Beantwoord

mifi router huawei slechte wifi verbinding

  • 3 July 2019
  • 7 reacties
  • 1802 keer bekeken

Ik heb voor een vakantiehuisje in Friesland mobiele wifi aangeschaft met een huawei mifi router. Deze zou een heel groot bereik moeten hebben maar op nog geen 3 meter afstand van de router heb ik maar 1 streepje wifi en springt het heel snel over op 4G. Baal hier wel een beetje van want betaal een beste prijs voor het abonnement maar kan dus niet van de verbinding op aan. Wat kan ik hier aan doen? Het is de Huawei E5786 die ik erbij heb gekregen
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 5 July 2019, 15:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Welkom op het forum, Nic! Ik vermoed dat de router storing ervaart. Het gaat om een vakantiehuisje geef je aan. Staan er andere vakantiehuisjes in de buurt? Dan kan de router wellicht storing ervaren van andere wifinetwerken. Dit kan dan vaak verbeterd worden door de wifiverbinding op een ander kanaal te zetten. Dat kun je over het algemeen dan instellen in de interface van de router. Inloggen op de Huawei doe je door, in je browser, te gaan naar http://192.168.8.1
Gebruikersnaam en wachtwoord zijn standaard admin.

Als er geen andere huisjes omheen staan, dan zal storing van andere wifinetwerken niet zo gauw de oorzaak zijn. Kijk dan naar waar in huis de router staat en of je dit kunt verbeteren. Zet hem wat hoger, draai hem om, dat soort dingen. Zorg dat hij niet te dicht bij andere elektrische apparaten staat. Apparaten zoals magnetrons bijvoorbeeld kunnen ook storing geven.

Zie voor meer informatie ook de infopagina over de Huawei 5786. Je kunt daar ook de handleiding downloaden mocht je die niet (meer) hebben.
Dank je Erik, met een ander wifi kanaal bedoel je niet 5ghz of 2,4 ghz toch?
Reputatie 7
Badge +30
Nee, inderdaad. Daar kun je nog wel mee experimenteren trouwens, om die beide frequenties te splitsen (elk een eigen SSID geven) en te kijken of het beter werkt met de ene versus de andere. Het kanaal is verder de frequentie waarop de 2,4 of de 5 zelf zit. Voor de 2,4Ghz loopt dat van 1 t/m 13, voor de 5Ghz zijn die getallen anders, maar daarvoor is het meestal niet nodig om het te wijzigen. Storing op de 5GHz komt minder vaak voor.
Ik krijg van gasten nog steeds melding dat het wifi signaal erg slecht is. Overal wordt gezegd dat dit één van de betere kastjes is om te gebruiken voor mifi. Hoe kan het dan dat op nog geen 2 meter afstand het signaal zo vreselijk zwak is? Zelfs als er wifi verbinding willen webpagina’s niet laden. Ik word er een beetje moedeloos van
Reputatie 7
Badge +30
Welkom terug, Nic. Jammer dat de ervaring niet verbeterd is. Gaat het erom dat het wifisignaal qua bereik heel erg wegvalt, dus dat het aantal streepjes wifi heel snel vermindert? Of is het meer dat de streepjes wel volledig blijven, maar dat de snelheid traag is?

In dat eerste geval is het toch een kwestie van kijken waar de verstoring vandaag komt. Ander kanaal is dan te proberen, of de router op een andere plek neerzetten.

Als het gaat om traagheid in het algemeen, dan wordt het zaak om te kijken naar de mobiele ontvangst van de router. Hij kan immers alleen maar de snelheid in wifi doorgeven die hij mobiel binnenkrijgt. Ook dan is locatie van de router in het huisje belangrijk. Zet hem in dat geval dicht bij een raam, en aan de kant van het huis waar ook de dichtstbijzijnde mobiele mast staat. Via de kaarten op 4gmasten.nl kun je kijken waar de masten staan. Mocht dit niet verbeteren met de router in huis, dan kun je een externe buitenantenne overwegen.
Hoi Erik, de gasten ervoeren eerst weinig en wegvallende “streepjes” wifi. Na een herstart wel volledig streepjes maar geen internet. De dichtstbijzijnde mast is 10km op leeuwarden en de router hangt zo ver mogelijk die kant op maar aan de andere kant vd ark is er dan vrijwel geen signaal. Hoe kom ik aan een buiten antenne en hoe weet ik welke ik moet hebben? Ik heb nu al zo vaak kpn proberen te bereiken maar van service is helaas tegenwoordig minder sprake als voorheen. Ik ben al heel lang klant en vroeger werd alles voor me gedaan en nu ben ik uberhaupt al eerst 8 uur bezig om iemand aan de lijn te krijgen die verstand van zaken heeft en met een passende oplossing komt. Van die paar mensen die ik na zolang proberen eindelijk heb kunnen spreken ben jij nog de meest hulpvaardige en dat mag ook gezegd worden!
Reputatie 7
Badge +30
Jammer dat je deze ervaring hebt, Nic. Dat is natuurlijk niet wat we willen. Wel is het zo dat, wat ondersteuning betreft bij dit soort abonnementen, het over het algemeen ophoudt bij algemene troubleshooting en zorgen dat het apparaat niet defect is. Via het forum proberen we, naar gelang we kennis en ervaring hebben, breder te helpen. En ook zijn er vaak andere klanten met nuttige toevoegingen.

Wat buitenantenne betreft, als ik kijk naar de specificaties dan kan er een externe antenne worden aangesloten via Conn en TS-9. We verkopen sinds kort zelf een 4G buitenantenne in onze webshop. Deze is bedoeld voor klanten die Sneller Internet Buitengebied bij ons afnemen. Deze heeft SMA connectoren. Dat komt dan niet overeen. Voor zover ik weet zijn er wel verbindingsstukjes om verschillende soorten connectoren aan elkaar te verbinden, maar het fijne weet ik daar ook niet van. Je zou dan wellicht die antenne kunnen doen, en dan elders verbindingsstukjes aanschaffen. Of elders kijken voor een antenne die gelijk de goede connector heeft, een korte Google zoekopdracht op '4G antenne TS9' geeft al wat opties.