Netwerk problemen 4G na android pie update

  • 3 January 2019
  • 5 reacties
  • 2607 keer bekeken

Goedendag,
Wie heeft de oplossing voor de laatste update van Android 9.0 (Pie) ?
Mobiel : Xiaomi MiA1, Android-one google versie.
Laatst werkende update was 8.1.0 december 2018.
Na de update in januari 2019 is er geen 4G netwerk meer mogelijk.
Allerlei instellingen zijn geprobeerd.
Niets werkt ......
Ook KPN helpdesk kan mij niet verder helpen.

Vreemde is dat onze andere xiaomi mia1 totaal geen problemen heeft met 4G.
Het heeft kennelijk met de bandbreedte te maken dat de laatste update de ...MHz niet bij alle toestellen ondersteund.
Wie heeft het verlossende antwoord ?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Ksjaomie, welkom op het forum! Als het toestel voorheen wel onze 4G frequenties ondersteunde lijkt het me sterk dat dit na een update niet meer mogelijk is. Werkt 3G wel? Kun je eens controleren of de APN instellingen goed staan? We hebben geen toestelhulp voor dit toestel maar dit zou ongeveer overeen moeten komen: Toestelhulp Internet handmatig instellen - 5-1-dual-sim-ta-1075 | KPN. Bij Belsimpel kun je ook een filmpje vinden met uitleg: Xiaomi Mi A1 Xiaomi Mi A1 - APN instellingen - Tips & Tricks - Belsimpel.nl
Hallo Joran,
Jazeker is dat mogelijk. Extreem veel Xiaomi gebruikers hebben hier last van. (Zoek Google Android pie Xiaomi 4g)
Het heeft te maken met de update dan wel uitschakeling van een bandbreedte frequentie.
In mijn woonplaats in de Achterhoek werkt alleen 3G nog. Gister bij toeval in Nijmegen, en vandaag in Hengelo Overijssel en daar werkt het wel met 4G.
Ben er al achter dat kpn 3 bandbreedtes gebruikt landelijk. 800mhz, 1800mhz en 2600mhz.

3G van KPN zit op 2100mhz. Ik verwacht dat daar de bug in zit. Dat de update sommige toestellen verplicht volgens de protocollen de andere bandbreedte te selecteren.
Gelijkmatig hebben wij hier de exact gelijke mia1 toestellen geüpdated , en de ene werkte direct goed, de half jaar oudere mia1 kreeg alleen nog 3g als mogelijke optie.



Ook is de signaalsterkte opeens verdacht laag, terwijl de 4G mast maar op 400 mtr staat.

Volgens toestel info met code: *#*#4636#*#*
In de printscreen is sprake van type gegevensnetwerk UMTS, dit terwijl bij de andere mia1 met ook de pie update sprake is van LTE gegevensnetwerk.

De DL bandbreedte bij probleem toestel is 384
En bij de succesvolle pie 9.0 is de DL bandbreedte 102400.
Ook een degelijk verschil dus.

Wie heeft de tip ? Hoe kan ik dit wijzigen, hier moét de fout zitten !
Wat ook is opgevallen ;
De code van de locatie in het toestel info scherm geeft een andere locatie aan, als van de goed werkende mia1.
Oftewel, volgens de laatste update denkt hij dus verbinding te maken met een land/netwerk waar ik mij niet bevind. Althans niet de Nederlandse richtlijnen.
Logisch dat op bijvoorbeeld een Indisch land andere frequenties gebruikt.

Hier zit 100% de bug, alleen nu nog de wijzigingen kunnen aanbrengen.......
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb me even bijgelezen met Xiaomi Mi A1 Android Pie-update 4G-storing ontdekt: dit is er aan de hand. Heel opmerkelijk dit. Ik denk niet dat ik vanuit KPN iets voor je kan betekenen. Je kunt dit beter bij Xiaomi neerleggen, of de vraag op het Xiaomi MIUI Official Forum stellen.

Op Tweakers ook een andere discussie, spijtig genoeg met weinig antwoorden: [Xiaomi Mi A1] Ervaringen & Discussie - Android-smartphones - GoT

Reageer