Vraag

Kosten mobiel internet, ondanks uitschakelen data

  • 20 August 2019
  • 77 reacties
  • 2700 keer bekeken

Reputatie 7
Mijn zoon heeft een data sim van 500MB (1000MB na verdubbeling KPN Compleet).
In juli is er 1 cent in rekening gebracht en het intrigeert mij wel waar die cent nu vandaan komt.
Onderstaand het kostenoverzicht van het dataverbruik.


De 1000MB databundel is dus volledig verbruikt en buiten Nederland is 3MB buiten de bundel verbruikt maar ook daar zouden geen kosten voor in rekening gebracht mogen worden.
Het toestel is ook in Zuid-Afrika geweest met roaming en datagebruik uitgeschakeld. Als daar 1MB verbruikt zou zijn dan zou de rekening al €2,50 zijn dus daar komt die cent zeer waarschijnlijk ook niet vandaan.

De vraag is waar die cent dan wel voor in rekening gebracht wordt?
Is het wellicht een lekje waarbij er toch data verbruikt wordt ookal staat roaming en datagebruik uit. Ik kan mij een topic herinneren waar iemand in Amerika iets soortgelijks had met kleine bedragen die in rekening gebracht werden.

In augustus wordt 45 cent in rekening gebracht en ook daar zal ik de specificatie hier in dit topic opnemen nadat ik de factuur ontvangen heb.

Heeft KPN ook een overzicht van het datagebruik naar dag zoals de onderstaande specificatie van T-Mobile?

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid


77 reacties

Reputatie 7
Ik zou je willen vragen om on topic te blijven in dit door mij aangekaarte issue.

@wjb Dit soort data lekken hangt vaak samen met daadwerkelijke lekken van straling ...
Dat is klinkklare onzin. Dat het communiceren van data leidt tot straling is uiteraard een feit, maar dat straling leidt tot het communiceren van data ...

Ook gek dat het fenomeen alleen buiten de EU optreedt vind je ook niet? Binnen de EU heeft dat toestel helemaal geen data-lek.
Hoi Allemaal,

Waar is Jomanda ? ( Johanna Wilhelmina Petronella Damman)
Die heeft er kijk op. Straling en zo.😂
Reputatie 5
Badge +6
Ik denk omdat het een data abbo is, dat de sim via zijn data kanaal aanwezigheids info
uitwisseld met het thuis register van KPN, dat zijn minimale data info pakketjes.

Dat gebeurt volgens mij ook als data uitstaat,

Normaal wordt dat via het GSM kanaal uitgewisseld., maar volgens
mij kan dat niet bij een data sim.
Reputatie 7
Het is inderdaad een data abonnement en "Mobiele data" stond inderdaad uit.
Als dit data verbruik is voor het uitwisselen van aanwezigheidsinfo met KPN dan hoort dit niet ten laste van de abonnee te komen. Gek is dan overigens dat tussen 23 en 29 juli geen aanwezigheidsinfo uitgewisseld is.
Voor zover ik me details herinner van zo'n 10 jaar geleden: registratie in geval van LTE/4G op een netwerk is defacto een data bearer. Niet voor UMTS/3G of GSM/2G, daar gaat dat anders. (En in LTE/4G is een PacketData Unit (DPU) een IP packet.)
Ik denk dat bij KPN de teller simpelweg een setup van een IP kanaal al telt, ook al worden er geen user data paketten verzonden. Maar is maar een gedachte/mogelijkheid, kan veel complexer zitten of totaal andere oorzaak hebben.
Reputatie 7
Toch een interessante discussie waarvan ik hoop dat KPN er iets mee kan.
Reputatie 2
Ook gek dat het fenomeen alleen buiten de EU optreedt vind je ook niet? Binnen de EU heeft dat toestel helemaal geen data-lek.
Het kan zijn dat het binnen de EU administratief anders uitgefilterd/ afgehandeld wordt dan het land of de landen waar de telefoon buiten de EU was.
Jij hebt als eindgebruiker te maken met KPN (die ook aan jou factureert) en zij moeten dat indien nodig gladstrijken/ rechtzetten; en niet alleen voor jou maar structureel voor alle klanten dus dit kan inderdaad interessant zijn.
Reputatie 7
Ook gek dat het fenomeen alleen buiten de EU optreedt vind je ook niet? Binnen de EU heeft dat toestel helemaal geen data-lek.Het kan zijn dat het binnen de EU administratief anders uitgefilterd/ afgehandeld wordt dan het land of de landen waar de telefoon buiten de EU was.
Natuurlijk kan dat, maar jouw stelling dat er een correlatie zou zijn met het lekken van straling verwijs ik met liefde naar het land der fabeltjes.
Reputatie 2
@wjb Meten is weten! Of geloof je niet in meten?
Reputatie 7
@wjb Meten is weten! Of geloof je niet in meten?
Zeer zeker geloof ik in meten.
Mijn ervaring en intuïtie zegt mij echter dat die data uitwisseling absoluut geen gevolg is van een "stralingslek", dat is volstrekte onzin en ik zou het prettig vinden als jij dit topic niet meer bevuilt met dergelijke onzin.
Het doet geen goed aan de zinnige dingen die in dit topic naar voren gebracht zijn door bijvoorbeeld @tmoesel en @WimC.
Reputatie 2
Ergens moeten ze de identificatie codes van de mobiel van uw zoon vandaan hebben... Dit lijkt een gecombineerd technisch én administratief probeem.
Ik hou van wetenschap en meten en niet van intuïtie zweverigheid. Daarnaast weet ik hoe administraties werken.

Als u intuïtie zonder richting boven wetenschap en frequent herhaalde meetresultaten stelt en daarmee bij KPN aankomt gecombineerd met het woordgebruik uit uw laatste bericht dan wens ik u succes.
Reputatie 7
Beste @Kruimeltje2,

Het is echt niet zo dat een "stralingslek" de oorzaak zou zijn van het fenomeen dat ik hier in dit topic aan de kaart stel. Ik hoop dat je dat duidelijk is.
Als dat wel zo zou zijn, dat is toch wat je beweert, verklaar dan eens waarom er geen "stralingslek" is binnen Europa immers daar zie ik nooit dergelijke klein data-verbruik terwijl er buiten Europa ineens sprake zou zijn van een "stralingslek". Maar ook weer niet altijd want tussen 23 juli en 29 juli was er blijkbaar geen "stralingslek" terwijl het toestel zich ook toen in Zuid-Afrika bevond.

Ergens moeten ze de identificatie codes van de mobiel van uw zoon vandaan hebben...
Ja, logisch maar daarmee is er uiteraard geen sprake van een "stralingslek" die dit data-verbruik zou veroorzaken.
Reputatie 5
Badge +6
@Kruimeltje2 , er lekt helemaal niets in dit topic, lekken verondersteld dat er iets plaats
vind wat niet had moeten gebeuren. En daar is hier geen sprake van.

Een mobiele telefoon is ontworpen om te zenden en ontvangen, die straling is dus geen lek
maar een gewenst verschijnsel !!. Of die straling hoger dan wel lager is dan gewenst is een heel
ander verhaal. Maar daarmee is het nog steeds gewenst en geen lek. Als je het niet wil
koop dan geen mobiele telefoon, maar loop dan ook niet buiten onder zendmasten door
en loop ook niet langs boten met radar aan, daar praten we over KiloWatten.

En er wordt ook nog geen data gelekt, want ook die data is door iemand gewenst.

De vraag in dit topic is,: de eigenaar denkt dat hij de data stroom stop heeft gezet, en ziet
toch nog andere data voorbij komen, en wil weten van wie dat is. Meer is er niet.
De specifieke uren is dat nog een aanknopings punt in verband met app gebruik dat is mogelijk terug te vinden of anderzins te beredeneren maar 1 Kb en dat 5 keer is wel heel vreemd. Vooral maar 1kb is in mijn ogen raar als er van ongewenst achtergrond gebruik sprake was.
Reputatie 7
Vooral maar 1kb is in mijn ogen raar als er van ongewenst achtergrond gebruik sprake was.
Klopt en wellicht is het zelfs telkens maar een paar bytes waarbij 1kB de facturatieeenheid is.
Maar het enige wat ik persoonlijk in dit topic belangrijk vind is dat er data verbruikt wordt terwijl de instelling "Mobiele data" uit staat.
Daarbij hebben we hier twee identieke toestellen waarbij de éne voor data een T-Mobile abonnement heeft en de andere een KPN abonnement. Het is mijns inziens frappant dat dergelijk verbruik alleen op het KPN abonnement heeft plaatsgevonden.
Als je op dit fenomeen googled dan zie je dat in Nederland alleen providers die gebruik maken van het KPN netwerk hiervan last lijken te hebben. Al met al levert dat een paar vragen op waar mijns inziens toch wel een antwoord op dient te komen.
Dat antwoordt moet er inderdaad komen omdat ook prepaid klanten met dit ongewenst achtergrond verbruik te maken kunnen en zullen krijgen.

De instellingen per app en de soort apps zullen verschillen en daarmee mogelijke instellingen per app. Echt identiek zal niet helemaal opgaan verwacht ik.
Reputatie 2
WimC, je moet beter opletten/ lezen:
lekken verondersteld dat er iets plaats vind wat niet had moeten gebeuren. En daar is hier geen sprake van.
Het gaat om:
Maar het enige wat ik persoonlijk in dit topic belangrijk vind is dat er data verbruikt wordt terwijl de instelling data-gebruik uit staat.
Wellicht ben je niet goed bekend met het fenomeen maar als data uit staat moet die ook uit staan, het is dan ongewenst als dat toch gebeurt en dat heet lekken.

Dat heeft twee componenten:
1-een fysieke; dat er dataverkeer is wat niet mocht ivm de instellingen dat dataverkeer uit zou staan
2-of onbedoeld datagebruik onder een coulance regeling valt en uitgefilterd en niet gefactureerd hoort te worden
Ad 1 is een technische aangelegenheid
Ad 2 is een administratieve aangelegenheid

Als daar een structurele component in zit kan dat voor meerdere mensen relevant zijn.
Reputatie 7
Het gaat om:Maar het enige wat ik persoonlijk in dit topic belangrijk vind is dat er data verbruikt wordt terwijl de instelling data-gebruik uit staat.
Precies en dus niet om dat verhaal over stralingslekken.
Reputatie 7
De instellingen per app en de soort apps zullen verschillen en daarmee mogelijke instellingen per app. Echt identiek zal niet helemaal opgaan verwacht ik.
Uiteraard niet 100% identiek maar dan nog, de hoofschakelaar "Mobiele data" stond op beide toestellen uit. Het is ook zeer frappant dat bij het KPN abonnement dergelijk klein verbruik gemeten wordt terwijl dit bij T-Mobile nooit het geval is. Zoals eerder gezegd is mijn zoon niet de enige die dit heeft mogen ervaren, er zijn op Internet vele Nederlandse meldingen te vinden over dit fenomeen en telkens is KPN daar als netwerk operator bij betrokken. Dat is uiteindelijk waar ik hier aandacht voor vraag immers dan gaat er mijns inziens toch echt iets mis bij KPN waar de consument onterecht de rekening (hoe laag ook) van gepresenteerd krijgt.
Het zal ongetwijfeld in de KPN sim of netwerk zitten. Dit merk je nu omdat het uit hoort te staan en geen gebruik mag worden gemeten. Uit dat artikel en de reacties kan worden opgemaakt dat al staat de hoofd schakelaar uit er wel ongewenst gebruik kan zijn waarbij het inderdaad opvallend veel kpn netwerk klanten betreft.

Zoals eerder opgemerkt hoeveel kb's worden er zonder dat we het door hebben van onze bundels afgeschreven. Ik ben benieuwd als de data nu nog een hele maand bewust uit blijft of dit ongewenst verbruik ook wordt gemeten.
Reputatie 7
Dit merk je nu omdat het uit hoort te staan en geen gebruik mag worden gemeten.
Nee, dat zouden we dan al veel eerder hebben gemerkt. De databundel van mijn zoon is maar 1000MB en daarom heeft hij "Mobiele data" standaard uit staan. Alleen als hij echt 4G data nodig heeft zet hij "Mobiele data" daarvoor even aan. Nog nooit hebben dergelijke kleine verbruiken op de factuur gestaan terwijl het zo is dat elke datasessie (groot, klein, "gratis" of betaald) op de factuur zou moeten staan.
Ook het feit dat er tussen 23 juli en 29 juli geen data verbruikt is indiceert dat er andere factoren een rol spelen, maar welke?
Reputatie 7
Zien jullie overigens de facturatie-eenheid die KPN hanteert.
Blijkbaar rekenen ze af in Kelvin bits (Kb) i.p.v. kiloBytes (kB). 😉
Reputatie 7
Zojuist de factuur over augustus ontvangen waarin, zoals aangekondigd, €0,45 in rekening gebracht is voor dataverbruik buiten de EU terwijl de instelling "Mobiele data" dus uit stond en er feitelijk geen data verbruikt had kunnen worden.
Onderstaand de specificatie van het dataverbruik.




Ik ben toch echt benieuwd waar deze kosten vandaan komen, temeer omdat ik op mijn T-Mobile abonnement geen kosten in rekening heb gekregen en mijn zoon en ik allebei een OnePlus 5T gebruiken waarbij deze telefoons de gehele periode niet verder dan een paar kilometer van elkaar verwijderd zijn geweest.
Het is mij echt niet om die €0,01 en €0,45 te doen, maar wel om een vinger achter de oorzaak te krijgen, wetende dat mijn zoon niet de enige is die tegen dit fenomeen aan is gelopen.

Interessante bevindingen:
- Het onbekende dataverbruik lijkt alleen plaatsgevonden te hebben binnen het bereik van 4G masten. Van 23 t/m 29 juli waren wij in een gebied (reservaat) waar zeer waarschijnlijk geen 4G dekking was.
- Het onbekende dataverbruik lijkt alleen in Zuid-Afrika (buiten de EU) en bij terugkomst op de luchthaven van Rome plaats gevonden te hebben immers, zoals je kunt zien op de factuur specificatie, zijn er verder in Nederland, Duitsland, Italië en België niet van die kleine datasessies geweest.

Voor de volledigheid onderstaand ook nog even de factuur specificatie voor het dataverbruik in het buitenland in juli.



P.S. KPN gebruikt nog altijd de afrekeneenheid Kelvin bits (Kb) i.p.v. kiloBytes (kB). 😉
Reputatie 2
Dit onderwerp draait in cirkels zonder toelichting van een KPN techneut.
@wjb heb je al eens geprobeerd hierover te bellen met een technisch iemand van KPN?

Om een registratie van datum en tijd bij een dataverbruik te hebben lijkt het alsof toch data verzonden worden ondanks dat dat in het toestel op uit staat. Sommige toestellen doen dat gewoon, en dat hoort niet mede omdat die straling schadelijk is en als je het uit wilt hoort het uit te staan. Ik begreep dat er verschillen zijn tussen de toestellen zijn zoals andere providers en duo sim / enkele sim en verschil in apps dus het is de vraag of het op technisch relevante vlakken 100% gelijk is en waar het in ligt.
Je zou wellicht een keer de sims tussen de toestellen kunnen omwisselen en kijken wat dan gebeurt.

Het kan beide.
Diverse smartphones zenden/ontvangen gewoon data ondanks dat die functie in de telefoon uit staat.
Diverse providers filteren dergelijk gebruik waarschijnlijk administratief er uit bij de facturering.

Heb je al een reactie aan T-Mobile gevraagd wat zij er van denken? Wellicht krijg je via die weg informatie.
Reputatie 7
Dit onderwerp draait in cirkels zonder toelichting van een KPN techneut.
@wjb heb je al eens geprobeerd hierover te bellen met een technisch iemand van KPN?

Ik zie niet dat dit onderwerp in cirkels draait. Ik heb eerder al aangegeven dat ik ook de specificatie van de factuur over augustus zou opnemen zodra ik deze heb ontvangen.
De bal ligt wat mij betreft nu bij KPN en ik heb er alle vertrouwen in dat @Bart_ dit met de experts binnen KPN zal opnemen en met een terugkoppeling zal komen.

Ik denk dat de bevindingen voor zich spreken en met name het feit dat dergelijke kleine datasessies vrijwel alleen buiten Europa lijken op te treden, anders zou je ze namelijk ook op factuur in de specificaties van het Internetverbruik tegen moeten komen.

Mijn zoon is, als ik dit artikel mag geloven, ook niet de enige die tegen dit fenomeen aanloopt. Uit dat artikel zou je zelfs de conclusie kunnen trekken dat dit fenomeen alleen optreedt bij providers die van de KPN infrastructuur gebruik maken.

Ik vind het wel jammer dat je opnieuw "straling" naar voren brengt in jouw antwoord terwijl dat mijns inziens niets met het door mij aangekaarte issue te maken heeft en mijns inziens ook niet bijdraagt aan de discussie.

Reageer