Beantwoord

Buitenlandbundel extreem snel verbruikt

  • 15 april 2016
  • 4 reacties
  • 287 keer bekeken

Tijdens de afgelopen wintersport waren wij getuige van iets vreemds. Mijn schoonzus had een maandbundel voor het buitenland afgesloten (200mb). Na een paar berichtjes via whatsapp te hebben verstuurd, kreeg ze achter elkaar binnen tien seconden drie sms-jes van KPN dat resp. 50, 75 en 100% van de bundel verbruikt was. Zij heeft daarop nog twee keer een databundel afgesloten, maar dit fenomeen herhaalde zich. Nooit kunnen traceren waardoor dit kwam. Zij werd wel gecompenseerd door KPN. Nu is mijn zoon met school in het buitenland en overkomt hem vandaag hetzelfde. Binnen tien seconden de databundel verbruikt. Hij heeft alles uitstaan, dus geen automatische updates of YouTube films. Het gebeurt ook echt binnen tien seconden. Hebben meer mensen hier last van (gehad) of weet iemand hoe dit komt?

icon

Beste antwoord door Ruier 17 april 2016, 08:39

Ruier schreef op 17 apr '16 om 08:37u
Erik_ schreef op 16 apr '16 om 21:56uHey Ruier, dat is inderdaad een rare gebeurtenis. Wij, als provider, kunnen niet inzien waar je data aan opgegaan is (privacy enzo), alleen hoeveel er gebruikt is. Robin's suggestie is dan ook de beste kans om te achterhalen wat er gebeurd is. In mijn telefoon (een LG met Android) zit dat in het instellingen menu onder netwerk en dan mobiele data. Daar kan ik dan bovenin de periode selecteren en daaronder wordt weergegeven welke apps er data hebben gebruikt en hoeveel.

 Alle genoemde suggesties al doorlopen, maar nog geen oplossing. Verversen op achtergrond, automatische downloads, enz., enz. stond allemaal uit (iPhone). Vanmorgen met een nieuwe databundel 1 x een whatsapp verstuurd (datateller: 1 mb), 5 seconden later sms dat er 50% van de databundel verbruikt was. Teller MijnKPN: 58mb. Onbegrijpelijk...

 
Ik ben er achter wat de oorzaak was. Erg jammer dat deze oorzaak (zie hieronder) blijkbaar niet bekend is bij de helpdesk, heeft mij uiteindelijk twee databundels gekost, weggegooid geld.

De fout die wij met zijn allen maken is het focussen op datagebruik door apps. Maar zoals gezegd wist ik zeker dat dat niet de oorzaak was. Bovendien had ik 'ververs op achtergrond' en 'automatische downloads' al uitgezet. Ook de datatellers gaven wat betreft de apps geen rare dingen te zien.

Wat wel te zien was, was dat het 'systeem' ongebruikelijk veel data verbruikte. Maar omdat dit niet duidelijk gespecificeerd is, was het moeilijk te traceren. Na wat googelen vond ik de boosdoener: op de iPhone staat onder >instellingen >iCloud >iCloud Drive helemaal onderaan 'Gebruik mobiele data'. Nadat dit schuifje op grijs was gezet, nam het datagebruik normale proporties aan. Het datagebruik werd dus veroorzaakt door het synchroniseren met de iCloud Drive.

Lijkt me goed dat dit opgenomen wordt in het rijtje adviezen bij de helpdesk... (tenzij KPN graag databundels verkoopt ;-))

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Hey Ruier, dat is inderdaad een rare gebeurtenis. Wij, als provider, kunnen niet inzien waar je data aan opgegaan is (privacy enzo), alleen hoeveel er gebruikt is. Robin's suggestie is dan ook de beste kans om te achterhalen wat er gebeurd is. In mijn telefoon (een LG met Android) zit dat in het instellingen menu onder netwerk en dan mobiele data. Daar kan ik dan bovenin de periode selecteren en daaronder wordt weergegeven welke apps er data hebben gebruikt en hoeveel.

Erik_ schreef op 16 apr '16 om 21:56u
Hey Ruier, dat is inderdaad een rare gebeurtenis. Wij, als provider, kunnen niet inzien waar je data aan opgegaan is (privacy enzo), alleen hoeveel er gebruikt is. Robin's suggestie is dan ook de beste kans om te achterhalen wat er gebeurd is. In mijn telefoon (een LG met Android) zit dat in het instellingen menu onder netwerk en dan mobiele data. Daar kan ik dan bovenin de periode selecteren en daaronder wordt weergegeven welke apps er data hebben gebruikt en hoeveel.

 
Alle genoemde suggesties al doorlopen, maar nog geen oplossing. Verversen op achtergrond, automatische downloads, enz., enz. stond allemaal uit (iPhone). Vanmorgen met een nieuwe databundel 1 x een whatsapp verstuurd (datateller: 1 mb), 5 seconden later sms dat er 50% van de databundel verbruikt was. Teller MijnKPN: 58mb. Onbegrijpelijk...

Ruier schreef op 17 apr '16 om 08:37u
Erik_ schreef op 16 apr '16 om 21:56uHey Ruier, dat is inderdaad een rare gebeurtenis. Wij, als provider, kunnen niet inzien waar je data aan opgegaan is (privacy enzo), alleen hoeveel er gebruikt is. Robin's suggestie is dan ook de beste kans om te achterhalen wat er gebeurd is. In mijn telefoon (een LG met Android) zit dat in het instellingen menu onder netwerk en dan mobiele data. Daar kan ik dan bovenin de periode selecteren en daaronder wordt weergegeven welke apps er data hebben gebruikt en hoeveel.

 Alle genoemde suggesties al doorlopen, maar nog geen oplossing. Verversen op achtergrond, automatische downloads, enz., enz. stond allemaal uit (iPhone). Vanmorgen met een nieuwe databundel 1 x een whatsapp verstuurd (datateller: 1 mb), 5 seconden later sms dat er 50% van de databundel verbruikt was. Teller MijnKPN: 58mb. Onbegrijpelijk...

 
Ik ben er achter wat de oorzaak was. Erg jammer dat deze oorzaak (zie hieronder) blijkbaar niet bekend is bij de helpdesk, heeft mij uiteindelijk twee databundels gekost, weggegooid geld.

De fout die wij met zijn allen maken is het focussen op datagebruik door apps. Maar zoals gezegd wist ik zeker dat dat niet de oorzaak was. Bovendien had ik 'ververs op achtergrond' en 'automatische downloads' al uitgezet. Ook de datatellers gaven wat betreft de apps geen rare dingen te zien.

Wat wel te zien was, was dat het 'systeem' ongebruikelijk veel data verbruikte. Maar omdat dit niet duidelijk gespecificeerd is, was het moeilijk te traceren. Na wat googelen vond ik de boosdoener: op de iPhone staat onder >instellingen >iCloud >iCloud Drive helemaal onderaan 'Gebruik mobiele data'. Nadat dit schuifje op grijs was gezet, nam het datagebruik normale proporties aan. Het datagebruik werd dus veroorzaakt door het synchroniseren met de iCloud Drive.

Lijkt me goed dat dit opgenomen wordt in het rijtje adviezen bij de helpdesk... (tenzij KPN graag databundels verkoopt ;-))

Reputatie 7
Badge +30
Is het misschien verstandig om even onder datagebruik te kijken op de telefoon? De meeste smartphones beschikken over een optie waar je per app het verbruik kan zien over een tijdsbestek

Reageer