Beantwoord

Extra kosten door verbinding met satelliet

  • 5 July 2019
  • 12 reacties
  • 2715 keer bekeken

Dag KPN,

We reisden van Denemarken naar Noorwegen met de ferry. Paar foto's en berichtjes verstuurt vanaf de boot. Dan de waarschuwing van een medepassagier , niet doen, hartstikke duur. De waarschuwing van KPN kwam pas toen het "leed" al geschied was ( €60,- extra kwijt) , al tijd gewacht op de kade en al uren onderweg op zee, terwijl we normaal bij een grenspassage meteen een seintje krijgen (?) Jullie weten waar we zitten.....

Beste klant, let op: u bevindt zich momenteel in een gebied zonder mobiel netwerk. Dat betekent dat u gebruik maakt van satellietcommunicatie. Hiervoor gelden de volgende tarieven: bellen EUR 4,25 p/m, gebeld worden EUR 1,75 p/m, sms sturen EUR 0,75. Data EUR 10,-/MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Goede reis, KPN. Geen tariefberichten meer? SMS INFO UIT naar 1330

Heb ook de reisorganisatie getipt, want hier word je niet vrolijk van. Pas op!!

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door RBxx 5 July 2019, 12:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Hallo @Paulus de Boskabouter
Dit probleem is al vaker voorbij gekomen op het forum.

Helaas kan KPN de waarschuwing SMS "Let op...dit zijn de kosten" pas sturen als jouw aanmelding via het dure MCP netwerk bij KPN is binnengekomen. Pas dan weet KPN dat je aan boord bent.
Jouw smartphone is dan ondertussen al data aan het gebruiken tegen het hoge tarief.

Het MCP netwerk wordt pas ingeschakeld op open zee. Op de kade en aan boord dicht bij de kust ben je nog verbonden met een mast op het land.

De providers waarschuwen hier ook voor op hun website (EU roaming op KPN) en bijvoorbeeld Stena Line heeft ook een waarschuwing (Geen EU-roaming aan boord) op zijn website staan.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Paulus de Boskabouter Wat bijzonder vervelend dat je zo snel zo veel kosten hebt gemaakt. De verbinding met zo'n satellietnetwerk kan je in korte tijd inderdaad veel geld kosten. De reden dat je onze notificatie niet eerder kreeg wordt door @RBxx perfect uitgelegd. We kunnen 'm niet eerder sturen.

Hallo,

hier nog een.. €60,50 op mijn factuur vanwege een boottochtje tussen NL en UK. En zoals al eerder genoemd, dat verwacht men niet aangezien je binnen Europa blijft en met dit alleen realiseert wanneer je echt alle kleine lettertjes in de gaten blijft houden. Iedereen laat Roaming gewoon aanstaan tegenwoordig en krijgt hier nu belachelijk hoge kosten voor zijn rekening. Een bedrijf als KPN moet hier meer aan doen als jullie customer satisfaction ook maar enigszins serieus nemen. Ik ben flink teleurgesteld. En kreeg zojuist via de klantenservice te horen dat ik dit nu moet betalen, anders wordt mn mobiel geblokkeerd. 
 

fijne maandag, 

 

Reputatie 7
Badge +21

Een heel vervelende verrassing @RobRobEo , maar zoals hierboven al genoemd, staat deze informatie op de KPN website (Op reis binnen de EU?) en ook bij de veerboot website zoals Stena Line.

Het zijn regels, in het leven geroepen door de Europese Unie voor de regulering van internationale roamingtarieven binnen de EU. Er zijn echter uitzonderingen op de regel.

Deze regels/uitzonderingen gelden bij alle providers, bij VF , T-mob etc. was je hetzelfde overkomen.

Heb je het waarschuwings SMS-je ("Let op...dit zijn de kosten") gemist / te laat gezien?

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @RobRobEo Een vervelende verrassing is het zeker en ik kan me er alles bij voorstellen dat je er flink van baalt. Maar, zoals Rbxx al aangeeft, informeren we je net elke andere provider over de tarieven van dergelijke netwerken. Hoe naar ik het ook voor je vind, ik kan de kosten niet voor je wegstrepen. :( 

Wat is precies de reden dat je het niet kunt wegstrepen? 
• je kunt het praktisch niet

• je vindt het mijn eigen schuld ‘had je maar de kleine lettertjes gelezen’, het geld is nu van KPN

Ik heb het idee dat het nummer twee is en het is en het is best jammer dat een bedrijf als KPN z’n naam te grabbel gooit voor dit soort treurige praktijken. 

Veel plezier met de €60, KPN staat weer gelijk met een bank die met kleine lettertjes hoge kosten in rekening brengen

 

fijne maandag

 

Ow en ik denk dat je bedoelt ‘net als elke andere provider’. Betekent dat dat KPN, die zich toch als marktleider ziet, zich ineens verschuilt achter concurrenten, nu het wat minder goed uitkomt? Ik zal bij de kwartaalcijfers weer even extra goed luisteren, maar denk toch dat het marktleiderschap hoog van de toren wordt geblazen, dus je bent niet afhankelijk van anderen om idiote tarieven te hanteren danwel te wijzigen.
 

KPN doet dit gewoon om schandalig hoge marges te maken op reizende mensen en het maakt niet zoveel uit dat je hen zoals je zelf zegt ‘vervelend verrast’. Je P&L is belangrijker dan je klant. Tot snel op Radar 

Badge +19

Is het nou echt niet bij u opgekomen dat een telecomprovider geen bereik heeft op zee maar dat het dan per satelliet gaat wat dus heel duur is?

Reputatie 7
Badge +21

Is het nou echt niet bij u opgekomen dat een telecomprovider geen bereik heeft op zee maar dat het dan per satelliet gaat wat dus heel duur is?

Inderdaad Joep, dat wordt verzorgd door MCP (Maritime Communications Partner) die deze kosten bij KPN claimt, die ze vervolgens bij de abonnee in rekening brengt.

Gelukkig heeft KPN Bescherming internet Buitenland: “Om u te beschermen tegen hoge kosten wordt uw internetverbinding in het buitenland geblokkeerd indien u €60,50 aan kosten heeft gemaakt.”

Met € 10,00 per MB loopt het anders nog veel verder uit de hand.

Het kan nog veel gekker :
https://www.ad.nl/buitenland/gezin-krijgt-telefoonrekening-van-12-000-euro-voor-filmpjes-kijken-op-cruiseschip~a0e6c205/

Dat haalde ik uit dit eerdere onderwerp :
https://forum.kpn.com/mobiele-abonnementen-15/buitenbundelkosten-in-corfu-457484?postid=657963#post657963

Reputatie 7
Badge +20

Dag @RobRobEo Deze regels gelden voor elke provider en zoals Rbxx al uitlegt: deze kosten worden bij ons in rekening gebracht. Het gaat dus niet om het maken van marges. 

Als je in het buitenland gebruik maakt van internet roam je in op het netwerk van een lokale, buitenlandse provider tegen de daar geldende tarieven. In de EU zul je dat soort kosten niet meer maken, maar buiten de EU wel. Nog een uitzondering zijn de zogeheten maritieme of satellietnetwerken, het soort netwerk waar jij deze kosten op hebt gemaakt. Je ziet dit vooral op ferry's en cruiseschepen, die op plekken komen waar geen zendmasten zijn. Zoals hier ook al uitgelegd: je maakt dan verbinding via een satelliet en dat kost -inderdaad- heel veel geld.  

We informeren jou en al onze klanten hierover. In echt niet heel kleine lettertjes kun je alle tarieven op onze site vinden. Als je inroamed op een buitenlands netwerk zul je daarbij ook een sms ontvangen met de lokale tarieven. Vaak vind je op de schepen zelf ook de nodige informatie over deze netwerken. Daarbij bieden we extra bescherming: als je meer dan €60,50 aan dit soort kosten hebt gemaakt blokkeren we preventief je verbinding, om hoge kosten te voorkomen. Pas je als je toestemming geeft wordt die blokkade verwijderd: zo loop je niet tegen de absurde kosten aan uit de voorbeelden die KeesYagi aanhaalt. 

 

Als je leest hoeveel mensen hier al zijn verrast met dit probleem, is het wellicht handig om die limiet van €60,5 bij te stellen naar beneden, of misschien beter: een opt-in in te stellen. 
 

ik denk dat dat flink wat teleurgestelde klanten kan voorkomen. Van de tientallen duizenden klanten die de ferry per jaar nemen, zal zeker een percentage het te laat uitzetten of het niet doorhebben. Die zullen allemaal flink de balen erin hebben.


Dat sms-je is wat mij betreft echt onvoldoende. Als je op iedere pop-up direct actie moet ondernemen, word je al snel schizofreen tegenwoordig. Je moet er dus rekening mee houden dat het niet werkt als iemand face-to-face waarschuwen. Althans dat is mijn sterke overtuiging.

 

vriendelijke groet

Rob