Beantwoord

internet-APN op HP laptop

  • 6 July 2020
  • 5 reacties
  • 939 keer bekeken

Ik heb KPN simkaart (bellen en internet) vervangen door een specifieke KPN simkaart voor mobiel internet met een 09… nr in mijn HP laptop.

De oorspronkelijke KPN simkaart gaf nooit problemen. De nieuwe specifieke KPN mobiel internet simkaart, heeft voldoende bereik, maar kan geen verbinding maken.

De laptop geeft foutmelding dat ik een internet-APN moet toevoegen. Wat zijn de actuele KPN gegevens om deze APN toe te voegen?  (ik heb diverse instellingen geprobeerd, geen verbinding.)

Of is er iets anders aan de hand?

alvast bedankt,

 

icon

Beste antwoord door RJBes 12 July 2020, 06:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Als je van SIMkaart wisselt, wordt er een nieuw netwerkverbindingobject rondom die SIMkaart aangemaakt en worden instellingen rondom die eerdere SIMkaart niet per definitie hergebruikt. Dat is althans theorie en in moderne systemen het geval, waaronder ik o.a. Windows10 schaar.

Je zal dus ergens bij verdingingsinstellingen zaken opnieuw moeten invoeren, want kennelijk haalt de verbindingssoftware die niet automatisch van de SIMkaart, iets wat bij een smartphone wel het geval is.

Als je speciale HP mobile client software o.i.d. geinstalleerd hebt, is dit denk ik helemaal het geval, dus dan moet je de handleiding of aanwijzingen in die software opvolgen. Ergens zal een invulveld zijn voor APN, daar vul je ‘internet’ in, dat is de standaard APN die gewoon moet werken, gebruik ik ook voor b.v. prepaid SIMkaart in 4G USB dongle. En misschien moet je nog een PINcode invullen behorend bij de SIMkaart. Soms zetten mensen die PINcode uit al op voorhand door b.v. de SIMkaart eerst in een smartphone te gebruiken of te testen.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @RJBes, welkom hier. 

Ik zie dat tmoesel al heel mooi en duidelijk op jouw vraag is ingegaan. Heb je dat getest? Werkt nu de nieuwe simkaart?

Hoi @RJBes, welkom hier. 

Ik zie dat tmoesel al heel mooi en duidelijk op jouw vraag is ingegaan. Heb je dat getest? Werkt nu de nieuwe simkaart?


bedankt. De mobiele verbinding werkt inmiddels weer. In overleg met de HP leverancier hebben we de laptop teruggezet naar fabrieksinstellingen in windows 10. We moesten de sim nog wel in een draaiende (!) machine stoppen op aanwijzing van fabrikant HP zelf en sindsdien werkt mobiel internet weer oke.

In overleg met de HP leverancier hebben we de laptop teruggezet naar fabrieksinstellingen in windows 10. We moesten de sim nog wel in een draaiende (!) machine stoppen op aanwijzing van fabrikant HP zelf en sindsdien werkt mobiel internet weer oke.

Dit soort methodes moet je bij mobile modules in laptops inderdaad niet vreemd van opkijken. Het zijn losse printplaatjes die laten ingebouwd worden meestal, de antenne draden/connectoren ziten vaak ergens richting het scherm geleid en een keur aan andere signaallijntjes , waaronder een hoofd schakellijn en de signalen van de SIMkaarthouder (die houder is meestal gescheiden van het moduleprintplaatje). De software/driver moet vaak nadat Windows is geladen de boel allemaal nog resetten/optuigen. Bij een typische mobile telefoon is het juist andersom van oorsprong.

Reputatie 7
Badge +20

Top dat het nu weer werkt. :) 

Mocht er nog eens iets zijn, laat het dan vooral weten.