Beantwoord

Oneplus en KPN

  • 17 October 2020
  • 33 reacties
  • 2117 keer bekeken

KPN zouden jullie alsjeblieft support voor de Oneplus devices willen toevoegen, het is al een strijd sinds een van de eerste Oneplus toestellen. Elke keer als er een nieuwe techniek uit komt, Volte, Wifi calling, 5G dan werkt het niet bij jullie tenzij het om een samsung of apple gaat.

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 2 November 2020, 12:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hi @HBVDH,

Op het moment dat er een nieuwe techniek beschikbaar komt, komen er steeds meer toestellen op de markt die die techniek ondersteunen. Samsung en Apple lopen daar vaak mee voorop én worden beide het meest verkocht. Wellicht dat daardoor bij jou het beeld is ontstaan dat enkel deze 2 merken door ons ondersteund worden? Wat betreft 5G, in het overzicht met 5G geschikte toestellen zie je meerdere merken terug en komt Apple helemaal niet voor :wink:

Zou je mij kunnen vertellen welk type OnePlus jij hebt? Dan ga ik navraag doen of je toestel geschikt zou moeten zijn en of er wellicht nog een update uitgerold moet worden voor je er gebruik van kunt maken :slight_smile:

OnePlus moet het zelf ook ondersteunen, is dat al gecontroleerd? Overigens heb ik op mijn OnePlus 6 gewoon HD bellen wat volgens mij VoLTE is, via Simyo overigens.

Beste @obelisk,

 

Ja Oneplus ondersteund Volte en Vowifi met providers Vodafone/Ziggo en T-Mobile. De sub-providers van die twee ondersteunen de Oneplus toestellen meestal ook.

Het gaat hier om KPN wat deze functies alleen toelaat op toestellen die ze zelf ook verkopen. Een Huawei, Samsung (grote fabriekant) telefoon wordt wel ondersteund terwijl een Onplus (kleine fabrikant) niet ondersteund wordt. 

 

KPN en Oneplus dienen met elkaar de producten te geschikt te maken doormiddel van Provider (KPN) gegevens toe te voegen aan de Oneplus toestellen doormiddel van een telefoon update.

 

HD bellen is bellen over 3g, helaas is dat niet hetzelfde als VoLTE.

VoLTE is Voice over LTE (dus 4G), het voordeel van Volte is o.a.:

  • Sneller contact.
  • Betere gesprekskwaliteit.
  • Data verbinding blijft intact tijdens bellen.

Ook hoort hier VoWiFi bij wat dus Voice over wifi is.

 

Met vriendelijke groet,

 

I stand corrected … Ik dacht dat de HD codec alleen in combinatie met VoLTE is maar dat blijkt niet zo te zijn.

Reputatie 7
Badge +20

Zou je mij kunnen vertellen welk type OnePlus jij hebt? Dan ga ik navraag doen of je toestel geschikt zou moeten zijn en of er wellicht nog een update uitgerold moet worden voor je er gebruik van kunt maken :slight_smile:

Zou je dit nog aan me door willen geven @HBVDH, zodat ik het voor je na kan vragen? 

@Maja_ Ja dat kan ik hoor, ik heb nu de volgende Oneplus toestellen in bezit:

  • Oneplus 6T 128/8 GB
  • Oneplus Nord 128/8 GB
  • Onelpus 8T 128/8 GB (hopelijk binnekort)

Ik weet natuurlijk dat de 6T geen 5G heeft maar VoLTE zou prima moeten kunnen werken. Ik weet ook dat somige 6T gebruikers een netwerk profiel van bijvoorbeeld noorwegen in de telefoon gezet hebben en daarmee op het KPN netwerk VoLTE hebben gekregen. Maar ik wil niet rooten met deze telefoon.

Zou zwaar teleurgesteld worden in KPN als ze het ook op de Nord en 8T niet zouden activeren. Ga dan serieus kijken naar een andere provider die dat wel ondersteund (T-mobile / Vodafone).

M.v.g.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Thanks!

Dan ga ik nu navraag doen voor de Nord en de 8T, de 6T is geen 5G toestel.

Ik kom hier bij je terug zodra ik meer weet :relaxed:

Reputatie 7
Badge +20

Hi @HBVDH, ik ben inmiddels een heel stuk wijzer over hoe het precies zit met de OnePlus toestellen!

OnePlus is een bedrijf dat zich wereldwijd tot nu toe voornamelijk heeft gericht op retail (verkoop online en via onafhankelijke winkels) en niet zo zeer op verkoop in combinatie met abonnementen. De toestellen die ze uitbrengen zijn theoretisch vaak wel geschikt voor de meest moderne technieken zoals VoLTE, VoWiFi en ook 5G, maar om die techniek werkend te krijgen is pér provider een wijziging van de instellingen nodig, en aansluitend een test-proces om te verifiëren of alles ook goed werkt. En juist hierin loopt OnePlus een beetje achter, waardoor (wereldwijd) lang niet alle providers/operators/netwerken optimaal samen kunnen werken met OnePlus toestellen.

Wij willen OnePlus zelf ook in de toekomst in ons assortiment opnemen, maar zullen dat niet doen zolang er via deze toestellen niet volledig van onze diensten gebruik gemaakt kan worden. We zijn hierover al geruime tijd in gesprek met OnePlus en hopen dat we hier op korte termijn samen uit gaan komen zodat OnePlus gebruikers ook daadwerkelijk de modernste technieken kunnen gebruiken bij een KPN abonnement. Een van de eerste en belangrijkste daarin is 4G Bellen (VoLTE), dat betrouwbaar moet werken voordat straks begin 2022 ons 3G netwerk gesloten wordt. Maar OnePlus gebruikers willen natuurlijk ook dat hun telefoon de volledige snelheden van ons netwerk kan benutten (zowel op 4G als 5G), ook daar heeft OnePlus nog wat werk te verzetten.

@Maja_ dank voor je moeite om dit uit te zoeken. Hoop dat het snel gaat werken. :relaxed:

Reputatie 7
Badge +20

Graag gedaan, ik hoop heel erg met je mee! 

Wat is hiervan de status inmiddels? Ik heb een KPN met n Samsung a51. Die bevalt niet en wil ik vervangen door een Nord. Echter in deze moderne huizen is het bereik binnen onvoldoende en wifibellen is een must. Werkt dat nu??

Reputatie 7
Badge +20

Hi @cwouter, jammer dat je A51 niet bevalt :slight_frown:

Bellen via wifi is nog niet mogelijk helaas, onlangs is er wel een update geweest waardoor meerdere Oneplus modellen nu gebruik kunnen maken van 5G, achter de schermen zijn we gezamenlijk dus wel bezig om meer mogelijk te maken. Hopelijk volgt bellen via wifi ook redelijk snel!

Dat is jammer. Thuis heb ik onvoldoende bereik en ik kwam er niet goed achter of het nu werkt. Denk dat ik het toestel nu dan moet terugsturen. Voor de de oneplus 8T werkt het ook niet? En wat kan ik concreet verwachten voor de toekomst? Gaat het over een paar maanden wel werken? Op xda developers is n instructie om zelf wifi bellen softwarematig aan te zetten. Zou het dan wel werken? Het oude toestel beviel niet dus ik moet toch wat... 

Reputatie 7
Badge +20

Er zijn mensen die 5G al aan de praat hebben gekregen door bepaalde instellingen te wijzigen in het toestel, voordat de update hiervoor klaar stond. Het is dus het proberen waard!

Momenteel is bellen via wifi bij geen enkel Oneplus toestel mogelijk, ook kan ik je niets wijzer maken over de toekomst :slight_frown: Ik heb er dus niets concreets over te zeggen helaas, mijn excuus hiervoor!

Dat is slecht nieuws… Ik hoop dat jullie meters maken; oneplus biedt heel veel waar voor het geld; het is een fantastisch toestel, maar moeilijk binnen te bellen..

 

Reputatie 7
Badge +20

Klopt, wij willen Oneplus toestellen ook heel graag in ons assortiment opnemen maar doen dat pas als ook daadwerkelijk al onze diensten gebruikt kunnen worden met deze toestellen. 

Maak je ook gebruik van Whatsapp? Zo ja, het is ook mogelijk om daar mee te bellen, misschien dat dat nog een verschil maakt in je bereikbaarheid?

Te bellen wel, maar de bereikbaarheid voor gebeld worden is een ander probleem. Ik heb wel half bereik in huis, maar hij gaat vaak niet over als ik gebeld wordt. Is daar wat aan te doen? Ik had vroeger een extra kastje van vodafone om thuis te kunnen bellen en bereikbaar te zijn. Is dat een optie?

  

Reputatie 7
Badge +20

Ah als hij niet over gaat, is het wel erg lastig om door te hebben dat je op dat moment gebeld wordt inderdaad :slight_frown:

Wat betreft dat kastje van Vodafone, ik denk dat dat een repeater is geweest, hier werken we bij KPN helaas niet mee (in ieder geval niet bij particulieren), ook geen optie dus. Ik had graag beter nieuws voor je gehad en meer voor je willen doen, maar ik kan het niet mooier maken dan het nu is!

Sinds OxygenOS 11 (stable) voor de Oneplus Nord werkt VoLTE en VoWifi ook op dit toestel. Kan dus uitgebreidt worden op het lijstje van geschikte toestellen 🙂.

 

 

Ter aanvulling:

Ook heb ik sinds de update 5G instellingen beschikbaar. Tot in hoeverre 5G werkt durf ik niet te zeggen, want ik heb zelf geen 5G abbo. Voor de OS11 update had ik dit er niet staan iig.

@Kpn

Zou 5G in dit geval moeten kunnen werken nu op de Nord, aangezien deze opties nu ook beschikbaar zijn?

 

 

Interessant Jacco! Inmiddels heb ik volte en vowifi ook aan de praat gekregen op de Nord met oxygen 10.5. 5G heb ik niet en was me te ingewikkeld om te activeren. 

 

Mooi voor elkaar gekregen Cwouter! Je hebt dat denk ik voor elkaar gekregen dmv een buitenlands provider profiel in te stellen via de Oneplus logkit?

Vanaf OS11 is dat dan niet meer nodig.

Hmm zojuist ook de uitrol van OS11 gekregen en nu heb ik in het menu en de statusbar idd wel 5G maar in de praktijk nog niet. Het lijkt dus meer cosmetisch. De performance neemt op 5G zelfs af tov 4G. Ik heb verschillende testen uitgevoerd op hetzelfde punt op straat binnen het 5G service gebied. Anderen ook die ervaring? 

Ondanks dat ik 5G verbonden ben zegt de app dat de verbinding LTE is, geen 5G dus

 

Cwouter,

Wellicht verklaard deze uitleg het eea. Als ik snel even lees is 5G momenteel nog niet sneller dan 4G.

https://www.kpn.com/beleef/mobiel/5g-vs-4g.htm

Ha Jacco, ‘momenteel’ is in dit artikel september vorig jaar. Ik kijk liever op https://www.kpn.com/netwerk/5g.htm . Ook laat m'n test app ‘network cell info’ alle info over de verbinding zien. Handmatig kan ik het voorkeursnetwerk terugzetten tot maximaal 2G, 3G, 4G, en 5G. Bij die laatste twee geeft de app hetzelfde aan LTE, dus 4G. De snelheid die ik maximaal haal is ongeveer 400 mbit/50mbps dat zit tussen 4G+ en 4G++ in. Mijn buurman haalde met KPN op hetzelfde punt met een 5G Iphone verbinding 261mbps dus ruim 5x zo snel als ik haal met "5G” in mijn statusbalk. Kortom, 5G werkt niet op mijn Nord OS11 toestel