Beantwoord

Bandbreedtes 5G

  • 23 September 2020
  • 29 reacties
  • 681 keer bekeken

Doordat ik in een buitengebied woon ga ik zelf mijn netwerk inrichten met een mobiel internet van KPN. Van het bedrijf waar ik de router koop krijg ik de volgende vraag (vertaald vanuit Google translate). Wij kan mij antwoord geven?

Kunt u alstublieft helpen om bij de lokale netwerkaanbieder na te gaan of ze de onderstaande banden ondersteunen?

Bands 373 die werken zoals hieronder, kunt u kennen.

Ik kijk uit naar uw antwoord.

5G: n1 / 3/5/7/28/38/40 (2300 - 2390 MHz) / 41/77/78/79/80/84
LTE: B1 / 3/5/7/8/20/28/32/34/38/39/40 (2300-2390 MHz) / 41/42/43

icon

Beste antwoord door Roymo2 1 October 2020, 09:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Dat is nou precies de vraag die ik hier op dit forum al meerdere malen heb opgeworpen als het gaat om toestellen geschikt voor 5G , maar tot nu toe geen antwoord of reactie.

5G is een norm, protocol, “taal” die op allerlei frequenties uitgezonden kan worden, tot nu toe alleen 700MHz.

En dat zal nog wel even zo blijven ook voor zo ver ik weet.

Wie vult aan ?

 

Dus kan ik die router niet gebruiken als ik het goed begrijp?

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij is het nog veel te vroeg om te investeren in 5G apparatuur. Als je dat doet, dan ben je proefkonijn.

Ik zit nu met een mobiele router van Huawei die ik van KPN als noodpakket heb gekregen, maar als je hoest schiet het stekkertje al los. Hier ben ik nu wel klaar mee vandaar dat ik een andere oplossing zoek. Zo veel mobiele routers heb je niet waar je ook nog eens een netwerkkabel aan kunt hangen. Dan is het wel zo handig om alvast in de toekomst te kijken en een apparaat koop wat later 5G ondersteunt.

Reputatie 7
Badge +24

Maar dan moet er ook nog een mobiel abonnement bij. Hoe gaat u dat doen? Het zogenaamde unlimitid abonnement van KPN is max 5 gb per dag...

Als huiskamer geleerde, cq wat ik hier op dit forum lees :

5G is momenteel nauwelijks sneller dan 4G.

Is 5G beschikbaar op je locatie ?

 

5G is beschikbaar. 5GB per dag moet toch voldoende zijn?

Volgens wereldwijdwifi is dit het geval:

Ja het werkt binnen de Eu op alle netwerken voor zowel 4g en 5g

Dat betekend dat hij op dit moment alleen nog maar 4g ontvangt. Later zodra de andere frequenties volledig in gebruik worden genomen  zal hij ook 5g kunnen ontvangen (mist je hier de juiste simkaart voor hebt) 

 

Reputatie 7
Badge +24

Ja, ik weet niet wat u wilt gaan doen. Met tv kijken vliegt die 5 gb er zo door.

Voor tv heb ik een schotel via CanalDigitaal 

KPN heeft momenteel 5G op band n28 ( de 700MHz), dus als je 5G op jouw locatie hebt, check e.v.t. https://antennekaart.nl/kaart, dan zou het moeten werken. Wellicht is die band momenteel niet veel gebruikt, dan haal je daarin misschien wel vaak de max snelheden ( is maar 10Mhz, dus iets van 75Mbps, zelfde als in een lege 800Mhz 4G band. Uplink is bij 5G andere/betere modulatie, dat is wel iets beter/sneller dan bij 4G.

Welk type Huawei van KPN heb je nu?

En welk merk/type is die router waar je het in de openingspost over hebt?

Bedankt. Dan moet het lukken. Ik heb nu de Mobile wifi b6ec van Huawei in bruikleen van de KPN. De Huawei 5G CPE Pro 2 H122-373 wil ik nu gaan kopen. Dit is inclusief WiFi 6 wat een vooruitgang betekend voor zover mij verteld.

“b6ec” kan ik niet plaatsen, is voor zover ik weet geen typenummer.

Als je laptop/smartphone ook WiFi6 kan,  kun je er voordeel bij hebben, anders niet. Die H122-373 kan kwa mobile genoeg, ik zou wel goed kijken hoe je dat met abo/SIMkaart wilt doen. Dat is meestal veel bepalender dan het mobile apparaat.

Dat is nou precies de vraag die ik hier op dit forum al meerdere malen heb opgeworpen als het gaat om toestellen geschikt voor 5G , maar tot nu toe geen antwoord of reactie.

5G is een norm, protocol, “taal” die op allerlei frequenties uitgezonden kan worden, tot nu toe alleen 700MHz.

En dat zal nog wel even zo blijven ook voor zo ver ik weet.

Wie vult aan ?

De mogelijkheid tot delen van functionele blokken in een mobile chip is groot als het gaat van de overgang van 4G naar 5G. Het is voornamelijk evolutionair, vandaar dat het misschien niet zo opvalt dat 5G al veel verder is dan het lijkt. De ongeveer zes grote chipset leveranciers zijn continue zaken aan het upgraden/toevoegen aan hun vorige versie van LTE chipset. Van 2G naar 3G was een enorme stap (dus van GSM systeem naar UMTS systeem) en ook de stap van 3G naar 4G was vrij groot (van UMTS naar LTE). Het gros aan spullen wat 5G kan is allemaal voor de gangbare frequenties van grofweg 450MHz-6000Mhz, in NL momenteel 700-2700. Zie b.v. https://www.4gltemall.com/5g/5g-cpe.html

Apparaten die op de hele hoge frequenties werken, (mmWave iets van 6GHz-60GHz) zijn er nauwelijks, want dat vereist een radicaal andere aanpak (direct onverstoort zicht tussen antennes). Meestal dus flink de hoogte in of je moet grote lege vlaktes hebben waar graven ook ueberhaupt geen optie is. Zie b.v. : https://www.ericsson.com/en/press-releases/2020/9/ericsson-qualcomm-and-u.s.-cellular-achieve-extended-range-5g-data-call-over-mmwave ‘Vers van de pers’, enorme vlakte, koelribben, een monitor arm/standaard zo te zien: prototyping dus. Het kan zeker, in NL misschien in de polder. Dit is echt FWA, hoewel 5G, feitelijk niet mobiel omdat je de CPE antenne sowieso ergens buiten op het dak vast moet hebben. Zie ook wat T-Mobile bij de duurste 4GvoorThuis abo’s levert: Een PoE powered module die je hoog buiten plaatst (dat is de modem). De router+WiFi staat dan binnen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_5G_NR_networks geeft aan wat er zo wereldwijd draait; Ik zie flink wat landen die 100MHz of meer operationeel hebben. In NL zou Vodafone de hoogste snelheid moeten kunnen bieden voor 5G, omdat die 20MHz breed spectrum ervoor gebruiken. Maar dan moet de cell wel vrijwel leeg zijn en dat komt de laatste jaren steeds minder voor, of je moet mazzel hebben en bij een ‘onrendabele’ mast wonen.

 

Bedankt voor deze extra toevoeging, mijn complimenten!!

Zover ik kan zien zit ik precies tussen 2 masten in. Maandag ontvang ik de router en zal de dagen erna gaan ervaren hoe het werkt en dit terugkoppelen.

Zoals beloofd zou ik er nog op terugkomen. Het ging in mijn geval om de Huawei Mobile WIFI E5785 die ik van KPN in bruikleen had als noodpakket.

Na ontvangst van de Huawei 5G CPE Pro 2 H122-373 heb ik die meteen aangesloten en alles ging bijna vanzelf nadat ik de handleiding van Chinees naar Engels had weten te krijgen. 

Het oude apparaat heb ik getest met als resultaat 3.67 Mbps down en 10.1 Mbps up.

De nieuwe op 4G kwam op resp. 11.2 Mbps down en 14.4 Mbps up.

Op het kanaal van 5G kwam ik een paar seconden gelden uit op 18.5 Mbps down en 14.5 up. ( meteen na het aansluiten van de week was dit 23.4 en 9.89). Dit zal misschien met het thuiswerken te maken kunnen hebben.

Tot op heden werkt het prima en snel. Alle Philips Hue lampen kan ik nu ook bedienen en daar ging het op dit moment vooral om.

Iedereen nogmaals bedankt voor de hulp.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Roymo2, top dat je er nog even op terugkomt!

Mooi om te lezen dat het makkelijk ging met het aansluiten en dat je zo'n verschil bemerkt, de H122-373 blijkt dus een goede aankoop te zijn :smiley:

Bedankt dat je jouw ervaringen hier deelt en @tmoesel ook bedankt voor de extra info over 5G!

Inmiddels zijn we een maand verder, maar werkt niet alles zoals ik had verwacht en gehoopt. Wanneer ik de router met KPN onbeperkt internet wil verbinden met Canal Digitaal dan krijg ik een foutmelding. Met mijn nieuwe smart tv heb ik hetzelfde probleem. Ik heb wel internetverbinding, maar kan bijvoorbeeld geen Netflix kijken of Apple TV met mijn WIFI. Wanneer ik mijn iPhone koppel en op het 4G netwerk ga lukt lukt het opeens wel. KPN zal dus waarschijnlijk ergens een blokkade op hebben gezet waar ik niet blij mee ben. In de KPN winkel heb ik verteld wat ik wilde doen met het abonnement. De verkoper gaf aan dat ik per dag 5GB had en dat dit misschien lastig zou worden, maar voor de rest niets. Als ik de simkaart in mijn iPhone plaats werkt alles wel.

Inmiddels zijn we een maand verder, maar werkt niet alles zoals ik had verwacht en gehoopt. Wanneer ik de router met KPN onbeperkt internet wil verbinden met Canal Digitaal dan krijg ik een foutmelding.

Je zult er dieper in moeten duiken, want met deze beschrijving kan het nog vanalles zijn en kan niemand wat mee, ik in ieder geval niet. Maak eens een screenshot van die melding. En liefst ook een foto van hoe dat Canal Digital verbonden is.

En laat eens de APN instellingen in de router zien, daar zit hem denk ik het probleem.

Ik zal straks kijken of ik de APN instellingen kan vinden.

Vandaag al voor de tweede keer door de bundel heen. Normaal gebruik; update van mijn website gedaan, e-mails verzonden en dochter die vanuit huis met school contact heeft en bestanden uitwisselt. Van pure armoede maar 5GB naar mijn andere iPhone gestuurd en daarmee een hotspot voor haar gecreëerd. 

Waar kan ik de APN instellingen vinden? Ik kan ze niet vinden.

Als je alle menu opties doorgaat, moet het wel ergens staan. Of in de handleiding. Bij Huawei iets met ‘Profile Management’ als ik mij goed herinner. Inloggen op 192.168.8.1

Of zoals gezegd, maak eens een screenschot, dan kunnen we zien waar het e.v.t. moet zitten.

 

Datasheet: https://www.capestone.nl/files/images/1595336784_HUAWEI-H122-373-5G-CPE-Pro-2-Product-Description.pdf

Daarin staat wat ie kan.

Ik neem aan dat het hier zou moeten staan.

 

Nee, zeker niet. Dit is VPN, geen APN. Staat eerder bij System. En VPN eerst maar eens uitzetten. Ook geen idee waarmee je verbindt en waarom.

Dit moet dan toch de juiste zijn?

 

Dit moet dan toch de juiste zijn?

 


Ja hier gaat het om wat ik bedoel. Password is niet nodig en je kan het als Default Profile zetten, want misschien wordt wel wat anders gebruikt als het niet default staat, is niet duidelijk en heb al genoeg fratsen gezien met degelijke LTE routers.

Dan eens naar IPv4 en IPv6 kijken hoe dat zit. De symptomen lijken in die richting te wijzen. Zet IPv6 uit denk ik.