Vraag

Data gebruik MiFi router Simyo (technisch/juridisch)

  • 25 July 2021
  • 8 reacties
  • 264 keer bekeken

Reputatie 1

De hoofdrolspelers

  • Huawei MiFi router + simkaart met een 3g data-abonnement van 20Gb/maand
  • CCTV bewakingssysteem 
  • 2 telefoons met de CCTV app om live mee te kijken en oude beelden terug te zien

De provider van het mobiele abonnement is Simyo, dit maakt voor de casus naar mijn idee geen belangrijke rol, ik ben hier voor technisch advies. De CCTV set is goedkope Chinese rommel, maar alle default credentials zijn gewijzigd.

 

Mijn betere helft huurt een weide met daarop schuilstallen voor haar paarden. Omdat deze locatie op ongeveer 15 minuten rijden van huis ligt, en we toch iets van controle willen houden heb ik een tweedehands Huawei MiFi routertje gekocht, daar een simkaart met een 20Gb/maand abonnement ingeprikt. Op dit apparaat is d.m.v. een UTP kabel een CCTV DVR aangesloten (camera's via coax) 

Wanneer mijn geliefde de bijbehorende CCTV app veel gebruikt voor live toezicht, komt dat neer op ongeveer 400mb/dag, 20Gb/maand zou dus meer dan voldoende moeten zijn. Zelf heb ik de app ook op mijn telefoon maar gebruik het zelden.

Nu werden we vanochtend wakker met drie SMSjes;

03:07 bedroeg het databundelgebruik 80%,

07:18 databundelgebruik 100%, €0,15/mb vanaf nu

08:35 Wegens hoge kosten is de simkaart geblokkeerd (€180+)

 

Hoewel vriendin GRAAG een groot scherm zou willen om 24/7 naar d'r grasmaaiers te staan kijken, is dit niet het geval. Het enige datagebruik zou moeten plaatsvinden wanneer wij actief zijn met toezicht, en dan nog, een hele dag streamen 400mb…

De Huawei zond wel 2.4 en 5ghz WiFi uit, maar met een mac-adres whitelist, ik kon in de zeer beperkte log ook geen connecties terug zien, met uitzondering van:

“Detect UDP port scan attack, scan packet from 192.168.8.xxx” 

Raar dat is wel de IP range van de Huawei maar dat adres wordt niet uitgedeeld door DHCP, maar komt ook niet in de log naar voren.

“Detect UDP port scan attack, scan packet from 194.151.228.34” Whois zegt dat dit resolver2.kpn.net is. 

“Detect UDP port scan attack, scan packet from 194.151.228.2” Kan hier niet veel zinvollers over vinden dan ‘KPN internet backbone’.

“Detect UDP port scan attack, scan packet from 194.151.228.50” Kan hier niet veel zinvollers over vinden dan ‘KPN internet backbone’.

Maar deze UDP port scan attacks komen qua tijden overeen met het bizar hoge datagebruik.

Uiteraard heb ik nu de WiFi functie geheel uitgezet, ondanks dat er geen teken van gebruik was.

 

Natuurlijk hebben we gelijk contact gezocht met de Simyo klantenservice;

  • Eerst de rekening betalen voordat het abonnement weer geactiveerd wordt (€180+)
  • Ze kunnen niet vertellen wat er qua dataverkeer tussen 03:00 en 08:30 heeft plaatsgevonden
  • Er kan geen datagebruik-alert/beperking in de Simyo app worden ingesteld
  • Hadden we de simkaart maar gewoon in een mobiele telefoon moeten stoppen, dan hadden we de SMSjes wel gezien < Simyo klantenservice voor de ochtendkoffie.

Afijn - Simyo is - net als KPN, bij wet verplicht om van alles te registreren in geval van illegale bezigheden, toch? Als een klant aangeeft dat er datagebruik plaatsvind op momenten dat dit niet het geval zou moeten zijn, dan kan een provider toch terugzien hoe/wat/waar ?

Bij wie ligt in deze situatie de bewijslast? Het is natuurlijk logisch dat men (voorbij de uitgaansleeftijd :)) tussen 03:00 en 08:30 slaapt, maar qua bewijzen dat er dan geen gebruik van onze kant plaatsvind is nagenoeg onmogelijk.

Verder; wat zou ik (technisch) kunnen doen om dit te voorkomen? WAN Ping response staat uit, er wordt gewerkt met whitelists, datacompressie van de videobeelden staat op hoog, er lopen geen synchronisaties, etc.

Bonusvraag: is het realistisch om deze factuur aan te vechten? Heeft dat kans van slagen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Is het niet realistischer om dit op het forum van Simyo te vragen? 

 

Maar dan je vragen; 

Wat er mogelijk is? Een unlimited data abonnement afnemen, of iets een blokkade erop zetten maar dat kan bij Simyo niet geef je aan. (Geen idee) 

 

Je bonusvraag of het zinvol is om het aan te vechten is het antwoord nee. Waarschijnlijk staat er iets in het contract dat je na je bundel betaald per kb. En tenzij je hard bewijs hebt dat er niks is gebruikt is dit zinloos. Simyo heeft namelijk bewijs dat er wel data is verbruikt want anders sturen ze de factuur niet.Je kan natuurlijk altijd met Simyo contact opnemen om te kijken of er iets van coulance mogelijk is.

Simyo, of welke provider ook kan zien dat er data is gebruikt, en misschien kunnen ze ook zien waaraan, maar dat tweede mag men niet bekijken van de wettelijke bepalingen, dit mag alleen afgegeven worden aan de opsporingsinstanties op gerechtelijk bevel.

Reputatie 2

Wat ik fascinerend vind, zonder waardeoordeel en niet bedoeld om een flame-war te starten, is dat je paarden en een eigen weiland hebt. Dat zal best wel wat geld kosten, zowel qua aanschaf als maandelijks onderhoud. 

Vervolgens kies je voor de beveiliging een zo goedkoop mogelijke houtje-touwtje oplossing. Dat vind ik dan onbegrijpelijk. 

Waarom niet ergens een 4G of 5G mobiel internet abonnement met onbeperkte data afgesloten, een goede betrouwbare router aangeschaft en een paar betrouwbare /veilige camera's erbij? Met veilig bedoel ik dan zonder backdoor die je beelden toch stiekem naar China doorstuurt En dat is allemaal niet eens zo duur. Kijkend naar het data-abonnement praat je over rond de 30 euro per maand. Er is ook nog een andere oplossing maar het lijkt mij niet gepast dat op dit forum te vermelden. Zou wel in een PB kunnen. 

Volgens mij voorziet KPN niet in zo’n oplossing. Als trouwe, vaste klant van KPN zoek ik ook zoiets voor in een buitengebied; een onbeperkt 4G of 5G mobiel data abonnement dat in een 4G/5G router gebruikt kan worden. Dat is ook de reden dat ik in dit topic val, Maar ik geloof dat KPN daar niet in kan voorzien. 

Reputatie 7
Badge +24

Als je iets op het internet aansluit, beschikbaar maakt vanaf het internet, camera's bijvoorbeeld, dan gaat men daar op proberen in te breken. Dat is normaal. Dat is altijd zo. Automatische scripts vanaf overal te wereld doen poortscans en testen allerlei bekende beveiligings gaten uit. Bij een login formulier worden vele 10.000 gebruikersnaam/wachtwoord combinaties uitgeprobeerd. En dit kost u allemaal data. Hier is niets aan te doen. Zo werkt het nu 1maal.

Reputatie 4
Badge +2

@Wiend Ik heb nu sinds kort een onbeperkt data abonnement op mijn mobiel (Hussel Unlimited) en heb in een tablet met simkaart mogelijkheid een goedkoop alleen data abonnement (Hussel Mobiel Internet) met zo'n speciaal 09xx nummer. Met de laatste kan dus niet gebeld worden, al denkt de tablet van wel. Ik heb nu de mogelijkheid om data te delen van mijn mobiel abonnement naar het tablet abonnement.

Het lijkt me dat zo'n abonnement ook bruikbaar is in een mifi router. Afhankelijk van de hoeveelheid data die je nodig hebt moet ik iedere maand data delen. Dit is bij ons alleen als we op de camping zijn, dus dat valt mee en als het nodig is, gaat dat heel snel.

Reputatie 7
Badge +24

@WiendIk heb nu sinds kort een onbeperkt data abonnement op mijn mobiel (Hussel Unlimited) en heb in een tablet met simkaart mogelijkheid een goedkoop alleen data abonnement (Hussel Mobiel Internet) met zo'n speciaal 09xx nummer.

Hier data-only simkaart bestellen:

https://shop.kpn.com/mobiel/mobiel-internet/

Je kunt bij KPN nooit over je bundel heen zodat je plots 180 euro moet betalen.

Als je op je mobiel een unlimitid abonnement hebt van KPN, dan kun je volgens mij 50 GB data per maand naar die data-only simkaart delen. Weet ik niet 100 % zeker, dat moeten anderen maar ff bevestigingen.

Ik weet alleen niet of de data-only sim in een mifi router kan op een zodanige manier dat je camera dan van af internet beschikbaar is.

Reputatie 4
Badge +2

@WiendIk

 

Je kunt bij KPN nooit over je bundel heen zodat je plots 180 euro moet betalen.

Dat dacht ik ook, het wordt alleen langzaam 

Als je op je mobiel een unlimitid abonnement hebt van KPN, dan kun je volgens mij 50 GB data per maand naar die data-only simkaart delen. Weet ik niet 100 % zeker, dat moeten anderen maar ff bevestigingen.

Dat is zover ik weet inderdaad 50GB, de abonnementen moeten wel op hetzelfde kpn id account zitten. Mobiel van mijn vrouw loopt er ook op mee. 

Maar het gaat hier over simyo, geen idee hoe het daar zit. Maar ik ben heel tevreden over de hussel abonnementen op deze manier. Alleen ons thuis abonnement is nog van telfort

Zo'n situatie heb ik ook alleen had ik dus een unlimited abonnement (via Budgetthuis). Dat unlimited abonnement was op zich voldoende tot dat ik het apparaat onlangs uit deed, de camera's (niet super, maar voldoende voor bewaking) maakt wel connectie met de WIFI router alleen konden deze geen connectie meer maken met de cameraplatformapp. Toen met mijn eigen abonnement van Simpel (T-Mobile) een kaartje erin gestopt en die deed het wel goed, dus het lag niet aan de mifirouter.
Omdat ik de unlimited onvoldoende vond qua camerakwaliteit dacht ik met de overstap naar een snellere 4G verbinding van Simyo (20GB) compleet dat op te lossen (qua data gebruiken we max 10-15 gb per maand). Echter lijkt daar nu hetzelfde issue te zijn als met de unlimited alsof KPN het gebruik van camera's daarin beperkt heeft op een MIFI router. Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen door een configuratieinstelling of is dit het nieuwe policy van KPN / Simyo?
 

Meest pragmatische oplossing is nu dat ik het simpel abonnement gebruik en daar een slot op zit met maximale kosten, dat kost slechts 50 eurocent meer per maand, geen risico van te hoge kosten.

Weiland

5 EZVIZ camera's

Alcatel MIFI router (M40)

 

Ik zal het ook posten bij het Simyo forum, ben ook KPN klant voor vast internet.