Beantwoord

Netwerk overbelast op Texel

  • 22 June 2019
  • 24 reacties
  • 887 keer bekeken

Ondertussen zijn we 3jaar(!!) verder en is er nog steeds geen 4g bereik. Duizenden toeristen op een 3G netwerk zorgt ervoor dat deze ook overbelast is.
Het kost me ongeveer 5 minuten om deze pagina alleen al te laden?!?!

*Admin: reactie afgesplitst en een eigen topic voor je vraag aangemaakt
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 25 July 2019, 09:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo @RutgerP, welkom terug! Ontzettend jammer om dit te lezen 😞. Ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is dat je nauwelijks gebruik kunt maken van je mobiele internet. Als ik de dekkingskaart bekijk, zie ik dat er wel degelijk 4G dekking op Texel is. In De Koog zie ik echter ook dat het te wensen over laat. Ik wil dit graag intern nog eens aankaarten voor je. Wil je daarvoor je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer, 06-nummer en evt. klantnummer(s)? Als het adres in De Koog, waar jij de problemen ervaart, niet hetzelfde is als het adres waar je contract op staat, zou je dat dan onder 'persoonlijke opmerkingen' kunnen vermelden? Dan ga ik er voor je mee bezig.
Bedankt voor je reactie, ik heb m'n profiel aangepast
Reputatie 7
Badge +30
Top! Ik heb een netwerkklacht voor je ingediend bij onze technische dienst. Daarin heb ik duidelijk aangegeven dat we weten dat het niet optimaal is, maar dat het, vooral in de zomermaanden heel vervelend is dat dat zo is. Helemaal als je daar gewoon woont en er dus dagelijks mee te maken hebt.

Je krijgt sowieso binnen 5 werkdagen bericht, maar ik wil je er alvast wel op voorbereiden dat we er wellicht op dit moment niets mee (kunnen) doen. Het opzetten van een nieuwe mast/antenne is niet iets wat heel gemakkelijk en goedkoop is namelijk. Maar: niet geschoten, is altijd mis. Mocht ik nog iets voor je kunnen doen, laat je het me weten?
Reputatie 7
Badge +30
Ha @RutgerP heb je al iets gehoord van mijn collega's? Mocht ik nog iets kunnen doen, laat je het weten?
Ha @RutgerP heb je al iets gehoord van mijn collega's? Mocht ik nog iets kunnen doen, laat je het weten?

Beste Marcia_

helaas is de reactie snelheid van de technische dienst bijna net zo snel als het mobiele internet hier🥺.

13d verder en nog altijd niets..
Reputatie 7
Badge +30
Hè, wat vervelend! Goed dat je het laat weten. Ik ga er morgen voor je achteraan.
Reputatie 7
Badge +30
Het lijkt behoorlijk druk bij onze technische dienst: ik zie dat er inmiddels 10 werkdagen aangegeven wordt. Dat is vandaag, dus ik heb opnieuw een klacht voor je aangemaakt. Ik ga er vanuit dat je niet weer 10 werkdagen hoeft te wachten, maar dat je een dezer dagen iets hoort. Excuses hiervoor!
Het lijkt behoorlijk druk bij onze technische dienst: ik zie dat er inmiddels 10 werkdagen aangegeven wordt. Dat is vandaag, dus ik heb opnieuw een klacht voor je aangemaakt. Ik ga er vanuit dat je niet weer 10 werkdagen hoeft te wachten, maar dat je een dezer dagen iets hoort. Excuses hiervoor!
Laat het maar zitten KPN, voel me in de maling genomen na 23d wachten 😡
Reputatie 7
Badge +24
Wat is nou 23 dagen op 3 jaar? 😉
Wat is nou 23 dagen op 3 jaar? 😉
Dat er werkelijk mensen zijn die er een hobby van maken om zinloze reacties te plaatsen op een forum draadje waar ze niets mee van doen hebben. 🤓
Reputatie 7
Badge +30
Ha Rutger, supervervelend dat je nog steeds niets hebt gehoord 😞. Ik laat het er zeker niet bij zitten. Maar ik wil nog wel de 10 werkdagen na de laatste klacht afwachten. Mochten we maandag nog niets gehoord hebben, dan ga ik eens om me heen vragen waarom het zo verschrikkelijk lang moet duren.
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb inmiddels navraag gedaan waarom je nog niets gehoord hebt. Zodra ik meer weet, kom ik er bij je op terug!
Reputatie 7
Badge +30
Ha Rutger, ik zie dat je éindelijk reactie hebt en ook nog een soort van positief. Hopelijk komt er in de loop van het jaar inderdaad verbetering! Mocht je dat niet merken, laat het daarom gewoon weten t.z.t. hoor.
Technische dienst heeft keurig uitgelegd dat er problemen zijn hier, snelheid van de WiFi laat ook te wensen over.
Feit is dat er verbeteringen in aantocht zijn.
we wachten af, mocht er in oktober geen verbetering zijn moest ik zeker contact opnemen.

@RutgerP Dag Rutger wil je de toelichting van de technische dienst met ons delen op het forum. Wat gaat de technische dienst de komende maanden doen? Welke verbeteringen zijn er in aantocht? Dankjewel!

Goede middag Kpn,

 

Enige tijd geleden is door KPN aangegeven dat er verbetering op komst is mbt het mobiele netwerk in de Koog op Texel.

volgens technische dienst zou er 4G antennes geplaatst worden periode september/oktober

ondertussen zijn we ruim onderweg in december en is de situatie eerder verslechterd dan enige vorm van verbetering.

graag hoor ik van jullie hoe de status update is?! Betrouwbaarheid is ver te zoeken, en het zou KPN sieren als zij haar klanten in wat voor vorm ook tegemoet komt..

 

onderstaande foto’s van het bereik nagenoeg in het centrum van de Koog.

 

Reputatie 7
Badge +30

Goed dat je je weer meldt. Ik ga navraag doen bij onze technische dienst en zij nemen opnieuw contact met je op. Wil je me het resultaat laten weten?

@RutgerP 

 

Dag Rutger ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar de KPN opstelpunten op De Koog. De volgende conclusies kan ik met je delen:

 

  • Op De Koog zijn 2 actieve KPN opstelpunten.
  • Opstelpunt 1 is aan de Badweg en heeft een hoogte van 10 meter en zendt uitsluitend uit op 2 G (zowel 3G en 4G worden niet ondersteund door dit opstelpunt)
  • Opstelpunt 2 bevindt zicht aan de Nikadel op 34 meter hoogte (tesamen met het C2000 netwerk) en zendt uitsluitend uit op 3G (zowel 2G en 4G worden NIET ondersteund).
  • Per 2022 gaat het 3G netwerk uit van KPN.
  • Er is nog geen omgevingsvergunning aangevraagd door KPN of door de netwerkleverancier van KPN op De Koog
  • KPN klantenservice en de moderator pakken de vragen mbt deze problematiek klantgericht op maar het issue is dat er geen inzage is of wordt gegeven in de netwerkplanning.  De technische dienst kan met deze inrichting van het netwerk geen verbetering aanbrengen. Er zal echt geinvesteerd moeten worden in de actuele techniek om je user experience te verbeteren op 4G/5G op De Koog. Dit is een investering van enkele tonnen.
  • De netwerkverbetering die is aangekondigd per september / oktober is niet zichtbaar voor je begrijp ik, het is me ook niet duildeijk wat de technische dienst hiermee bedoelt.

Zolang substantiele investeringen uitblijven en geen inzage in de planning is op 4G op De Koog zal je deze ervaring blijven houden helaas. Ik heb zelfal even contact gehad met KPN maar de planning kunnen of mogen ze niet delen.

 

Dit is de netwerksheet van KPN op de Koog:

 

 

Reputatie 7
Badge +30

 

  • De netwerkverbetering die is aangekondigd per september / oktober is niet zichtbaar voor je begrijp ik, het is me ook niet duildeijk wat de technische dienst hiermee bedoelt.

Zolang substantiele investeringen uitblijven en geen inzage in de planning is op 4G op De Koog zal je deze ervaring blijven houden helaas. Ik heb zelfal even contact gehad met KPN maar de planning kunnen of mogen ze niet delen.

 

Ha @Birfo, heb jij contact gehad met onze technische dienst of met de klantenservice? Ik vraag dit vooral vanwege je opmerking: ‘planning kunnen/mogen ze niet delen'. De klantenservice, waaronder ik, heeft inderdaad geen inzage, maar de technische dienst zou hier wel iets over moeten kunnen roepen als er iets bekend is. Zij kwamen zelf in de zomer met de prognose september voor verbetering op locatie. 

@Marcia_ @RutgerP 

 

Goedemorgen Marcia, 

Ten aanzien van de KPN mobiele problematiek 4G op de Koog kan ik de onderstaande info met je delen:

De informatie is afkomstig van KPN en medewerker heeft de naam Erik (geen achternaam bekend). De volgende info over de problematiek op De Koog wordt vanuit KPN verstrekt (is gebeurd in de week van 21 november 2019):

 

  • Wellicht wordt er een nieuwe mast geplaatst. Lokatie wordt nog niet gedeeld.
  • Het is onduidelijk wat er gebeurt met het opstelpunt aan de badweg (2G), wordt deze uitgefaseerd of geupgrade naar 4G?
  • Het is onduidelijk wat er gebeurt en wat de toekomstige plannen zijn voor het Nikadel  opstelpunt, dit is 3G only mast en 3G gaat uit per 2022.
  • Vertraging is aannemelijk ivm geen commitment, / inzage op planning, mensen, materiaal, geld en omgevingsvergunning (is nog niet aangevraagd), bron KPN Erik 21 nov.
  • Bij de gemeente Texel heb ik gecheckt of er een actieve aanvraag loopt voor een nieuw opstelpunt en dat is niet het geval.
  • Gezien de vele schakels die hierbij betrokken zijn is een planning niet te delen geeft KPN zelf aan.
  • Totdat er een implementatie plaatsgevonden heeft is  er geen opstelpunt met 4G op de Koog. Alleen de verouderde technieken 2G en 3G worden op de masten De Koog aangeboden. Dat zal dit jaar en volgend jaar zo blijven geeft KPN aan.
  • Er moet rekening gehouden worden met minimaal circa 1 jaar dus dan kom je al snel op 2021 op zijn vroegst uit.
  • De bron vermelding is KPN “Erik”  en gemeente Texel

Fijn dat je er naar vraagt Marcia vanuit KPN welke info hier nu over bekend is zodat ik je ook kan informeren. Het probleem is dat 4G / planning niet inzichtelijk zijn en dat communicatie niet (juist) gedeeld wordt of niet bekend is bij Webcare. Daardoor kunnen de KPN klanten op De Koog / in dit forum niet goed geïnformeerd worden over realisatie van een oplossing.

 

Kijk maar of jij dit wel voor elkaar krijgt. Tot die tijd blijf ik het KPN De Koog mobiele dekking dossier (4G) nauwlettend volgen. Laten we met elkaar schakelen om informatie hierover uit te wisselen zodat de KPN klanten ook goed geïnformeerd zijn. Zoals het nu lijkt gaat dit meer dan een jaar duren of enkele jaren.

 

Prettige dag!

Reputatie 7
Badge +30

@Marcia_ @RutgerP 

 

De informatie is afkomstig van KPN en medewerker heeft de naam Erik (geen achternaam bekend). De volgende info over de problematiek op De Koog wordt vanuit KPN verstrekt (is gebeurd in de week van 21 november 2019):

  • Vertraging is aannemelijk ivm geen commitment, / inzage op planning, mensen, materiaal, geld en omgevingsvergunning (is nog niet aangevraagd), bron KPN Erik 21 nov.

Fijn dat je er naar vraagt Marcia vanuit KPN welke info hier nu over bekend is zodat ik je ook kan informeren. Het probleem is dat 4G / planning niet inzichtelijk zijn en dat communicatie niet (juist) gedeeld wordt of niet bekend is bij Webcare. Daardoor kunnen de KPN klanten op De Koog / in dit forum niet goed geïnformeerd worden over realisatie van een oplossing.

Ik ben nog steeds benieuwd bij welke afdeling mijn collega Erik werkzaam is. De klantenservice (forum, telefonisch, Webcare en chat) heeft deze informatie niet paraat. Alleen de collega's van de technische dienst kunnen hier meer over vertellen. De klantenservice maakt op verzoek van de klant een ticket aan en stuurt deze vervolgens naar de technische dienst. Zij pakken dit op en informeren de klant. Zodoende heb ik in het contact tussen Rutger en mijn collega van de technische dienst gezien dat er in september verbetering te verwachten was. Hier wordt de klantenservice niet specifiek over geïnformeerd, mede omdat deze informatie kan wijzigen. Het is dus niet zo dat dit helemaal niet bekend is bij KPN. Er is zeker wel een planning bekend bij de afdelingen waarbij dit nodig is. 

@Marcia_  @RutgerP 

 

Marcia, het enige wat ik weet is dat hij Erik heet en 35 jaar is en heb geen achternaam. Misschien handig als je ook even in het ticketing systeem zoekt van de technische dienst misschien kan je zo je collega achterhalen. Uiteraard lijkt het me ook goed om een nieuw ticket in te schieten om actuele info te krijgen (of wellicht had je dat al gedaan ;-)

 

Ik heb ook nog even contact gehad met agentschap telecom en navraag gedaan of er wijzigingen geweest zijn aan de KPN opstelpunten in de Koog. Dit is niet het geval dus ik vraag me af of er wel iets gedaan is ter verbetering dit jaar.

 

De uitlijsting van agentschap telecom is als volgt:

 

Badweg De Koog (alleen 2G geen nieuwe  netwerken of wijzigingen aan deze mast):

 

 

 

Nikadel De Koog (alleen 3G geen nieuwe  netwerken of wijzigingen aan deze mast):

 

 

 

De masten in DeKoog zijn van 1995 (GSM-900) en 2010 (UMTS), daarna is er geen 4G upgrade geweest.

Overigens zie ik dat alle andere KPN masten op texel wel voorzien van 4G. DeKoog is NIET voorzien van 4G.

 

Dus rara wat gaat er op De Koog gebeuren? ;-)

Ondertussen zijn we nu 4 dagen verder en heb ik plotseling wel 4g bereik, nu weet ik niet of ik nu ineens een sterker signaal ontvang van een andere zendmast of dat er daadwerkelijk iets veranderd is..

feit is wel dat ik nog nooit eerder 4g heb ontvangen in de Koog.

feit is wel dat communicatie van KPN niet helder is, technische dienst heeft mij uitgelegd dat er verbetering in aantocht was medio oktober. Ik weet niet precies wie dat was.

Als ik bovenstaande lees van Birfo begrijp ik dat er niet 1,2,3 iets veranderd gaat worden.

 

ben benieuwd of ik 4g blijf houden als het weer drukker word in de Koog (met toeristen).

 

fingers crossed 🤞🏽

Reputatie 7
Badge +30

 

Ondertussen zijn we nu 4 dagen verder en heb ik plotseling wel 4g bereik, nu weet ik niet of ik nu ineens een sterker signaal ontvang van een andere zendmast of dat er daadwerkelijk iets veranderd is..

 

Wat goed om te lezen, Rutger!

 

feit is wel dat communicatie van KPN niet helder is, technische dienst heeft mij uitgelegd dat er verbetering in aantocht was medio oktober. Ik weet niet precies wie dat was.

 

Ik heb een nieuw ticket richting onze technische dienst aangemaakt en ik verwacht dat je daar rond de jaarwisseling iets van hoort. Het is mogelijk dat de verwachte upgrade vertraging heeft opgelopen. Dat is vanwege verschillende factoren mogelijk. We houden het in de gaten!