Vraag

Kosten mobiel internet, ondanks uitschakelen data

  • 20 August 2019
  • 77 reacties
  • 2706 keer bekeken

Reputatie 7
Mijn zoon heeft een data sim van 500MB (1000MB na verdubbeling KPN Compleet).
In juli is er 1 cent in rekening gebracht en het intrigeert mij wel waar die cent nu vandaan komt.
Onderstaand het kostenoverzicht van het dataverbruik.


De 1000MB databundel is dus volledig verbruikt en buiten Nederland is 3MB buiten de bundel verbruikt maar ook daar zouden geen kosten voor in rekening gebracht mogen worden.
Het toestel is ook in Zuid-Afrika geweest met roaming en datagebruik uitgeschakeld. Als daar 1MB verbruikt zou zijn dan zou de rekening al €2,50 zijn dus daar komt die cent zeer waarschijnlijk ook niet vandaan.

De vraag is waar die cent dan wel voor in rekening gebracht wordt?
Is het wellicht een lekje waarbij er toch data verbruikt wordt ookal staat roaming en datagebruik uit. Ik kan mij een topic herinneren waar iemand in Amerika iets soortgelijks had met kleine bedragen die in rekening gebracht werden.

In augustus wordt 45 cent in rekening gebracht en ook daar zal ik de specificatie hier in dit topic opnemen nadat ik de factuur ontvangen heb.

Heeft KPN ook een overzicht van het datagebruik naar dag zoals de onderstaande specificatie van T-Mobile?

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid


77 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @drum_cas Goed dat je dit hier meldt. Ik ga er levendig vanuit dat je dit topic goed hebt bestudeerd en je zult dan ook begrijpen dat het lastig is om precies te pinpointen wat er is gebeurd. Met dit soort miniem gebruik zal de verklaring er toch inzitten dat er een app toch nog verbinding maakt. Het kan zijn -ik geef maar een voorbeeld- dat Whatsapp toch nog checkt op berichten of dat er een locatiebepaling actief is. 

Reputatie 7

Met dit soort miniem gebruik zal de verklaring er toch inzitten dat er een app toch nog verbinding maakt. Het kan zijn -ik geef maar een voorbeeld- dat Whatsapp toch nog checkt op berichten of dat er een locatiebepaling actief is. 

Persoonlijk denk ik niet dat het een app is die voor dergelijke korte sessies zorgt.

Het zou sowieso al niet mogen immers "Mobiele data" staat uit. Daarnaast verklaart het niet waarom mijn zoon dit issue wel in Zuid-Afrika ervoer maar niet in de andere landen waar hij geweest is (Nederland, Duitsland, België, Italië, Engeland en Ierland). Let op, mijn zoon heeft "Mobiele data" standaard uit staan. Hij heeft vrijwel overal beschikking over wifi en gebruikt mobiele data zo ongeveer alleen in de trein/bus. Daardoor kan hij dus rondkomen met 1000MB per maand.

Het voorbeeld van Whatsapp zou het sowieso niet mogen zijn want dan zou ik met mijn T-Mobile abonnement hetzelfde fenomeen hebben moeten ervaren.

Ik heb toch echt het vermoeden dat het te maken heeft met de administratieve afwikkeling van een netwerkwissel waarbij er ten onrechte datapakketjes geteld worden.

Reageer