Beantwoord

Geen of slecht internet/bereik: traject Utrecht - Amsterdam

  • 23 August 2019
  • 5 reacties
  • 824 keer bekeken

Sinds een aantal maanden reis ik regelmatig op het traject Utrecht - Amsterdam en heb ik te maken met weinig of geen bereik/internet in de trein. Daarbuiten geniet ik van supersnel 4G en ben ik super tevreden met mijn abonnement en dat mag ook wel want ik betaal aardig wat knaken iedere maand. Maar laat het nou net zo zijn dat ik mijn telefoon het meest intensief gebruik in de trein en ik erger me kapot aan het wegvallen van mijn internet...

Ik gebruik 2 telefoons: een werk telefoon met Vodafone als provider en een mijn prive telefoon met KPN als provider. Het model is compleet hetzelfde, een iPhone 8 met 64GB. Maar het internet op mijn werk telefoon werkt wel prima in de trein op het traject Utrecht - Amsterdam. En nu komt het mooie: in de trein ga ik nu dus met mijn prive telefoon op de hotspot van mijn werk telefoon om internet te krijgen… Denk niet dat de gewenste situatie is en dat er een oplossing moet worden gevonden.

Ik vraag mij af of anderen hetzelfde probleem hebben en of er mensen zijn die een oplossing hebben gevonden. Wi-Fi is voor mij geen oplossing aangezien ik gewoon betaal voor een goede 4G verbinding.

Kan uiteraard overstappen, maar ben benieuwd of er nog andere opties zijn.

Let me know!
icon

Beste antwoord door Bart_ 26 August 2019, 21:00

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Tomstert Welkom op het KPN Forum en goed dat je je vraag hier stelt. Als je hier rondneust zul je vast meer topics vinden, met vergelijkbare vragen. Als je op het gebruikersforum van een concullega rondkijkt zul je dat ongetwijfeld ook vinden. Ik kan het probleem niet voor je oplossen, maar ik kan wel iets vertellen over bereik in de trein.

Bereik met mobiele telefonie is altijd locatie en situatie onderhevig en dat geldt ook voor bereik in een trein. Je ontvangt het signaal van de dichtstbijzijnde zendmast in de buurt. Zendmasten staan gericht op de gebieden met de meeste inwoners en in de regel dus niet op het gebied waar de treinen doorheen rijden. Dat zal ook op jouw traject het geval zijn. Daarbij is ook de afstand tot een zendmast van belang: hoe dichter je bij een zendmast bent, hoe beter je bereik zal zijn. Jij staat echter niet stil. Je zit in een snel bewegend object, dus je telefoon ‘springt’ voortdurend van de ene zendmast naar de andere.Deze twee factoren hebben invloed op het signaal. Bovendien zit je in een behoorlijk goed geïsoleerd object. Het mobiele signaal moet dus ook nog door de trein zelf heen om jouw telefoon te bereiken.

Dit verklaart waarom je juist in een trein soms minder goed bereikbaar bent. Waarom heb je dan wel beter bereik met het netwerk van een concullega? Providers hebben hun eigen netwerken en zendmasten. Soms staan deze net iets anders gericht. Er kunnen per locatie verschillen zijn én per provider op bepaalde plekken.

Uiteraard betaal je voor een goede verbinding en die leveren we ook. We kunnen echter niet garanderen dat je op élke plek optimaal bereik hebt en juist in een trein kan het soms moeilijker zijn. De oplossing is dus wel degelijk om wifi te gebruiken.

Ben sinds paar maanden overgestapt naar kpn en ik reis ook op dit traject. Er is inderdaad geen of nauwelijks verbinding tussen Utrecht en Amsterdam in de trein. Andere netwerken zoals T-Mobile gaat prima op het zelfde toestel. Dit speelt al paar maanden.

Reputatie 1

Ik heb dit ook gemerkt. Het netwerk schakelt in de trein (ook op andere trajecten naar mijn idee vaker terug naar 3G. De snelheid is daarbij merkbaar trager. Zo ook in de Schipholtunnel. Ooit ben ik overgestapt naar KPN, omdat Vodafone niet werkte op dat soort punten. Nu KPN dus ook niet meer. T-mobile dan maar proberen? 

Ook ik heb ik dit probleem op hetzelfde traject. 

Het stomme van alles is dat ik juist ben overgestapt van T-Mobile naar KPN omdat ik daar het bereik vrij matig vond. Helaas is het bereik een heel stuk slechter geworden nu ik op KPN zit en zou ik zelfs tekenen om weer op T-Mobile te zitten die maar op 1 punt in het traject wegviel. 

Toch jammer dat gezien het antwoord hierboven, KPN niet van plan is hier iets aan te verbeteren. Volgens mij is dit 1 van de drukste treintrajecten in NL, dus zou het niet gek zijn om juist hier voor een goed bereik te zorgen. 

Reputatie 1

Ik las op het forum van Tweakers dat KPN je telefoon vrij snel terug laat schakelen naar 3G, maar vervolgens niet weer naar 4G als het signaal sterk genoeg is. Handmatig het signaal vastzetten op 4G (Android) of vliegtuigstand aan- en uitzetten zou dan kunnen helpen om weer op 4G te komen. Dat ga ik de volgende keer in de trein eens proberen. 

Reageer