Recent ben ik met de boot van Duitsland naar Zweden gereisd. Omdat internetten zowel in Duitsland als in Zweden vanuit mijn bundel gaat, had ik dataroaming aan staan. Tijdens de bootreis kreeg ik op een gegeven moment een SMS van KPN met de mededeling dat ik me in een gebied bevond zonder mobiel netwerk. Dat betekent dat ik gebruik maakte van satellietcommunicatie. Toen ik deze SMS las, heb ik meteen mijn mobiele internetverbinding uitgeschakeld. Blijkbaar was er op de achtergrond ondertussen toch ruim 1 Mb data binnengekomen, wat tot € 14,66 kosten buiten mijn bundel heeft geleid (€ 10,- per Mb). Gelukkig kwam ik er nu vrij snel achter en vallen de extra kosten relatief mee (hoewel het toch zonde is). Als ik het SMS'je wat later had opgemerkt, had ik vermoedelijk een torenhoge rekening gehad zonder dat ik me hiervan bewust was. Ik was toch wel verbaasd dat je als klant niet goed beschermd wordt tegen deze onverwachte kosten. Veel logischer zou het me lijken dat ik eerst een SMS zou moeten sturen ter bevestiging dat ik gebruik wil maken van satellietcommunicatie. Ik zal vast niet de eerste zijn die nu tegen onverwachte kosten oploopt. Als ik een jaar geleden (toen internetten in het buitenland nog buiten de bundel viel) wilde internetten in het buitenland, moest ik dit ook eerst middels een SMS activeren. Waarom heeft KPN dit niet geregeld voor satellietcommunicatie?
Bij voorbaat dank voor uw reactie!
Beste antwoord door Bart_
Dag IvoS86. Goed dat je je hier navraag over doet. Als eerste kan ik me voorstellen dat je schrikt van dit soort kosten. Het gebruik van een satellietnetwerk kan heel snel enorm in de kosten lopen. Gelukkig valt het voor jou relatief gezien mee.
Als je de grens overgaat krijg je van ons een bericht daarover met tariefinformatie. Een zelfde bericht krijg je ook als je in een gebied komt waarbij je dus overschakelt op zo’n maritiem netwerk. In die zin hebben we je keurig de informatie gestuurd die nodig is.
Dat is de feitelijke kant van het verhaal en ik kan me heel goed verplaatsen in de gedachtegang dat je juist bij de switch naar zo’n maritiem netwerk iets meer bescherming zou willen hebben. Die optie is er op dit moment simpelweg niet en vooralsnog is de beste tip om je mobiele gegevens op zo’n bootreis uit te zetten. Maak gebruik van de WiFi die ongetwijfeld zal worden aangeboden.
Bekijk origineel
Als je de grens overgaat krijg je van ons een bericht daarover met tariefinformatie. Een zelfde bericht krijg je ook als je in een gebied komt waarbij je dus overschakelt op zo’n maritiem netwerk. In die zin hebben we je keurig de informatie gestuurd die nodig is.
Dat is de feitelijke kant van het verhaal en ik kan me heel goed verplaatsen in de gedachtegang dat je juist bij de switch naar zo’n maritiem netwerk iets meer bescherming zou willen hebben. Die optie is er op dit moment simpelweg niet en vooralsnog is de beste tip om je mobiele gegevens op zo’n bootreis uit te zetten. Maak gebruik van de WiFi die ongetwijfeld zal worden aangeboden.