Beantwoord

KPN 4G thuis is erg slecht, maar Vodafone werkt wel goed

  • 20 July 2019
  • 14 reacties
  • 569 keer bekeken

Goedenavond,

ik heb (al jaren) een mobiel abonnement bij KPN.
Het viel mij wel eens op dat ik in én rond mijn huis niet zo'n best bereik had met 4G internet én bellen. Voorbeeld,: ik sta beneden in mijn garage en kijk even gauw op buienradar: voordat de pagina geladen is, duurt het soms 10/15 seconden, het blauwe balkje bovenin loopt traag! Soms word ik gebeld en hoort degene aan de andere kant mij niet, wanneer ik dan op het balkon ga staan of bij het raam gaat het een stuk beter.
Omdat je de snelheid van je 4G internet kan testen via Speedtest van Ookla probeerde ik dat eens terwijl ik, met mijn rug naar het raam achter mijn laptop zit.
De snelheid van diverse testen kwam niet verder dan amper 3 tot 5 mb/s !! Nu had ik het idee dat dit mogelijk te maken had met dubbele beglazing of beton of wat dan ook, totdat ik met de telefoon van mijn vrouw (zij heeft Vodafone) ook een Speedtest deed: 105 mb/s !! Honderdvijf !!
Voor de duidelijkheid: ik woon "gewoon" middenin een grote stad.
Ik heb uiteraard thuis ook wifi maar ik heb geen zin om, als ik thuis kom van mijn werk, steeds wifi aan of uit te zetten ivm batterijverbruik.
KPN: wat kunnen jullie hier aan doen?

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door M. de jongh 13 September 2019, 13:20

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hier staat de dekkingskaart van 4G:
https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm

Als je zo'n groot verschil ervaart in snelheid van het netwerk, dan is de keus snel gemaakt.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @M. de jongh, Welkom hier. Het verschil is wel heel erg groot. Ervaren andere KPN gebruikers in jouw omgeving ook een slechte verbinding? Het lijkt vaak aannemelijk dat dit aan ons netwerk ligt, maar dat is niet altijd zo. Welk toestel gebruik jij en welk toestel gebruikt je vrouw? Hebben jullie allebei een hoesje om jullie toestel? Ook een hoesje om een telefoon kan invloed hebben op de dekking/snelheid. Een oude simkaart kan ervoor zorgen dat jouw verbinding niet optimaal is. Dus je zou nog een nieuwe simkaart kunnen aanvragen via MijnKPN. Mocht je hier nog vragen over hebben, hoor ik het graag.
Goedemiddag Marina,

ik heb een Samsung Xcover 4 van januari 2018, hoesje erom (siliconen) of hoesje eraf maakt niets uit. Ga ik op het balkon zitten blijft de snelheid 3 tot max 5 mb/s. (KPN 2016 Zorgeloos standaard)
Zojuist mijn zoon gevraagd dezelfde test te doen, hij heeft een Samsung S7 van 2017, (KPN-abonnement 2016 Zorgeloos Premium) ook hij komt hier thuis niet verder dan rond 3 mb/s.
Mijn vrouw heeft ook een S7 van april 2019 (Vodafone) welke in een lederen hoes zit waar je ook je pasjes in kwijt kan.
Wanneer ik op mijn werk ben op Schiphol haal ik wel zo'n 60 mb/s. Dan lijkt het mij niet aan het hoesje of de simkaart te liggen.
Wat zou ik nog meer kunnen proberen?
Reputatie 7
Badge +28
Soms is het verstandiger om over te stappen op een ander aanbieder. Waarschijnlijk is dat wel te regelen met nummerbehoud.

In jouw situatie is het verschil in snelheid gigantisch. Dat voelt niet goed.

Marina kan dat als medewerker van KPN wat minder makkelijk zeggen, maar ik zou toch is kijken wat Vodafone jou te bieden heeft. Want het 10/15 seconden wachten op buienradar is ook niet fijn. (Voor je het weet sta je al in de regen....😉)
Overstappen is voor mij geen optie om diverse redenen.
Het gaat mij erom om proberen uit te vinden waarom de ontvangst van het signaal zo matig is,
Misschien is er een oorzaak te vinden, binnenkort ga ik verder in de wijk eens testen hoe het signaal daar is, bv bij de supermarkt 300m verderop waar ik een paar keer week kom.
Volgens de dekkingskaart woon ik in een donkergroen gebied dus zou de dekking prima moeten zijn.
Wellicht is het mijn simkaart van 3 jaar oud.
Ik wacht even af of Marina wellicht nog een oplossing heeft.
Reputatie 7
Badge +19
@M. de jongh, Bedankt voor je toelichting. Wanneer je op andere plekken wel een goede verbinding hebt, dan is je internet ook goed. Je zoon ervaart ook een slechte verbinding bij jullie thuis, dus ik denk dat het wel te maken heeft met onze dekking. Wanneer ik dit soort cases doorzet naar onze technische dienst, horen we vaak dat er in de buurt ook het één en ander verandert is. Zijn er(hogere) gebouwen gekomen rondom de woning gekomen die het signaal ''verstoren''. Misschien is dit aan de orde? Zo niet, zou je jouw 06-nummer, postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf) Dan wil ik de dekking op jouw thuislocatie ook eens bekijken.
Goedemiddag Marina,

ik heb in mijn profiel de gevraagde gegevens ingevuld.
Helemaal onderaan staat ook het klantnummer van mijn zoon.
Morgen zal ik elders in mijn wijk eens de snelheid proberen te testen.
Wat jij meldde over hogere gebouwen: zo'n 3 jaar geleden heeft de school die achter mijn woning staat en die oorspronkelijk 2 verdiepingen telde, er een verdieping opgebouwd.
Indien de mast die ik gebruik, achter die school zou staan zou dat een en ander kunnen verklaren.
Is het mogelijk dat wij deze casus voortzetten via het mailadres wat in mijn profiel staat?
Ik hoor het graag.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @M. de jongh, Bedankt voor het reageren op mijn verhaal. Dat zou heel goed kunnen. Wij bespreken geen vragen verder via e-mail, alleen openbaar op het forum. Zo kunnen andere forumgebruikers/bezoekers jou ook advies geven. Daardoor helpen we ook weer andere bezoekers op het forum. Indien nodig, bespreken we onderwerpen per privébericht. Dit is voor jouw vraag niet nodig. Je bevindingen zet ik door naar onze technische dienst, zodat ze dit verder onder de loop kunnen nemen. Het kan even duren voordat ze contact met je opnemen, maar zij hebben wel de mogelijkheid om dit gerichter uit te zoeken. Wanneer je contact hebt gehad, stuur je dan hier nog een terugkoppeling?
Reputatie 7
Badge +19
@M. de jongh, Ik heb niks meer van je gehoord. Hopelijk is er inmiddels contact gelegd met je door onze technische dienst en is het duidelijk geworden waarom je 4G thuis zo slecht is. Mocht dit niet het geval zijn of er is nog iets onduidelijk, laat je het dan weten?
Goedemiddag,

ik heb nog niets gehoord van de technische dienst. Vakantietijd denk ik.
Maar ik heb geduld.
Reputatie 7
Badge +19
@M. de jongh, Ik heb er in ieder geval nog een bericht achteraan gestuurd. Hopelijk nemen ze volgende week contact met je op
Goedemiddag,

vandaag contact gehad met een monteur en nadat ik diverse metingen had gedaan in mijn wijk met Speedtest en de monteur via de KPN centrale in Den Haag dit kon volgen heeft hij vastgesteld dat het signaal in mijn straat inderdaad zwak tot zeer zwak is. De mast die het dichtstbij staat kan mij haast niet bereiken door het hoge gebouw achter mijn woning en krijg ik contact met een andere mast die wat verderop staat.
Hij gaat nog uitzoeken hoe dat kan maar wist ook te vertellen dat er een plan ligt om op een nabij gelegen straat een nieuwe mast te plaatsen. Dit zou het probleem op kunnen lossen.
Wordt vervolgd...
Reputatie 7
Badge +21
@M. de jongh, bedankt voor je terugkoppeling. Ik neem het even over van Marina 😉 Fijn dat er nog een meting is geweest, en dat er is vastgesteld dat het signaal zeer zwak is! Ik hoop echt dat we er wat aan kunnen gaan doen, maar zoals je aangeeft: wordt vervolgd!
M. de jongh schreef: ik heb een Samsung Xcover 4

Deze Samsung is gewoon geschikt om thuis te bellen via VoWifi. Als je toestel op 4G staat zou je thuis 'gewoon' moeten kunnen overschakelen naar VoWifi.
KPN heeft VoWifi (icm 4G) juist voor zwakke plekken.

KPN.com | Bellen via wifi
KPN blog | Mobiel via wifi is redder in nood bij slecht bereik

Reageer