Beantwoord

Internetkosten buitenland

  • 27 February 2019
  • 8 reacties
  • 170 keer bekeken

Hallo, ik ben 3 weken in India en heb nooit verbinding met een netwerk, wat ik bloedirritant vind (vriendin wel, met goedkoop Hollands nieuwe abo). Vandaag had ik voor de 2e keer kort een netwerk, omdat ik voor de 2e keer op andere locatie ben. Ik open een ontvangen mailtje en krijg meteen twee berichten dat ik 80% en daarna dat ik 100% van mijn buitenlands internettegoed kwijt ben. Kosten: €60,50. Echt schandálig! Hoe KAN dit in godsnaam?!
icon

Beste antwoord door Susan_ 3 March 2019, 13:50

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 5
Badge +6
India kost 2,50 per Mb, dus na 24 Mb ben je er al doorheen.

Als je een smartphone hebt, die wil als je dan verbinding hebt gelijk van
alles binnenhalen, en 24 Mb is zo voorbij....
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Pstut, Welkom op het forum. Wat rot dat je amper bereik hebt in India en dat je de periode wanneer je internet had meteen € 60,50 kwijt was. Dit is geen bundel, maar zijn de kosten buiten je abonnement. Zodra je € 60,50 (incl. BTW) aan kosten hebt gemaakt voor je gebruikte MB’s, blokkeert je internet automatisch.Je krijgt zowel bij 80% als bij 100% verbruik een sms. Wil je blijven internetten en betalen per MB? Sms dan JA naar 1330. Je betaalt nu weer per MB. In jouw geval is het voordeliger om gebruik te maken van een buitenlandbundel die in India geldig is. In India kun je een voordeelbundel activeren. Je hebt de keuze uit twee bundels: 100 MB/min/sms voor € 9,99 of een bundel van 500 MB/min/sms voor € 39,99. Als de bundel op is, wordt je internet gestopt, je kunt weer een nieuwe bundel aanvragen. Voor je minuten en sms’jes betaal je dan weer het buitenbundeltarief. Meer informatie over de tarieven kun je inden op deze pagina.

Nu nog bereik in India. Welk toestel gebruik je? Dan kan ik wat instellingen met je doornemen.
Dank voor jullie reacties, WimC en Marina. Ik heb nog wel wat vragen:

@WimC: heeft dat te maken met het automisch updaten van apps? Ik heb nl. zelf geen internet geraadpleegd of iets geüpload. Vorig jaar was ik ook in India, toen was er niets aan de hand. Ik heb sindsdien wel meer apps...

@Marina: hoe kan ik dit voorkomen, zonder dat ik een buitenlandbundel aanschaf? En waarom wordt een klant pas na verbruik van €60,50 aan mb’s beschermd en niet eerder? Ik vind dat best kwalijk. Ik ben nl niet zo bekend met de materie en zoals gezegd: vorig jaar gebeurde dit niet. Evenmin bij mijn vriendin met Hollands Nieuwe-abonnement.
NB: mijn toestel is een Apple IPhone SE, model A1723.
Alvast dank voor jullie hulp!
vr.gr. Peter Stut
Reputatie 7
Badge +16
Er zit wel wat bescherming op, namelijk het feit of je roaming aan/uit hebt staan op je toestel, stel dat dit aan staat dan maakt ie gewoon gebruik voor de voorzieningen. Stel dat het uit staat gaat ie echt geen data verstoken 🙂
Reputatie 7
Badge +19
@Pstut, Je kunt dit voorkomen door roaming uit te zetten. Dan hoef je geen buitenlandbundel aan te schaffen. Wanneer je wel gebruik wilt maken van internet is het alsnog duurder dan een buitenlandbundel. Bij € 60,50 wordt je gewaarschuwd, maar je hoort ook een sms te krijgen met informatie over de kosten in het buitenland op het moment van aankomst. Er moet wel verbinding zijn geweest met het netwerk, anders worden er geen kosten in rekening gebracht. Ik kan voor je nagaan op welke momenten er verbinding is geweest met ons netwerk en hoeveel mb er is verbruikt. Zou je daarvoor je 06-nummer, postcode, huisnummer en klantnummer willen toevoegen aan je forumprofiel?
@Marina, ik heb mijn forumprofiel bijgewerkt. Mobiel nr staat bij “opmerkingen”, want kon ik nergens anders kwijt.
ik hoor graag van je! Ben ook benieuwd waarom ik hier nooit verbinding met een netwerk krijg in Agonda (Goa, India), maar alleen als ik een paar kilometer verderop ben...
Ik heb roaming en mobiele data inmiddels uitgeschakeld. Dank voor de tip.
Reputatie 7
Badge +21
@Pstut, geen Marina maar Susan vandaag (Marina is een paar dagen niet aanwezig). Ik heb de gegevens erbij gepakt, en zie dat het eerste verbruik rond de € 10,00 was voor zo'n 4MB. Dit was op 8 februari rond 22.40. Later op die avond is nog een keer verbinding geweest met internet, zo'n 1MB is er verbruikt. Zoals aangegeven betaal je € 2,50 per MB in India zonder bundel. Het volgende verbruik is pas weer op 24 februari, maar niet noemenswaardig qua kosten (steeds 2 of 3 euro). Het grootste verbruik is geweest op 27 februari rond 12.00. Er is toen, denk ik vanwege het ophalen van de mail, zo'n 14MB verbruikt. Al deze kosten en de specificatie kan je terugvinden op de factuur van maart.

Wat betreft de verbinding, niet overal is 4G of zelfs 3G goed geregeld. Op het moment dat je verbinding wil maken (het liefst dus met een bundel voor het beperken van de kosten!) kan je handmatig proberen een netwerk te selecteren. Daarnaast kan je testen of het werkt vai 3G als je 4G even uitschakelt.
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @Pstut, We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders weet je ons te vinden!

Reageer