Beantwoord

Geen 4G in metro Amsterdam

  • 13 February 2020
  • 5 reacties
  • 174 keer bekeken

Goedendag,

 

Sinds november vorig jaar ben ik klant bij KPN, na ruim 15 jaar trouwe klant bij T-Mobile te zijn geweest. En wat een spijt heb ik daar nu van!

Ik zit tegenwoordig ruim een uur per dag in de metro van Amsterdam, zo ook in de nieuwe N/Z lijn. Tot mijn grote verbazing lukt het KPN niet mij tijdens deze reis van 4G verbinding te voorzien. Ongeacht tijdstip, drukte of lijn, blijft mijn telefoon slechts met 3G verbonden.

Terwijl iedereen om me heen moeiteloos hun Spotify streamt, op Instagram scrolled of met Whatsapp in de weer is, blijf ik tot in der treure zonder resultaat (slechts) mijn mailbox verversen. En daar zit de crux, gedurende dit uur verzet ik graag wat werk. Sterker nog, dit wordt van mij verwacht!

Als de 3G verbinding nou afdoende was om wat simpele mailberichten of nieuwsartikelen in te laden, prima. Echter is dit niet het geval en kun je stellen dan 3G gelijk staat aan het hebben van geen internetverbinding.

Het feit dat het een drukke plek is, zoals ik hier meer op het forum lees, vind ik een kul argument. Het lukt andere providers namelijk wel!

  • Waarom lukt het KPN niet 4G te faciliteren, daar waar dit andere providers wel lukt?
  • Op welke termijn kan ik 4G in de metro van Amsterdam verwachten?
  • Welke vorm van compensatie biedt KPN in gevallen als dit?

 

Ik verneem graag van jullie.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 22 February 2020, 15:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hoi RGH11, welkom op het forum! Erg irritant dat je niet alleen geen 4G hebt, maar dat ook de 3G geen afdoende snelheid geeft. Ik heb een paar aanvullende vragen voor je. Wat voor toestel heb je? Heb je daar toevallig een hoesje om? Zo ja, probeer het eens zonder. Een hoesje kan de ontvangst ook hinderen.

Als dat niet helpt, kijk of je eens een kruistest kunt doen. Dat wil zeggen, stop jouw simkaart in een andere telefoon en kijk of je dan wel 4G/goede 3G hebt in de metro. Heb je wel goede verbinding met jouw sim in dat andere toestel, dan ligt het waarschijnlijk aan je telefoon. Heb je ook in dat andere toestel geen goede verbinding, vul dan je forumprofiel in, dan check ik hier of je netwerkinstellingen goed staan.

 

Hallo Erik,

 

Bedankt voor je reactie. Het betreft een Iphone 11 Pro 64GB. De test zonder hoesje heeft niet mogen baten, de verbinding blijft slecht. Ik heb geen beschikking over een andere smartphone waar deze sim in past, dus de kruistest heb ik niet kunnen uitvoeren.

Ik heb mijn profiel bijgewerkt. Kun je aan de hand hiervan mijn instellingen controleren?

 

Alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +30

Dank je, RGH. Ik heb naar de netwerkinstellingen gekeken, en deze zijn allemaal in orde. Dat wil zeggen dat ik vanuit ons geen redenen zie waarom je niet gewoon 4G zou hebben. Buiten de metro heb je wel 4G? Zo niet, controleer dan of 4G wel aanstaat in de netwerkinstellingen in het toestel.

Als dat aanstaan, zou ik toch aanraden om een kruistest te doen. Heb je wellicht een vriend(in) of familielid met een toestel dat je even kunt gebruiken hiervoor?

 

Dag Erik,

 

Buiten de metro heb ik gewoon 4G ja. Zodra deze bovengronds rijdt ook. Nogmaals, ik ben niet in de mogelijkheid de voorgestelde kruistest uit te voeren. Heb geen tweede smartphone en kan moeilijk een vriend(in) dwingen in alle vroegte met me de metro in te stappen.

 

Ik ben bereid langs één van jullie winkels te komen om het toestel in te ruilen o.i.d. Is dat een optie?

Reputatie 7
Badge +30

Ik ben bereid langs één van jullie winkels te komen om het toestel in te ruilen o.i.d. 

Dat is hiervoor geen optie. Het feit dat je verder wel gewoon goed werkende 4G hebt bevestigt dat de netwerkinstellingen goed staan en dat het niet een probleem daarin of in je abonnement is. We kunnen geen toestellen omruilen alleen maar omdat je in de metro geen 4G/trage 3G hebt. Sowieso ruilen we niet zomaar een toestel om. Hij zal dan eerst ter reparatie aangeboden moeten worden. En het probleem dat je hebt is niet iets wat in die zin gerepareerd kan worden. Dus dan ben je het toestel twee weken kwijt, krijg je hem waarschijnlijk ongerepareerd in dezelfde toestand terug. 

Het is zeker irritant, dat begrijp ik. Vooral als het lijkt dat mensen om je heen wel gewoon dingen kunnen doen. Maar, de metro is grote metalen tube, en ook nog (deels) ondergronds. Dat is verre van een ideale omgeving voor mobiel signaal. We doen ons best om te zorgen dat mensen op zoveel mogelijk plekken in het OV goed bereik hebben, alleen dat lukt niet altijd. Wel is het iets dat we altijd in de gaten houden zodat we ook aanpassingen kunnen doen waar nodig. 

Ik heb dan ook op dit moment geen oplossing voor je. Als je op een bepaald moment nog wel eens in de gelegenheid bent om de kruistest uit te voeren, en het blijkt dat jouw simkaart het ook niet (goed) doet in een andere toestel dat normaal geen problemen ervaart, dan is simkaart vervangen nog een mogelijkheid om te proberen. De simkaart kan je ook nu al vervangen, als je wilt (kan via de winkel, dan krijg je hem direct mee, of ik kan het hier voor je aanvragen, dan heb je hem met een dag of twee in huis), maar als je niet getest hebt, kan het ook zeker zijn dat het voor niets is.