prepaid kaart geen Onbeperkt Online bundel geactiveerd. In Nederland is er ook al voor het dataverbruik betaald en dat is van het bonustegoed afgeschreven. Het probleem heeft niks met de APN instellingen te maken, enkel met het feit dat er geen Onbeperkt Online bundel actief was. Je bent zelf wel in de veronderstelling geweest dat deze bundel actief was, dus ik ben erg benieuwd of je hier een bevestiging per sms van hebt gekregen.
Ik heb de PrePaid kaart bij KPN winkeel in Goes gekocht met onbeperkt internet. Je verwacht dan gewoon de SIMkaart erin en het werkt. Maar nee. Ik heb de kaart moeten activeren via de Website van KPN. De SIMkaart heb ik de code *143# en de melding ontvangen dat ik kon internetten. Wat is er mis bij KPN dat een klant zoveel handelingen moet doen om zijn kaart werzaam te krijgen en dan blijkt het nog niet te werken. Waarom kan KPN niet gewoon een product leveren dat direct werkt. Ik snap hier niets van. Wat ik wel snap is dat KPN geld uit mijn zak heeft weten te kloppen en nog wel zonder dat te leveren waar ikmrecht op had en heb. Simpel kunnen internetten. Weliswaar langzaam en voor maar één maand.
Reputatie 7
Badge +10
Kan je een screenshot posten van de sms die je hebt gekregen, nadat je de bundel hebt geactiveerd via *143#? Er is geen tegoed voor deze bundel afgeschreven en als jij wel een bevestiging hebt gekregen dat de bundel actief is, dan gaat er natuurlijk iets fout bij ons.
Ik heb het boekje van de KPN nog even opgezocht.
Onder "Opstarten Prepaid" staat "Activeer de SIM-kaart door imand te bellen of te sms'en. Daar staat niets over dat je Internet oop moey activeren of een verwijzing naar een stukje tekst daar over. Een leek als ik denk dan dat het daarmee klaar is.

Hierna gaat het over hoe je moet opwarderen, bel tegoed op kan vragen, etc.
Blader je door dan zie je een kopje "Ongemerkt datagebruik" Voor mij is "data gebruik" is geen beltegoed. Om te datakosten te voorkomen???? Ik heb toch "Onbepert online voor een vast bedrag" zoals ook op de voorkant van het boekje staat. Dus wat heb ik heer mee te maken. Niets. Er staat dan dat ik de "datakosten" kan voorkomen door een KPN-internetbundel te activeren. Dit hoeft niet omdat ik een KPN SIM-kaart met onbeperkt intenet heb gekocht, zoal op de bladzijde daar achter staat. Daar staat niet over het acteveren van het internet, wel dat deze automatisch verloopt en ik deze aan kan zetten wanneer ik dat wil. Ik hoef dan geen extra Internetbundel te kopen, dit zit bij de koop van de SIM-kaart inbegrepen. Ook de genoemde code door mij (*143#) staat daar niet in. Vermoedelijk heb ik dit ergens gelezen toen ik aan het zoeken wash hoe ik het internet weer aan kon zetten als deze verlopen was.

Nu vermeld je dat ik "sinds het gebruik van deze Prepaid kaart geen Onbeperkt Online bundel geactiveerd" heb. Het boekje van KPN spreekt daar niet over en ook niet hoe je dat moet doen. Logchies dat klanten van KPN zo hun geld uit hun portemonnee wordt geklopt. KPN heeft duidelijk hierin te kort geschoten om niet te geven wat ze hebben verkocht en onterecht geld van mij bel te goedden afgeschreven als zijnde internet kosten. Hoe wil KPN dit gaan recht zetten en mij schadeloos gaat stellen?
Had vandaag de Europa bundel besteld en een sms’je gekregen dat het geactiveerd was en toen mijn toestel via de keurige handleiding ingesteld nada noppes geen verbinding. Nou dan maar zoeken op internet iets gevonden voor Spanje (ik woon in de winter op Tenerife) ingevoerd uiteindelijk op dit forum terecht gekomen en daar iemand gevonden, die het zelfde probleem had als ik geen verbinding. Thuis gebruik ik de telefoon als telefoon en verder niet ik heb overal WiFi waar ik me bevind. Dankzij dit forum kwam ik er dus achter, dat je hele andere APN gegevens moet invullen, dan in de handleidingen staat. Het zou wel handig zijn als ze dat in dat bevestigingsbrief van die Europabundel er bij zouden zetten. Gelukkig werkt het nu en kan ik de weg vinden als ik me tussen de flat hoge muren van de bananenplantages bevind. Ben thuis al jaren op mijn vaste lijn een tevreden klant van Ziggo en zal na deze ervaring niet snel overstappen. Het forum in ieder geval bedankt.
Dag Natasja.

Wat je vraag betreft "Kan je een screenshot posten van de sms die je hebt gekregen, nadat je de bundel hebt geactiveerd via *143#?", KPN zendt dan geen SMS. Een screenshot is dus niet te maken. Via de TP-LINK kan ik niet zoals op een computer of op een iPhone met KPN contact leggen om de code door te geven. Dit heb ik gedaan door de SIM-kaart in mijn iPhone te stoppen. Bel tegoed opwarderen en daarna de code *143# te geven. Direct daarop komt dan de melding op het scherm van de iPhone dat er vanaf dat moment gebruik kan worden gemaakt met internet. Dit kan je intern controleren bij de KPN webbeheerder die het programma geschreven heeft, wat dat bericht is. Als ik dat bericht weer wil zien moet er weer een beltegoed op de SIM-kaart gezet worden. Zonder beltegoed op de SIM-kaart werk deze niet. Je denk toch niet na mijn ervaring met de SIM-kaart van KPN dat ik weer mijn geld kwijt wil aan KPN. Eerst maar krijgen waar ik recht op heb.

De SMS'en die ik heb gekregen zijn alleen gekomen na het betalen van het min. bedrag van € 10,00 voor het activeren van de SIM-kaart via het beltegoed. Zoals gemeld "Zonder beltegoed op de SIM-kaart werkt deze niet. ".

Een e-mail die ik ontvangen heb van KPN omvat:
"Geachte heer A Alosery,

Uw KPN Mobiel Prepaid is succesvol toegevoegd aan uw KPN ID. Vanaf nu kunt u uw KPN ID gebruiken voor KPN Mobiel Prepaid. Ook sturen we uw correspondentie over uw KPN Mobiel Prepaid naar het e-mailadres van uw KPN ID.

Uw gebruikersnaam: tim@alosery.eu

Hebt u nog vragen?
Op kpn.com/klantenservice helpen we u graag verder. Hier vindt u antwoorden op veelgestelde vragen.

Met vriendelijke groet,

Jörg Kramer
Directeur Klantenservice"

N.B. dit is een automatisch verzonden e-mail, het is niet mogelijk deze e-mail te beantwoorden.
Had vandaag de Europa bundel besteld en een sms’je gekregen dat het geactiveerd was en toen mijn toestel via de keurige handleiding ingesteld nada noppes geen verbinding. Nou dan maar zoeken op internet iets gevonden voor Spanje (ik woon in de winter op Tenerife) ingevoerd uiteindelijk op dit forum terecht gekomen en daar iemand gevonden, die het zelfde probleem had als ik geen verbinding. Thuis gebruik ik de telefoon als telefoon en verder niet ik heb overal WiFi waar ik me bevind. Dankzij dit forum kwam ik er dus achter, dat je hele andere APN gegevens moet invullen, dan in de handleidingen staat. Het zou wel handig zijn als ze dat in dat bevestigingsbrief van die Europabundel er bij zouden zetten. Gelukkig werkt het nu en kan ik de weg vinden als ik me tussen de flat hoge muren van de bananenplantages bevind. Ben thuis al jaren op mijn vaste lijn een tevreden klant van Ziggo en zal na deze ervaring niet snel overstappen. Het forum in ieder geval bedankt.
Reputatie 7
Badge +10
Een update van mijn kant: Tim en ik hebben elkaar gesproken en ik heb teveel betaalde bedrag vergoed. De bundel had de eerste maand actief moeten zijn en daardoor zijn de onterechte kosten gemaakt.

Reageer