Beantwoord

Buitenland 4G en kosten

  • 31 May 2019
  • 4 reacties
  • 1704 keer bekeken

Hallo,

ik ben momenteel in Marokko voor een weekendje weg en had perongeluk 4G aan. Dus kreeg ik een sms van dat ik €60,5 moet gaan betalen omdat ik in buitenland 4G gebruik. Kan er hier wat aan gedaan worden want toen ik mijn abbonement aansloot had ik nergens voor gekozen dat ik in de buitenland 4G wil.
Mvg
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 June 2019, 12:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Hallo @Bezad ,
dat heeft niets met 4G te maken, maar het feit dat je mobiele data en/of roaming aan had staan.
Als je in het buitenland geen internetkosten wilt maken kun je het beste in NL Mobiele data en roaming uitzetten. 4G kan rustig aanblijven want je moet toch kunnen bellen.
Reputatie 7
Badge +21
Als je naar het buitenland gaat, buiten de EU (zoals Marokko) kunnen de kosten hard oplopen.
Als je geen Extra Bundel aanschaft zijn dit de Buitenbundeltarieven in Marokko:
  • Internet: € 2,50 / MB
  • Bellen: € 2,00 / min
  • Gebeld worden: € 1,00 / min
  • Sms versturen: € 0,30 / sms
  • Sms ontvangen: gratis
Zodra je € 60,50 (incl. BTW) aan kosten hebt gemaakt voor je gebruikte MB's, blokkeert KPN je internet automatisch. Dat bedrag zal dus niet verder oplopen.

Ik verwacht niet, dat KPN de nu uitstaande kosten zal intrekken. De data is gebruikt en zal betaald moeten worden.
Hallo,
het gaat om 24 mb en die gaan heel snel als je perongeluk 4g aan hebt want je krijg van alles binnen daar gaat ook mb’s vanaf. Zelf was ik er niet bewust van
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Bezad, welkom op het forum! Jan en RBxx geven al aan hoe dit heeft kunnen gebeuren. Je kunt niet bij ons aangeven, als onderdeel van je abonnement, of je in het buitenland wel of niet data wilt gebruiken. Dat wordt alleen bepaald door de instelling van je telefoon zelf. Als jij daar internationale roaming en mobiele data aan hebt staan, dan zal je telefoon in het buitenland ook data gebruiken.

In Europa is dat tegenwoordig eigenlijk geen probleem meer. Dat valt over het algemeen allemaal binnen je abonnementsbundel. Maar buiten Europa is dat niet zo. En dan kunnen de kosten inderdaad hard oplopen. Daarom blokkeren wij je internetverbinding zodra je op €60,50 zit. Er zullen dan geen verdere kosten worden gemaakt (tenzij je zelf expliciet de sms stuurt om de bescherming uit te zetten).

Echter, zoals RBxx al aangeeft, er is wel dataverbruik geweest. Het is dan ook niet mogelijk om deze kosten kwijt te schelden.