Band 28 LTE voor 5G?

  • 5 February 2019
  • 6 reacties
  • 1612 keer bekeken

In de buurt van Hoogvliet krijg ik de laatste tijd verbinding met band 28 LTE masten. Is dit onderdeel van testen met de nieuwe 5G frequenties ?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi Buske, welkom hier. Ik vermoed dat je gelijk hebt. Zover ik weet gebruikt KPN de 700 Mhz bant (band 28) niet voor 4G en is deze juist voor 5G geschikt. Daarom ga ik er ook vanuit dat dit een test is. Hieronder iets extra informatie die ik heb gevonden. Het fijne ervan weet ik nog niet aangezien het nog in de kinderschoenen staat.

In Europa zijn drie frequentiebanden geoormerkt voor 5G toepassing: de 700 MHz band, de 3,5 GHz band en de 26 GHz frequentieband. Daarbij is de 700 MHz band vooral geschikt voor Internet of Things-toepassingen. Door de relatief lage frequenties kan een zeer goede bedekking worden gecreëerd. Dit gaat echter ten koste van de datasnelheid die geboden kan worden. De 26 GHz band kan zeer hoge datasnelheden ondersteunen, maar is minder geschikt voor een dekkend netwerk, omdat er dan heel veel basisstations geplaatst moeten worden. De 3,5 GHz band is daarmee essentieel om 5G-datasnelheden te behalen met een betrouwbare bedekking in stedelijke gebieden.
Band28 wordt gewoon ingezet voor LTE en dus 4G momenteel. O.a. in Finland en Frankrijk. En als het expliciet 5G zou zijn, dan moet je een werkend 5G toestel hebben. Maar wat voor merk+type heb je eigenlijk?
De eerste variant van 5G is ook gelijkertijd 4G, alleen dan met meer opties kwa zend en ontvangst tacktieken.
Later zal 5G NR (New Radio) worden ingezet, o.a. op veel hogere frequenties, van grofweg 6 tot 60 GHz met heel andere antenne structuren en aantallen.
Reputatie 7
Badge +24
Band28 wordt gewoon ingezet voor LTE en dus 4G momenteel. O.a. in Finland en Frankrijk. En als het expliciet 5G zou zijn, dan moet je een werkend 5G toestel hebben. Maar wat voor merk+type heb je eigenlijk?
De eerste variant van 5G is ook gelijkertijd 4G, alleen dan met meer opties kwa zend en ontvangst tacktieken.
Later zal 5G NR (New Radio) worden ingezet, o.a. op veel hogere frequenties, van grofweg 6 tot 60 GHz met heel andere antenne structuren en aantallen.


Thanks tmoesel, voor mij hier ook leerzaam. 🙂
Mijn toestel is een Alcatel 5 alleen geschikt voor 4G niet eens CA.
Ik gebruik de app Cellmapper om masten te localiseren en deze 700 MHz masten waren een
soort bijvangst. Het vreemde was dat alleen mast eNB 90 zowel onder Provider KPN geregistreerd werd (MCC/MNC 20408) als onder Provider 69 (MCC/MNC 20469) en de andere masten (eNB 71 en 61) alleen onder Provider 69. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat deze app fouten maakt of de telefoon zelf kuren vertoont.

MNC 69 is ook KPN, zie o.a.
http://www.mcc-mnc.com/
Hoe en wat weet ik niet, maar als je als partij/organisatie daadwerkelijk een nieuwe netwerktechnologie wilt testen enz is er een MNC nodig voor zover ik weet, ook al ben je helemaal geen commercieele provider.

De Alcatel 5 kan LTE band 28A en blijkbaar heeft KPN op bepaalde plekken iets op 700MHz actief, misschien IoT LTE-M, of 5G test, of test van die band voor 4G/LTE inzet. Elders (Noord-Nederland) is DVB-T2 nog actief rondom die frequentie.
Reputatie 4
Badge +2
https://tweakers.net/nieuws/145387/kpn-doet-proef-met-industriele-5g-toepassingen-in-rotterdamse-havengebied.html