Beantwoord

Kosten buiten bundel t.g.v. satellietcommunicatie

• 17 maart 2018
  • 13 reacties
  • 2155 keer bekeken

Goedemiddag,

Recent ben ik met de boot van Duitsland naar Zweden gereisd. Omdat internetten zowel in Duitsland als in Zweden vanuit mijn bundel gaat, had ik dataroaming aan staan. Tijdens de bootreis kreeg ik op een gegeven moment een SMS van KPN met de mededeling dat ik me in een gebied bevond zonder mobiel netwerk. Dat betekent dat ik gebruik maakte van satellietcommunicatie. Toen ik deze SMS las, heb ik meteen mijn mobiele internetverbinding uitgeschakeld. Blijkbaar was er op de achtergrond ondertussen toch ruim 1 Mb data binnengekomen, wat tot € 14,66 kosten buiten mijn bundel heeft geleid (€ 10,- per Mb). Gelukkig kwam ik er nu vrij snel achter en vallen de extra kosten relatief mee (hoewel het toch zonde is). Als ik het SMS'je wat later had opgemerkt, had ik vermoedelijk een torenhoge rekening gehad zonder dat ik me hiervan bewust was. Ik was toch wel verbaasd dat je als klant niet goed beschermd wordt tegen deze onverwachte kosten. Veel logischer zou het me lijken dat ik eerst een SMS zou moeten sturen ter bevestiging dat ik gebruik wil maken van satellietcommunicatie. Ik zal vast niet de eerste zijn die nu tegen onverwachte kosten oploopt. Als ik een jaar geleden (toen internetten in het buitenland nog buiten de bundel viel) wilde internetten in het buitenland, moest ik dit ook eerst middels een SMS activeren. Waarom heeft KPN dit niet geregeld voor satellietcommunicatie?

Bij voorbaat dank voor uw reactie!
icon

Beste antwoord door Bart_ 20 maart 2018, 15:52

Dag IvoS86. Goed dat je je hier navraag over doet. Als eerste kan ik me voorstellen dat je schrikt van dit soort kosten. Het gebruik van een satellietnetwerk kan heel snel enorm in de kosten lopen. Gelukkig valt het voor jou relatief gezien mee.

Als je de grens overgaat krijg je van ons een bericht daarover met tariefinformatie. Een zelfde bericht krijg je ook als je in een gebied komt waarbij je dus overschakelt op zo’n maritiem netwerk. In die zin hebben we je keurig de informatie gestuurd die nodig is.

Dat is de feitelijke kant van het verhaal en ik kan me heel goed verplaatsen in de gedachtegang dat je juist bij de switch naar zo’n maritiem netwerk iets meer bescherming zou willen hebben. Die optie is er op dit moment simpelweg niet en vooralsnog is de beste tip om je mobiele gegevens op zo’n bootreis uit te zetten. Maak gebruik van de WiFi die ongetwijfeld zal worden aangeboden.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Dat jij dat smsje niet meteen met de pingel bekijkt kan KPN toch niks aan doen?

Antwoord van KPN moderator Maaike op vrijwel zelfde vraag.
De EU regulering geldt niet op zee of in de lucht, bijvoorbeeld op de veerboot of in het vliegtuig.
Je kunt dit verbruik op de factuur herkennen aan de landcode AAQ.
De UK valt op dit moment nog wel onder de EU regulering; wat betekend dat het verbruik op het vaste land (dus als jouw toestel verbonden is met één van de zendmasten in de UK zelf) niet als extra kosten op de factuur mag verschijnen. Mocht dat wel zo zijn, dan hoor ik dat graag van je!

Wij sturen een sms-bericht zodra jouw toestel zich buiten de erkende landsgrenzen bevindt.
In dit bericht staat:
Beste klant, u bevindt zich momenteel buiten de erkende landsgrenzen. Hier gelden de volgende tarieven: bellen EUR 4,25 p/m gebeld worden EUR 1,75 p/m, sms sturen EUR 0,75. Data EUR 10,-/MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Goede reis, KPN. Geen tariefberichten meer? SMS INFO UIT naar 1330
Dat jij dat smsje niet meteen met de pingel bekijkt kan KPN toch niks aan doen?
Klopt, daar kan KPN niks aan doen. Maar het lijkt me vrij normaal dat je niet elke minuut van de dag op je telefoon kijkt en je hebt natuurlijk al vrij snel een paar Mb op de achtergrond binnengehaald omdat apps aan het synchroniseren zijn. Met deze tarieven gaat het dan al snel om grote bedragen. En ik denk dat er maar heel weinig klanten (inclusief mezelf) op de hoogte zijn van het bestaan van een maritiem netwerk met torenhoge kosten. Daarom vind ik het des te vreemder dat KPN je hier niet beter tegen beschermt. Op het moment dat je nu het SMS'je ontvangt, ben je immers al kosten aan het maken. Niet heel klantvriendelijk wat mij betreft.

Antwoord van KPN moderator Maaike op vrijwel zelfde vraag.
Bedankt voor de link, maar dat is niet dezelfde vraag. Ik weet wel waarom ik kosten buiten mijn bundel heb gemaakt. Mijn vraag is waarom je zo slecht beschermd wordt tegen deze kosten.
Reputatie 7
Ik geef je groot gelijk dat je als consument beter beschermd zou moeten worden tegen dergelijke situaties.
Ik zou er dan ook voor willen pleiten dat je communicatie buiten de Internetbundel kunt blokkeren. Dus bijvoorbeeld het kunnen blokkeren van verbindingen buiten Europa of via een satelliet.
Reputatie 7
Sinds ik de eerste keer naar Zweden ging, per boot dus, jaaaren geleden nog voor Roam like home kreeg ik al zo'n sms. Was dit de eerste keer dat je zo naar Zweden ging?

En je krijgt toch die waarschuwing. In de sms staan ook de tarieven. Uiteraard kan die sms pas verstuurd worden zodra de landverbinding wegvalt. Eerder weet het systeem niet dat je aan boord bent natuurlijk.

Hoe moet KPN (of elke andere provider) dat nou van te voren weten? Ze zijn toch niet helderziend.

P.S. Staat je voicemail aan en je hebt het toestel uitgezet terwijl je aan boord was denkt het systeem nog steeds dat je aan boord bent. De beller wordt dan ook internationaal doorgeschakeld naar voicemail tegen de voor jou hoge tarieven!!
Sinds ik de eerste keer naar Zweden ging, per boot dus, jaaaren geleden nog voor Roam like home kreeg ik al zo'n sms. Was dit de eerste keer dat je zo naar Zweden ging?

En je krijgt toch die waarschuwing. In de sms staan ook de tarieven. Uiteraard kan die sms pas verstuurd worden zodra de landverbinding wegvalt. Eerder weet het systeem niet dat je aan boord bent natuurlijk.

Hoe moet KPN (of elke andere provider) dat nou van te voren weten? Ze zijn toch niet helderziend

Prima dat jij al jaren geleden zo'n SMS kreeg, daar gaat het me ook helemaal niet om. Voor mij was het inderdaad de eerste keer dat ik op deze manier naar Zweden reisde. Als het me een paar jaar geleden was gebeurd, had het ook helemaal niet tot extra kosten voor me geleid, omdat ik dan mijn dataroaming standaard uit had staan. Nu heb ik van tevoren opgezocht of internetten in Zweden vanuit de bundel gaat en dat bleek zo te zijn. Daarom zag ik geen reden om mijn dataroaming uit te zetten. Niet wetende dat er zoiets zou bestaan als een maritiem netwerk met satellietcommunicatie waar je blijkbaar automatisch op overgaat. En ik denk persoonlijk dat er maar heel weinig klanten zijn die hiervan op de hoogte zijn. Het is nou niet bepaald iets waar providers je vaak op wijzen.

En natuurlijk verwacht ik van KPN niet dat ze helderziend zijn en dat ze die SMS al van tevoren kunnen sturen. Maar ik vind zo'n SMS'je een erg summiere bescherming tegen hoge kosten. Als je op een dag verschillende landsgrenzen over gaat, krijg je continu SMS'jes met 'u bevindt zich in Duitsland' of 'u bevindt zich in Zweden'. Daardoor zie je een SMS'je met een waarschuwing dat je je bevindt in een gebied zonder mobiel netwerk vrij makkelijk over het hoofd. Is dat de schuld van KPN? Nee, natuurlijk niet. Maar het zou naar mijn mening heel wat klantvriendelijker zijn als satellietcommunicatie wordt geblokkeerd tenzij je expliciet aangeeft dat je hier gebruik van wil maken. Want ik denk dat er maar heel weinig klanten bewust van dit netwerk gebruik maken à 10 euro per Mb. Ik zou het fijn vinden als KPN me beter zou beschermen tegen deze kosten. Jij hebt daar blijkbaar een andere mening over, prima.
Reputatie 7
Maar het zou naar mijn mening heel wat klantvriendelijker zijn als satellietcommunicatie wordt geblokkeerd tenzij je expliciet aangeeft dat je hier gebruik van wil maken. Want ik denk dat er maar heel weinig klanten bewust van dit netwerk gebruik maken à 10 euro per Mb. Ik zou het fijn vinden als KPN me beter zou beschermen tegen deze kosten.Helemaal eens, de rest van deze discussie doet mijns inziens niet ter zake. Het enige waar het mijns inziens om gaat is dat je als consument ten alle tijden zelf in staat bent om kosten te vermijden zonder dat je daar constant bij stil hoeft te staan.
In dit geval dus door satellietverbindingen te blokkeren. "Vroeger" was het makkelijk, roaming stond uit op jouw telefoon en daarmee was je direct beschermd tegen satellietverbindingen. Tegenwoordig staat roaming echter bij de meeste mensen aan immers in heel Europa Internet je uit de databundel. Welnu, daar zit nu het probleem, binnen Europa zijn er van die plekken waar je technisch toch niet in Europa bent terwijl je dat bij dat boottochtje naar Zweden natuurlijk absoluut niet zo ervaart.
En wat te denken van die mensen die niets vermoedend op het strand van Kos of Chios vertoeven en daarbij ineens een verbinding hebben via een Turkse provider.

Nee, ook ik ben van mening dat er een optie zou moeten komen om in te stellen of Internet buiten de bundel toegestaan mag worden of niet.
Reputatie 7
Dit is "simpel" 🤔 op te lossen. Dit zou KPN in de app mogelijk moeten kunnen maken.

Verbinding via Maritiem netwerk ja/nee
Verbinding buiten Europa ja/nee

Overigens kun je buiten Europa tot max. € 60,50 zo maar internet gebruiken. Daarboven wordt het gebruik geblokkeerd. Maar of dat ook geldt voor maritiem netwerk (waar je overigens ook in het vliegtuig gebruik van maakt 😉 )??

En ja, IN Zweden is toch wat anders dan dat hele stuk water ertussen . . .
Reputatie 7
Dit is "simpel" 🤔 op te lossen. Dit zou KPN in de app mogelijk moeten kunnen maken.

Verbinding via Maritiem netwerk ja/nee
Verbinding buiten Europa ja/nee
Het is natuurlijk maar de vraag of de telefoon dat überhaupt wel kan herkennen.
Een telefoon kent alleen het begrip "roaming" om dataverbindingen in het buitenland al dan niet toe te staan
Achter het begrip "roaming" zit echter de herkenning van de "thuisnetwerken" en dat is nog altijd een beperkt lijstje van Nederlandse netwerken. Heb je roaming uit staan, dan kunnen alleen dataverbindingen opgezet worden met die "thuisnetwerken". Meer functionaliteit zit er nu niet in een telefoon. Wil je het dus oplossen, dan zal dat lijstje met "thuisnetwerken" alle netwerken in Europa (en Zwitserland bij KPN of Turkije bij Vodafone) moeten gaan bevatten. Door roaming dan weer uit te zetten kun je vermijden dat er buiten Europa dataverbindingen worden opgezet.
Reputatie 7
Badge +19
Dag IvoS86. Goed dat je je hier navraag over doet. Als eerste kan ik me voorstellen dat je schrikt van dit soort kosten. Het gebruik van een satellietnetwerk kan heel snel enorm in de kosten lopen. Gelukkig valt het voor jou relatief gezien mee.

Als je de grens overgaat krijg je van ons een bericht daarover met tariefinformatie. Een zelfde bericht krijg je ook als je in een gebied komt waarbij je dus overschakelt op zo’n maritiem netwerk. In die zin hebben we je keurig de informatie gestuurd die nodig is.

Dat is de feitelijke kant van het verhaal en ik kan me heel goed verplaatsen in de gedachtegang dat je juist bij de switch naar zo’n maritiem netwerk iets meer bescherming zou willen hebben. Die optie is er op dit moment simpelweg niet en vooralsnog is de beste tip om je mobiele gegevens op zo’n bootreis uit te zetten. Maak gebruik van de WiFi die ongetwijfeld zal worden aangeboden.
Bedankt voor je reactie, Bart. Het klopt inderdaad dat KPN mij keurig de informatie stuurt die ik nodig heb om te zien dat er forse kosten aan het gebruik van het maritieme netwerk zijn. Een volgende keer zal ik uiteraard in zo'n situatie mijn mobiele data uit zetten. En inderdaad was er WiFi aan boord, dus er was voor mij ook geen enkele reden om gebruik te maken van het maritieme netwerk.
Toch ben ik wel benieuwd waarom er niet een vorm van extra bescherming is. Je zou toch denken dat zoiets technisch mogelijk moet zijn? Ik lees genoeg verhalen op internet van nietsvermoedende klanten die op deze manier telefoonrekeningen van honderden euro's krijgen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Reputatie 3
Badge +1
Het levert tegelijkertijd, voor een telecom provider, ook klachten op wanneer men ineens niet meer kan internetten. Zoveel mensen, zoveel wensen. Eenieder tevreden houden is onmogelijk hierin. Ik begrijp jouw situatie, maar tegelijkertijd snap ik de klant die wil internetten - om wat voor reden dan ook, zich bewust is van de kosten én willens en wetens overgaat tot internetten, toch gaat internetten en hierin beperkt wordt. Los van de technologische mogelijkheden, kan dit ook klachten opleveren (en zal dit het ongetwijfeld ook doen). Dat één persoon hier anders over denkt, veranderd de situatie niet.
Toen ik vorig jaar (toen er nog forse kosten waren voor internetten in het buitenland) gebruik wilde maken van internet in het buitenland, moest ik hiervoor eerst een sms naar KPN sturen om de bescherming op te heffen. In een sms van KPN stond toen: 'ter bescherming tegen buitenbundelkosten is internet in het buitenland geblokkeerd en belt en sms't u tegen EU tarief'. Blijkbaar vond KPN het toen wel nodig om de klant te beschermen tegen extra kosten, terwijl dit iets was wat algemeen bekend was onder de klanten en het ging om een bedrag van slechts 6,1 cent per Mb. Die kosten waren dus aardig te overzien. Het datatarief voor het maritieme netwerk is echter 164 keer hoger! Bovendien is dit iets wat volgens mij maar heel weinig mensen weten. Je reist immers tussen EU-landen en verwacht dat dit allemaal vanuit je bundel gaat. Waarom vindt KPN het nu dan ineens minder belangrijk om de klant tegen buitenbundelkosten te beschermen (behalve dus door dat ene sms'je)?
En ongetwijfeld zal er een enkele klant zijn die wel voor 10 euro per Mb wil internetten (ik kan me niet voorstellen dat dit er veel zullen zijn overigens). Zal die persoon het heel erg vinden om een sms'je naar KPN met bijvoorbeeld de tekst 'BESCHERMING UIT' te sturen? Kan ik me niet voorstellen...
Reputatie 7
Badge +19
Dag Ivo. Ik kan heel goed begrijpen dat je een soort van extra bescherming zou willen en ik snap de redenering uit je laatste bericht ook.

Je kunt je voorstellen dat als je dataroaming aan hebt staan je met élk beschikbaar netwerk verbinding kunt maken. Ik weet niet in hoeverre je het kunt inbouwen dat je wél met het ene netwerk en niét met het ander verbinding kunt maken. Dus in hoeverre zo’n bescherming te realiseren valt durf ik je echt niet te zeggen. Feit is dat het er nu niet is en dat je voorlopig bent aangewezen op de tips die hier al werden genoemd.

Reageer