Beantwoord

Hoge kosten KPN Mobiel buiten Europa

  • 9 October 2019
  • 6 reacties
  • 210 keer bekeken

Iedere keer als ik mij buiten Europa begeef, blijkt na enkele dagen dat ik waarschijnlijk iets heb aangeraakt in mijn mobiel waar KPN E 60,50 voor rekent. Het internet, dat het nooit goed gedaan heeft in het buitenland, blijft nog steeds onbruikbaar. Hoe kan ik die geld verslindende, onbruikbare functie uitzetten? Ik wil alleen internet gebruiken als dat in mijn hotel gratis toegankelijk is.

admin: eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic
icon

Beste antwoord door Nadia 9 October 2019, 16:43

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +21
@Gerard'tH Zoals eerder in het oorspronkelijke topic al is gezegd, zet dan vóór vertrek naar buiten Europa in je telefoon mobiel datagebruik UIT. Daarna ter plaatse de (gratis) WiFi gebruiken.
Dank voor dit duidelijke antwoord. Jammer dat KPN hier niet meteen voor waarschuwt maar wacht tot ze 60 Euro hebben binnengesleept. Ik heb er geen probleem mee te moeten betalen als ik iets gebruik, maar als mijn broekzak onnodige kosten veroorzaakt vind ik dat vervelend.
Ja, het kan goed zijn dat deze informatie al ergens stond, maar in de lijst van voorgebakken vragen was hier niets over te vinden.
Reputatie 7
Hallo @Gerard'tH, welkom op het KPN forum. Terechte vraag stel je hier. Hoge kosten, daar zit niemand op te wachten. Vooral als het ook nog eens ongemerkt is gegaan. Dat is een onaangename verrassing. Zonde!

Onze smartphones staan constant in verbinding met het internet, want daarvoor is 'ie immers ook bedoeld. Navigeren, facebooken, een restaurantje in de buurt zoeken, whatappen, mailen, muziek luisteren, youtuben, krantje lezen, podcasten. Alle communicatie verloopt via het internet. Ook updates, die je telefoon optimaal laten functioneren gaan ongemerkt door op het mobiele data netwerk (mits anders ingesteld op je telefoon).

We attenderen je op de eventuele extra kosten als je de grens overgaat. Je ontvangt automatisch een notificatie-sms met de kosten voor bellen, sms en data. Zodra je € 60,50 (incl. BTW) aan kosten hebt gemaakt voor je gebruikte MB's, blokkeert je internet automatisch. Tussentijds informeren we je en krijg je zowel bij 80% als bij 100% dataverbruik een sms.

Heb je geen sms ontvangen met bovenstaande informatie? Dan kan het zijn dat je sms-notificaties van KPN uit hebt staan. Je kunt info sms aan- uitzetten door een sms-bericht te sturen met 'INFO UIT' naar 1330. Mocht je het weer aan willen zetten kan dit door 'INFO AAN' te sms'en naar 1330. Binnen twee dagen wordt de aanvraag verwerkt

Het is aan te raden om vooraf te bepalen of je internet via het mobiele netwerk nodig hebt, of later op een WiFi-punt wilt/kunt gebruiken. Je kunt de meeste smartphones instellen dat er geen datagebruik in het buitenland tot stand komt. Zo kun je voorkomen dat er (ongemerkt) data wordt verbruikt. Via Toestelhulp KPN kun je de meeste mobiele apparaten via de online tool instellen.

Mocht je nog vragen hebben? Stel ze hier gerust. We helpen graag 🙂
Dank voor dit bericht. Er was al eerder een bruikbaar advies gekomen.
Voor de meeste toepassingen van internet gebruik ik mijn pc, die een geschikte server uitzoekt. Tegenwoordig hoef je daar meestal niet voor te betalen, en als dat toch zo is, kun je dat instellen. Het enige waar een eventuele internet connectie van de telefoon handig voor kan zijn, is als je ergens de weg wilt vinden en de pc staat nergens mee in verbinding. Ik zou graag willen weten hoe je het handigst Google Maps gebruikt; die vertellen soms wel en soms niet waar je zit. Ik heb geen relatie kunnen vaststellen tussen de vereiste internetvebinding en het al of niet slagen van de gps functie via Google Maps.
Ik kan me best voorstellen dat de maatschappij daarvoor betaling verlangt, maar dan wil ik dat gewoon weten en voor mezelf vaststellen of het wel de moeite waard is.
Reputatie 7
Badge +21
Dag @Gerard'tH hier nog een antwoord op je vraag over GPS gebruik met Google Maps.

GPS kan je zonder netwerk gebruiken, je ontvangt (gratis) het signaal direct van de satellieten.
Daarnaast bevat Google Maps een functie om offline kaarten te laden. Als je via de WiFi in het hotel het gewenste gebied download op je telefoon, kan je daarna zonder netwerk (en kosten) in dat gebied navigeren. Je vindt de functie in het "hamburger-menu" (de drie liggende streepjes) van Google Maps. Probeer het gewoon eens uit hier in Nederland.
Reputatie 7
Graag gedaan @Gerard'tH! Ruud heeft zeer bruikbare adviezen en informatie gegeven. Klasse!
Mijn verhaal geldt als aanvulling op wat hier al is aangegeven. De vraag over het 'ongemerkte gebruik van data in het buitenland' was nog niet helemaal beantwoord. Ik hoop dat we dit zo samen goed hebben overgebracht.

En dikke tip van @RBxx over de functie van Google Maps offline gebruiken 🙂

Reageer