Beantwoord

omschakel regiem LTE banden

• 3 oktober 2018
  • 4 reacties
  • 353 keer bekeken

De laatste tijd worden meer en meer masten die eerst alleen over band 20 LTE beschikten ook voorzien van band 38 LTE.
Het voordeel van deze laatste band is de potentieel veel hogere downloadsnelheid van data door de grotere bandbreedte.
Ik weet dat mijn mobiel alle LTE banden van KPN kan ontvangen maar toch wil mijn mobiel niet omschakelen naar band 38 en blijft stug vaststaan op band 20.
Heeft KPN soms bepaalde restricties meegeprogrammeerd die ervoor zorgen dat band 38 gereserveerd blijft voor bepaalde doelgroepen/gebruikers ( bv de datavreters ) ?
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 8 oktober 2018, 19:19

Onder de mast heb je sowieso geen bereik van die mast :D

De mast in Nieuwerkerk doet 2600 met TDD en 800 met FDD. Maar, als je telefoon daadwerkelijk band 38 doet, doet ie ook TDD, band 38 is namelijk altijd TDD. Anders heet het toch band 7?

Prepaid kan sowieso geen 4g gebruiken, verder zijn alle KPN abonnementen hetzelfde (tenzij je een heel oude abonnement hebt uit de Hi! of eerder tijd.). Voor abonnementen van MVNOs geldt dat dit afhankelijk is van de overeenkomst die de MVNO heeft met KPN.

Robin
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dag buske, sorry voor de late reactie. Mijn collega's van de zakelijke markt lijken het gelukkig wat rustiger te hebben en hebben je inmiddels van een antwoord voorzien 🙂 Omschakel regiem LTE banden Zakelijk KPN Forum.

Los van de 2600Mhz frequentie wordt ook de 2100Mhz (voormalig 3G) op bepaalde plekken ingezet om het 4G signaal te verdelen over meerdere frequentiebanden. Dit wordt alleen nog toegepast in drukke gebieden waar extra capaciteit nodig is om een goede snelheid te halen. Ook is niet elk toestel hiervoor geschikt.
Mijn mobiel is een Xiaomi redmi note 4 en volgens de specificaties https://www.gsmarena.com/xiaomi_redmi_note_4-8531.php
beschikt het modem over LTE band 1(2100), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 20(800), 38(2600), 40(2300).
Verder cat.6 2CA
Het punt is dat mijn mobiel NIET overschakelt naar band 38 vanuit band 20 ook al sta ik praktisch onder de mast. Dit is bv het geval in Nieuwerkerk (Zeeland) waar eerst alleen band 20 in de mast zat en sindskort band 38 is bijgeplaatst.
Ikzelf kan maar 2 redenen bedenken waarom dit lukt: 1 Band 38 heeft TDD en dat kan mijn mobiel niet aan. 2. KPN maakt het bepaalde doelgroepen ( prepaid, goedkope abonnementen, gast provider ) onmogelijk om van deze snelle band gebruik te maken.
Reputatie 7
Badge +30
Onder de mast heb je sowieso geen bereik van die mast :D

De mast in Nieuwerkerk doet 2600 met TDD en 800 met FDD. Maar, als je telefoon daadwerkelijk band 38 doet, doet ie ook TDD, band 38 is namelijk altijd TDD. Anders heet het toch band 7?

Prepaid kan sowieso geen 4g gebruiken, verder zijn alle KPN abonnementen hetzelfde (tenzij je een heel oude abonnement hebt uit de Hi! of eerder tijd.). Voor abonnementen van MVNOs geldt dat dit afhankelijk is van de overeenkomst die de MVNO heeft met KPN.

Robin
Reputatie 6
Badge +7
Mijn mobiel is een Xiaomi redmi note 4 en volgens de specificaties https://www.gsmarena.com/xiaomi_redmi_note_4-8531.php
beschikt het modem over LTE band 1(2100), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 20(800), 38(2600), 40(2300).
Verder cat.6 2CA
Het punt is dat mijn mobiel NIET overschakelt naar band 38 vanuit band 20 ook al sta ik praktisch onder de mast. Dit is bv het geval in Nieuwerkerk (Zeeland) waar eerst alleen band 20 in de mast zat en sindskort band 38 is bijgeplaatst.
Ikzelf kan maar 2 redenen bedenken waarom dit lukt: 1 Band 38 heeft TDD en dat kan mijn mobiel niet aan. 2. KPN maakt het bepaalde doelgroepen ( prepaid, goedkope abonnementen, gast provider ) onmogelijk om van deze snelle band gebruik te maken.

Het gaat in jouw smartphone om een SnapDragon 625 met X9 modem ingebed en die kan wel TDD aan. De vraag is of die chipset ook Carrier Aggregation van een FDD en TDD band aankan, mijn inschatting is van niet (werkt wel met meer high-end modems), maar kan het niet zo snel vinden.

Reageer