Vraag

IPV6 Mobiel netwerk uitschakelen

  • 3 December 2020
  • 7 reacties
  • 1165 keer bekeken

Badge

Hallo. 
 

Via webcare ben ik hier terecht gekomen. 
Ik heb namelijk een probleem, momenteel gebruik ik ipv6 en ipv4 maar hierdoor ervaar ik problemen op het mobiele netwerk, denk hierbij aan dat sommige website niet lekker laden, mijn vpn naar thuis niet lekker werkt, etc.  
Zelf ben ik van mening dat ipv6 nog niet goed geïmplementeerd is en dat sommige websites en diensten hiermee dan ook voor problemen zorgen. 
 

Mijn vraag was of ipv6 uitgeschakeld kan worden?

Zelf gebruik ik een iPhone 11 Pro en gebruik nu om ipv6 te vermijden portalmmm.nl. 
 

Alvast bedankt


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

De mix van IPv6 en IPv4 is geregeld een recept voor problemen. Ik ga er even van uit dat je thuis toegang gebaseerd is op een vrijwel altijd hetzelfde dynamisch toegekend IPv4 adres. Als de client (iPhone 11 Pro in jouw geval) ook maar iets van IPv6 actief heeft naar het mobiele core netwerk, loop je het risico dat de client dat ook gebruikt, terwijl de peer (je thuis b.v.) geen gevalideerd IPv6 toegangspad heeft.

Dus forceren van alleen IPv4 in de client is een oplossing/workaround en dat gaat zo te lezen, ook in andere berichten, door gebruik te maken van de aangegeven APN.

IPv6 zal bij nieuwere apparatuur de basis zijn, je kan IPv4 met gemak daarop ‘mappen’ kwa adresbereiken. Maar dat ‘mappen’ levert wel weer nieuwe kwesties op, ligt er aan wat voor methodiek er wordt gebruikt tesamen met de applicatieprotocollen in de client. Als je dat wilt weten, moet je voor de diverse APN settings alle IP adressen van client en peer eens nalopen. Dus o.a. welke IP (v4 en v6) adressen heeft de client en hoe openbaren die zich naar buiten toe (bij de peer). Houd ook de mix van DNS records (A en AAAA) in de gaten. Zie ook:

 

Badge

@tmoesel Welke apn werkt het beste nog waarbij ipv6 uitstaat

Die je nu hebt: APN=portalmmm.nl

Althans dat denk ik te kunnen afleiden uit diverse berichten. Klantenservice schijnt dat te zeggen, maar er wordt geen uitleg bij gegeven. Vaak kun je bij mobile settings wel selecteren of je alleen IPv4 wilt, alleen IPv6 of beide. Maar weet niet wat de detail instellingen bij jouw iPhone zijn.

Verder vond ik ooit dit:

https://www.vtmgroep.nl/kennisbank/uitleg-over-het-gebruik-van-apns

Daar staat portalmmm.nl / iphonekpn.nl als item. iPhones kunnen kwa IP networking bepaalde voorkeuren hebben die soms misschien nadelig uitpakken. Dat kan een reden zijn dat KPN daar een speciaal naampje voor heeft gemaakt. Maar is allemaal gissen.

Deze site werkt bij mij momenteel niet:

https://www.kpn.com/service/mobiel/problemen/toestelhulp.htm#!/topic/internet/handmatig-instellen/

Het is natuurlijk te wensen dat die APN geen issue is bij smartphones en doorsnee klanten. Maar KPN wil IPv6 uitrollen en iets uitrollen/updaten gaat altijd gepaard met probleempjes/kinderziektes. B.v. dat je eigenlijk je thuisserver/netwerk ook dient te updaten zodat na een DNS query het via zowel IPv4 als IPv6 werkt.  Standaard keuze is dan kennelijk niet vooraf documenteren/publiceren, maar het op de ‘socials’ zetten (o.a. dit forum) en kijken of het loopt/werkt.

Maar hoe benader je je thuisserver/vpn ? Via IP adres of via domein naam (DDNS o.i.d.) ?

Because Lenovo/Motorola fucked up the 9.0 update, some apps where I want to upload media on my G6 Plus, just simply won't work unless I use a VPN or cellular.

 

Tried everything under the sun and it's either DHCP or IPv6 being the issue.

 

Any help would be greatly appreciated as it's getting ridiculously annoying and I don't wanna void my warranty by rooting

 

Thanks :)

Because Lenovo/Motorola fucked up the 9.0 update, some apps where I want to upload media on my G6 Plus, just simply won't work unless I use a VPN or cellular.

This looks like a problem with your WiFi and/or fixed internet. Is it KPN? What router?

momenteel gebruik ik ipv6 en ipv4

 

Oh, dat wil ik ook graag! Mijn vraag is dus precies andersom; hoe zet je IPv6 aan op een iPhone 8 van KPN? 

Hallo @MarcoD , bij een Iphone ken ik de benamingen niet die ze gebruiken, maar bij Android heet het onderdeel: Namen toegangspunten (APN), KPN Mobiel internet, als je daar op klikt zie je o.a. APN protocol, dat kun je wijzigen in IPv4, IPv6 of IPv4/IPv6 idem dito bij Roaming protocol voor APN.

Succes.