iphone APN springt steeds terug van KPN4G.nl naar iphonekpn.nl

• 3 augustus 2013
  • 31 reacties
  • 12529 keer bekeken

Recentelijk heb ik mijn abonnement aangepast en moet regelmatig mobiele data instellingen aanpassen. Om een of andere reden zet de iphone 4s (ios 6.1.2) de APN instellingen steeds terug naar iphonekpn.nl

Op dat moment krijg ik de melding "Mobiele datanetwerk activeren niet mogelijk. U hebt geen abonnement op een mobiele data service".

Indien ik de APN instellingen handmatig op KPN4G.nl zet werkt het weer voor een tijdje.

Graag zou ik willen voorkomen dat de iphone steeds de APN instellingen terug zet. KPN helpdesk heb ik al gebeld, maar die weten het ook niet.

31 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Met IOS zal een zelf ingestelde APN aangepast worden op het moment dat er een IOS update wordt gedaan.

http://support.apple.com/kb/HT2283

Het probleem is nog steeds niet opgelost. Problemen zijn ontstaan na het wijzigen van het data abonnement waarbij de APN gewijzigd moest worden. De iPhone springt steeds terug op de APN van het oude Data abonnement en dan werkt met het nieuwe Data abonnement de verbinding niet meer.

Shugosha: Heeft dus niets de maken met updaten van IOS maar zit mi bij KPN die nieuwe carrier instellingen zou moeten versturen naar mijn mobiele abonnement.

Reputatie 7
Badge +12
In dat geval kunt u contact opnemen met de klantenservice op 1200 met het verzoek of ze de tweede APN kunnen toevoegen bij uw abonnement. Hierdoor zal dan gebruik gemaakt kunnen worden van de apn (iphonekpn.nl)

Reputatie 4
Badge +2
Beste bmns,

Springt je APN nog steeds terug of kan ik je hier nog mee helpen?

Beste BMNS,

Wat je kunt doen is als volgt:

1. Schakel Wi-Fi in zodat je verbinding maakt met internet via een draadloos netwerk
2. Ga met de Safari browser van je iPhone naar de website: http://iphonesettings.net
3. Klik op ‘Start’
4. Klik op ‘KPN 4G’
5. Klik op ‘Installeer’
6. Je wordt nu uit Safari gestuurd en gaat naar de instellingen van de iPhone
7. Klik vervolgens op ‘Installeer’ om het 4G APN profiel te installeren
8. (Voer evt. je toegangscode in van je iPhone)
9. Internet via 4G zou vervolgens moeten werken

Na het installeren van dit APN profiel zal je APN nooit meer terugvallen :D !!!

Je moet denk ik wel oppassen met iphonesettings.net

Ik zie ook allemaal adware verschijnen in de settings die naar de iPhone worden vcerstuurd.

KPN zou dit probleem zelf moeten oplossen en niet verwijzen naar een site buiten de invloed van KPN!

Beste Le-Yuan, 

Bedankt voor de aangeboden hulp. de APN springt nog steeds terug. Hopelijke kan je dat verhelpen.

Reputatie 4
Badge +2
Beste bmns,

Mijn excuses voor de late reactie.

Het kan zijn dat je APN bij ons nog niet goed staat. Graag ontvang ik daarom je telefoonnummer en postcode+huisnummer via een privébericht zodat ik het voor je uit kan zoeken.

Dag Le Yuan

Ik heb je een prive bericht gestuurd.

Daarin heb ik tevens vermeld dat ik geen mobiel internet in Belgie (oa. via Base) kan gebruiken indien de APN op KPG4G.nl of iphonekpn.nl staat. Daar heb ik juist de APN leeg moeten maken om gebruikt te kunnen maken van Mobiel internet.

mvgr

bmns

Reputatie 4
Badge +2
Goedemiddag bmns,

Er is op 30-08-2013 een tweede APN toegevoegd. Als je de 4G instellingen gebruikt, dan moet alles gaan werken. De APN zou vanaf nu ook niet meer terug moeten springen.

Graag hoor ik of dit het probleem heeft verholpen.

Met vriendelijke groet,

Le Yuan

Dag Le-Yuan

Bedankt voor het antwoord. Het werkt echter nog niet goed. Kan een iphone 4s wel overweg met een tweede APN?  Springt nog steeds terug naar iphonekpn.nl.

is het niet beter om maar 1 APN in te stellen?

Of betekent de 2e APN dat ik gewoon iphonekpn.nl als APN weer kan gebruiken?

Mijn 2e vraag is nog niet beantwoord. Waarom werkt APN KPN 4G.nl niet in het buitenland?

Of is dat met de 2e APN ook opgelost?

Ik ben geen expert, dus graag in jip en janneke wat er aan de hand is en wat een 2e apn precies betekent.

mvgr

Reputatie 7
Badge +12
De iphone zet het vanzelf terug naar de apn van iphonekpn.nl en door het toevoegen van de 2e apn zou u dus van beide gebruik kunnen maken. Dus of die van kpn4g.nl of die van iphonekpn.nl

De apn van kpn4g.nl behoort te werken te in het buitenland :)

Reputatie 4
Badge +2
Goedemorgen bmns,

Wij hebben een 2e APN toegevoegd zodat je toestel beter kan switchen tussen de netwerken. Jouw toestel kan alleen op het 2G en 3G netwerk. Omdat je een 4G geschikte bundel hebt, dien je het toestel in te stellen op 4G. Zie link voor hoe je dat kunt doen. Als het goed is, kun je niet 2 APN's instellen op je toestel. Dat is overigens ook niet de bedoeling.

Je APN op KPN4G.nl zou naar aanleiding van de 2e APN (die ik heb toegevoegd) goed moeten werken in het buitenland.

Dag Le-Yuan

Bedankt voor uw reactie. Helaas zijn met uw laatste antwoord weer terug bij het begin. de APN blijft immers in mijn iphone 4s niet op KPN4G.nl staan maar springt regelmatig terug op iphonekpn.nl. (daar ben ik mee begonnen) Ik kan het wel weer terug instellen op KPN4G.nl maar na enkele dagen staat het vrolijk weer op iphonekpn.nl.

Ik begrijp dat ik door de 2e APN (iphonekpn.nl) nu wel gewoon internet behoud. maar is het geen probleem dat ik dan niet APN KPN4G.nl gebruik? Helaas snap ik nog steeds niets van de 2e APN, waar dit voor dient en welke conseqenties dit heeft tav gebruik en kosten.

APN KPN4G.nl werkt niet in het buitenland zoals eerder gemeld met het BASE netwerk in België. Andere landen heb ik nog niet bezocht sinds ik het 4G abonnement heb.

Jammer dat het allemaal zo moeilijk is met het KPN netwerk. Ik zou anno 2013 verwachten dat als je over het goede abonnement beschikt een provider dit aan de achterkant regelt zodat klanten niet allerlei problemen hebben met instellingen waarmee dan steeds weer problemenen zijn.

mvgr

bmns

Beste BMNS,

Bij KPN kan je gebruik maken van verschillende APN's, namelijk:

portalmmm.nl
iphonekpn.nl
internet
kpn4g.nl

De iPhone herkent de simkaart van KPN en laadt vervolgens apn iphonekpn.nl (wat op elk abo van KPN beschikbaar is) APN kpn4g.nl is namelijk (nog) niet op alle abo's en prepaids bechikbaar.

Als je handmatig de APN aanpast van bv iphonekpn.nl naar kpn4g.nl valt het steeds terug na een simwissel, ios update of reset van netwerkinstellingen.

Je kunt via http://iphonesettings.net het APN profiel van KPN 4G installeren en dan blijft het WEL vast op deze apn! Ook na herstel netwerkinstellingen. Je kunt dit wel proberen om zo gebruik te maken van je 4G bundel.

Zo'n APN profiel is overigens ook te verwijderen via Instellingen>Algemeen>Profielen.
Beste Bmns,

Ik volg uit belangstelling deze discussie nu al een tijdje en ik deel je frustatie over de kennis van KPN mensen over hun eigen producten.

Ik snap ook de discussie niet helemaal.

Ik heb zelf een data only abonnement voor het 4G LTE netwerk van KPN. Daarvoor is de APN KPN4G.nl. Die gebruik ik in een USB dongel of in een MiFi, een WiFi router met LTE toegang. Ik snap niet waarom jij die APN in een iPhone gebruikt, want met het KPN 4G abonnement kan je niet bellen, maar alleen data (internet) gebruiken.

Het hele verhaal over meerder APN's snap ik ook echt helemaal niet. 

Overigens heb ik de APN KPN4G.nl in Frankrijk gebruikt. Daar deed hij het goed voor data (internet)

Dat de APN in je iphone terugspringt naar iphonekpn.nl komt door het zogenaamde Carrier Profile in de iPhone. KPN geeft aan Apple door welke APN moet worden gebruikt bij bepaalde KPN simkaarten. Bij de meeste Carrier Profiles die een APN voorschrijven is ook gelijk de toegang tot het menu geblokkeerd, waar je de APN zelf kan instellen. In jouw geval is dat blijkbaar niet het geval.

Met vriendelijke groeten,

Frits.

Beste Savas en Le-Yuan

savas_2000 schreef:
Beste BMNS,

Bij KPN kan je gebruik maken van verschillende APN's, namelijk:

portalmmm.nl
iphonekpn.nl
internet
kpn4g.nl

De iPhone herkent de simkaart van KPN en laadt vervolgens apn iphonekpn.nl (wat op elk abo van KPN beschikbaar is) APN kpn4g.nl is namelijk (nog) niet op alle abo's en prepaids bechikbaar.

Wat is het echte verschil tussen de diverse APN van KPN. Nadat bij mij de 4G abonnement bundel geactiveerd was, kon ik alleen maar gebruik maken van APN KPN4G.nl.  Maar deze springt in mijn iphone nog steeds terug op iphonekpn.nl

Inmiddels - voor zover ik het begrijp - is iphonekpn.nl toegevoegd als 2e APN.

fritsn schreef:
Het hele verhaal over meerder APN's snap ik ook echt helemaal niet.

Maar wat ik nog steeds niet begrijp is wat de consequenties zijn indien je een andere APN gebruikt ipv de voorgeschreven APN. Maw. is het belangrijk mbt werking/kosten/snelheid/etc,etc om APN KPN4G.nl te gebruiken ipv iphonekpn.nl of maakt het allemaal niet zo veel uit.

mvgr

bmns

bmns schreef:
Beste Savas en Le-Yuan

Wat is het echte verschil tussen de diverse APN van KPN. Nadat bij mij de 4G abonnement bundel geactiveerd was, kon ik alleen maar gebruik maken van APN KPN4G.nl.  Maar deze springt in mijn iphone nog steeds terug op iphonekpn.nl

Inmiddels - voor zover ik het begrijp - is iphonekpn.nl toegevoegd als 2e APN.

Maar wat ik nog steeds niet begrijp is wat de consequenties zijn indien je een andere APN gebruikt ipv de voorgeschreven APN. Maw. is het belangrijk mbt werking/kosten/snelheid/etc,etc om APN KPN4G.nl te gebruiken ipv iphonekpn.nl of maakt het allemaal niet zo veel uit.

mvgr

bmns

Bmns,

In het algemeen is een APN de manier om een datadienst aan een klant ana te bieden. Door verschillende APN's te gebruiken, kan een operator verschillende diensten aan verschillende klanten bieden. Meestal kan je op een abonnement maar 1 APN gebruiken. Als je de verkeerde APN gebruikt, die niet bedoeld is voor jou abonnement, dan krijg je gewoon geen connectie met het internet.

De APN 'KPN4G.nl' is de APN van KPN voor de 4G data-only abonnementen. Ik snap niet dat jij voor je iPhone zo'n abonnement hebt genomen, want de iPhone 5 kan niet werken op de 4G frequentie die KPN nu aan het uitrollen is, de 800Mhz band en de iPhone 4S kan helemaal niet met 4G werken. Verder wil je toch ook bellen met je iPhone, wat met een data-only abonnement niet kan.

Dat je iPhone steeds terugspringt naar de APN iphonekpn.nl komt door het iPhone Carrier Profile wat aan je SIM kaart is gekoppeld. De simkaart vind dus dat jij met deze APN internet moet krijgen.

Ik denk dat je beter even 0800-0105 kan bellen, de KPN klantenservice. Laat hun maar het hele verhaal uitzoeken. OP dit forum kom je denk ik niet verder.

Succes!

Frits.

Reputatie 4
Badge +2
Beste bmns,

We vragen je de APN in te stellen op KPN4G.nl, omdat je een 4G geschikte abonnement hebt. 4G is niet alleen voor data-only abonnementen beschikbaar, maar ook voor spraak abonnementen. De extra APN zorgt ervoor dat je zowel op het 3G- als het 4G-netwerk kunt, mits je een 4G geschikte toestel hebt. Zo hoef je niet handmatig te switchen van APN wanneer je niet in een 4G gebied zit.

Omdat je geen 4G geschikte telefoon hebt, zorgt de 2e APN ervoor dat je wel op 3G kunt. Als de KPN4G.nl APN verwijderd wordt, dan kan het zijn dat je mobiel internet niet goed werkt. Dat heeft te maken met het feit dat je een 4G geschikte abonnement hebt. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden.

Je abonnement werkt dus het beste met de instellingen via de volgende link: http://bit.ly/1b3UgxD

Mijn excuses voor de onduidelijkheid.

Beste Le-Yuan,

Le-Yuan schreef:
Beste bmns,

We vragen je de APN in te stellen op KPN4G.nl, omdat je een 4G geschikte abonnement hebt. 4G is niet alleen voor data-only abonnementen beschikbaar, maar ook voor spraak abonnementen. De extra APN zorgt ervoor dat je zowel op het 3G- als het 4G-netwerk kunt, mits je een 4G geschikte toestel hebt. Zo hoef je niet handmatig te switchen van APN wanneer je niet in een 4G gebied zit.

Omdat je geen 4G geschikte telefoon hebt, zorgt de 2e APN ervoor dat je wel op 3G kunt. Als de KPN4G.nl APN verwijderd wordt, dan kan het zijn dat je mobiel internet niet goed werkt. Dat heeft te maken met het feit dat je een 4G geschikte abonnement hebt. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden.

Je abonnement werkt dus het beste met de instellingen via de volgende link: http://bit.ly/1b3UgxD

Mijn excuses voor de onduidelijkheid.

Wat bedoel je toch iedere keer met de 2e APN. Heeft KPN het abonnement van Bmns zodanig aangepast dat die ook met een 2e APN werkt?

Overigens werkt de APN "KPN4G.nl" ook prima met 3G, daar was de 2e APN niet voor nodig. Die 2e APN is alleen handig omdat de iPhone Carrier Profile voor de SIM van Bmns, ingesteld staat op de 2e APN, waardoor de iPhone iedere keer de handmatige verandering naar de APN "KPN4g.nl" weer overruled.

Het is me nog steeds een raadsel waarom KPN voor Bmns een 4G abonnement heeft aangeraden, daar de iPhone van Bmns helemaal geen 4G aankan en hij dus te veel betaald voor een dienst die hij niet kan gebruiken.

Mvg.,

Frits.

Reputatie 4
Badge +2
Beste Frits,

Er moet een 2e APN op de aansluiting staan, zodat de schakeling tussen 3G en 4G goed werkt. Klanten kunnen de 2e APN er niet zelf op zetten, maar moeten op het toestel de APN op KPN4G.nl gebruiken. Dit is niet alleen bij bmns zo, maar bij elke aansluiting met toegang tot 4G.

Bij onze abonnementen betaal je niet extra voor 4G, maar je krijgt de mogelijkheid om op 4G te zitten wanneer je een grote databundel neemt. Bmns heeft een abonnement met een grote databundel. Het is dus niet als 4G abonnement aangeboden, maar als een abonnement met een grote databundel.

Groeten,

Le Yuan

Le-Yuan schreef:
Beste Frits,

Er moet een 2e APN op de aansluiting staan, zodat de schakeling tussen 3G en 4G goed werkt. Klanten kunnen de 2e APN er niet zelf op zetten, maar moeten op het toestel de APN op KPN4G.nl gebruiken. Dit is niet alleen bij bmns zo, maar bij elke aansluiting met toegang tot 4G.

Groeten,

Le Yuan

Le-Yuan,

Ik heb een 4G data-only abonnement, maar heb geen 2e APN gezien om over te schakelen naar 3G als er geen 4G beschikbaar is. Ik werk gewoon over 3G op de APN KPN4G.nl. Waarom dan een 2e APN? 

Volgens mij was het probleem van Bmns anders. Hij moest de APN KPN4G.nl op zijn telefoon instellen, maar de telefoon ging steeds vanzelf terug naar de APN iphonekpn.nl. Daarvoor heb je toch een 2e APN iphonekpn.nl op zijn abonnement gezet?

Frits.

Reputatie 4
Badge +2
Hoi Frits,

De 2e APN zetten wij op de aansluiting in ons systeem. Jullie kunnen dit als klant niet zien en hebben hier ook geen invloed op. Ook jij hebt een 2e APN als je een 4G geschikte abonnement hebt.

Het probleem van bmns was dat de APN in het toestel steeds terugspringt. Op het moment dat ik naar zijn aansluiting keek, zag ik dat de 2e APN er niet op stond (in ons systeem). Waarschijnlijk is dat een invoerfout geweest en daarom heb ik de 2e APN alsnog toegevoegd. Mijn actie heeft het probleem misschien niet verholpen (dat de APN in het toestel terugspringt), maar nu zou bmns wel stabieler mobiel internet moeten hebben.

Nogmaals, alle klanten met een 4G geschikte abonnement heeft in ons systeem 2 APNs. Het enige wat onze klanten moeten doen is de APN in hun toestel op KPN4G.nl zetten. Klanten zien dus alleen 1 APN en kunnen ook maar 1 APN instellen. De 2e APN is puur technisch voor ons systeem.

Le Yuan

Reputatie 6
Badge +2
IOS7 heeft het probleem nog niet verholpen dus?

Le Yuan schreef:
Nogmaals, alle klanten met een 4G geschikte abonnement heeft in ons systeem 2 APNs. Het enige wat onze klanten moeten doen is de APN in hun toestel op KPN4G.nl zetten. Klanten zien dus alleen 1 APN en kunnen ook maar 1 APN instellen. De 2e APN is puur technisch voor ons systeem. Le Yuan

Beste Le Yuan,

Als de klant de 2e APN niet ziet en niet hoeft in te stellen, dan heeft hij er ook niets mee te maken en moet je er hem niet mee lastig vallen.

Het enige wat je moet doen is Bmns een nieuwe simkaart leveren, die gekoppeld is asn een Carrier Profile bij Apple, welke de APN KPN4G.nl gebruikt.

Mvg. Frits.

Reageer