Opinie: De voordelen van 5G, en de risico's van een valse start

  • 8 May 2020
  • 9 reacties
  • 630 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +16

Technologie is tegenwoordig de verbinding in onze samenleving, waar we vroeger altijd bij elkaar langs moesten gaan om te praten kunnen we tegenwoordig whatsappen, videobellen en noem maar op – Simpelweg door de geweldige infrastructuur die wij in Nederland hebben liggen in combinatie met superslimme apparaten. Het mooiste is, de wereld wordt binnenkort nóg slimmer dankzij 5G. 

Wat is 5G? 

5G is de 5de generatie van het mobiele netwerk en de verschillen liegen er niet om! Waar 4G instaat was om iedereen een goede verbinding te geven is natuurlijk bekend, de grootste verbetering met de overstap naar 5G is dat 5G een stuk slimmer is dan de oude techniek. Dit geeft de volgende voordelen.  

Het grootste voordeel voor de normale burger is dat de snelheid “slimmer” verdeel kan worden, heb je maar een klein beetje nodig? Dan krijg je maar een heel kleine verbinding met de toren. Veel nodig? Geen probleem! Er wordt bijgeschaald (Als je maar betaald 😉 ). Daarnaast is het ook mogelijk om “Privé netwerken” met 5G te maken, het kan dus zo zijn dat een bedrijf gratis 5G voor al haar klanten beschikbaar stelt wanneer je in de buurt bent van hun pand, bespaart toch wat in de databundel! 

Wanneer komt 5G? 

Alle telefoonfabrikanten en Telecomproviders zijn hard bezig met het klaarmaken van 5G voor algemeen gebruik maar helaas zijn we er nog niet, dit komt omdat de frequenties nog niet door de overheid vrijgegeven zijn, ze moeten namelijk nog geveild worden.  

De veilingen vinden plaats op de volgende datums:  

  • 16 Juni 2020 (De lage frequentie veilingen) 

  • 2022 (De hoge frequentie veilingen, waarmee supersnel 5G mogelijk wordt) 

Nadat de veiling is afgerond is en het netwerk er klaar voor is kunnen de Telecom providers het netwerk aanzetten, dit zal waarschijnlijk gefaseerd gebeuren maar men kan er voor kiezen om het gelijktijdig met een grote markettingscampagne te lanceren.  

Valse start doormiddel van een “Frankenstein” netwerk 

Helaas heeft Vodafone besloten om met 5G een valse start te maken. Dit hebben ze gedaan door een gedeelte van de 4G frequentie op te offeren om hierop een 5G-Signaal uit te zetten, dat klinkt natuurlijk goed maar er zitten helaas naar mijn mening te veel nadelen aan gekoppeld aan deze frankenstein oplossing. Ik bang dat hierdoor gebruikers een verkeerde indruk krijgen van 5G en de geweldige 5G smartphones die op de markt bevinden.  

Het eerste grote nadeel is dat er allereerst capaciteit wordt weg gesnoept van de 4G gebruikers waarvan er alleen voordelen voor een kleine groep gebruikers zijn, en dan zijn deze voordelen op z’n zachtst gezegd ook nog eens betwistbaar.  

Het probleem is dat de Telefoonfabrikanten keihard hun best heeft gedaan om geweldige 5G toestellen op de markt te brengen die goed werken met de Nederlandse netwerken die op dit moment gebouwd worden, dit kunnen ze doen doordat de frequenties die gebruikt zouden worden van te voren bekend waren.  

In telefoons zitten chips en antennes die ervoor zorgen dat het signaal wordt opgepakt en behandeld wordt zoals oorspronkelijk is afgesproken. Omdat Vodafone opeens een andere frequentie heeft gebruikt kan het zo zijn dag 5G telefoons simpelweg niet zullen werken op het Frankenstein-netwerk van Vodafone. Stel dat het gaat werken dan heb je door het gebruik van optimalisatie alsnog een verminderde gebruikerservaring. Denk hier bijvoorbeeld aan een verminderd bereik, slechtere accuduur, meer verstoringen op de lijn etc.  

Mijn angst is dat dankzij deze valse start 5G en 5G toestellen onterecht een slechte naam krijgen omdat één snel eventjes een grote PR stunt wilt houden. 

Zullen klanten van andere providers last hebben van het gestunt van Vodafone? 
Alleen klanten op het Vodafone Netwerk Inclusief Resellers en MVNOs (Mobile Virtual Network Operators) zullen hier last van krijgen. Gebruikers van het KPN netwerk zullen hier geen last van krijgen.  

Nog even geduld 

Terwijl Vodafone een valse start heeft gemaakt (Met alle gevolgen van dien) is KPN nog druk bezig met het uitrollen van het 5G netwerk. Ik kan in ieder geval niet wachten 😉  


9 reacties

Gelukkig is jouw? verhaal gelabeld met ‘opinie’. Wel vreemd dat het overkomt als PR van KPN. Ook vreemd dat een opinie van een forumgebuiker als sticky is gemarkeerd. Is dit echt zo belangrijk? Schijnbaar heeft KPN iets gemist, recht te zetten, de geesten rijp te maken of wat dan ook, en gebruiken ze jouw daarvoor.

Jij gebruikt o.a. het nog niet beschikbaar zijn van extra freqrentieruimte om een commercieel beschikbare 5G capabele implementatie van een concurrent van KPN in een negatief daglicht te zetten. De meeste zaken die je aanhaalt zijn net zo makkelijk in een nadeel van KPN c.q. voordeel voor Vodafone uit te leggen. ‘Angst’, ‘valse start’, ‘Frankstein’,  ‘last’, het dient om FUD te voeden in mijn ogen. Het is eigenlijk een vermakelijk slecht verhaal, maar net zo als met nigeriaanse email spam, valt het makkelijk te duiden.

Wat mij duidelijk is, is dat Vodafone 5G implementeert met Ericsson als hoofdleverancier en zodoende geen last heeft in besluitvorming aangaande de China-stragie. Van T-Mobile is bekend dat de laaste netwerkmodernisatie compleet Huawei was (excl. het Tele2 deel, is/was hoofdzaklijk Nokia voor zover ik weet). KPN heeft in de afgelopen paar jaar weer anders blijk gegeven van zaken aangaande deze problematiek, het is aan jouw om met referenties te komen.

Reputatie 7
Badge +16

Het is zeker niet bedoeld als verlengstuk van de PR van KPN (Alhoewel snap ik waarom dit in dezelfde lijn kan passen 😛 ). Ik had hem eigenlijk voor de Samsung community geschreven omdat ik bang was voor onterechte RMA gevallen en dat 5G onterecht een slechte naam zou krijgen omdat het naar mijn mening vals geadverteerd is. Een KPN-er heeft vervolgens mijn stuk gezien en met kleine aanpassingen heb ik hem hier alsnog geplaatst. 

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben volledig voor vooruitgang maar als je het verkoopt als een standaard, dan moet het ook volledig ingericht zijn volgens de afspraken die gelden voor de standaard. Kevin had daar trouwens nuttigs over te zeggen op de Samsung Community: 

 

KevinW @ Samsung Community

Goed stuk, en grotendeels mee eens! Hoewel ik het op zich wel prima vind dat Vodafone zo'n tussenstap zet die met de extra antennes die gebouwd zijn voor 5G op de 4G frequenties en deel reserveren voor communicatie met de 5G modems, aangezien het er naar uitziet dat er vooralsnog geen problemen zijn voor het overgrote deel van de gebruikers die toch nog altijd op 4G zitten en men bij Vodafone waarschijnlijk wel kan schalen als er ergens meer capaciteit voor het gewone 4G verkeer nodig is. (Kevin toch, kon deze zin echt niet korter?) Dat gezegd hebbende, vind ik het flauw om het 5G te noemen, want dat is het technisch gezien gewoon niet. Het is gewoon een tussenstap, net zoals er bovenin mijn scherm regelmatig 4G+ staat, is dit stiekem gewoon 4G++.

 

Wel zonde dat de veilingen voor de échte 5G frequenties zo lang zijn uitgesteld. Providers staan al een poosje te popelen om ermee aan de slag te gaan, maar er was iets met een inlichtingendienst die een bepaalde frequentie niet los wilde laten  Nu met al dat thuiswerken zou het echte 5G, dus niet 4G++, ideaal zijn vanwege de hogere snelheden en vooral kortere vertragingen. 

 

Ik ben het hierin ook helemaal met hem eens is dit een waardevolle aanvulling op mijn opiniestuk 🙂  Die nuance van hem had ik achteraf gezien moeten mee nemen. 

Verder vindt ik het trouwens wel tof dat ze daar Europees spul gebruiken, ik ben zelf nogal kritisch als het gaat over chinees spul gezien die risico’s die de Chinese wetgeving met zich mee brengt. 

5G is in ieder geval een mooie techniek en ik kan niet wachten tot het echt live mag gaan :) 

Reputatie 1

5G terwijl 4G nog zo matig is? Zullen we niet even 5 jaar wachten?

5G steekt in VS bleekjes af bij Nederlandse netwerken

Een artikel waarbij de vlag maar ten dele de lading dekt. Want Nederland scoort van de onderzochte landen maar nauwelijks beter dan de slechts presenterende VSA. Conclusie wat mij betreft: negeer 5G voorlopig want 4G is vrijwel net zo goed en voor 5G toestellen betaal je nu nog de hoofdprijs.

Reputatie 7

Helemaal mee eens, 5G is voorlopig meer marketing dan betere diensten.

Reputatie 7

Voor consumenten, die vooral de ‘overweging’ maken naar 5G is vanwege de hoge snelheid, is het mogelijk minder aantrekkelijk. Dit zal pas in 2022, als ook de 3,5 GHz band door Agentschap Telekom geveild wordt, die grote sprong vooruit in snelheid komen. Want 3,5 GHz biedt veel meer bandbreedte. Voor die veiling moet eerst het interceptiestation van de inlichtingendienst in Burum (Friesland) verhuizen.

Stel dat je nu staat voor de keuze om een nieuwe smartphone te nemen, dan zou ik dat wel in overweging nemen als je langer dan twee jaar met een toestel doet. Op KPN klaar voor 5G hebben we de voordelen voor onze (consumenten) gepubliceerd: 

 

Reputatie 7

Met alle respect @Nadia maar het feit dat die hogere snelheid pas in 2022 beschikbaar komt is mijns inziens iets dat je op de eerste pagina zou moeten vermelden... 

...en niet achter zo'n linkje "Lees meer over 5G" immers er is niemand die dat leest.

Zoals je kunt zien vermeldt KPN dat je met 5G NU nog sneller kunt internetten terwijl dat feitelijk pas echt in 2022 enige proporties zal gaan aannemen. Dit is mijns inziens dus pure misleiding. Formeel zeggen jullie niets verkeerd maar de marginale snelheidsverbetering NU door lagere latency is niet wat de mensen lezen bij de woorden "nu nog sneller".

T-mobile zegt dan in ieder geval nog dat je straks sneller Internet zult hebben met 5G...

...maar ook daar moet je je vraagtekens zetten bij de formulering. Is 2022 ook daadwerkelijk straks of hebben de mensen toch een andere perceptie bij het woordje "straks".

 

Vodafone spreekt alleen maar over "Razendsnel internetten met 5G"…

... en ook dat is uiteraard misleidend immers daarmee wordt de suggestie gewekt dat 5G nu al veel sneller is dan 4G.

 

5G is mijns inziens dus vooral een marketinginstrumemt waar je de komende twee jaar als abonnee nog vrijwel niets aan zult hebben.

En als ik dan zie dat een merk als OnePlus op de 8 (Pro) en Nord wel 5G zegt te hebben maar zowel de 700 MHz als de 3,5 GHz band niet ondersteunt (zijn er meer merken die dat zo doen?) dan is ook nog lang niet iedere "5G Ready” slimfoon al klaar voor 5G in Nederland. 

"Mobiele netwerken zijn ondanks beschermende maatregelen kwetsbaar”:

Hackers smullen van oude protocollen in 4G en 5G

"Onveilige protocollen die sinds de jaren 70 nauwelijks zijn aangepast, vormen een interessant aanvalsvlak voor hackers, blijkt op BlackHat Asia. En de telecomindustrie is zich daar van bewust.”

Reageer