Beantwoord

LB2120 aansluiten op 4G buitenantenne(s)

  • 9 January 2019
  • 2 reacties
  • 460 keer bekeken

Ik heb sinds kort een 4G modem, waar 2 externe antenne's op kunnen worden aangesloten (MiMo ?)

Hoog (echt hoog 😉) in de mast zit nu een enkele 4/3/2G rondstraal antenne voor het oude en verwijderde 3G modem.

Kan ik dat 4G modem, een LB2120, straffeloos aanluiten op die ene antenne ? Een tweede (dus MiMo?) antenne bijplaatsen is nogal een flinke klus om het maar 's zachtjes uit te drukken. Het modem is zowiezo zonder een enkele buitenantenne te gebruiken, dus met de ingebouwde antenne(s).

Is het verschil in snelheid/betrouwbaarheid zo groot dat het het bijplaatsen van een 2e antenne rechtvaardigd ?

m vr groet, Leo

Admin: titel aangevuld ter verduidelijking
icon

Beste antwoord door Anonymous 9 January 2019, 13:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2 reacties

MIMO maakt gebruik van principe van 'ruimtelijke multiplexing' vrij vertaalt. De 2 paden van zender naar ontvanger moeten verschillend zijn zodat je in theorie een verdubbeling van doorvoer door de lucht hebt. Mensen beweren dat je optimaal LTE MIMO hebt als je de 2 antennes een meter uit elkaar hebt, maar in de praktijk zijn ze vaak onder een hoek van 45 graden van elkaar geplaatst en dan ook maar met 5 to 15 cm afstand, zoals in een smartphone b.v.

In jouw geval is dus de ene antenne buiten in de mast en de andere intern in de LB2120, dus voldoende verschil zal er zeker zijn. Of dit optimaal uitpakt kan ik niet zeggen, maar het leidt niet tot kortsluiting o.i.d., dus in die zin straffeloos.

Om automatisch te bepalen of een externe antenne is aangesloten kan een 4Gmodem een kleine gelijkspanning op de antennebus zetten en een externe antenne heeft dan als het goed is een weerstandje tussen aarde en signaaldraad. Als het goed is zal dit voor beide connectoren onafhankelijk zijn.

Dit systeem/principe is nog niet zo oud, het kan dus zijn dat de LB2120 besluit dat er geen externe antenne is aangesloten als de weerstand ontbreekt. Soms kun je in menu van 4Gmodem instellingen expliciet externe antenne selecteren, maar is bij mijn Netgera i.i.g. niet aanwezig. Er is wel duidelijk een verschil in signaalwaardes met of zonder externe buitenantenne, dus in mijn geval is de antenne niet loos.

Ik krijg overigens bij specs van de LB2120 alleen US frequentiebanden, maar ik neem aan dat je wel een EU versie hebt, of anders kan je dit wel in instellingenmenu selecteren denk ik.
Hartelijk dank tmoesel voor de duidelijke uitleg, ik ga het gewoon proberen met 1 ingang aan de mastantenne en de andere ingang aan een binnenantenne of in ieder geval een laag gemonteerde antenne.

Met wat experimenteren met de polarisatie etc. zie ik vanzelf wat e.e.a. teweegbrengt.

m vr. groet, Leo