Dataverbruik verdubbeld na overzetting KPN > Telfort

  • 27 January 2020
  • 27 reacties
  • 553 keer bekeken

Op 26 januari overgezet van Telfort naar kpn

we streamen bij Telfort ongeveer 3 a 4 GB per avond 

nu bij kpn is het bijna het dubbele 

hoe kan dit 

het abonnement zou een op een overgezet worden 

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt


27 reacties

Ik ben geen expert maar deze migratie zou niet dit gevolg mogen hebben.

Hoe ben je tot deze conclussie gekomen? Het is wel zo dat er bij ex Telfort klanten een fout in de weergave zit op Mijn KPN. Dat staat los van het werkelijke verbruik.

Doordat we onze CanalDigitaal kaart vergeten zijn toen we op vakantie gingen en nu dus wat streamen via de telefoon houden we nu dagelijks ons mb verbruik in de gaten 

vandaar weten we vrij aardig wat we eerst verbruikten en wat we de eerste dag bij kpn verbruikt hebben 

Hallo @ToonM , heb je niet per abuis de kwaliteit naar boven bijgesteld voor het streamen, dat kost meer verbruik.

 

Voor de duidelijkheid volgens Mijn KPN zou je vanaf zeg  26 -1 middernacht tot het moment dat je het verbruik bekeek in plaats van de verwachte cijfers nu 6 tot 8 zijn geweest?

Het verbruik heeft verder niks de migratie te maken het abonnement is wel goed omgezet althans dat vertrouwen heb ik wel.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @ToonM en welkom op het forum! Ik heb nog geen eerdere berichten gehad dat het dataverbruik is verdubbeld sinds de overzetting, dat zou ook zeker geen gevolg moeten zijn. Ik ben dus ook benieuwd waar dit vandaan komt, kun je je bevindingen hiervan in detail delen? Als je het verbruik van een volledige dag bij Telfort hebt gemeten (24 uur) kwam dit in totaal op 3 á 4 GB uit en bij ons is dit (met precies hetzelfde gebruik qua apps/streamen) 6 á 8 GB aan dataverbruik? 

Heb je ook het verbruik in je toestel gecontroleerd? Als dit overzicht duidelijk weergeeft dat er bijvoorbeeld 6 GB aan data voor Netflix is verbruikt is op een dag, dan is dit een accurate meting van het daadwerkelijke verbruik. Waarom dit dan ineens hoger is dan je eerdere verbruik bij Telfort is lastig te achterhalen, tenzij 

heb je niet per abuis de kwaliteit naar boven bijgesteld voor het streamen, dat kost meer verbruik.

 

dit het geval is. 

Zowel bij Zico als bij CanalDigitaal waar we mee streamden om tv te kijken was het verbruik bijna verdubbeld 

de beeldkwaliteit stond op de laagste stand en streamden op de zelfde manier met inschakelen als bij tefort

Reputatie 7
Badge +17

Bijzonder. :confused:  Dit verbruik heb je bijgehouden in je toestel? Kun je hier een foto van delen waar per dag op te zien is wat het verbruik is geweest per app indien mogelijk? Indien dit afwijkt met de eerdere metingen (toen je nog op Telfort zat), heb je de apps dan meer gebruikt? Ik weet wel 100% zeker dat we geen spook MB's registreren en dat je verbruik niet sneller zou moeten gaan sinds de overzetting naar KPN. 

Nou vraag je iets wat ik bij God niet weet hoe dat gaat 

maar omdat we in de app van Telfort iedere dag keken wat ons te goed aan MBs nog waren kregen we daar een aardig gemiddelde per dag over 

zo delen we het ook bij KPN 

de eerste dag schrokken we ons een hoedje 

we dachten eerst er zal wel een foutje zijn geweest en dat er meerdere apps op de achtergrond mee draaiden 

maar de volgende dag was het weer schrikbarend meer 

zo is er in 3 avonden zeker 20 GB er door gevlogen wat bij Telfort maar 8 tot 10 GB zou zijn geweest

vandaar dat ik hier via het forum hoopte om opheldering te krijgen 

we streamde alleen ziggo en of CanalDigitaal 

en meestal tussen 19.30 uur tot 23.15 uur 

Reputatie 7
Badge +17

In de MijnKPN app wordt het verbruik nog niet altijd juist weergeven wanneer je vanuit Telfort over bent gegaan, dat kan het verschil verklaren. Op deze pagina kun je vinden hoe je het verbruik in je toestel bijhoudt. :slight_smile: Mocht dit geen duidelijkheid geven, wil je dan in je forumprofiel het 06-nummer waar het om gaat zetten samen met je adresgegevens? Dan kan ik ook het verbruik inzien. 

Mijn profiel is nu ingevuld 

Reputatie 7
Badge +17

Dankjewel! Ik zie in je verbruik terug wat je zelf ook aangaf, met name één grote datasessie die om 14:57 (Nederlandse tijd) stopte waarbij bijna 8 GB verbruikt is. Dat is echter de grootste sessie die er tussenuit springt, de sessies daarna zijn allemaal veel lager in verbruik. Ik kan niet inzien aan welke app deze data verbruikt is (privacyregeling), dat kan alleen jij in het overzicht van je toestel zelf. 

Op deze pagina kun je vinden hoe je het verbruik in je toestel bijhoudt. :slight_smile: 

De data is dus juist geregistreerd, nu alleen nog achterhalen waaraan zodat je het in de toekomst kunt voorkomen! 

Sanne

het verbruik was op dat moment voor ziggo en CanalDigitaal in te stellen 

ik kan niet gevonden krijgen hoe ik per app kan zien wanneer deze gebruikt is en hoeveel per sessie

als ik het verbruik vergelijk met mijn echtgenote haar telefoon ook Telfort klant maar een lager abbo en dan de ziggo app bekijk wat die verbruikt heeft voor een avond streamen met ziggo is dat nog geen 600 MB 

terwijl bij mij 6 tot 8 GB was verdwenen 

Reputatie 7
Badge +17

Excuses voor de late reactie! 

 Op deze pagina kun je vinden hoe je het verbruik in je toestel bijhoudt. :slight_smile: 

Mocht je het verbruiksoverzicht al voor je hebben en mocht het hier niet duidelijker van worden, wil je mij dan een foto sturen van het overzicht dat je ziet? 

 

Reputatie 7
Badge +17

Dankjewel! Aan de hoeveelheid data te zien vermoed ik dat de periode een aardig eindje teruggaat. Als je naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' of 'Instellingen' > 'Mobiele data' en dan naar 'Stel gegevens opnieuw in' gaat wordt de periode gereset. Vanaf dan kun je dus over een korte periode goed bijhouden welke apps data verbruiken en hoeveel. Zodra je er één bovenuit ziet springen (bijvoorbeeld Safari of Ziggo Go) raad ik je deze app (of browser) minder te gebruiken wanneer je niet op de wifi zit, of de instellingen door te nemen zodat het minder data verbruikt (beeldkwaliteit lager zetten bijvoorbeeld). Op deze pagina staan een aantal handige tips waarmee je MB's kunt besparen. Hopelijk gaan de MB's de komende maand dan een stuk minder hard. :slight_smile:

Ook ik word geconfronteerd met een dubbel dataverbruik tijdens streamen na de overname van Telfort door KPN. Sinds een paar dagen maak ik tijdens mijn vakantie weer gebruik van streamingdiensten op de camping. Waar ik vorig jaar een kleine 1 Gb per uur kwijt was kost het streamen mij nu ruim 2 Gb per uur. Vanmiddag gebeld met klantenservice van KPN. Kreeg ze na een half uur aan de lijn 😡. Zij konden, behalve mijn klacht aannemen, niets voor mij doen.
Streamen is overigens voor mij het enige alternatief i.p.v. DVB-T2, want dat systeem van KPN werkt niet in Zuid-Limburg 🤔 terwijl TV kijken via DVB-T daar feilloos ging. Deze verandering van KPN is dus niet overal een verbetering.

Hallo @Gerrit V , je zou in de mobiel eens kunnen kijken welke apps verantwoordelijk zijn voor het gestegen verbruik, het ligt in ieder geval niet aan de automatische overgang van TFT naar KPN.

Veel mobieltjes hebben ook sluipverbruik wat je vaak niet in de gaten hebt. De verbruiksinstellingen goed instellen voor een zo zuinig mogelijk dataverbruik. (ECO-stand)

Bij streamen de beeldkwaliteit terug zetten naar een lagere waarde, SD i.p.v. HD bijvoorbeeld, scheelt ook een slok op een borrel.

 

Dag JanD, het gaat echt niet om sluipverbruik. Het gaat puur om het verbruik tijdens een uurtje TV kijken via de stream. Kostte vorig jaar nog geen 1 Gb en nu iets meer dan 2 Gb in een uur.

Was bedoeld voor @JanD

@JanD, ik streAm in de laagste kwaliteit. En dan toch ruim 2 Gb/uur...

Hallo @Gerrit V , toch moet het hogere verbruik te verklaren zijn in je mobiel als je de apps naloopt.

 

Hoi @JanD, mijn persoonlijke hotspot geeft het genoemde verbruik weer. En die staat alleen aan als ik ga streamen. Maar het zal wel uitdraaien op een nieuw abo met onbeperkte data. 

Reputatie 7

@Gerrit V, wat bedoel je nu met streamen?

Bedoel je daarmee dat je cast naar een Chromecast of Android TV?

Of kijk je op een ander apparaat dat via wifi op jouw hotspot aangesloten is?

Wat voor een apparaat is dat en plaats hier eens een screenshot van de beeldkwaliteit instellingen.

Dag @wjb, ik heb m’n persoonlijke hotspot ingeschakeld op m’n iPhone, omdat de WiFi op de camping amper signaal heeft, en cast NLZIET vanaf diezelfde iPhone via AppleTV naar de televisie. 

@wjb, zie screenshot 

 

 

Reageer