Vraag

Kan ik met een hussle abonnement en 5G toestel ook 5G roamen in het buitenland?

  • 16 October 2020
  • 8 reacties
  • 1048 keer bekeken

Kan ik met een hussle abonnement en 5G toestel ook op buitenlandse 5G netwerken roamen?
In mijn geval gaat het om Zwitserland, waar 5G overal dekkend is. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 2
Badge +5

Hoi @Tommmie! Welkom op ons forum. 

Momenteel is 5G nog niet beschikbaar via roaming. We richten ons eerst op de uitrol van het 5G-netwerk in Nederland en er zijn naar mijn weten nog geen afspraken over gemaakt met providers in het buitenland. Wanneer het wel beschikbaar zal zijn via roaming durf ik dan ook nog niet te zeggen. Je kunt het beste onze informatiepagina over 5G in de gaten houden. Wanneer we ook roaming via 5G zullen toepassen, zal het ongetwijfeld op die pagina vermeld worden. 

Ok, hoe rijmt dat met dit bericht van webcare?

 

Reputatie 2
Badge +5

Oei, dat kan ik inderdaad niet rijmen! Ik durf dan ook nu nog niet te zeggen wie er nu gelijk heeft. Ik heb het uitgezet bij mijn collega's. Zodra ik een (definitief) antwoord voor je heb, zal ik dat hier laten weten! Sorry voor de verwarring in ieder geval. 

Reputatie 2
Badge +5

Hi @Tommmie! Ik heb inmiddels terugkoppeling. Want ik hier in het topic al aangaf, blijkt te kloppen. Momenteel is 5G nog niet beschikbaar via roaming. We richten ons eerst op de uitrol in Nederland en er zijn dus nog geen afspraken met providers in het buitenland. Het is ook nog niet duidelijk wanneer 5G wel beschikbaar wordt via roaming. Sorry voor de verwarring! 

Een paar jaar geleden hebben we een soortgelijke discussie gehad over 4G abonnementen die slechts 3G roaming aanboden, i denk overigens niet dat de KPN destijds in dat beklaagdenbankje zat, maar deze casus lijkt me identiek.  

Het antwoord van de KPN Medewerker hierboven “We richten ons eerst op de uitrol van het 5G-netwerk in Nederland” geeft de suggestie dat voor het gebruiken van 5G faciliteiten in het buitenland enige facilitaire actie nodig is van KPN, alsof men de masten in Duitsland moeten gaan bouwen. Dat is natuurlijk onzin.

Een passage van de ACM brief. (4G / 3G )

Telecomaanbieders moeten klanten bij gebruik van mobiele diensten binnen de EU diensten aanbieden onder dezelfde voorwaarden als thuis. Volgens het principe ‘roam like at home’ moeten ze bijvoorbeeld 4G bieden op plekken waar dat mogelijk is. Dat gebeurt op dit moment niet altijd. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft telecomaanbieders vier weken de tijd om ervoor te zorgen dat ze zich voortaan aan de regels houden.

Bij ‘roam like at home’ geldt het uitgangspunt dat klanten binnen de EU van dezelfde diensten gebruik kunnen maken als ze thuis doen, onder dezelfde voorwaarden. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat een aantal aanbieders zich niet altijd aan deze regels houdt.

 

Reputatie 1

Hi @Danny, is hier inmiddels een update over te vermelden? Vandaag reed ik door Duitsland en zag ik ineens het 5G symbool verschijnen op Vodafone.de met mijn KPN-abonnement. Is 5G roaming inmiddels beschikbaar, en zo ja, in welke landen?

 

Heb je écht die 5G snelheid nodig met één telefoon (één apparaat dus)?

In een behoorlijk groot deel van Nederland is ook nog geen 5G beschikbaar (kpn; de 2 andere Vodafone en T-mobile weet ik niet). Mijn moeder heeft in haar woonplaats en wijde omtrek ook nog 4G.

Even ter oriëntatie: een HD videostream van 1080p50 is 5 Mb/s via internet.
Voor 4k is er 25 Mb/s nodig.

Wat heb je dan aan 1000 Mb/s?

4G is er ook al met 500 Mb/s, namelijk 4G++. En 4G+ is 300 Mb/s. 4G is 100 Mb/s.

Reputatie 2

@PeterG  in sommige landen en sommige gebieden is 4G al overbelast. 5G geeft dan duidelijk hogere prestaties. Amerika is daarvan een voorbeeld, hoewel je telefoon mmWave moet ondersteunen om daar volop gebruik van te maken.

Een ander voorbeeld zijn evenementen in het buitenland. 5G houdt het vaak langer uit dan 4G dus het loont om op dat netwerk te kunnen.

Om dezelfde reden heb ik in een ander topic gevraagd wanneer we nou via 4G kunnen bellen in het buitenland. Nu gaat dat vaak via 3G of soms 2G wat steeds problematischer wordt en steeds vaker wegvalt in andere landen. Moet nu echt eens werk van gemaakt worden.