Welkom op het

KPN Forum

Recent online

Hoe ervaar jij 4G?

Reputatie 4

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Daan__ heeft ontvangen van andere leden.

Badge +1
  • Wijsgeer
  • 262 reacties
Inmiddels zijn de meesten wel bekend met het feit dat 4G gewoonweg een stuk sneller is dan 3G, maar hoe ervaar jij dat nou? Zijn er applicaties die sneller draaien, of juist niet? Hoe gebruik jij je 4G bundel eigenlijk? 

Alles op het gebied van ervaringen, tips of tricks met iedereen delen of gewoon je mening kunnen geven over 4G, dit topic laat dat toe. Kortom wat vind jij nou eigenlijk van 4G? Laat het ons weten!

44 reacties

ik kan er nog steeds wijnig van merken helaas heb G4 maar mijn toestel (lumia920) geeft nog altijd G3 aan  en dat regeo Leiden en Alphen a.d Rijn en Lisse dus zal zo als gewonelijk de netwerkdekking wel weer zijn

Reputatie 4

Badge +1
Goedemiddag Paul,

Wat vreemd dat het nog altijd niet voor je is aangepast. Ik ga dit even voor je uitzoeken. Zodra ik meer weet stuur ik je even een bericht!

ik werk wel met me G4 insteling maar heb toch aleen maar G3

Goedenmorgen,

Ik heb een zakelijk KPN abbonnement met sinds dit weekend een Lumia 920 4G.
Nu heb ik alle stappen doorlopen voor het activeren van 4G en dit is gelukt.
Ben woonachtig in Rotterdam en ik merk dat het toestel daarom vaak nog terugschakelt naar 3G (las ergens dat Rotterdam pas in April goede 4G dekking heeft).

Het probleem is echter, dat zodra ik van WIFI af ben en er geen 4G verbinding beschikbaar is,

de 3G verbinding geen dataconnectie maakt, waardoor apps zoals Email, Facebook, Whatsapp en ook het mobiel internetten zelf, niet meer synchroniseren of data ophalen.

Enig idee waar dit aan kan liggen?

Het zou toch zo moeten zijn dat wanneer 4G niet voldoende beschikbaar is en ik niet in de buurt ben van een WIFI connectie, dat het toestel bij het overschakelen op 3G, moeiteloos verder zou kunnen met data overdracht en gebruik van mobiel internet etc?

Graag hoor ik een oplossing.

MVG
Kevin
Digital Fashion

Reputatie 4

Badge +1
Goedemorgen Kevin,

Het klopt inderdaad dat Rotterdam in april 4G dekking krijgt. Ben je vaak in gebieden waar 4G wel al beschikbaar is? Wat namelijk nu het geval is, zodra je toestel terugschakelt van wifi gaat deze eerst op zoek naar een 4G netwerk. Zodra je toestel deze niet kan vinden wordt je teruggezet naar 3G. De omschakeling van 4G naar 3G duurt echter altijd even. We doen ons best om deze periode te verkorten. Als je op dit moment weinig in de 4G beschikbare gebieden komt zou je ook kunnen overwegen je toestel tot april even op 3G te zetten. Dit zou het probleem ook moeten verhelpen.

Reputatie 1

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten rzethof heeft ontvangen van andere leden.

Tot nu toe ben er zeer te spreken over de 4G snelheid en dekking. In de omgeving Hoofddorp - Heemstede is m'n Sony Xperia Z nooit overgeschakeld naar 2G/3G :-)

En de dekking binneshuis is vergelijkbaar met die van 2G (iets minder goed).

Heb het 25/10mbps abonnement.

-Alleen de prijs is veel te hoog-

Ik vind het 4G netwerk ook prettig. Het is snel en zeer handig voor de fervente mobiele internetter! Ik merk wel dat het op sommige plaatsen minder goed te gebruiken is. Dat zal hopelijk in de loop der tijd nog verbeteren.

Reputatie 4

Badge +1
Goed om te horen dat het jullie bevalt. We zijn natuurlijk continu bezig met de verbetering hiervan. In ieder geval bedankt voor de feedback!

Reputatie 6

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten glenonlinenl heeft ontvangen van andere leden.

Badge +3
zijn er ook al mensen die snel tegen hun datalimiet aan lopen? met name sneller dan vroeger ? zaken zoals bandbreedte, schermresolutie worden steeds vaker door een server of de applicatie vooraf gemeten of opgevraagd en daarop wordt dan een passende content aangeboden.

bekend voorbeeld is youtube, die eerst meet hoe snel je verbinding is en dan de juiste stream stuurt. hierdoor haal je dan geen 720p meer binnen maar een veel hogere datarate. helaas moet je dit soort ongewenste effecten vaak handmatig per device, app of account instellen, je moet vooral allert zijn als de instellingen in je telefoon opgeslagen indien je tools gebruikt om je telefoon schoon te houden van cookies, cache bestanden enz.

andersom kan ook vervelend zijn doordat dat steeds meer websites client sided CSS technieken gebruiken om de content af te stemmen op schermresoluties, daardoor haal je een volle desktop pagina of app content binnen, maar krijg je mobiele of tablet pagina content voorgeschoteld, de rest wordt wel geladen maar dus niet getoond.

ik zou graag zien dat er weer ouderwetste flatfree breedbandte abonementen of bundels komen je die kan activeren na je datalimiet. ik heb liever een lagere snelheid dan een beetje snelle.

Gisteren geactiveerd en wacht nog steeds tot jullie technische dienst m'n 4G aanzet, nu blijkt dat alleen mn 3G dataverbinding ook uitgezet is. Wel jammer dit. Bellen doet het verder wel gewoon, maar ik heb nu juist het hoogste abonnement om ook daadwerkelijk overal hispeed internet te kunnen gebruiken. Tot nu toe voelt het meer als NS hispeed...

Reputatie 4

Badge +1
Beste Amaranthium,

Dat schiet niet op inderdaad. Zou je me per privébericht je mobiele nummer in combinatie met postcode en huisnummer kunnen toesturen? Dan ga ik kijken wat ik voor je kan doen in deze situatie.

Met vriendelijke groet,

Daan

Reputatie 2

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten ucsdcom heeft ontvangen van andere leden.

Hoe vaak wordt de 4G dekking op de dekkingskaart op www.coveragecheker.nl bijgewerkt? Sinds februari zie ik daar dat de 4G dekking steeds verder vordert en steeds fijnmaziger wordt. Dat klopt met de ervaring in de praktijk: de eerste weken heb je wel wat 4G dekking. Enkele weken later zie je dat de 4G dekking sterker, stabieler en sneller wordt.

Wat niet klopt met de kaart: Ik ervaar in de praktijk een groter gebied met 4G dekking dan daar is weergegeven. Ook met de postcodecheck zie je gebieden waar in mei 4G dekking zou moeten zijn, die niet als "4G" bedenkt op de kaart staan. Natuurlijk positief dat er in de praktijk meer dekking en betere dekking is, maar KPN doet zichzelf tekort door de dekkingskaart dan niet meteen te updaten ;)

Reputatie 4

Badge +1
Beste ucsdcom,

ik moet je bekennen dat ik dit ook ervaar. Deze vraag heb ik om die reden al eerder uitgezet en ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat wij, als 4G gebruikers, al gebruik kunnen maken van het netwerk zelfs als het nog niet officieel verkocht wordt. Wordt er dus een mast geactiveerd dan kan er als 4G klant direct gebruik gemaakt worden van deze mast. 

Waarom dit niet direct wordt aangepast is waarschijnlijk vanwege het feit dat het netwerk op dat moment nog niet optimaal is. Ik vermoed dus dat het zit in het stukje kwaliteitswaarborging op het moment dat er geroepen wordt dat het werkt!

EDIT: Ik heb antwoord gekregen op deze vraag. De checker wordt elke 2 weken geüpdatet. Dat betekend in theorie dat er twee weken achtergelopen kan worden. Tevens gaat het om indoor dekking. Het kan dus zijn dat het buitenshuis een stuk verder reikt. De checker "wacht" wel met de weergave tot bepaalde kernpunten zijn geactiveerd (ik zat er dus niet ver naast :) ).

Het kan natuurlijk zo zijn dat er meer dan 2 weken naast gezeten wordt. Constateer je dit dan hoor ik dat graag van je zodat we, waar mogelijk, de rekenmodellen erop kunnen aanpassen. Feedback is dus altijd welkom!

Met vriendelijke groet,

Daan

Reputatie 1

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten hansverleur4g heeft ontvangen van andere leden.

4g nu iets minder dan een week in gebruik.

Grote stap voorwaarts in mobiel werken en mobiel gebruik in algemeen.

Fantastisch dat je onderweg niet naar wifi hoeft te zoeken en mobiel internet wordt hiermee een stuk praktischer.

Reputatie 1

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Decypher heeft ontvangen van andere leden.

Ik zal ook maar even mijn duit in het zakje doen..

Ik heb nu eigenlijk al sinds begin maart 4g, en ik vind het een verademing!.. ik heb nu echt het gevoel dat ik altijd een snelle stabiele internetverbinding op **bleep** heb.. Waar ik bij 3g nog wel eens op een bepaalde plek moesst gaan staan, op 1 been, 2 vingers in de lucht terwijl ik iets van ijzer vasthield om mezelf te aarden om internet te kunnen gebruiken.

Het is nu echt een feestje.. het ENIGE nadeel is, dat je databundel er echt met een gigantische snelheid doorhen gejaagd wordt.. ik heb nu een 5gigabyte bundel, maar die zou je dus (theoretisch) in 16 minuten(!!) verbruikt kunnen hebben.. (als je dus je volle snelheid die 16 minuten gebruikt)

Ik blijf dan ook hopen dat de providers (want KPN is natuurlijk niet de enige die datalimieten hanteert) weer teruggaan naar Fair Use of grotere (goedkopere) bundels.

Tot nog toe is de technologie 4g, met uitzondering van de datalimieten, perfect!

Reputatie 1

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Daphnes4 heeft ontvangen van andere leden.

Mijn ervaringen met 4g zijn tot nu toe heel goed! Ik heb bijna overal waar ik ben dekking. (Regio Utrecht en omstreken).

Enige is; Waar ik voorheen nooit aan de 500mb in de maand kwam, ben ik daar nu al binnen 2 weken.

Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn instellingen zo kan zetten dat hij niet automatisch 4G pakt? Ik heb het idee dat het daarmee te maken heeft dus zou ik evt. af en toe op 3G willen gaan om de MB's te beperken.

Ik hoor het graag.

Reputatie 4

Badge +1
Ha Daphne,

Leuk dat je zo positief bent over de dekking die je met 4G hebt! Je data gaat inderdaad sneller omdat je eerder grotere dingen gaat laden, zoals bijvoorbeeld filmpjes. Afhankelijk van je type toestel zou je een MB meter kunnen downloaden om te kunnen inzien welke applicaties de meeste data gebruiken.

Je kunt, afhankelijk van je type toestel, natuurlijk ook bij je instellingen aanpassen dat hij automatisch 4G pakt. Let wel dat je dit dan elke keer moet wijzigen. Een applicatie om de zaak te monitoren lijkt me dan ook praktischer.

Kun je iets meer informatie geven over welk toestel je hebt en welke applicaties je het meeste gebruikt? Wellicht kan ik aan de hand daarvan wat meer advies geven over de situatie.

Ik wacht je antwoord af!

Met vriendelijke groet,

Daan

Reputatie 2

Ik gebruik nu enkele maanden naar volle tevredenheid 4G. De dekking binnen en buitenhuis is stabiel, de verbindingen zijn lekker snel!

Ik doe nog steeds de dingen die ik altijd deed op mijn mobiel. Wel ervaar ik dat ik veel meer data ben gaan gebruiken. Gebruikte ik voorheen op 3G zo'n 250 tot 500 MB als maximum per maand, op 4G is dat nu gestegen naar 1GB per maand. Gedeeltelijk doordat ik minder haperingen in mijn signaal heb dan bij 3G. Als ik een GPRS/2G verbinding zag, dan legde ik mijn toestel voorheen weg: onbruikbaar voor mobiel internet. Dat gebeurde vooral binnen in gebouwen nog regelmatig.

Nu heb ik op deze plaatsen snelle 4G verbinding en kan ik daar mijn toestel prima gebruiken. Val ik toch ergens een keer terug in verbinding naar 2G (als aan een mast gewerkt wordt etc. Zoals laatst op mijn werk) dan heb je nu tenminste EDGE internet via 2G wat ook bruikbaar is. Ook merk ik dat websites blijkbaar meer data naar mijn toestel zijn gaan sturen nu ik meer bandbreedte tot mijn beschikking heb.

Tenslotte merk ik dat mijn snelheidstestjes via speedtest.net best wat data kosten op 4G.

Al met al zeer tevreden over 4 G en ook heel tevreden over hoe KPN nu 4G uitrolt. Kom je binnen een 4G regio, dan heb je binnen en buiten overal snel 4G. Je hoeft je nooit meer af te vragen of je ergens 4G dekking zal hebben: ligt de plaats binnen het gebied en had je voorheen GSM ontvangst? Dan heb je daar nu zeker 4G!

Dus niet zoals bij Vodafone en T-Mobile dat ze een plukje hier en een plukje daar dekken en je over een jaar nog niet weet of je 4G dekking zal hebben. Nee KPN neemt 4G wel serieus en bouwt aan een nagenoeg overal gegarandeerde 4G dekking! Hulde!
Hallo,ik heb sinds kort ook een 4g abonement maar kan nu niet zeggen dat er content mee ben
De download snelheid zit rond de 17 mb per seconde volgens speednet zowel thuis in nieuwerkerk aan den IJssel als op me werk in lisse vind dit echt een droefenis
Daarbij is mijn net werk dekking maar 1streepje met 4g en bellen is bijna niet mogelijk omdat ik veel wegval
Ik zet mijn telefoon een HTC one vaak op 3g en dan is het bereik van het netwerk wel volle bak beetje raar
Al 4 X contact gehad met klantenservice en die zeggen dat het niet uitmaakt of de tel op 4of3 g staat
Netwerk heeft daar niet mee te maken nou ik zie toch zelf als hij op 3g staat dat me dekking wel goed is en daar bij is de snelheid net zo snel als op 4g!!!!!
En nu????
Reputatie 1

Bedankt voor je reactie!

Ik heb een Samsung S4.

Een applicatie hiervoor zou wel handig zijn. Ik krijg nu een SMSje van KPN als ik een deel verbruikt heb.

De instellingen van WhatsApp veranderen heeft een hoop gescheelt al omdat media niet meetr automatisch gedownload wordt.

mvg,

Daphne Smaling

Reputatie 6

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Shugosha heeft ontvangen van andere leden.

Badge +8
Via Instellingen > Meer instellingen > Netwerkmodus kunt u het toestel zetten op GSM/WCDMA

GSM staat voor 2G en WCDMA voor 3G. Waarschijnlijk staat bij u ook nog de LTE geselecteerd die dan gebruikt wordt voor 4G.

Reputatie 1

Bedankt voor het antwoord, daar kan ik wat mee!

Reputatie 4

Badge +1
@pattrick:

Ha Pattrick,

Allereerst bedankt voor het delen van je ervaringen m.b.t. 4G. Ik vind het jammer om te horen dat je niet tevreden bent met de snelheid van het netwerk. Op dit moment haalt ons netwerk gemiddeld ongeveer 20Mb. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het type abonnement dat je hebt (privébericht iets meer toelichten (mobiel nummer, exacte locaties etc.)?

@Daphne:

Bedankt voor je berichtje Daphne. Het automatisch downloaden in Whatsapp uitzetten is een goede eerste stap. Je kunt via de Play store ook de MB meter van KPN downloaden. Deze houdt exact bij welke applicatie het meeste verbruikt en wat je totale verbruik is (geweest). Je kunt, zoals Shugosha ook aangeeft, als last resort ook continu wisselen tussen 2G, 3G en LTE.

Hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen :-)

Met vriendelijke groet,

Daan

Reputatie 3

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten marijoke heeft ontvangen van andere leden.

Badge +1
Beste lezer, als ik bij ons in de regio ben, Eindhoven of Helmond dan werkt 4g prima alleen in mijn woonplaats Lieshout niet.

Ik vind dit echt jammer.

het toestel wat ik heb is een Samsung Galaxy S4 met een 4G Abonnement van KPN. De instellingen staan goed.

Het probleem is dat de 4G antennes in Lieshout nog niet geactiveerd zijn. Het kan wat mij betreft niet snelgenoeg gaan, dat de antennes geactiveerd worden.

Wat ik echt jammer vind is dat er veel site zijn welke aangeven wat de dekking is van 4G is (lopen soms wel 2 weken achter). Er zou voor klanten een site moeten zijn waar de planning te zien is van het plaatsen van de 4G antennes maar ook waar je kunt zien wanneer de 4G antennes geactiveerd worden. Dit moet anno 2013 toch mogelijk zijn.

Groetjes,

Mari

Reputatie 2

Hoi,

Kijk eens op www.coveragechecker.nl voor de KPN dekking via KPN zelf. Klik wel even 4G aan anders zie je nog niets.

Verder heeft KPN in het 4G/abonnementen gedeelte een postcode check waar je kan zien waar wanneer 4G dekking gepland is. In de daar genoemde maand worden de masten deel voor deel geactiveerd. In die maand zijn er dus veel plaatsen die meteen 4G dekking hebben, maar ook plaatsen in die buurt die bijvoorbeeld 2 weken na het begin van die maand pas 4G krijgen. Kan je wat met deze informatie?

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)