Mobiel internet buitenland

• 5 april 2014
  • 4 reacties
  • 2656 keer bekeken

Ik heb de laatste 3 maanden, sinds ik in Zweden ben al meer malen hoge rekeningen. Dit komt met name door het internet. Het klopt dat ik wel eens op het internet wil hier, buiten de wifi netwerken om. Maar 9 van de 10 keer verbind hij niet eens met een netwerk of is het zo traag dat ik hem alsnog uitzet. Vervolgens terwijl er niks op de achtergrond draait, krijg ik al meermalen een sms dat mijn bundel op 80% zit en enkele seconde later dat die op 100% zit. Ik word hier langzamerhand nogal moe van, eerst dacht ik dat het door de apps kwam die ik gebruikte, maar nadat ik alles in de gaten ben gaan houden is dit toch zeker niet waar. Ik hoop dat jullie hier naar kunnen kijken aangezien ik GEEN telefonisch contact kan hebben, omdat ik dus in Zweden zit.

Update**

Stuur vervolgens dus ook NIET een mailtje dat ik moet gaan bellen met een ander toestel, want die heb ik dus ook niet. Overigens is er ook geen telefonische assistentie nodig, aangezien ik alles al geprobeerd hebt wat er te proberen valt, of alles al gecontroleerd hebt wat er te controleren valt. (Heb zelf genoeg technische dienst ervaring) Anders stuur ik dit mailtje ook niet zomaar.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Afhankelijk van het type toestel kan er mogelijk vanaf het toestel wel bekeken worden welke applicatie er dus toch internet verbruikt op de achtergrond. Bij Samsung via instellingen > gegevensgebruik en bij Iphone met ios 7 via Instellingen > Mobiel Netwerk. Mocht daar niks in staan dan zou het wel heel raar zijn.

Dit heb ik dus al gecontroleerd, ik heb een iPhone 5. Dit is me al eerder een keer overkomen toen ik in Frankrijk zat. Toen was er ook een wereldwijde storing, welke later enkel beperkt was tot monaco en zuid frankrijk. 

Reputatie 5
Badge +9
Beste Davey, 

Het is voor KPN niet inzichtelijk wat de instellingen van je toestel zijn ten aanzien van het gebruik van dataroaming en het gebruik van mobiele data in het algemeen. KPN registreert slechts de hoeveelheid MB's die op het netwerk worden verbruikt. Ik kan daarom helaas niet voor je nakijken waaraan de data verbruikt wordt (apps, internet, updates, etc.). De enige manier om dit te achterhalen, is door dit zelf na te zien op het toestel. 

Je refereert aan een eerdere storing met roaming. Voor zover mij bekend is er geruime tijd geleden inderdaad een storing geweest waardoor klanten in Frankrijk problemen konden ondervinden met roaming. De storing waar ik nu op doel had zowel betrekking op dataroaming als op ander gebruik in het buitenland (bellen, sms'en, etc.). Er is geen storing geweest waarbij er in het buitenland geen dataverkeer mogelijk was, maar waarbij wel dataverbruik werd gefactureerd. 

Met vriendelijke groet, 

Heine

Toevallig heb ik ook zojuist weer in zeer korte tijd smsjes ontvangen dat mijn databundel op is. Het leuke hiervan is dat ik dan ook goed in de gaten heb gehouden hoeveel mb er daadwerkelijk verbruikt is voor de apps die in gebruik kunnen worden genomen op het mobiele netwerk. Hieronder vielen op dit moment maar twee apps. Van deze twee apps is 1 grootverbruiker, namelijk Whatsapp. Op het moment dat ik het smsje kreeg dat mijn 1ste bundel verbruikt was stond whatsapp op 62,0 mb, op het moment dat ik het 6de smsje kreeg dat mijn 3de bundel verbruikt was (binnen een half uur) stond mijn whatsapp op 62,2 mb. Dit gebeurt dus nu al vaker de afgelopen 3 maanden, en hier ben ik dus ook al tientallen euros aan verloren.

Hoewel ik het lastig communiceren vind op deze manier, en ongetwijfeld zullen jullie dit ook vinden, is er voor mij geen andere mogelijkheid. Aangezien de gesprekskosten aardig hoog kunnen oplopen als ik bel, en geen vervangende telefoon in mijn omgeving hebt.

Reageer