Vraag

Kosten mobiel internet, ondanks uitschakelen data

  • 20 August 2019
  • 77 reacties
  • 2706 keer bekeken

Reputatie 7
Mijn zoon heeft een data sim van 500MB (1000MB na verdubbeling KPN Compleet).
In juli is er 1 cent in rekening gebracht en het intrigeert mij wel waar die cent nu vandaan komt.
Onderstaand het kostenoverzicht van het dataverbruik.


De 1000MB databundel is dus volledig verbruikt en buiten Nederland is 3MB buiten de bundel verbruikt maar ook daar zouden geen kosten voor in rekening gebracht mogen worden.
Het toestel is ook in Zuid-Afrika geweest met roaming en datagebruik uitgeschakeld. Als daar 1MB verbruikt zou zijn dan zou de rekening al €2,50 zijn dus daar komt die cent zeer waarschijnlijk ook niet vandaan.

De vraag is waar die cent dan wel voor in rekening gebracht wordt?
Is het wellicht een lekje waarbij er toch data verbruikt wordt ookal staat roaming en datagebruik uit. Ik kan mij een topic herinneren waar iemand in Amerika iets soortgelijks had met kleine bedragen die in rekening gebracht werden.

In augustus wordt 45 cent in rekening gebracht en ook daar zal ik de specificatie hier in dit topic opnemen nadat ik de factuur ontvangen heb.

Heeft KPN ook een overzicht van het datagebruik naar dag zoals de onderstaande specificatie van T-Mobile?

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid


77 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Ha @wjb Dank voor de update en het blijft toch bijzonder om te zien dat er inderdaad (minieme) kosten zijn gemaakt. Ik was de afgelopen week vrij, dus vandaar dat ik nu pas reageer. Een collega is al wel met je verhaal aan de slag geweest, trouwens en er zijn verschillende mensen mee bezig. Ik neem het nu weer over en ga ook schakelen met onze Technische Dienst.
Reputatie 7
Hoi @Bart_, dank je voor de terugkoppeling en goed om te horen dat verschillende mensen zich buigen over dit issue.
Ook goed te lezen dat jij de regie weer over neemt. 🙂

Voor de goede orde, het is me (uiteraard) niet te doen om de gemaakte kosten maar wel om te achterhalen wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn opdat dit naar de toekomst toe voorkomen kan worden.
Reputatie 7
Badge +20
Ha @wjb Ik heb zojuist samen met een collega van de Technische Dienst naar de situatie gekeken. Ze hebben daar systemen die heel diep in het netwerk kunnen kijken. We hebben gezien dat er toch een verbinding is gemaakt met een netwerk in Zuid Afrika. Ik kon daar vrij duidelijk zien hoe dat in zijn werk is gegaan. Het is dus geen administratieve uitglijer of iets in die zin. Dat hadden we beiden vast ook niet verwacht, maar ik wilde het wel gecheckt hebben.

Er is dus vanuit het device van je zoon verbinding gemaakt met een netwerk in Zuid Afrika. Wat ik heb gezien is dat zo'n sessie steeds enkele minuten duurde en er werden dan maximaal enkele kb's verbruikt. Dat wijkt in die zin dus iets af van het verhaal op Tweakers waar je naar verwijst, waar het toch over iets grotere bedragen (en ook meer dataverbruik) gaat. Het doet er overigens niets af dat ik het een interessant verhaal vindt, waarvan ik heel goed begrijp dat je er aan refereert. Ik snap ook je opmerking over het specifieke buiten de EU ook, al zie ik dit soort miniem verbruik ook wel terug binnen de EU en binnen Nederland. Ik durf er zelf geen causaal verband aan te hangen.

Wat is er dan wel aan de hand? Ik geloof je uiteraard op je woord dat de mobiele data heeft uitgestaan en ik heb dat ook aangegeven bij de collega van de Technische Dienst. Ons beiden vermoeden is dat er in het device van je zoon (een tablet toch?) op de achtergrond waarschijnlijk toch nog een app heeft gedraaid die verbinding heeft willen maken met internet. In dat Tweakers-artikel wordt Whatsapp als voorbeeld gegeven en dát heb ik zelf wel eens meer gezien. Nu zal het in dit geval wellicht geen Whatsapp zijn geweest, maar er zijn wel andere apps die ook verbinding blijven maken, als ze toestemming hebben. Zoiets kan -bij wijze van spreke- zelfs het klokje of de agendafunctie zijn, gaf mijn collega aan. Zij gaf het ook dat soort dingen wel eens vaker te hebben gezien, al komt het bepaald niet structureel voor. Het is misschien een weinig bevredigende verklaring voor je en 100% sluitend zal het ook niet zijn, maar hopelijk is het iets.
Reputatie 7
Dank je voor de terugkoppeling.
Het toestel van mijn zoon is geen tablet maar een OnePlus 5T (dual-sim).
Het kan natuurlijk altijd een app geweest zijn, maar voor mij is dat toch een beetje een onbevredigend antwoord en het verklaart ook niet het verbruik over de tijd.

Voor de goede orde, mijn zoon heeft "Mobiele data" altijd uit staan tenzij hij echt even gebruik moet maken van Internet. Als student heeft hij vrijwel altijd wifi tot zijn beschikking en alleen in de trein gebruikt hij af en toe "Mobiele data". Wat dat betreft zou het patroon in Zuid-Afrika dus een gelijkenis moeten vertonen met het patroon in Nederland/Europa er vanuitgaande dat dezelfde apps op de achtergrond actief zullen zijn.
Er zullen ook niet ineens weer andere apps op de achtergrond draaien en daarmee is het zeer frappant dat we nooit dergelijk verbruik zien en in Zuid-Afrika ineens wel.

Onderstaand ook nog even de specificatie van het Internetverbruik in Nederland gedurende de maand augustus zodat het verbruik gedurende de hele maand inzichtelijk is.


Je ziet daar dus niet zo'n patroon van regelmatig terugkerend miniem dataverbruik en ik ga er toch echt vanuit dat het gebruik van apps door mijn zoon niet significant anders is sinds de terugkeer uit Zuid-Afrika.

Het zal natuurlijk absoluut zo zijn dat de telefoon de initiator is voor het verbruik maar welke app dan en waarom is dat op 7 augustus na terugkeer ineens weer gestopt? Of is het wellicht de telefoon zelf die contact zoekt? Als dat het geval zou zijn dan zou mijn OnePlus 5T daar toch ook "last" van moeten hebben gehad en dat zie ik dus niet terug in de specificatie op mijn T-Mobile factuur.



Er moet mijns inziens dus echt een andere oorzaak aan ten grondslag liggen ... maar welke?
Reputatie 7
Badge +20
Yes, graag gedaan.

Ik snap je punt, hoor en ik deel je gedachte dat ik ook niet 100% tevreden ben met de uitkomst. Punt is dat er niet meer te vinden is. Als we er vanuit gaan dat het in de telefoon zit en niet op het netwerk, dan begrijp je vanzelfsprekend dat het lastig is om hier iets te herleiden. Je kunt altijd eens de simkaarten van jou en je zoon omwisselen, om te zien wat er dan gebeurt. Jij hebt er zelf tenslotte geen last van. Nu loopt je zoon hier in Nederland niet tegen aan, maar juist in gebieden buiten de EU, nietwaar?

Het bracht me op de volgende gedachte. Mobiele data staat uit, net als roaming. (Klopt, toch?) Laten we er toch eens vanuit gaan dat een app of instelling in de telefoon de boosdoener is. In Nederland of de EU zul je normaal verbinding maken zodra je data inschakelt. Dan zie je ook normaal en regulier verbruik, zoals ook uit de factuur naar voren komt. Ik heb een aantal facturen teruggebladerd en ik zie toch ook regelmatig van die mini-sessies van 1 of 2 kb terug. Ze komen dus ook hier voor. Wellicht vallen ze minder op, juist omdat er in Nederland meer regulier verbruik is en deze mini-verbindingen dus 'verhuld' worden met dat reguliere verbruik. Een tweede gedachte, die daar weer op voortborduurt en bij aansluit. Er is een app die probeert verbinding te maken, maar die er tegenaan loopt dat er die blokkade op roaming zit. Daardoor blijft 'ie er grof gezegd tegenaan hikken. Er is dus verbinding, maar niet of nauwelijks verbruik.

Geen van deze beweringen kan ik hard maken of bewijzen, dat zul je begrijpen.We kunnen niets méér herleiden dan we al gedaan hebben, ben ik bang. Wat ik je kan aanraden. Hou het hier in Nederland eens in de gaten en als jullie weer gezamenlijk naar een land buiten de EU gaan, wissel dan die simkaarten eens om. Dan kun je het wellicht checken. Nu blijft het helaas bij giswerk.
Reputatie 7
Je kunt altijd eens de simkaarten van jou en je zoon omwisselen, om te zien wat er dan gebeurt. Jij hebt er zelf tenslotte geen last van. Nu loopt je zoon hier in Nederland niet tegen aan, maar juist in gebieden buiten de EU, nietwaar?
Prima plan, ik heb mijn ticket naar Johannesburg al geboekt. 😉

Ik heb een aantal facturen teruggebladerd en ik zie toch ook regelmatig van die mini-sessies van 1 of 2 kb terug. Ze komen dus ook hier voor. Wellicht vallen ze minder op, juist omdat er in Nederland meer regulier verbruik is en deze mini-verbindingen dus 'verhuld' worden met dat reguliere verbruik.
Regelmatig is wel een heel groot woord. In het afgelopen half jaar zie je heel af en toe een enkele mini-sessie en dat is mijns inziens toch echt een heel ander patroon dan nu in Zuid-Afrika. De enige twee andere momenten dat er in een korte periode meerdere van dergelijke mini-sessies te zien is is op 30 april in Engeland en 3 mei in Ierland.

Een tweede gedachte, die daar weer op voortborduurt en bij aansluit. Er is een app die probeert verbinding te maken, maar die er tegenaan loopt dat er die blokkade op roaming zit. Daardoor blijft 'ie er grof gezegd tegenaan hikken. Er is dus verbinding, maar niet of nauwelijks verbruik.
En daar zit hem nu de crux want die zou er niet mogen zijn immers "Mobiele data" staat UIT.

Toch moet het zoiets zijn immers in de drie keren dat zoiets te zien is (30 april, 3 mei en 30 juli - 7 augustus) stopt het zodra "Mobiele data" een keer aangezet wordt. (Op 7 augustus is dat bij terugkomst op Schiphol ... in Nederland dus.)
Blijft de vraag waarom het dan alleen in het buitenland lijkt op te treden immers ook in Nederland staat "Mobiele data" standaard uit en daar zien we nooit van die repeterende mini-sessies.

Ik zou dan toch bijna denken dat het iets met data-uitwisseling ten behoeve van locatiebepaling te maken heeft of de met administratieve uitwisseling van telefoon gegevens voor "roaming" afspraken.
Reputatie 7
Badge +20
Prima plan, ik heb mijn ticket naar Johannesburg al geboekt. 😉
Zou je het dan eens willen testen, ook met het omdraaien van de simkaarten? Verder wil ik hebben gezegd dat ik in het geheel niet jaloers op je trip naar Zuid Afrika 😉

Blijft de vraag waarom het dan alleen in het buitenland lijkt op te treden immers ook in Nederland staat "Mobiele data" standaard uit en daar zien we nooit van die repeterende mini-sessies.
Ik zou dan toch bijna denken dat het iets met data-uitwisseling ten behoeve van locatiebepaling te maken heeft of de met administratieve uitwisseling van telefoon gegevens voor "roaming" afspraken.

Je laatste zin, over die locatie-bepaling, vind ik geen gekke optie. Het sluit wel aan bij mijn laatste suggestie dat het iets met roaming te maken kan hebben in combinatie met een app die op de achtergrond draait.
Reputatie 7

Prima plan, ik heb mijn ticket naar Johannesburg al geboekt. 😉Zou je het dan eens willen testen, ook met het omdraaien van de simkaarten? Verder wil ik hebben gezegd dat ik in het geheel niet jaloers op je trip naar Zuid Afrika ;-)

Dat was maar een grapje hoor, we zijn pas net terug. 😆

Je laatste zin, over die locatie-bepaling, vind ik geen gekke optie. Het sluit wel aan bij mijn laatste suggestie dat het iets met roaming te maken kan hebben in combinatie met een app die op de achtergrond draait.
Dan moet je wel even toelichten aan wat voor een app je dan denkt. Ik denk namelijk eerder aan het uitwisselen van administratieve informatie met de roaming partner na de eerste keer dat het toestel verbonden wordt met haar netwerk. (Het laatste stukje van die zin uit mijn vorige bericht.)
Mijn gedachte is dus dat dergelijk mini-sessie beginnen zodra er een verbinding tot stand komt met een andere provider (netwerk switch) terwijl "Mobiele data" uit staat en stoppen op het moment dat "Mobiele data" aan gezet wordt. Dat verklaart namelijk ook waarom het fenomeen zich beperkt tot het buitenland. In Nederland is immers overal het KPN netwerk wel aanwezig en vindt er dus ook geen "netwerk switch" plaats.
Reputatie 7
Badge +20

Dan moet je wel even toelichten aan wat voor een app je dan denkt. Ik denk namelijk eerder aan het uitwisselen van administratieve informatie met de roaming partner na de eerste keer dat het toestel verbonden wordt met haar netwerk. (Het laatste stukje van die zin uit mijn vorige bericht.)
Mijn gedachte is dus dat dergelijk mini-sessie beginnen zodra er een verbinding tot stand komt met een andere provider (netwerk switch) terwijl "Mobiele data" uit staat en stoppen op het moment dat "Mobiele data" aan gezet wordt. Dat verklaart namelijk ook waarom het fenomeen zich beperkt tot het buitenland. In Nederland is immers overal het KPN netwerk wel aanwezig en vindt er dus ook geen "netwerk switch" plaats.


Niet aan een specifieke app, al heb ik wel eens iets soortgelijks met Whatsapp gezien. Ik vind je gedachte verder heel plausibel klinken. Dan moeten we nu maar wachten tot je volgende trip richting Zuid Afrika 😉
Reputatie 7
Badge +9
@wjb en @Bart_ ik volg dit topic al een tijdje en omdat wij nu in Amerika zijn dacht ik ik zal eens kijken in de KPN app naar onze situatie.
Ik heb een IPhone XS en geen verbruik van internet buiten de bundel.
Mijn vrouw een Samsung S9 en jullie raden misschien al. 0,01 euro buiten de bundel.
Beiden hebben we een KPN mobiel abonnement en staat onze mobiele data en Roaming uit sinds wij Nederland verlieten.
Reputatie 7
@wjb en @Bart_ ik volg dit topic al een tijdje en omdat wij nu in Amerika zijn dacht ik ik zal eens kijken in de KPN app naar onze situatie.
Ik heb een IPhone XS en geen verbruik van internet buiten de bundel.
Mijn vrouw een Samsung S9 en jullie raden misschien al. 0,01 euro buiten de bundel.
Beiden hebben we een KPN mobiel abonnement en staat onze mobiele data en Roaming uit sinds wij Nederland verlieten.

Dank je voor het delen van jouw ervaring en die is mijns inziens heel interessant.
Mijn vermoeden dat de oorzaak iets algemeens in Android is wordt hiermee wel sterker, maar dan rijst direct weer de vraag: Waarom wel i.c.m. met een KPN abonnement en niet met een T-Mobile abonnement?
Reputatie 7
Tijdens de lunch bij een klant hoorde ik van meerdere medewerkers dat zij dit ook ervaren hebben tijdens hun buitenland reizen. Het fenomeen lijkt zich dus best vaak voor te doen.
Wat mij wel opviel die rare korte sessies in Nederland 9 augustus 19:19 1kb ,12 augustus 12:20 2kb en 13 augustus 12:42 ook 2.

Dat zal wel puur toeval zijn het viel mij op doordat de ZAF sessies ook zo klein zijn.


Vergezocht brengt KPN bepaalde acties in rekening die Tmobile niet in rekening brengt?
En niet eens vermeld op de rekening.
Reputatie 7
Badge +9

@wjb en @Bart_ ik volg dit topic al een tijdje en omdat wij nu in Amerika zijn dacht ik ik zal eens kijken in de KPN app naar onze situatie.
Ik heb een IPhone XS en geen verbruik van internet buiten de bundel.
Mijn vrouw een Samsung S9 en jullie raden misschien al. 0,01 euro buiten de bundel.
Beiden hebben we een KPN mobiel abonnement en staat onze mobiele data en Roaming uit sinds wij Nederland verlieten.
Dank je voor het delen van jouw ervaring en die is mijns inziens heel interessant.
Mijn vermoeden dat de oorzaak iets algemeens in Android is wordt hiermee wel sterker, maar dan rijst direct weer de vraag: Waarom wel i.c.m. met een KPN abonnement en niet met een T-Mobile abonnement?

Inmiddels is het bedrag opgelopen naar 4 eurocent bij mijn vrouw en bij mijzelf is het nog steeds 0 eurocent. Wat ik kan bedenken is het volgende. Wij doen Route 66 en wij hebben inmiddels de 4e staat bereikt. Het lijkt er op dat wanneer wij doorrijden naar een andere staat er iets gebeurt. Zal morgen nog eens kijken, omdat wij weer naar een andere staat rijden.
Reputatie 7
Badge +9


@wjb en @Bart_ ik volg dit topic al een tijdje en omdat wij nu in Amerika zijn dacht ik ik zal eens kijken in de KPN app naar onze situatie.
Ik heb een IPhone XS en geen verbruik van internet buiten de bundel.
Mijn vrouw een Samsung S9 en jullie raden misschien al. 0,01 euro buiten de bundel.
Beiden hebben we een KPN mobiel abonnement en staat onze mobiele data en Roaming uit sinds wij Nederland verlieten.
Dank je voor het delen van jouw ervaring en die is mijns inziens heel interessant.
Mijn vermoeden dat de oorzaak iets algemeens in Android is wordt hiermee wel sterker, maar dan rijst direct weer de vraag: Waarom wel i.c.m. met een KPN abonnement en niet met een T-Mobile abonnement?
Inmiddels is het bedrag opgelopen naar 4 eurocent bij mijn vrouw en bij mijzelf is het nog steeds 0 eurocent. Wat ik kan bedenken is het volgende. Wij doen Route 66 en wij hebben inmiddels de 4e staat bereikt. Het lijkt er op dat wanneer wij doorrijden naar een andere staat er iets gebeurt. Zal morgen nog eens kijken, omdat wij weer naar een andere staat rijden.

En ja hoor. De 5e staat binnen gereden en weer 1 cent extra, dus nu 5 eurocent totaal.
Reputatie 7
Badge +20
Ha @Hoopvol Dank voor het meelezen en het meedenken. The plot thickens. 😉 Het blijft een bijzondere kwestie en ik hoop dat je begrijpt dat ik geen antwoord of oplossing paraat heb. Jij hebt dus een iPhone, je vrouw een Samsung en jullie hebben béiden een KPN-abonnement. Jij loopt niet tegen dit probleem aan en je vrouw wel. Correct, hé?

Het mooie is dat jullie nu in de VS op de route 66 zitten (ik ben nog net ietsje jaloerser op jullie dan op @wjb ) Jullie kunnen het nu testen, met die overgangen. Kunnen jullie de simkaarten uit jullie toestellen eens omwisselen? Dan kunnen we echt eens checken of het op het besturingssysteem valt terug te voeren.

Inmiddels is collega @Vikash net zo geïntrigeerd als ik. Hij kwam met de suggestie dat het misschien te maken heeft met het switchen tussen een 3G-netwerk en een LTE-netwerk. Als je telefoon daartussen schakelt wordt er een enkele byte data verbruikt. Dat lijkt een aannemelijke verklaring, al blijf ik nieuwsgierig naar hoe het komt dat het bij het ene besturingssysteem wel lijkt op te treden en bij het andere niet.

De verklaring van Vikash kan óók optreden bij het daadwerkelijk voeren van een gesprek. Dát is bij jullie niet aan de orde. In @wjb 's geval gaat het om data-only en ook bij @Hoopvol zie ik niet terug dat er op de tijdstippen van dit minieme dataverbruik ook gebeld is. Het zou dan dus gaan om het switchen tussen de soorten netwerken, wat misschien weer aansluit bij het doorrijden van staat naar staat dat Hoopvol doet.

Verder: hebben jullie al gekeken naar de slimme netwerkwissel / wifi-assistentie? Die zorgt ook nog wel eens voor dit soort dingen.
Reputatie 7
Het zou dan dus gaan om het switchen tussen de soorten netwerken, wat misschien weer aansluit bij het doorrijden van staat naar staat dat Hoopvol doet.
Volgens mij niet (alleen) bij het wisselen van soort netwerk (3G -> 4G) maar bij überhaupt bij het wisselen van netwek. Dus ook als de provider verandert.

Verder: hebben jullie al gekeken naar de slimme netwerkwissel / wifi-assistentie? Die zorgt ook nog wel eens voor dit soort dingen.
Slimme netwerkwissel / wifi-assistentie is mijns inziens rampzalige functionaliteit die iedereen uit zou moeten hebben staan. Op onze mobiele apparaten staat dit uiteraard uit.
Reputatie 7
Badge +9
Morgen gaan we naar een volgende staat en dan doen we de test met het wisselen van Sim kaart.
Reputatie 7
Voordat je die wissel doet, zou je de Samsung van jouw vrouw eens een paar minuten in vliegtuigmodus kunnen zetten en vervolgens weer kunnen activeren.
Krijg je dan ook zo'n miniem dataverbruikje?
Reputatie 7
Badge +9
De Samsung wordt iedere nacht op vliegtuigstand gezet. Dat heeft geen invloed, omdat wij inmiddels 1,5 week op vakantie zijn.
Reputatie 7
Badge +9
Gisteren de SIM kaarten gewisseld en op beiden geen extra kosten terwijl wij toch van staat gewisseld zijn. Geen idee hoe dit kan.
Reputatie 7
Gisteren de SIM kaarten gewisseld en op beiden geen extra kosten terwijl wij toch van staat gewisseld zijn. Geen idee hoe dit kan.
Tja, je zou bijna terug rijden, de simkaarten weer omwisselen en opnieuw de staatsgrens passeren. Dat wil je in het kader van dit onderzoek vast wel even doen. 😉
Reputatie 7
Badge +9
@wjb er zijn nog zoveel mooie dingen te zien en er is al zo weinig tijd hiervoor.😳
Reputatie 7
Badge +9

@wjb, nieuwe test.

Eind november zijn wij wederom op vakantie gegaan (Kaapverdië) en op zowel mijn abonnement als dat van mijn vrouw geen extra kosten qua internetverbruik (de welbekende eurocent). Haar KPN simkaart zat in haar eigen Samsung telefoon.

Na onze reis naar New York, bleek dat mijn dochter onverwachte extra kosten heeft gemaakt, mijn vrouw en ik niet. Dit topic kwam ik tegen bij mijn zoektocht naar een verklaring en lijkt over exact hetzelfde te gaan.

Steeds kleine, korte momenten:

 

Internetverbruik in het buitenland
Land en bestemming Datum Tijdstip Kb €
USA-CAN Internet 23 dec 17:38 1 0,002
USA-CAN Internet 23 dec 19:25 1 0,002
USA-CAN Internet 23 dec 20:14 1 0,002
USA-CAN Internet 24 dec 00:45 1 0,002
USA-CAN Internet 24 dec 07:56 1 0,002
USA-CAN Internet 24 dec 08:24 1 0,002
USA-CAN Internet 24 dec 08:41 3 0,007
USA-CAN Internet 24 dec 09:20 1 0,002
USA-CAN Internet 24 dec 16:44 1 0,002
USA-CAN Internet 24 dec 18:00 1 0,002
USA-CAN Internet 24 dec 21:23 1 0,002
USA-CAN Internet 24 dec 22:20 1 0,002
USA-CAN Internet 25 dec 17:26 1 0,002
USA-CAN Internet 25 dec 23:22 1 0,002
USA-CAN Internet 26 dec 00:23 1 0,002
USA-CAN Internet 26 dec 15:22 1 0,002
USA-CAN Internet 26 dec 22:13 1 0,002
USA-CAN Internet 28 dec 21:54 1 0,002
USA-CAN Internet 29 dec 15:26 1 0,002
Totaal Internetverbruik in het buitenland 0,04

 

Ook mij gaat het niet om de kosten, maar vooral hoe kan dit en hoe kan ik dit voorkomen?

 

Mijn dochter heeft een Iphone SE, mijn vrouw een Iphone 11 en ik een Galaxy A70.

 

Met groet,

Cas

Reageer