Beantwoord

Geen bereik in Zuid-Afrika

  • 3 June 2019
  • 6 reacties
  • 2004 keer bekeken

In mei was in ik Zuid-Afrika. Alleen in de buurt van Johannesburg deed het bellen en SMS het.
Verder weg van Johannesburg deed KPN het helemaal niet.
Ik ging via Hluhluwe, Durban, Malealea (Lesotho), Port Elizabeth, Knysna naar Kaapstad. Nergens bereik.
Mobiel netwerk:
  • De Mobiele Data stond AAN.
  • De Roaming stond AAN.
In 3 weken 0 KB gegevensverbruik.
En dat terwijl ik nog een extra databundel had gekocht voor een maand à 40 euro.
Heb ik iets gemist? Stond er iets niet goed op mijn mobiel?
Of heeft KPN gewoon geen bereik in het gebied waar ik was?
icon

Beste antwoord door Bart_ 4 June 2019, 10:52

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hallo @IgnaceDC Dat klinkt als een heel mooie reis en ik hoop van harte dat je het mooi hebt gehad, ondanks de afwezigheid van mobiel bereik. Ik vind het moeilijk om achteraf aan te geven wat er aan de hand is geweest. Als ik het zo lees stonden de belangrijkste zaken goed ingesteld: data stond aan en roaming ook.

Als Nederlandse provider kunnen wij je geen bereik in het buitenland bieden. Wat er gebeurt is dat je aansluiting overschakelt naar een lokale provider, op wiens netwerk je 'te gast' bent. Dat noem je roaming. Je ervaart daarmee dus de dekking zoals deze gastprovider biedt op de locatie waar je bent. Het kan heel goed zijn dat je op de ene locatie dus beter bereik hebt dan op de andere. Dat is in Nederland ook zo.

Wat ik wel opvallend vind is dat je eigenlijk helemaal geen bereik had. Nu zullen de netwerken in Zuid Afrika -zeker op het platteland- minder goede dekking bieden dan in Nederland. Zuid Afrika is een groot land en providers plaatsen zendmasten uiteraard zoveel mogelijk in de dichtbevolkte gebieden. Dat je op het platteland of tussen steden in minder bereik hebt kan ik me wel voorstellen. Steden als Kaapstad en Port Elizabeth zijn echter enorme steden en ik zou verwachten dat je daar wel bereik zou hebben.

De vraag is dan ook bij welke provider je was ingeroamed. Weet je dat nog? Heb je ook geprobeerd om een andere provider in te stellen?
Ik heb regelmatig geprobeerd in te loggen bij een lokaal netwerk. Via Netwerk automatisch selecteren, of handmatig zelf een keuze maken.
Alleen bij Johannesburg lukte dat, ik meen bij Cell9 (o.i.d). Toen werkte het bellen en SMS, maar internet niet.
Reputatie 7
Badge +20
Ok duidelijk. Ik kan nu niet meer achterhalen wat er precies is gebeurd. Mocht je dit in de toekomst weer ervaren, neem dan ter plekke contact met ons op. Dan kunnen we de Technische Dienst eventueel laten kijken of er ergens iets misgaat.
OK, zal ik doen, mocht dit nog eens gebeuren.
Bedankt voor je reacties.
Ik ben nu in Johannesburg (20 augustus) en heb hetzelfde. Alles goed ingesteld en extra buitenland bundel gekocht. Kan maar 2 providers kiezen, allebei alleen telefoon en sms, geen mobiel internet. Hoe zit dit?
Vreemd genoeg geen problemen in Namibië en Botswana. Nu in Zuid-Afrika opeens wel.

Reageer