Beantwoord

Blokkeren mobiele data

  • 9 October 2019
  • 4 reacties
  • 1114 keer bekeken

Ik ben van Telfort mobiel naar KPN over moeten gaan. Bij Telfort kon je eenvoudig op het account de mobiele data blokkeren. Waarom lijk ik op mijn KPN account geen data verkeer te kunnen blokkeren.
Het is me dus nu overkomen dat er ongemerkt mobiele data zijn verbruikt.
Het is bovendien veel veiliger om op het account data te blokkeren dan op de mobiel, net zoals dat kan bij blokkeren 09-nummers. Of zijn die 09-blokkades er ook ongemerkt vanaf gehaald bij de overgang ?
icon

Beste antwoord door SjorsK 10 October 2019, 14:04

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +16
KPN bied niet de mogelijkheid om data te blokkeren via het account, aan de andere kant zit je bij KPN gelukkig niet vast aan onverwachtse kosten mocht je over je bundel heen gaan. In dat geval wordt het verkeer alleen hard terug geschroefd.

Stel dat je uitgaand verkeer wil blokkeren dan kan je dit het beste doen bij de bron (Het apparaat). Hiermee bespaar je ook accuduur gezien de telefoon dan ook kan weten (Niet elke app is even slim 😉 ) dat die niet hoeft te proberen om verbinding te maken.

Op het moment dat je de instellingen van je toestel niet vertrouwd dan raad ik aan om contact op te nemen met de fabrikant, met mijn Samsung toestel is deze instelling naar mijn ervaring erg betrouwbaar :)

Geen idee welk merk toestel je hebt, maar met mijn toestel (Galaxy S9+) heeft een functie waarmee je background data van apps die niet open staat kan blokkeren zonder dat je al het data hoeft af te sluiten.
Dus KPN vindt het niet erg als klanten ongemerkt data verbruiken, dat is gewoon commerciële omzet, vooral bij prepaid. Het eenduidig helpen van de klant tegen ongewenst verbruik bij de èchte bron (dus het account van het abonnement en niet het toestel) past dus niet bij hun opzet.

Tweemaal prijs: 1 geen kosten voor betere inrichten bescherming en 2 daardoor omzet verhoging, waarbij de verantwoordelijkheid voor het gebrek geheel bij de klant wordt gelegd. Installeert de bewust dataloze klant per ongeluk een foute app of schakelt per ongeluk één knopje in (dataverbruik) dan is dat lekker 2xcash voor KPN.

Overigens mijn vraag over 09-blokkades is nog onbeantwoord, maar ik las ergens op het forum dat je gebruikersonvriendelijk via omwegen ipv rechtstreeks via je account iets kon opvragen wat is geblokkeerd ?
Ook hier is de schijn tegen dat blokkeren van dure 09-nummers de omzet verlaagd en dus niet gefaciliteerd moet worden door KPN. De omzet is daar nog hoger bij misbruik.
Reputatie 7
Badge +16
Ach ja, als je geen data in je toestel bij de bron (het toestel) wilt blokkeren dan is het voor de rest gewoon jouw probleem 🙂

Qua feature requests: KPN Kennende willen ze nieuwe features implementeren wanneer er genoeg vraag naar is. Maar de functionaliteiten en databundels die tegenwoordig vrij groot zijn zorgt er voor dat de vraag naar een dergelijke functionaliteit snel afneemt.

Geen idee waar je achter het idee van 2x cashen achter komt, met KPN abonnementen kan je niet over je databundel heen gaan (Dankzij onbeperkt traag internet). Ik maak mij daar absoluut geen zorgen over 🙂 Dat dubbele cashen is iets wat je vooral ziet met budgetproviders maar bij KPN is dat echt geen probleem, sterker nog - Dit is de reden waarom ik bij KPN zit 🙂

Informatie over betaaldiensten kan je nakijken op PayInfo:
https://www.payinfo.nl/

Hier kan je het desgewenst ook blokkeren.
Laat deze discussie verder maar zitten.

Reageer