Beantwoord

Ik zie ineens geen 5G meer

  • 20 June 2021
  • 5 reacties
  • 2040 keer bekeken

Badge

Hoi 

Ik heb een soortgelijke vraag als een andere vraag hier, Ik heb sinds december een nieuwe samsung s20 met 5g en nieuw abonnement,  Voor een maand of 3, ongeveer, heb ik idd 5G in mijn toestel gezien, maar de maanden daarop volgend tot nu zie ik dat niet meer, waar kan dat aan liggen?

Ik heb echter nog een andere vraag, dat gaat over dekking, misschien dat ik dat beter in een afzonderlijke vraag kan stellen maar ik leg hem toch hier neer.  Ik reis vaak van ede-wageningen of de veenendaal de klomp met de trein naar Den Haag, het valt mij op dat ik heel vaak of eigenlijk altijd, tussen maarn en utrecht tijdelijk geen bereik heb met mobiele data. volgens mij net voor driebergen zeist of net daarna bij Bunnik. Is dit een bekende plek waar dekking minder of geheel afwezig is?

 

Ik hoor het graag,

Grt

Jos

icon

Beste antwoord door Lisa 22 June 2021, 19:27

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Bij Driebergen en Odijk (vlakbij Bunnik) zitten inderdaad nog flinke stukken waar (nog) geen 5G is.
De provincie Utrecht is nog een gatenkaas m.b.t. 5G. En het hele oosten en noorden heeft geen 5G nog.

www.kpn.com/dekkingskaart

Overigens is 5G momenteel gelijk aan 4G+ en 4G++. Het grote voordeel voor 5G is M2M toepassingen. Voor een telefoontje maakt sneller dan zo'n 50 Mb/s écht geen verschil.

5G (de supersnelle versie; tot 1000 Mb/s) zal van af voorjaar 2022 uitgerold kunnen worden. De échte 5G frequenties (rond 3,5 Ghz) kunnen dan in gebruik genomen. Nu zijn het nog oude GSM frequenties in de zeer lage 700 Mhz band. Daardoor komt 5G nu tot ca. 80 Mb/s.

In het hele land probleemloos internet? Zet je telefoon op maximaal 4G.

tussen maarn en utrecht tijdelijk geen bereik heb met mobiele data

En toch blijft dit raar. Je telefoon zou (ook) automatisch naar 4G terug moeten schakelen.

Reputatie 7
Badge +17

Hey @WildCherry! PeterG geeft al antwoord op je 5G vraagstuk. Als de dekking onvoldoende is, dan geeft je telefoon voorkeur aan de 4G(+) frequentie. Ook al is op die locatie nog net een randje 5G aanwezig. Zou die dat niet doen, dan moet de telefoon steeds terugschakelen van 5G naar 4G wat voor haperingen/buffering kan zorgen. Dit geeft een minder fijne internetervaring. Al helemaal als er iets gestreamd wordt.  

Onderweg gaat dat bepalen natuurlijk wat lastiger, maar de telefoon pakt gewoon het sterkste/stabielste netwerk dat ie ontvangt van de mast waarmee hij verbindt. Heb je helemaal geen bereik als je die route rijdt; Alsin, staat er bovenin het scherm ‘geen mobiel netwerk’? Kan zijn dat op dat punt de mobiele masten te ver uit elkaar staan of niet helemaal goed gericht zijn. Als je binnenkort die route rijdt, kun je dan proberen wat specifieker aan te geven op welk punt je mobiele dekking verslechterd? 

De dekkingskaart zegt dit:

5G
4G
3G

Als jouw telefoon daar wel 5G/4G dekking geeft, dan kan er een buffering optreden rond Austerlitz, omdat je telefoon dan tijdelijk moet omschakelen naar 3G. Je zou niet zonder mobiel bereik moeten komen te zitten, dan kan het aan de antenne van je toestel liggen. Mocht je op een ander punt consequent geen bereik ontvangen, dan hoor ik dit graag. Dan geef ik dit door. Onze mobiele mast collega's ontvangen graag dit soort feedback! 

Badge

Hoi 

Super bedankt voor deze antwoorden, ik snap het verhaal van dekking en overschakeling. Ik heb ook meestal wel 4g+ maar wat mij nu juist bevreemd is dat ik een maand of wat ook 5G zag op deze stukken en in Den Haag verwacht ik zeker 5G, maar ook daar alleen 4g+,.

ik vermoed dat het het wegvallen van mobiel internet dan vooral komt door het zoeken naar een goed stabiel netwerk van de telefoon op dat stuk,  het gebeurde ook vaak dat hij terug viel op H+ dat zal dan 3G zijn vermoed ik. En het heeft natuurlijk ook te maken met de drukte kwa data doorvoer op de masten op deze netwerken. Ik merk het vooral dat mijn Citrix verbinding dan gaat haperen. Ik zat zelf nog te denken dat misschien interferentie met Politie in driebergen een rol speelde, maar dat zal allemaal wel goed bekeken zijn door Agentschap Telecom ;-)

groet

Jos 

Badge

@Lisa ik zal de verbinding/icoontjes op dat stuk even in de gaten houden ik ben er net langs gereden ;-) 

ga nog maar 1x per week naar kantoor tov 4 of 5x per week dus volgende week weer een kans

Reputatie 7
Badge +17

H+ is 3G+. Zit als het ware tussen 3G en 4G in. En wat betreft de 5G verbinding in Den haag. Den haag heet nog wat blinde vlekken! Kun je jouw telefoon forceren om alleen met 5G te verbinden? Dan zou je -in de bedekte gebieden- moeten kunnen verbinden met 5G.