KPN versnelt 4G-uitrol in Nederland

Reputatie 1

https://

KPN kondigt vandaag aan dat de uitrol van zijn 4G-netwerk in Nederland wordt versneld. Dit nieuws volgt op de nieuwe 4G-proposities KPN Alles-In-Een die vorige week zijn geïntroduceerd. KPN zal de huidige 4G-uitrol opwaarderen en al aan het einde van het eerste kwartaal van 2014 landelijke dekking bereiken. KPN versnelt daarmee de 4G-uitrol met drie maanden. Naar aanleiding van het versnelde programma verwacht KPN aan het eind van deze maand 50% van de Nederlandse bevolking 4G te bieden en 80% aan het eind van 2013. 

Als onderdeel van zijn 4G-strategie maakt KPN gebruik van een combinatie van 800MHz-, 1800MHz- en 2600MHz-spectrum om de levering van hoge kwaliteit 4G-diensten aan consumenten en zakelijke klanten in heel Nederland te garanderen. Binnen deze strategie zal het gebruik van de 800MHz een snelle landelijke uitrol van 4G verzekeren, terwijl 1800MHz en 2600MHz worden gebruikt voor de capaciteit en hogere snelheden in dichtbevolkte gebieden.

Door het versnellen van de uitrol van het 4G-netwerk, bevestigt KPN zijn rol als de toonaangevende leverancier van 4G-diensten in Nederland. De versnelde 4G-uitrol zal binnen het aangekondigde 2013 Capex-budget van ‘minder dan € 2,3 miljard’ vallen. Dit budget is onderdeel van KPN’s Outlook.

Fotobijschrift: Joost Farwerck van KPN kondigde vandaag de versnelde 4G uitrol aan op het ‘Meesters in Netwerken’ evenement in het Rijksmuseum in Amsterdam. Naast Farwerck (2e van rechts) spraken ook André Kuipers (links), Jan Kees de Jager (rechts) en Wim Elfrink (2e van links) over het thema ‘Netwerken als voorwaarde voor groei’.

12 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Is er ook een duidelijkere planning beschikbaar van de 4G uitrol? Ik bedoel niet http://www.coveragechecker.nl, die wordt 1x per 2 weken geupdate, maar waar welke mast aangepast wordt. De onderhoudschecker is niet erg handig aangezien je per plaats moet invoeren.

Reputatie 4
Badge +3
Beste mfaken,

In eerste instantie is de planning die te vinden is aan de hand van je postcode op www.kpn.com/4g behoorlijk acuraat. Ik adviseer je dan ook om daar betreffende postcode eens in te vullen om te zien wanneer 4G bij jou beschikbaar is.

Met vriendelijke groet,

Daan

Reputatie 6
Badge +1
Hallo Daan,

Dat snap ik, maar het is meer een totaal intresse in de totale uitrol dan alleen voor mij specifiek 🙂. Enkele kilometers vanaf mijn huis is al 4G bereik, binnen enkele weken zal het hier ook zijn.

Michel

Reputatie 4
Badge +3
Beste Michel,

Leuk om te horen dat iemand daadwerkelijk geinteresseerd is in de totale uitrol, los van zijn eigen locatie (ookal is dat stiekem natuurlijk ook wel belangrijk). Ik heb helaas geen specifiekere kaart of dergelijke van de totale uitrol.

Met vriendelijke groet,

Daan

Reputatie 6
Badge +1
Zeker, ik ben erg geintresseerd. De gebruikte techniek, de planning, etc. 

Kijk eens op www.4gmasten.nl.

Het is alleen erg moeilijk om meer diepgaande informatie te vinden, zoals; worden er extra antennes geplaatst of is het een combinatie antenne met de 2G antenne (900 MHz)? Etc.

Reputatie 4
Badge +3
Ik kan me voorstellen dat achtergrond info lastig te vinden is. Als je een lijstje met vragen opstelt en even een apart topic aanmaakt kan ik wel even kijken wat ik daarin kan beantwoorden voor je :-)

Over het algemeen zijn het trouwens ombouw van de huidige zendmasten (voor zover bij mij bekend). Ook de andere, reeds aanwezige, apparatuur krijgt een update.

Met vriendelijke groet,

Daan

Reputatie 1
Op www.kpn.com/4G staat een youtubefilmpje met daarin de uit te rollen regio's per kwartaal ingekleurd. De planning is nu naar voren gegaan, op het laatst dus 1 kwartaal eerder klaar dan in het filmpje. Het gaat nu best hard. Ik zag trouwens ook dat buiten de dekkingsregio's de meeste KPN businesscenters ook 4G dekking hebben gekregen. Je ziet dat er in die plaatsen 1 spotje 4G dekking is gebouwd. Het zou geen kwaad kunnen als drukke NS stations ook alvast 4G krijgen. Ik zie dat dat buiten het dekkingsgebied nu alleen voor Groningen centraal geregeld is. (Veel studenten)
Reputatie 4
Badge +3
Ha ucsdcom,

Dat ben ik volledig met je eens en zoals je zegt is er voor sommige specifieke locaties inderdaad gekozen om direct een "hotspots" uit te rollen. Op dit moment zijn echter alleen de kernpunten gepakt. De komende tijd zullen meer van dit soort "hotspots" worden uitgerold. Deze zullen later eveneens worden aangesterkt. Ik ga in ieder geval je idee intern delen om te zien of hier wellicht andere stations aan kunnen worden toegevoegd.

Met vriendelijke groet,

Daan

Reputatie 1
Ik zag gisteren een update van de kaart op www.coveragechecker.nl Tot nu toe klopte de dekking die daar werd aangegeven nagenoeg tot op straatniveau. Sinds de update van gisteren is dat echter anders:

De dekking die daar nu is aangegeven komt niet overeen met de praktijk en niet overeen met wat de postcodechecker aangeeft. Er staat bijvoorbeeld dekking ingetekend in regio Eindhoven die volgens de postcodecheck pas in september zal worden ingevuld. Ook kom ik in regio Den Bosch op dit moment slechts enkele plekken met 4G dekking tegen, terwijl de kaart al naadloze dekking belooft. Zijn de netwerkbouwers nu gewoon een dag of 3 achter met de activering van de opstelpunten of is er de verkeerde kaart online gezet?

Als de dekking echt binnen enkele dagen zo is als op de kaart, dan vind ik het een super prestatie van KPN om zo snel uit te rollen!

Reputatie 6
Badge +1
Mee eens, ik heb thuis 4G bereik na gisteren en veel plekken bij mij in de buurt ook. Maar de mast op mijn werk heeft nog steeds alleen EDGE, terwijl volgens de dekkingskaart de mast wel geactiveerd moet zijn.

Wat ze doen is eerst de mast aan te passen (te zien aan de EDGE dekking), pas later wordt (in 1x?) de LTE functie geactiveerd. Dat gebeurt volgens mij gewoon op afstand. Daarom kunnen ze ook ineens een groot gebied activeren.

Blijkbaar zijn er nog wat foutjes in de activatie. Voor gisteren klopte de coveragechecker.nl altijd.

Reputatie 1
Ik zie dat de kaart inmiddels is aangepast. Het dekkingsgebied is nu weer kleiner. Toch blijft het uitrollen erg snel vooruit gaan.!

Reputatie 6
Badge +1
Das vreemd, er is nu maar een klein stukje geactiveerd. Blijkbaar zijn er toch problemen of klachten gekomen. Bij mij thuis is het gisteren geactiveerd, maar daar is de dekking weer weggehaald. Vreemd...

Reageer