Beantwoord

Geen 4G in de trein naar Amsterdam

  • 5 September 2019
  • 6 reacties
  • 356 keer bekeken

Ik heb hetzelfde probleem elke keer als ik met de trein naar de universiteit in amsterdam ga. Hoe kan het dat elke keer het 4g netwerk niet bereikbaar is. Hierdoor kan ik niet aan de stof van de universiteit werken en gaat deze tijd goed verloren... Ik verwacht toch dat een groot bedrijf als kpn dit wel in orde heeft maar blijkbaar niet... En met de 3g die ik vervolgens krijgt duurt het 3 minuten om een website te laden. Wat kan ik doen?

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt, afgesplitst van deze
icon

Beste antwoord door Bart_ 6 September 2019, 14:28

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Henkdederde Dank voor het doen van je verhaal hier op het KPN Forum. Een directe oplossing heb ik niet voor je, al zul je de wifi in de trein wellicht goed kunnen gebruiken als alternatief. Ik kan wel het één en ander toelichten. Je bent niet de eerste die vragen heeft over bereik in de trein en ik citeer uit eerder bericht, waar een vergelijkbare vraag werd gesteld.

Bereik met mobiele telefonie is altijd locatie en situatie onderhevig en dat geldt ook voor bereik in een trein. Je ontvangt het signaal van de dichtstbijzijnde zendmast in de buurt. Zendmasten staan gericht op de gebieden met de meeste inwoners en in de regel dus niet op het gebied waar de treinen doorheen rijden. Dat zal ook op jouw traject het geval zijn. Daarbij is ook de afstand tot een zendmast van belang: hoe dichter je bij een zendmast bent, hoe beter je bereik zal zijn. Jij staat echter niet stil. Je zit in een snel bewegend object, dus je telefoon ‘springt’ voortdurend van de ene zendmast naar de andere.Deze twee factoren hebben invloed op het signaal. Bovendien zit je in een behoorlijk goed geïsoleerd object. Het mobiele signaal moet dus ook nog door de trein zelf heen om jouw telefoon te bereiken.

Dit verklaart waarom je juist in een trein soms minder goed bereikbaar bent. Waarom heb je soms wel beter bereik met het netwerk van een concullega? Providers hebben hun eigen netwerken en zendmasten. Soms staan deze net iets anders gericht. Er kunnen per locatie verschillen zijn én per provider op bepaalde plekken.

Beste KPN,

Ik zou graag willen aanhaken op dit topic; want het is echt ver-schrik-ke-lijk. Je kan gewoon letterlijk niks met je telefoon in de trein vanaf Den Bosch richting Amsterdam. Tussen Den Bosch en Rotterdam is het bereik wat beter, maar ook nog niet om over naar huis te schrijven. (Over WiFi in de trein moet je al helemaal niet beginnen: ik heb een abonnement met KPN en niet met de slechtste WiFi ooit van de NS.)

Dus sorry, maar bij mij gaat het er niet in dat 'zendmasten een bepaalde richting op staan' en dat 'de treinen rijden dus hij verspringt van zendmast naar zendmast'. Ik zit mij er al maanden aan te ergeren en als ik om mij heen kijk lijkt het alsof iedereen normaal op zijn telefoon kan zitten behalve ik (letterlijk ieder persoon in de trein zit of staat met een telefoon voor zijn of haar snufferd). 

In een ander bericht lees ik dat dit probleem bekend is bij KPN en dat hier aan gewerkt wordt. Graag zou ik willen weten op welke termijn dit gaat gebeuren. Ik overweeg oprecht om naar een andere telefoonprovider over te stappen omdat ik mij groen en geel erger aan het bereik van KPN. Dit had ik nooit eerder met mijn abonnement vroeger bij Vodafone. 

Ik wil geen zeikerige Nederlander zijn; ik trek het wel alsof bepaalde stukken in the-middle-of-nowhere geen bereik is, maar kom op: bijna de gehele reis van Den Bosch naar Amsterdam is het niet te doen! 

Reputatie 7
Badge +20

Beste KPN,

Ik zou graag willen aanhaken op dit topic; want het is echt ver-schrik-ke-lijk. Je kan gewoon letterlijk niks met je telefoon in de trein vanaf Den Bosch richting Amsterdam. Tussen Den Bosch en Rotterdam is het bereik wat beter, maar ook nog niet om over naar huis te schrijven. (Over WiFi in de trein moet je al helemaal niet beginnen: ik heb een abonnement met KPN en niet met de slechtste WiFi ooit van de NS.)

Dus sorry, maar bij mij gaat het er niet in dat 'zendmasten een bepaalde richting op staan' en dat 'de treinen rijden dus hij verspringt van zendmast naar zendmast'. Ik zit mij er al maanden aan te ergeren en als ik om mij heen kijk lijkt het alsof iedereen normaal op zijn telefoon kan zitten behalve ik (letterlijk ieder persoon in de trein zit of staat met een telefoon voor zijn of haar snufferd). 

In een ander bericht lees ik dat dit probleem bekend is bij KPN en dat hier aan gewerkt wordt. Graag zou ik willen weten op welke termijn dit gaat gebeuren. Ik overweeg oprecht om naar een andere telefoonprovider over te stappen omdat ik mij groen en geel erger aan het bereik van KPN. Dit had ik nooit eerder met mijn abonnement vroeger bij Vodafone. 

Ik wil geen zeikerige Nederlander zijn; ik trek het wel alsof bepaalde stukken in the-middle-of-nowhere geen bereik is, maar kom op: bijna de gehele reis van Den Bosch naar Amsterdam is het niet te doen! 

Hallo @JasperV Jammer om te horen dat je er zo'n last van hebt. Ik kan echter weinig aan mijn uitleg veranderen, dus dat het er niet bij je ingaat vind ik spijtig om te horen, maar ik kan er niets anders van maken. Zendmasten worden uitgericht op de plekken waar de meeste mensen zijn, om zoveel mogelijk mensen van bereik te voorzien. Als je je in een trein bevindt kan het bereik minder zijn, precies om de redenen die ik hierboven gaf. 

Kun je mij een link geven naar het bericht waarin je hebt gelezen dat er iets aan gedaan wordt? Het plaatsen van één nieuwe zendmast is al een ingewikkelde en kostbare aangelegenheid, dus het verbeteren van het bereik op dit gehele traject (waar het bereik in de woonkernen en omgeving verder goed is) is echt een heel flinke opgave en ik zou zelf niet goed weten hoe dit wordt aangepakt.

https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/slechte-dekking-in-de-trein-469256#post785031
 

Ik bedoel ook geenszins dat jij er iets aan kan doen en ik snap je uitleg volledig. In bovenstaand bericht kun je zien dat dit al richting een jaar speelt inmiddels. Logisch omdat je inderdaad met allerlei stakeholders te maken hebt die het moeten regelen/goedkeuren/weet-ik-wat. 
 

Maar hoe lang gaat dat nog duren? In de trein zitten is bij uitstek een moment je sociale media bij te werken, Netflix te kijken of nog verder te werken. Ik ben soms vanaf A’dam Bijlmer t/m UTRECHT centraal bezig om überhaupt te zien wat het aanbod is binnen Netflix, laat staan iets af te spelen. 
 

Fun fact: net met de trein onderweg vanaf Amsterdam richting Utrecht: tijdens het typen van het vorige bericht viel spotify enkele keren uit door te weinig bereik. Toen ik bedacht dat te willen typen als uitsmijter, kostte mij dat - en ik overdrijf niet - gemakkelijk 4 minuten om deze pagina opnieuw te openen en dit te kunnen typen 👍🏻

Reputatie 7
Badge +20

Ha @JasperV Ik durf je echt niet te zeggen aan wat voor een termijn we hier moeten denken. In algemene zin doen we uiteraard alles aan om ons netwerk te verbeteren, maar zoals in het betreffende bericht waar je aan refereert ook wel wordt aangegeven: bij dit soort zaken komt heel veel kijken. Je spreekt dan niet over kortetermijnwerk. Niettemin ben ik ook wel nieuwsgierig geworden en ik heb de Technische Dienst gevraagd of ze meer kunnen vertellen. Als ik iets concreets hoor zal ik het hier laten weten! 

Reageer