Vraag

Internet snelheid buitenland

Ik ben on Portugal het plaatsje Alvor en de internet snelheid is bedroeft.
Download 0.5 mb upload 10.4 mb
Het lijkt erop dat je als gastgebruiker flink wordt geknepen.
Vorig jaar buitenland bundel gebruik en je zat op een normale snelheid.
Waar ligt dit probleem?

8 reacties

Reputatie 7
Badge +17
Beste @Ron Hendriks91, welkom op het forum. Dit ligt helaas niet bij de KPN. Dat ligt toch echt aan de netwerkbeheerder van Portugal. Want KPN hier kan niks aan veranderen. Maar in Portugal hebben ze toch meer gsm providers dat je je mobiel op die netwerk kan registreren? Door de mobiel op handmatig te zetten. Dan blijft ie op dat netwerk.
Goedemiddag Dennis,
Dank voor je reactie, ik denk daar toch iets anders over.
KPN is voor mij de aanspreek persoon, daar heb ik een contact mee en die vertegenwoordig mijn belang hierin. KPN heeft de overeenkomst met de providers in Portugal (NOS,MEI,VODAFONE).
Zij kunnen ook zien hoe de staat en verbruik is per KPN gebruiker in binnen en buitenland.
Heb ook handmatig de andere providers geprobeerd met hetzelfde resultaat.
In begin augustus is er op tv een item geweest over de toeristen in ons land en het grote verbruik van de data en men aangaf dit te gaan reguleren, dus beperken.
Blijft de vraag of dit ook gebeurd en wat er aan te doen is, daar ik begreep uit de reclames dat je gewoon je kunt internet gebruiken zoals je gewend was thuis.

Alvast een prettig weekend,

Met vriendelijke groet,

Ron Hendriks.
Reputatie 7
Badge +10
Ha Ron, goed dat je je vraag hier stelt! Het is uiteraard balen dat je snelheid nu lager is in het buitenland dan voorheen. Er wordt nu door veel meer mensen gebruik gemaakt van dezelfde hoeveelheid masten. Dit resulteert helaas in een lagere snelheid voor iedereen. KPN maakt inderdaad afspraken met providers, waardoor je telefoon in ieder land een voorkeursnetwerk heeft. Dit is het netwerk waarmee jouw toestel automatisch verbinding maakt. Bevalt dit netwerk niet goed? Dan kun je handmatig een andere aanbieder selecteren, zoals Dennis ook aangeeft. Laat je je toestel op handmatig staan, dan wordt telkens het netwerk met het beste bereik gekozen. Dat je kan internetten zoals thuis, betekent dat je je binnen de EU geen zorgen hoeft te maken over bijkomende kosten voor het dataverkeer. Het heeft niet te maken behoud van snelheid, dit kan onder andere vanwege de kwaliteit van het netwerk van een buitenlandse provider niet gegarandeerd worden 🙂
Avond Natasja,
Dank voor het berichtje, je uitleg is duidelijk en te begrijpen, zelfs voor mij die meer als 40 jaar in de ICT zit.
Alleen kom ik ook meer als 40 jaar in Portugal in hetzelfde plaatsje en heb daar Portugese vrienden die óók gebruik maken van de providers die ik in mijn vorige reactie ook heb genoemd. Met deze vrienden die op hetzelfde netwerk zitten met de zelfde gateway het internet op gaan hebben gekeken naast elkaar naar de snelheid en de verbazing is dat hun dus wel een goede snelheid hebben van 50 mb.
Snap dat dit door/ met Europese regels te maken heeft, maar zeg dan niet dat je net als thuis kunt internetten. Ben bang dat als ik uit mijn bundel gaat ik de snelheid van een ouderwets modem ga krijgen. Zelfs het laden van de MijnKpn site duurt 15 seconden 😖 .

Met vriendelijke groet,

Ron Hendriks.
Reputatie 7
Badge +10
Het is een vrij groot verschil, dat ben ik met je eens. Wat ik heb begrepen, is dat wanneer je in het buitenland gaat internetten, de verbinding via een zogenoemde hub naar wordt Nederland geleid. En dat op al die punten in het netwerk kan vertraging kan ontstaan. Ik heb intern de vraag uitgezet hoe dit precies zit en of er ook gekeken gaat worden naar het verbeteren van de capaciteit. Zodra ik hier meer over weet, hoor je dit van mij! 🙂
Goede avond Natasja,

Even een toevoeging.
Het wisselen van sim tussen de telefoon,s leverde ook het grote verschil.
Mijn sim in het Portugees toestel slechte snelheid.
Portugese sim in toestel goede snelheid.
Tussen 7 september en 12 september even in Holland en weer Portugal 13 september tot 18 september.
Hoop dat jullie iets kunt ontdekken , wat het aangenamer internetten tot gevollig heeft.

Met vriendelijke groet,

Ron Hendriks.
Reputatie 7
Badge +10
Bedankt voor de toelichting Ron! Zoals het er nu voor staat, krijg ik eind van de week een reactie vanuit de afdeling die hierover gaat. Je krijgt dan direct bericht van mij 🙂
Op dit forum een vraag gesteld over internet snelheid in he buitenland, maar nog geen antwoord gehad over de voortgang?

Admin: nieuw aangemaakt topic samengevoegd met bestaande topic over hetzelfde onderwerp

Reageer