Mobiel internet op

• 20 januari 2014
  • 6 reacties
  • 4190 keer bekeken

Best KPN medewerker,

Afgelopen kerst heb ik mijn ouders een nieuwe Samsung Smartphone kado gedaan, met de gedachte dat ze  thuis via de Wifi verbinding ook facebook & whatsapp kunnen gebruiken voor het delen van berichtjes &  foto's etc. Daarbij de SIM kaart uit de oude Nokia telefoon (met alleen bellen & SMS'en abbonnement) in die nieuwe Samsung geplaatst.  Voor de zekerheid ook gecheckt of er data roaming optie op de SIM geactiveerd was en na verschillende pogingen geen 3G verbindingen te hebben gekregen, geconcludeerd dat dit niet het geval is.  Echter na ontvangen van een appje afgelopen weekend zijn we tot de conslusie gekomen dat de 3G internetverbinding ongevraagd is geactiveerd op de oude SIM. Mijn moeder heeft vandaag gelijk de KPN gebeld en idd mobiel internet is geactiveerd. Om erger te voorkomen hebben ze op advies van KPN medewerker nu een  internetbundel afgesloten, ook gezien het feit dat ze niet begrijpen hoe dit probleem zich technisch heeft kunnen voordoen. Helaas zijn er al behoorlijke kosten gemaakt (300-400 euro). Ik als tevreden KPN klant ben echter niet geheel tevreden met afhandeling van deze case. In eerste instantie zou ik graag willen weten waarom zonder enige communicatie de SIM kaart is geactiveerd voor Mobiel internet. Vanuit mijn eigen ervaring had ik in ieder geval een SMSje verwacht met instellingen voor activeren van mobiel internet. Uitleg over het deactiveren van Data Roaming in de instellingen  zijn in dit geval niet nodig aangezien de (oude)SIM kaart nooit is aangevraagd voor mobiel internetgebruik.

In afwachting van uw reactie,

Met vriendelijke groeten,

Wybren van Wieren

6 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Data roaming is alleen voor internetgebruik in het buitenland. Standaard is er bij de abonnementen wel de mogelijkheid om verbinding te kunnen maken met het internet via het mobiele netwerk ook al is er geen databundel.

Er zal dan wel via de sms een waarschuwing gestuurd worden bij o.a 5MB verbruik.

Afhankelijk van het type toestel kan het zijn dat deze automatisch al de carrier settings ingesteld heeft op het toestel. Bij de samsung kunnen deze aangepast worden via Instellingen > Meer Netwerken > Mobiele Netwerken. Dan is het een kwestie van de Mobiele Gegevens uit te zetten. Daarbij kan ook via de optie Namens toegangspunten de APN verwijderd worden zodat er niet per ongeluk gebruik van gemaakt kan worden.

Reputatie 5
Badge +6
Beste Wybren,

Ik denk dat er toch op toestel niveau hierin iets verkeerd is gegaan. Verwijs je trouwens naar roamen, het gebruik maken van een buitenlands netwerk, of bedoel je dat er kosten in het binnenland zijn gemaakt voor mobiel internet omdat er geen databundel was afgesloten? Bij een abonnement waarbij je alleen kunt bellen en sms'en bestaat vaak wel de mogelijkheid om te internetten, (dit wordt niet door KPN uitgeschakeld) waarschijnlijk in dit geval tegen een buiten de bundel tarief. De mogelijkheid voor mobiel internet en ook roamen kun je op het toestel uitschakelen. Op het moment dat er kosten worden gemaakt die dermate verschillen met de gebruikelijke verbruikskosten informeren wij onze klanten hierover middels een SMS-bericht om nog hogere kosten te voorkomen.

Is het mogelijk dat je moeder zelf contact met ons/ webcare opneemt? Omdat het om bepaalde gemaakte kosten gaat, bespreken we in principe dit alleen met de contractant zelf. 

Hallo Shugosha,

Bedankt voor je toelichting, ik bedoelde ook beide vinkjes onder Mobiele Netwerken, e.g.  "mobiele gegevens" en "Roaming"  heb zelf ook nog een SII samsung.  Klinkt me nog wel vreemd in de oren dat een oude SIM kaart (met SMS&Bellen only) ook standaard de internet optie "aan heeft staan".

In bovenstaand voorbeeld is er al meer dan 68MB internet gebruik geweest in Januari, geldt deze waarschuwings SMS > 5MB ook voor internetten in het binnenland indien geen internetbundel in het abonnement?

Mvg

Wybren

Beste Menno,

Bedank voor je reactie, het betreft inderdaad onverwacht mobiel internet op de huidige SIM kaart die voorheen alleen voor SMS'en en bellen werd gebruikt. Heb de instellingen voor Mobiel internet nog "aan en uit" gezet bij installeren van de Samsung SII plus, ik kreeg toen geen 3G verbinding vandaar ook de verwachting dat de SIM kaart nog steeds zonder mobiel internet was. Dit was ook het plan om de  nieuwe telefoon in principe alleen voor internet via Wifi verbinding te gebruiken. Ik ben zelf nog in bezit van de oude SII en zet in het buitenland zowel de "Mobiele gegevens" als "Roaming" uit.  

Het SMS-bericht voor dermate hoge kosten tov normale verbruikskosten is helaas niet ontvangen gedurende afgelopen weken.

Is het mogelijk om een referentie op te geven van deze discussie, de technische achtergrond is helaas voor mijn ouders niet te begrijpen.

Mvg

Wybren 

Reputatie 7
Badge +12
De waarschuwing zal inderdaad gestuurd worden bij dataverbruik binnen Nederland zonder databundel. Wanneer mobiele gegevens uitstaan dan zal dataverbruik via het mobiele netwerk geen mogelijkheid mogen zijn.

Reputatie 6
Badge +1
Het mobiel internet gebruik is niet gekoppeld aan een SIM kaart, maar is afhankelijk van het toestel. Bij een toestel wissel zal er ook naar de mobiele internet instelling gekeken moeten worden. Een smsje met de instellingen is niet noodzakelijk om op internet te komen, bijna elke moderne telefoon heeft een complete lijst met APN's die automatisch wordt geinstalleerd wanneer een provider simkaart in het toestel geplaatst wordt, dit vergemakkelijkt het totale systeem, maar kan helaas ook fout gaan zoals in dit geval.

Reageer