Beantwoord

Extra kosten via maritiem netwerk

  • 6 August 2019
  • 15 reacties
  • 2406 keer bekeken

Er is al veel over geschreven, maar ook ik heb er niet aangedacht toen ik met de veerboot van Kiel naar Zweden ging. Ik heb niet eens iets verstuurd of geappt. De kosten kwamen waarschijnlijk van de software updates. Wat ik niet begrijp is dat niet automatisch geblokt wordt als je telefoon verbinding maakt met zo'n duur netwerk zodat je bewust kunt zeggen: ja dat wil ik of nee dan wacht ik wel. Samen met mijn zus was deze overtocht dus bijna € 10,- duurder dan nodig.
En ja ik weet al dat er betweters zijn die zeggen dat ik maar beter had moeten opletten. Echter kreeg ik aan bood nog een bericht dat internet in Denemarken gewoon uit de bundel gaat. Zo ben ik wel op het verkeerde been gezet en heb er niet aangedacht om roaming uit te zetten.
Het blijft makkelijk cashen.

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door RBxx 6 August 2019, 19:10

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Hallo @Onka54 , dat was een vervelende verrassing. Een schrale troost, je bent niet de enige.
Daarom waarschuwen providers hier ook voor op hun website (EU roaming op KPN) en bijvoorbeeld Stena Line heeft ook een waarschuwing (Geen EU-roaming aan boord) op zijn website staan.
Reisorganisaties zouden hier ook wel wat meer aandacht aan mogen besteden.
Nou KPN niet: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland/instellingen.htm. Dat is het eerste waar je naar kijkt. Als je speciek gaat zoeken wel. Maar er rekening mee houden als je denkt door de wateren van Denemarken te varen.....Je moet dus weten dat je dan op internationale wateren zit. Mijn probleem is vooral dat het berichtje van KPN dat de internetkosten uit de bundel gaan, mij geruststelde.
Verder is het denk ik helemaal niet moeilijk om iets in te bouwen dat vraagt of je roaming kosten wilt maken.
Reputatie 7
Badge +24
Verder is het denk ik helemaal niet moeilijk om iets in te bouwen dat vraagt of je roaming kosten wilt maken.
Ja. Misschien een app die op basis van gps in de gaten houd waar je bent en gaat alarmeren als je in een gebied komt met hoge roaming kosten. Moet je die app wel installeren. Had u daar erg in gehad om dat te doen?
Reputatie 7
Badge +21
Verder is het denk ik helemaal niet moeilijk om iets in te bouwen dat vraagt of je roaming kosten wilt maken.
Dat is er al, de "schakelaar" in je toestel Roaming ja/nee

Vroeger betekende roaming "dit kost mogelijk extra/veel geld" en zette je dit alleen maar aan indien nodig. Nu met Roam like Home in de hele EU moet je oppassen, niet alleen op een veerboot, maar ook als je bij de buitengrens van de EU in de buurt komt. Finland/Rusland, Corfu/Albanië, Cyprus/Turkije zijn een paar voorbeelden.

De roaming schakelaar zou nu een derde stand moeten hebben: EU-only
Reputatie 7
Badge +24
De roaming schakelaar zou nu een derde stand moeten hebben: EU-only
En op basis waarvan zou die telefoon moeten weten of een bepaalde zendmast wel of niet in de EU staat? Ik denk dat die functionaliteit er helemaal niet is.
Reputatie 7
Badge +21
Geen idee, ik geef alleen maar een suggestie voor een mogelijke oplossing voor de vraag van de TS en jij geeft terecht en duidelijk aan waarom die niet zo eenvoudig is. Er zal ook nieuwe functionaliteit moeten komen in alle toestellen, dat is ook niet zomaar gebeurd.
Reputatie 7
Badge +24
Ik weet niet precies hoe het systeem werkt, maar ik stel me zomaar voor dat een mobiele telefoon domweg met elke zendmast verbinding maakt die toevallig het dichtste in de buurt staat. In welk land die mast staat, en wat de kosten zijn, dat weet die telefoon helemaal niet, want die informatie krijgt die niet van een zendmast. De kosten worden pas achteraf opgemaakt en bij de provider waar die die telefoon aan toebehoord in rekening gebracht. En vervolgens die provider die kosten weer op de factuur van de desbetreffende klant uiteraard.
Reputatie 7
Badge +19
Goedemiddag @Onka54, Welkom op het forum. Geen aangename verrassing om erachter te komen dat de overtocht naar Zweden een stukje duurder is uitgepakt dan nodig. Wanneer je je op een (veer)boot bevindt in internationale wateren, dan maak je verbinding met een satellietverbinding. Deze kosten vallen niet onder de EU-regulering. Maak je toch verbinding? Dan brengen we inderdaad extra kosten in rekening gebracht. Hoe zuur dit ook is en ik mij kan voorstellen dat niet iedereen hiervan op de hoogte is, kan ik hierin niks voor je betekenen. We noemen dit namelijk wel in onze voorwaarden en op onze websites.
Hou zuur ook voor onze privacy, maar het is wel duidelijk met welk netwerk een verbinding wordt gemaakt. Ik krijg ook netjes een berichtje: Welkom in .... Het is dus zeker niet moeilijk een berichtje te maken waarmee aangegeven wordt dat er verbinding gemaakt wordt met een betaald netwerk. De hoogte van de kosten kan niet bekend zijn, maar dat je op een netwerk komt dat kosten berekend is echt wel duidelijk. Sommige providers geven ook netjes aan dat je bijvoorbeeld €10,- buiten je bundel hebt gebruikt. Het moet dus ook mogelijk zijn om een netwerk te blokkeren als deze verbinding maakt.
De providers zijn gedwongen om te stoppen met kapitalen te verdienen aan telefonie buiten het eigen land. Hierin is duidelijk een achterdeur gevonden om toch even flink te cashen. Providers zullen dus zulke maatregelen niet vrijwillig doen. We moeten ook dit via consumentenorganisaties en de EU zien te regelen.
@Marina_ Even goed lezen als je reageert.
Reputatie 7
Badge +19
@Onka54, Je geeft aan dat ik beter moet lezen als ik reageer. Waar doel je precies op? Ik heb aangegeven hoe het zit. Uiteraard snap ik dat dit niet het meest wenselijke antwoord is, maar ik kan er helaas niets anders van maken. Ook wij geven aan wanneer je buiten de bundel kosten maakt. Dit kun je bijhouden via de MijnKPN app.
Badge +19
Je geeft af op de providers maar ik ben er van overtuigd dat degene die de satellieten exploiteert ook geld willen zien. Veel geld gok ik.
@Onka54, Je geeft aan dat ik beter moet lezen als ik reageer. Waar doel je precies op? Ik heb aangegeven hoe het zit. Uiteraard snap ik dat dit niet het meest wenselijke antwoord is, maar ik kan er helaas niets anders van maken. Ook wij geven aan wanneer je buiten de bundel kosten maakt. Dit kun je bijhouden via de MijnKPN app.
Wat je schrijft is al aanbod gekomen, daar zit het probleem niet. Iedereen heeft helemaal gelijk dat als je dat wilt je kunt weten dat er kosten zijn als je gebruik maakt van het maritieme netwerk. Daar gaat dit issue echter niet over. Het gaat er over dat de consument een berichtje krijgt als hij de grens over gaat. In dat berichtje staat duidelijk dat de consument zich geen zorgen hoeft te maken over roaming, want dat gaat binnen de EU uit de bundel. "Je kunt dus rustig roaming aan laten en internetten zoals in Nederland."
Dit is dus gewoon niet waar als je op een veerboot zit. Het gaat er niet om dat ik onnodige kosten heb gemaakt, Die zijn al betaald. Het gaat erom dat de providers hun verantwoording in deze moeten nemen en dit niet flauw op eigen verantwoordelijkheid moeten afwentelen. Er is wat aan te doen:
  • in het berichtje er bij zetten: Let op, het is verstandig roaming uit te zetten op een veerboot om hoge kosten van het maritieme netwerk (@sea) te voorkomen.
  • de mogelijkheid inbouwen dat als er kosten buiten de bundel gemaakt worden, hier specifiek toestemming voor gegeven moet worden.
  • ook zou nog onderhandelt kunnen worden met aanbieders van maritieme netwerken om reëele kosten te berekenen in plaats van absurde.
Tot zover mijn bijdrage aan dit topic.
Reputatie 7
Badge +21
Nog even een korte bijdrage van mij aan dit topic. Ook bij verbinding met het MCP satelliet netwerk wordt normaal gesproken door KPN een bericht gestuurd, waarom dat bij jou niet is aangekomen weet ik (uiteraard) niet:

"Beste klant, let op: u bevindt zich momenteel in een gebied zonder mobiel netwerk. Dat betekent dat u gebruik maakt van satellietcommunicatie. Hiervoor gelden de volgende tarieven: bellen EUR 4,25 p/m, gebeld worden EUR 1,75 p/m, sms sturen EUR 0,75. Data EUR 10,-/MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Goede reis, KPN. Geen tariefberichten meer? SMS INFO UIT naar 1330"
Reputatie 7
Badge +19
@Onka54, Helder. Eens hoor! Want zoals ik al zei niet iedereen is hier van op de hoogte. En het is ook niet iets waar je bewust bij stil staan. Dit is al vaker aangekaart. Hoe het zit met het bericht dat RBxx noemt wil ik uitzoeken. Zou je jouw 06-nummer, postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf) Dan controleer ik dit en zoek ik uit waarom je dit bericht niet hebt gehad.
Reputatie 7
Badge +19
@Onka54, Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen vragen meer hebt. Anders hoor ik het graag!

Reageer