Beantwoord

PAS OP!! Verbruik smsjes van Mobiel Wifi gaan niet naar je GSM

• 27 augustus 2013
  • 12 reacties
  • 6817 keer bekeken

Ik heb sinds eind juli Mobiel Wifi internet(mifi) op 4G. Lekker snel, kost wat, maar dan heb je ook wat.

MAAR ER ZIT EEN ENORME **bleep** IN HET GRAS VERSTOPT.

Na twee weken keek ik online naar mijn data verbruik, schrok me lam. Ik had al 6GB verbruikt. Ruim 1 GB meer dan mijn toch al ruime abonnement. Snel rekenen leerde mij dat dit mij meer dan €100 extra gaat kosten :-(

Ik helemaal over de zeik naar de KPN winkel, waarom ik geen smsjes had ontvangen over mijn verbruik. Blijkt dat de smsjes naar het modem gestuurd worden. Belachelijk. Ik moet dus de hele dag naar dat modem kijken om te zien of er een bericht binnen is gekomen. Ik kon praten als Brugman dat een smsje naar de GSM gestuurd moet worden. Uiteraard had met hier geen begrip voor mij. Sterker nog, je kon ze zien gniffelen. Ik ben waarschijnlijk niet de enige die hier ingestonken is.

Ik had veel beter tevreden met T-Mobile kunnen blijven, net 2 tientjes per maand en geen gedoe over data limiet. Ja, de snelheid gaat omlaag, maar dat is te overleven.

Ik had na twee weken al spijt van mijn aanschaf en wat een stom idee (voor de klant, niet voor KPN) om de smsjes naar het modem te sturen en niet naar de GSM van de klant.

Inmiddels weet ik waardoor het hoge verbuik komt. Op locatie gebruik(te) ik de mifi, aan het eind van de dag laptop dicht en naar huis. Thuis laptop weer open en rustig verder gaan op thuisnetwerk, althans dat denk je. In werkelijkheid blijft de laptop gekoppeld aan de mifi en dan schiet het verbruik omhoog.

De mifi staat inmiddels al ruim twee weken uit, wachten op de nieuwe maand (en de torenhoge rekening). Gelukkig heb ik de T-Mobile dongle nog en niet opgezegd.

GOEDE RAAD: NA GEBRUIK DE MIFI ALTIJD UITZETTEN!

icon

Beste antwoord door Daan__ 27 augustus 2013, 13:55

Ha Ben,

Ik heb je privébericht beantwoord. Ik ga met de productmanagers in gesprek om te kijken of we hier een oplossing of workaround voor kunnen realiseren.

Met vriendelijke groet,

Daan

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Beste benver,

Vervelend om te horen dat er zoveel onduidelijkheid is/was over de manier waarop de smsjes, en dus je verbruik, aan je worden medegedeeld. Hetgeen mij het meest verbaasd is de door je genoemde reactie van de winkelmedewerkers. Dit kan absoluut niet en ik bied dan ook mijn excuses aan voor de genoemde situatie. 

Om even terug te komen op de SMS'jes, die worden inderdaad altijd verstuurd naar het telefoonnummer waar het abonnement op actief is. Hier is helaas geen andere mogelijkheid voor. Wel kun je via MijnKPN eventueel je bundelhoogte ook inzien.

Wat betreft de combinatie laptop en Mifi, dit klopt. Gezien je laptop, als je deze dichtklapt, niet vergrendeld of afsluit blijft de Wifi verbinding openstaan. Dat betekend simpelweg dat gegevens verstuurd blijven worden. Tevens kan het zo zijn dat je laptop automatische updates aan heeft staan, waardoor updates automatisch worden gedownload en geinstalleerd. Updates kunnen verschillen van 1 MB tot meerdere GB, waardoor een hoop data (ongewenst) wordt verstookt. Ik adviseer je dan ook hier even nadrukkelijk naar te kijken.

Zou je me per privébericht het nummer van je MIFI router in combinatie met klantnaam en postcode/huisnummer willen toesturen? Ik kijk graag nog even je factuur na.

Met vriendelijke groet,

Daan

Volgens mij blijft de verbinding niet open staan als ik de laptop(Macbook) dicht doe. De verbinding wordt opnieuw tot stand gebracht bij het openen van de laptop.

Ik krijg een melding als er updates zijn, maar moet het updaten zelf activeren.

Het is gewoon het beste op de mifi uit te zetten als je 'm niet meer nodig hebt. Dan kan die niet gebruikt worden als je thuis bent.

Gevraagde informatie heb ik in een prive bericht verstuurd.

Ik blijf het heel onhandig vinden dat de smsjes naar het modem gaan en niet naar mijn 'gewone' gsm. Nu moet ik zelf aktie ondernemen om mijn verbruik in de gaten te houden, immers het modem geeft geen piepje als er een bericht binnenkomt en dan nog het bericht kan ik niet lezen op het apparaat. Wel kan dit middels een webbrowser heb ik inmiddels ondekt, maar dan nog moet ik zelf kijken of er een bericht is. Blijft gebruikersonvriendelijk. KPN zou hier echt een oplossing voor moeten vinden. 

Reputatie 4
Badge +3
Ha Ben,

Ik heb je privébericht beantwoord. Ik ga met de productmanagers in gesprek om te kijken of we hier een oplossing of workaround voor kunnen realiseren.

Met vriendelijke groet,

Daan

Daan,

Zou je ook eens uit kunnen zoeken hoe je door het sturen van een SMS naar 1244 of 1245 je verbruik kan inzien wat ik met mijn KPN 4G MiFi heb gedaan?

Ik heb daar al een paar keer over gebeld met de KPN helpdesk en ze geven tegenstrijdige antwoorden. De SMS naar 1244 of 1245 zouden gratis moeten zijn, maar verschijnen toch op mijn rekening. De code om het verbruik op te vragen is 'SALDO' of 'MBVERBRUIK'. De SMS met het verbruik die je dan terugkrijgt bevat wel wat rare tekst, daar kan ook nog wel wat aan gedaan worden.

Ik lees hierover ook niets op de KPN site, emails, KPN 4G reclames of in dit forum. Daar mag ook wel wat helderheid gegeven worden.

Het is me tot op heden niet gelukt om via MijnKPN mijn verbruik in te zien. Heb je daar nog wat aanwijzingen voor? Mijn KPN 4G abonnement is zakelijk. Ik heb Mijn Online beheer aangevraagd, maar dat is niet gelukt. Lijkt ook meer een tool voor telecom beheerders met veel abonnementen en niet zo geschikt voor een ZZP'er met een enkel KPN 4G abonnement.

Groeten,

Frits.

Reputatie 7
Badge +12
Welke type abonnement heeft u dan genomen? De gegevens zijn namelijk niet inzichtelijk wanneer u een particulier type abonnement heeft en dan wel gaat selecteren voor een zakelijk product.

Shugosa,

Zoals ik al in mijn bericht had vermeld, heb ik een zakelijk abonnement....

Reputatie 7
Badge +12
I k bedoelde of u een bedrijfsbundel hebt of een alles-in-een mobiel.

Ik heb als enige een KPN 4G abonnement voor data 3Gb/maand. Geen voice, geen andere KPN producten.

Omdat ik een BTW nota voor mijn eigen eenmanszaak nodig had, moest ik een zakelijk abonnement afsluiten. Ik gebruik het data abonnement op een Huawei 5776 MiFi, welke door KPN werd meegeleverd.

Reputatie 4
Badge +3
Ha Frits,

Er zijn meerdere mogelijkheden om per sms je data tegoed op te vragen.

Let wel dat het altijd naar 1245 moet. Je kunt zowel gebruikmaken van saldo als van mbverbruik.

Deze berichten zouden inderdaad gratis moeten zijn. Zou je me per privébericht het mobiele nummer waar het om gaat kunnen toesturen in combinatie met contractantnaam?

Voor MijnKPN dient eerst een account aangemaakt worden. Is dit je al wel gelukt? Een account kun je hier aanmaken.

Daan

Daan,

Ik heb je een prive bericht gestuurd met mijn 06 nummer en andere gegevens.

Ik heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen om Mobiel Online Beheer in Mijn KPN te activeren.

Het resultaat van de functie lopend verbruik is dit:

-----------

Onderstaand ziet u een overzicht van de verbruikskosten sinds de laatste factuur. Let op! U dient er rekening mee te houden dat de verbruikskosten met vertraging worden getoond en dat een deel van de kortingen niet is inbegrepen. Klik op de help-button voor meer informatie.
 Mobiel nummer

Lopende verbruikskostenVerbruikscategorie Aantal Totaal in Euro (excl. BTW)
Sms in btln60,48
Internet46605,95
Dataverkeer btld1620,00
Disclaimer: U dient er rekening mee te houden dat de verbruikskosten met vertraging worden getoond. De informatie over de verbruikskosten op uw factuur is leidend, u kunt geen rechten ontlenen aan de bovenstaande informatie. Klik op de help-button voor meer informatie.------- Ten eerste is het erg onhandig dat je je 06 nummer moet invullen. Dat weet ik namelijk nooit omdat ik met een data-only abonnement nooit bel, of gebeld wordt. Overigens is bij de andere functie om een factuur op te roepen wel het 06-nummer uit een drop-down menu te kiezen. Waarom hier dan niet? Verder snap ik niets van de lopende verbruikskosten. Het is onmogelijk dat ik €605 heb verbruikt. Graag uitleg en zonodig een credit. Wat betekent 'sms in btln'? Is dat buitenland? Zo'n rare afkorting is toch ook niet nodig.En deze sms in buitenland zijn sms'jes geweest naar 1244 of 1245. Graag zie ik ook een credit hiervoor, evenals de €0,85 op mijn factuur van juli voor sms'jes. Ik zou graag een simpele methode zien voor het direct zonder vertraging kunnen inzien van de stand van het verbruik van mijn 3GB bundel/maand. Het systeem 'zakelijk / mobiel / Online Beheer' lijkt me daar niet de handigste methode voor. Met vriendelijke groeten,Frits Nolet
Hallo Daan,

> Er zijn meerdere mogelijkheden om per sms je data tegoed op te vragen.

> Let wel dat het altijd naar 1245 moet. Je kunt zowel gebruikmaken van saldo als van mbverbruik.

Ik heb verschillende combinatie geprobeerd:

1. 'saldo' naar 1244: Resultaat, 2x sms retour:

-'Melding GSM dummy tbv MMSbijGPRS Only: Verbruik is €0,00 sinds 01 september.'

De zin tot de ':' is erg cryptisch..... snap jij het? Kan dat niet weg?

-'Melding Mobiel Internet 3 GB 4G:  Uw tegoed is 2999,9MB. tot en met 30 september. 

Dit is wel bruikbaar, maar kunnen de 2 SMS'jes niet in een enkele SMS verstuurd worden?

2. 'saldo' naar 1245: Resultaat: 2x sms retour:

-'U heeft nu ca. 0.11MB internet verbruikt van uw ZM 3000 MB bundel sinds het begin van de maand. Met vriendelijke groet, KPN'

Wat betekent ZM? Waarom al die cryptische afkortingen? Weglaten als het er niet toe doet, of volledig weergeven. Letters in een SMS kosten toch niks?

-'U heeft nu ca. 0.0MB internet verbruikt van uw ZM boven bundel verkeer sinds het begin van de maand. Met vriendelijke groet, KPN'

Ook weer ZM en deze 2 SMS'jes kunnen in een enkele SMS verstuurd. Als mijn verbruik zoals gemeld in de eerste SMS nog niet boven de 3000MB zit en er ook geen ander buitenlands vebruik is, kan de 2e SMS ook helemaal weggelaten worden

3. 'mbverbruik' naar 1244: 

-'Uw opdracht "mbverbruik" is niet bekend. SMS de juiste opdracht, of kijk op kpn.com of bel 1200. Mvg, KPN'

Ok, dus dat werkt niet...

4. 'mbverbruik' naar 1245:

Het resultaat hiervan is hetzelfde als de SMS uit stap 2.

Resumerend:

Cryptische tekst en/of afkortingen. Graag verbeteren.

Ik vind de 2e SMS uit stap 1 de duidelijkste. Die verdiend mijn voorkeur.

Zonodig kan de zin na de ':' uit de 1e SMS van Stap 1 daar aan toegevoegd worden.

De juiste methode zou door KPN in de diverse media zoals "4G in de praktijk'  beschreven moeten worden, in plaats van alleen te wijzen op de MB Meter App.

Met vriendelijke groeten,

Frits Nolet.

Reputatie 4
Badge +3
Ha Frits,

Goed om te horen dat het uiteindelijk gelukt is.

Wat betreft je bericht: 

Ten eerste is het erg onhandig dat je je 06 nummer moet invullen. Dat weet ik namelijk nooit omdat ik met een data-only abonnement nooit bel, of gebeld wordt. Overigens is bij de andere functie om een factuur op te roepen wel het 06-nummer uit een drop-down menu te kiezen. Waarom hier dan niet?
Aan een abonnement met simkaart zit te allen tijde een mobiel nummer, gezien je gebruik maakt van mobiel internet. Dit nummer zou ook gecommuniceerd moeten zijn via je contract. Er is helaas geen andere methode dan deze.

Verder snap ik niets van de lopende verbruikskosten. Het is onmogelijk dat ik €605 heb verbruikt. 
Graag uitleg en zonodig een credit.
Ik kan me ook niet voorstellen dat dit correct is. Ik heb op je privebericht gereageerd met de actuele hoeveelheid verbruikte data.

Wat betekent 'sms in btln'? Is dat buitenland? Zo'n rare afkorting is toch ook niet nodig.
En deze sms in buitenland zijn sms'jes geweest naar 1244 of 1245. Graag zie ik ook een credit hiervoor, evenals de €0,85 op mijn factuur van juli voor sms'jes.
Dat zijn inderdaad smsjes vanuit het buitenland.  Op dit moment zie ik die echter niet terug op je factuur van juli.

Ik zou graag een simpele methode zien voor het direct zonder vertraging kunnen inzien van de stand van het verbruik van mijn 3GB bundel/maand. Het systeem 'zakelijk / mobiel / Online Beheer' lijkt me daar niet de handigste methode voor.
Op dit moment is MijnKPN de enige methode om je verbruik te kunnen inzien. De smsjes zijn ook actueel. Ik ga wel je feedback met betrekking tot de inhoud van desbetreffende smsjes doorzetten naar de juiste afdeling. Ik ben met je eens dat bepaalde zaken praktischer/duidelijker kunnen.

Daan

Reageer