Beantwoord

Geen bereik in ons dorp

  • 19 June 2019
  • 26 reacties
  • 649 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +28
Al heel lang heeft KPN geen bereik in ons dorp met betrekking tot mobiel bellen, 2G, 3G en 4G.

Link naar dekkingskaart
https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm

Volgens deze kaart wonen wij in een wit gebied. Toen wij hier zo'n acht jaar geleden kwamen wonen, hebben we noodgedwongen een andere provider moeten kiezen voor onze telefoons.

Als we bezoek hebben en die persoon wil zijn mobiel gebruiken, dan moet onze gast in een hoekje van het balkon gaan staan om soms nog net een streepje ontvangst te halen. En ook dat lukt niet altijd.

Nu is algemeen bekend dat wij niet in de meest dynamische omgeving van Nederland wonen, maar inmiddels is ook in Drenthe de mobiele telefoon algemeen ingeburgerd.

Is het mogelijk dat er een zendmast in ons dorp kan komen? Hoe is dat te regelen?
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 21 June 2019, 20:30

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

En als jullie dan toch bezig zijn, dan wil ik er ook wel één in ons dorp.

Hoi @Noordzee . Erg vervelend dat jij op een plek woont waar ons signaal niet of nauwelijks komt.
Hoe kom je aan een mast in jouw buurt? Als het aan mij ligt zetten we er morgen ééntje neer (en als ik geen twee linker handen had, kwam ik zelf nog helpen ook 😉 ) maar dat is niet de praktijk. Zo'n mast is een enorme investering die gepaard gaat met ontelbare vergunningen en milieuafspraken. Het moet dus voor KPN rendabel zijn om een nieuwe mast te plaatsen. Zo kom je automatisch op vraag en aanbod.
De beste kansen die je hebt is om een groep mensen in jouw omgeving te mobiliseren zodat je samen de vraag bundelt en het bijvoorbeeld bij de gemeente kenbaar maakt dat er dringende behoefte is aan een beter signaal. Of het dan lukt, kan ik je nog steeds niet garanderen maar het vergroot wel je kansen. 🙂

 

Let op: In december 2025 stopt het 2G netwerk bij KPN

Meer informatie hierover kun je vinden in het onderstaande topic:

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Erwin,

Tsjaa, dat gaat het niet worden, ben ik bang.

Wij wonen maar in een klein dorp en iedereen heeft hier (noodgedwongen) Vodafone. Want dat is echt de enige provider met bereik hier.

Toch vind ik het vreemd dat in een land als Nederland dit nog voorkomt bij het mobiele netwerk van KPN. Nu wonen we wel in een dunbevolkt gebied, maar eigenlijk zou er toch in het hele land bereik moeten zijn op het netwerk van KPN. (Ik zag trouwens wel meer witte gebieden in Drenthe.)

Maar oké, dan maar mobiel bellen via Vodafone.

Bedankt voor je reactie. 👍🏾
Reputatie 4
Badge +2
@Noordzee vaak is het probleem dat een provider wel een mast neer wil zetten.
Maar geen lokatie kan vinden.

a) een mast bouwen mag niet van de gemeente. (bewoners zijn tegen)
b) er zijn geen (hoge) gebouwen waarop men antennes kwijt wil.
c) en soms is het inderdaad commcercieel niet aantrekkelijk, maar een simpel 800 MHz (4G)/900(2G/3G) MHz mastje neerzetten is meestal zo gedaan.

Zoals gezegd is samenkomen vaak de beste oplossing en misschien kan er een mast op een boeren terrein of dergelijks komen.

Mooi voorbeeldje:
https://www.rtvoost.nl/nieuws/276094/Eindelijk-Extra-zendmast-maakt-iedereen-mobiel-bereikbaar-in-Manderveen

Maar je zult als gemeente/dorp/grond eigenaren, KPN dus moeten helpen.


In Bloemendaal kon ook nooit een mast komen.
Iedereen was altijd tegen. Totdat er eindelijk 1 en later 2 masten stonden.
Eén mast ging om door de storm. En ja toen Jan-Diederick zijn kleinzoon ineens geen youtube filmpjes kon kijken op de tablet kon ineens alles. Nog nooit zo snel zo'n mooie site zien opbouwen.
Reputatie 7
Badge +28

@5Guru  Bedankt voor jouw reactie, misschien is er bij ons in het dorp nu ook wat gaande. 

@Erwin_ 

Bij ons in het dorp is "ineens" een zendmast geplaatst. Gaat die mast ook door KPN gebruikt worden of is het mogelijk al zover?  Als ik nu klik op "netwerkselectie" zie ik namelijk ook KPN staan. 

En kan jij zien door welke providers deze mast gebruikt gaat worden?   

 

 

Reputatie 7
Badge +28

@Erwin_ 

Heb jij al nieuws over een mogelijke zendmast in ons dorp? (Zie vraag hierboven) 

Ja! Ik heb zojuist met netwerkbeheer gebeld want dit soort ontwikkelingen kan ik met mijn eigen tools niet goed inzien.

Mijn collega wist mij te vertellen dat het inderdaad een KPN mast is. Er is alleen nog geen uitspraak te doen over wanneer ‘ie actief wordt. Dus dat zullen we moeten afwachten.

Wel goed nieuws dat je dus op termijn dekking gaat krijgen. Althans, dat is wel de bedoeling. 

Reputatie 7
Badge +28

Ok, bedankt voor het navragen. 

Reputatie 7
Badge +28

@Erwin_ 

Weet je ook wat er allemaal op die mast geplaatst gaat worden? 

 

Mobiel bellen ?

3G ?

4G ? 

5G ? 

en (ik durf het bijna niet te vragen..:joy: ) Digitenne? 

 

 

Ja! Ik heb zojuist met netwerkbeheer gebeld want dit soort ontwikkelingen kan ik met mijn eigen tools niet goed inzien.

Mijn collega wist mij te vertellen dat het inderdaad een KPN mast is. Er is alleen nog geen uitspraak te doen over wanneer ‘ie actief wordt. Dus dat zullen we moeten afwachten.

Wel goed nieuws dat je dus op termijn dekking gaat krijgen. Althans, dat is wel de bedoeling. 

Hoi Erwin, als jullie dan toch bezig zijn, zou je dan eens willen aandringen op een mast in ons dorp? Ook hier is de dekking ronduit slecht met de masten in de omliggende dorpen!

Ja! Ik heb zojuist met netwerkbeheer gebeld want dit soort ontwikkelingen kan ik met mijn eigen tools niet goed inzien.

Mijn collega wist mij te vertellen dat het inderdaad een KPN mast is. Er is alleen nog geen uitspraak te doen over wanneer ‘ie actief wordt. Dus dat zullen we moeten afwachten.

Wel goed nieuws dat je dus op termijn dekking gaat krijgen. Althans, dat is wel de bedoeling. 

Hoi Erwin, als jullie dan toch bezig zijn, zou je dan eens willen aandringen op een mast in ons dorp? Ook hier is de dekking ronduit slecht met de masten in de omliggende dorpen!

 

Helaas is mijn invloed niet groot, @Casey . De enige manier waarop we zoiets kenbaar zouden kunnen maken is via (veel) dekkingsklachten uit het gebied.

 

@Noordzee : Mijn collega kon alleen zien dat er een KPN mast in aanbouw is. Wat er precies op gaat draaien is nog niet bij hem bekend.  :-(

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Erwin_ 

We zijn drie maanden verder. Ik heb het idee dat de bouw een beetje stil ligt. De mast staat. Op de grond daaronder liggen allerlei losse kabels. Maar voor de rest zit er niet heel erg veel beweging in de voortgang. 

Wil je nog eens informeren bij jouw collega of er al wat meer over de zendmast te vertellen is? Met name ook wat er op gaat draaien. 

  

Reputatie 7
Badge +28

Nou @Erwin_ ,

Het lijkt wel of ze meelezen. Juist gisteren zijn de werkzaamheden hervat. Er hangt nu aan alles in de zendmast. Ik ben benieuwd of jij wat nieuws hierover kunt achterhalen.

Reputatie 7
Badge +28

Update @Erwin_ ,

Ik ben net even naar de mast gewandeld. Bij nader inzien zit er toch nog niets in. Maar misschien weet jij al wat meer?

 

Ik zal komende week eens bellen met die afdeling, @Noordzee . Ik zet het in mijn agenda.

Reputatie 7
Badge +28

Heb je nog nog iets vernomen van die afdeling @Erwin_ ? 

 

Helaas. Ik krijg geen reactie en vrees dat er niks anders op zit dan af te wachten. :-(

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Erwin_ ,

Dat afwachten duurt nu wel heel erg lang. Zou je die afdeling nog eens willen bellen voor een update? 

 

Reputatie 7
Badge +28

Al ruim 16 maanden keek ik vanuit mijn huis uit op een lege KPN-zendmast. Tot mijn verrassing zag ik vanavond dat er nu ineens activiteiten zijn bij de zendmast. 
 

Ik zie drie geplaatste antennes en gelet op de Dixie zijn ze nog niet klaar met de werkzaamheden. 
 

@Erwin_  of @Nadia : Willen jullie eens navragen wat er gaat gebeuren en per wanneer? Zijn de mogelijke bezwaren in de buurt nu afgehandeld? 
 

Hoi @Noordzee  Als het aan mij ligt zetten we er morgen ééntje neer (en als ik geen twee linker handen had, kwam ik zelf nog helpen ook 😉 ) maar dat is niet de praktijk. 

@Erwin_ : Gelet op de beschrijving van de werkmensen van KPN door omwonenden (buren) was jij vandaag niet in mijn dorp. 😉

 

 

Reputatie 7
Badge +28

De kabels zijn nu ook geplaatst: 

 

De collega die ik hier vroeger over kon vragen werkt niet langer bij die afdeling. Ik heb dus helaas geen ingang om dit te checken. Ik vrees dat we moeten afwachten :s

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Alexandra ,

Ik lees in dit topic dat jij wel nog een collega kent die informatie kan geven over zendmasten. 
 

In mijn dorp is nooit dekking geweest, maar er is sinds december 2019 een zendmast. Sinds kort zitten er ook antennes in.

Kun je mij vertellen wanneer de zendmast in gebruik wordt genomen en wat er uitgezonden gaat worden? 

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Noordzee, ik snap goed dat je graag de status wilt weten, gezien het proces van het plaatsen van een mast een tijdje duurt. Ik weet natuurlijk niet wat Erwin allemaal al voor je gedaan heeft, en met wie hij contact gehad heeft, aangezien je topic al even loopt. Om elkaar niet in de weg te zitten en geen dubbel werk te doen, overleg ik even met hem. We komen er nog op terug.

Reputatie 4
Badge +2

@Noordzee het kan nu niet lang meer duren vermoed ik.

Dubbel check, de mast staat nog niet in de laatste update?

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.23452829&lng=5.98754883&zoom=7&providers=kpn&scan=95cc43a7-b584-4102-8e2e-e166004ee6d7

Volgens mij heb je niet vermeld om welke lokatie het gaat, dus zelf even blijven checken. :)

 

Aan de foto's te zien een mooie ‘type 1’ Huawei setup.

2G: B8 900 MHz

3G: B8 900 MHz en B1 2100 MHz

4G: B20 800 MHz, B3 1800 MHz en B1 2100 MHz

5G: N28 700 MHz

Let wel, het kan zijn dat 5G niet direct aangezet wordt, maar pas met een cluster van nieuwe/omgebouwde sites in de toekomst. 2G/3G/4G zal wel direct werken wanneer de mast on air is.

Reputatie 7
Badge +28

OK @5Guru ,

Wat een handige link ! 

Volgend die info is de mast al in gebruik genomen door KPN : 

  • Plaatsing 28 feb. 2021
  • Ingebruikname 31 mrt. 2021
  • Veranderingen created
  • Netwerkleverancier Huawei
  • 2600MHz TDD Massive Mimo Nee
Hoogte Hoek Frequentie Vermogen
37.1 m 60° 816 MHz 31.7 dBW
37.1 m 60° 1474.5 MHz 30.9 dBW
37.1 m 60° 1815 MHz 31.8 dBW
37.1 m 60° 2162.5 MHz 28.8 dBW
37.1 m 180° 816 MHz 31.7 dBW
37.1 m 180° 1474.5 MHz 30.9 dBW
37.1 m 180° 1815 MHz 31.8 dBW
37.1 m 180° 2162.5 MHz 28.8 dBW
37.1 m 300° 816 MHz 31.7 dBW
37.1 m 300° 1474.5 MHz 30.9 dBW
37.1 m 300° 1815 MHz 31.8 dBW
37.1 m 300° 2162.5 MHz 28.8 dBW