Beantwoord

Internet instellingen op mobiel

  • 12 October 2020
  • 14 reacties
  • 682 keer bekeken

Betreft APN:

Ik heb (nog) de instellingen zoals deze werden gebruikt onder Telfort (als oude Telfort klant). Mijn nieuwe abonnement bij KPN gaat over een maand in.

Naam: Telfort Internet. Op sommige punten wijkt dit af van wat KPN vermeldt. Bij mij staat onder MNC het getal 12, KPN geeft aan 08.

Ook het Verificatietype: Bij mij staat PAP, KPN geeft aan "Geen". Type toegangspunt: Bij mij staat "default,supl". (Zonder "" uiteraard). KPN geeft aan "default".

1) Maken deze afwijkende instellingen iets uit (denk ook aan Internetten in het buitenland)??

2) En (erg vreemd): ik had een nieuwe APN aangemaakt (KPN Mobiel Internet), maar kon deze niet opslaan. Heb toen geprobeerd de bestaande aan te passen, maar dit resulteerde in een foutmelding waarna de hele lijst leeg was. Ik heb toen een nieuwe aangemaakt, maar deze was na een "Netwerken resetten" weer verdwenen en had weer plaats gemaakt voor de oude (Telfort Internet) APN. Hoe kan dit???

Wie heeft een duidelijk antwoord op bovenstaande 2 vragen?

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 26 October 2020, 09:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Lionman, welkom hier. 

De juiste APN instellingen kun je vinden onder internet als je jouw telefoon kiest. Maar zolang het werkt zou ik er niet aankomen. APN instellingen aan onze kant staan verder goed. Ik zag nog wel dat je een oud Telfort simkaartje had, hiervoor heb ik je een nieuwe gestuurd, deze krijg je thuisgestuurd. Daarmee gaat het in het buitenland ook weer goed werken.

Ik kreeg inderdaad een melding over de SIM kaart. Ik heb met de huidige kaart eigenlijk nooit problemen gehad, ook niet in het buitenland.

Maar ik zag wel dat sommige APN instellingen afwijken van wat KPN op het Internet heeft staan. Ik zal de nieuwe kaart in ieder geval na ontvangst z.s.m. plaatsen. Ik heb geen idee meer hoe die activatieprocedure loopt, maar dat zal er wel bij staan.

Ik hoop wel dat het snel gaat, want er staat me iets bij dat het ook wel eens een uurtje kon duren. Maar wellicht is dat iets uit een grijs verleden.…

Reputatie 7
Badge +20

Dat loopt wel los inderdaad, en anders staat op de site precies hoe je jouw simkaart kan activeren. Mocht je er niet uitkomen, dan hoor ik dat uiteraard graag. 

De adviezen van KPN zijn nogal wisselend. Vlg. de een kan de sim direct worden gebruikt, vlg. een ander pas als het KPN abonnement ingaat...… (2/11)

Vlg. de een hoeft er niet geactiveerd te worden, vlg. een ander wèl.

Redelijk vaag, maar ik neem aan dat activeren nooit kwaad kan? En dat ik de sim per direct kan gebruiken?

Ik hoor het graag!!

Een kleine update:

Heb de SIM vandaag ontvangen en geplaatst. Er volgde een melding dat de kaart niet geregistreerd was, dus via WiFi geactiveerd. Na opnieuw opstarten van de telefoon werkte alles prima. En dit terwijl een KPN medewerker telefonisch had verteld dat de nieuwe kaart pas zou werken nadat het nieuwe abonnement actief was...... Blijkbaar weet niemand exact hoe de vork in de steel zit.

Wat ik wèl typisch vind, is dat er nu 4 APN's ("namen toegangspunten") vermeld staan: KPN Internet, KPN Mobiel Internet, nog 1x KPN Mobiel Internet en de oude Telfort Internet. De 1e is de actieve APN en heeft als Verificatie type "PAP". Bij de andere 2 KPN Mobiel Internet staat er geen verificatie. Verder heeft de ene KPN Mobiel Internet IPv4 èn IPv6. De andere alleen IPv4.

Ik vraag me af wat er met de 4 APN's gebeurt na een "netwerken resetten" op het toestel, want naar mijn idee haalt het toestel de "namen toegangspunten" van de SIM kaart.....…

Misschien is het mogelijk om wat antwoorden te verzorgen op deze opmerkingen en vragen? Bij voorbaat dank!

 

Reputatie 7
Badge +20

Je had een Tefort aansluiting. Deze is in januari bij ons gekomen. Hierdoor werkt de KPN simkaart meteen. 

De APN haalt hij van de simkaart inderdaad. En je kan ook maar met 1 APN tegelijk verbinding maken. 

De SIM werkte niet meteen; pas na activatie. Net als bij mijn eega.…

Typisch is wel, dat ik 3 APN's van KPN kreeg en de oude Telfort bleef staan (zoals ik in het vorige bericht schreef) en mijn echtgenote er maar eentje over hield....

Reputatie 7
Badge +20

Fijn dat de nieuwe simkaart werkt. Lijken de APN's toch op toestel opgeslagen te zijn. Ik zou die van KPN gebruiken, dan werkt het gewoon. Loop je toch nog ergens tegenaan, laat het dan weten. 

Prima, maar ik vind het bijzonder vreemd dat ik na plaatsing van de sim 3 KPN APN's heb (voor details zie vorig bericht) + nog een oude Tefort ..…  Verwijderen kan niet, maar misschien ruimt een "Netwerken resetten" t.z.t. wat op.

Mijn echtgenote heeft een paar dagen later een nieuwe sim geplaatst en heeft nog maar 1 (KPN) APN. (KPN Internet)

Best wel vreemd dus......

Reputatie 7
Badge +20

Lijkt mij in het toestel te zitten. Je kan het nog eens testen door jouw simkaart in het toestel van jouw vrouw te zetten.

Klinkt wat eigenwijs, maar "op het toestel" is eigenlijk onmogelijk. Waarom? Omdat ik, 1 week vóór de KPN sim kaart in het toestel ging, een "netwerken resetten" heb uitgevoerd. Hierbij is de originele Telfort APN teruggezet (vanaf de SIM van Telfort).

Nadat de KPN SIM kaart in het toestel is gegaan, zijn er naast de Telfort APN een drietal KPN APN's geplaatst: KPN Internet (de actieve) en 2x KPN Mobiel Internet (waarvan eentje met IPv6 èn IPv4 en eentje met IPv4).

Niet duidelijk waarom en hoe, maar van het toestel komen ze dus niet, lijkt me. Hoe dan ook, ze bijten niet en er is er maar eentje actief (KPN Internet), dus laat ik het maar voor wat het is. Ben wel benieuwd wat een "netwerken resetten" met die 4 APN zal doen.

Reputatie 7
Badge +20

Daar kom je maar op 1 manier achter. Maar ja, je gebruikt er maar 1, de rest kan geen kwaad.

Mocht je nog weer vragen krijgen horen wij dat graag. 

Ik heb de vraag ook bij de technische servicedesk neergelegd. Ben benieuwd naar een antwoord. 

Reputatie 7
Badge +20

Ik ook, hoor het graag.Â