Beantwoord

Geen internet met nieuwe iPhone 5

• 18 mei 2013
  • 5 reacties
  • 18808 keer bekeken

Gister bij Primafoon een iPhone 5 aangeschaft (abonnement voor telefoon + forse MB-bundel + toestel-lease), maar ik kan er niet mee internetten. Krijg steeds de melding "Mobiele datanetwerk activeren niet mogelijk. U hebt geen abonnement op een mobiele dataservice".

Onder Instellingen -> Algemeen -> Mobiel netwerk ('Aan')  -> Mobiel datanetwerk, staan de volgende APN-instellingen:

Mobiele data - iphonekpn.nl

Mms - portalmmm.nl

Internet-tethering - iphonekpn.nl

Ik kan niet checken of dit klopt, want op de KPN-site staat alleen vermeld dat de instellingen van een iPhone 5 standaard juist zijn ingevoerd bij aanschaf en dat je dus niets hoeft te doen. De telefoon aansluiten op een PC en iTunes draaien - zoals de website aanbeveelt om de 'Carrier Settings' opnieuw te importeren - levert geen verbetering op (wel synchronisatie en update van de software). Ook niet het uitproberen van allerlei andere instellingen (internet, portalmmm, basicinternet, fastinternet; met of zonder wachtwoorden, etc. etc.) zoals op allerlei internetfora aangeraden en daar voor anderen kennelijk wel een hulpmiddel gebleken (het probleem komt nogal veel voor, naar mijn indruk!).

Kan iemand mij misschien helpen hiermee?

icon

Beste antwoord door Bart24 22 mei 2013, 07:31

Via de klantenservice opgelost: blijkt dat ik een 4G-bundel van KPN heb (hoewel de website met zoveel woorden zegt dat 4G niet werkt op iPhone 5 en ik de Iphone samen met de bundel had aangeschaft).De APN voor mobiele data moet dan zijn: KPN4G.nl (geen gebruikersnaam en geen wachtwoord). Daarmeewerkt het wel. Blijft gek dat de winkel bij de aanschaf dan niet voor de juiste instelling heeft gezorgd, maar ik neem maar aan dat dat een eenmalige omissie is geweest die toevallig mij trof.
Bekijk origineel

5 reacties

@Bart24: Bedankt voor het delen van deze informatie! Zeker geen eenmalige omissie!

Ik had exact hetzelfde nadat ik gisteren een toestel heb aangeschaft en tot mijn verbazing niet op internet kon. De configuratie doorlopen lukte daardoor ook niet, dit heb ik uiteindelijk via i-tunes moeten doen.

Gelukkig is er informatie te vinden via de website zelf (qelp.kpn.com).

Je verwacht inderdaad dat de netwerk instelling automatisch wordt meegenomen, ongeacht het soort abbonement. Het blijft een stukje service.

Maar inderdaad het is niet meer dan simpelweg de APN aanpassen en het is opgelost :D

Via de klantenservice opgelost: blijkt dat ik een 4G-bundel van KPN heb (hoewel de website met zoveel woorden zegt dat 4G niet werkt op iPhone 5 en ik de Iphone samen met de bundel had aangeschaft).De APN voor mobiele data moet dan zijn: KPN4G.nl (geen gebruikersnaam en geen wachtwoord). Daarmeewerkt het wel. Blijft gek dat de winkel bij de aanschaf dan niet voor de juiste instelling heeft gezorgd, maar ik neem maar aan dat dat een eenmalige omissie is geweest die toevallig mij trof.
Of zou het gewoon iets administratiefs kunnen zijn? In mijn contract staat dat het abonnement 17-5 ingaat en zo is het mij ook verkocht.Ik meen zelfs (al zeer kort na het verlaten van de Primafoonwinkel) een sms van KPN te hebben gehad (maar niet bewaard) waarin men mij meldde dat ik binnen een uur ermee aan de slag zou kunnen .

Als ik op MijnKPN kijk, staat daar echter de raadselachtige mededeling "nog 11 dag(en) tot nieuwe MB-bundel)". Dat zou dus 1 juni zijn. Een 'oude MB-bundel' heb ik niet. In dat geval de vraag of dit nog vervroegd kan worden en wat ik daarvoor moet doen.

Moet ik dan via iTunes kiezen voor "iPhone herstellen"? Dat heb ik tot nu toe niet aangedurfd.

(Herstarten heb ik al vele malen geprobeerd, maar dat hielp tot nu toe niet.)

Reputatie 4
Badge +2
Beste Bart24,

Indien het een nieuwe aansluiting betreft, kan het even duren voordat alle diensten werken. Zou je je toestel eens opnieuw willen opstarten? Als het dan nog steeds niet werkt, wil ik je vragen de volgende stappen te doorlopen:

http://www.kpn.com/prive/service/Mobiel/toestelhulp.htm#/apple/iphone-5/internet/handmatig-instellen

Met vriendelijke groet,

Jemy

Reageer